Auton lämmittimessä vikaa, mutta mitä?
Eli siis, tämä ei nyt ole paljoa haitannut, joten en ole vielä vienyt autoa huoltoon. Kesäisin on se ongelma, että puhallin hönkää niin kuumaa, että varpaat ja sormet palaa. Aivan polttavan kuumaa ilmaa siis.
Sitten taas kylmällä aivan jäätävän kylmää ilmaa. Jos puhaltimen laittaa pois päältä, se jatkaa silti puhaltamista. Jos säätää isommalle, se toimii, samoin myös jos pienemmälle, mutta off-vaihtoehto ei toimi.
Mikä mahtaisi olla vikana?
Kommentit (17)
No ajatuksissa kyllä oli korjata itse, siksi täällä kyselenkin, että jos joku osaisi sanoa, jos kuulostaa tutulta ja oli helppo korjata.
ap
Siis koko kesän on puskenut tulikuumaa ilmaa ja se ei sinua ole haitannut???
Ok ok..
Älkää nyt takertuko epäolennaisiin asioihin, vastatkaa jos on tietoa/arvausta, jos aiotte kirjoittaa jotakin joka ei hyödytä, älkää kirjoittako. Kiitos.
ap
Automaatti-ilmastoinnilla? Et edes auton merkkiä kertonut.
No kyllä tuo on aika olennainen tieto.
Eli tuleeko sieltä vuodenaikojen mukaan sitä länpöä?
Kesällä tulikuumaa.
Syksyllä jääkylmää.
Vai vaikuttaako ulkoilman lämpötila?
Tuleeko millää säätökombolla sopivaa?
Merkki? Malli? Vuosiluku?
Ilmastointi?
Auto on siis Toyota Avensis vm.2002, ilmastointia ei ole, pelkkä puhallin. Kylmää ilmaa tulee kun on kylmä ulkona ja toisinpäin. Ja moottori lämpeää ihan normaalisti, eli ei pitäisi siitä johtua.
ap
Ja niin, ei auta vaikka vääntäisi kaikki puhaltimen säädöt läpi yksi kerrallaan.
No kai tuo nyt on joku 5e termostaatti vika. Niitä saattaa olla useampikin kappale autossa, vaihda kaikki kerralla.
Googletat vian niin joku toitsu palsta kertoo miten muut ovat tehneet.
Jos lämmitys pois kytkettynä tulee tosi kuumaa ilmaa puhaltimen aukoista, se taitaa olla lämmönvaihdin piirin ohivuotoa. Moottori lämmittää lämmönvaihdinta ja kun ilmavirtaa ei ole, lämmönvaihdin lämpenee kädelle kuuman tuntuiseksi.
Ei sen kyllä silloin pitäisi talvella olla kylmää kuin aluksi. Kesällä kuumaa vasta, kun moottori on kunnolla lämmennyt.
Lämmönsäätöpaneelissa vikaa, outoa tosin ettei puhallin sammu kokonaan.
Aja autosi sulattoon tai aja vain kesäisin.
Ei tuollaista oireyhtymää voi ollakaan.
Mahdollisia vikakohteita:
-termostaatti
-tukkeutunut lämppärin kenno
Eihän sisäilmankierto ole päällä?
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt takertuko epäolennaisiin asioihin, vastatkaa jos on tietoa/arvausta, jos aiotte kirjoittaa jotakin joka ei hyödytä, älkää kirjoittako. Kiitos.
ap
Voisit kyllä itse kertoa edes auton merkin, mallin, vuosimallin? Onko kyseessä manuaalinen, puoliautomaattinen, vai täysautomaattinen lämmityslaite?
Jos auto on alle 20v. vanha, siitä saa ulos mahdolliset vikakoodit, joita rikkinäiset tai väärin toimivat komponentit jättävät auton vikamuistiin. Tänäpäivänä on oikeastaan täysin turhaa arvailla mitään ennen vikadiagnoosia koodejen perusteella, koska niiden avulla päästään edes oikeille jäljille.
Läppä joka valitsee otetaanko autoon ilma ulkoa, vai lämmityskennon kautta on jumiutunut, tai siitä on irronnut sitä käyttävä vaijeri/tanko?
Vika ei oikeastaan voi olla missään muualla, mikäli auton jäähdytysjärjestelmä toimii normaalisti?
Tuo puhaltimen sammumattomuus voi olla kokonaan erillinen vika, ellei tuollaisessa toyotassa ole sitten sähköisesti ohjattu tuo lämmityslaite ja jokin kontaktivika aiheuttaa noiden läppien, sekä kytkimien toimimattomuuden?
Sisäilmankierto tietysti päällä koko ajan. Raikkari tukossa.
Avensis-kuski, joka suunnittelee itse korjaavansa vian, johon meinaa löytää vastauksen vauvapalstalta... Jepjep.
No se puhallin on hajalla - se siinä on vikana! Mitä sillä on väliä, mikä siinä on rikki, oli se nyt termostaatti tai mikä vaan, jos et kerran ole itse sitä alkamassa korjaamaan. Vie korjaamoon, kysy sieltä mikä vika ja paljonko maksaa. Sitten haet korjatun auton pois ja maksat laskun. Turha miettiä sellaista, mille ei itse mitään voi.