Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä puheterapeutilta

Vierailija
18.10.2016 |

Jotain?

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämäpä kiinnostaisi. 2v lapsella alkoi kiire ärrän kanssa ja nyt täryttää sen kurkusta joka väliin. Aiemmin sanonut ällänä. En nyt ole vielä huolissani näin nuorella, mutta mennäänkö nyt huonompaan suuntaan jos annan olla noin?

2-vuotias on liian pieni aktiiviseen harjoitteluun, joten ihan kamaln paljon ei vielä voi tehdä. Kurkkuärrästä on oikein mahdollista oppia myös eroon 5-6 -vuotiaana. Ole iloinen lapsesi hienosta kyvystä erotella äänteitä, kun hän on hoksannut, että /r/ ja /l/ ovat eri asioita :)

Vierailija
82/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ennen kouluikää osannut sanoa r-kirjaimen. Kuitenkin tämä taito "unohtui" ja kävin koko ala-asteen puheterapiassa ärrää oppimatta. Jotain kehitystä tapahtui kyllä, vika ei ole kamalan huomattava. Kielikänteeni on käsittääkseni ihan normaali. Missä siis on vika, olenko jotenkin taantunut tai oppimisvammainen?

Millainen /r/ se alkuperäinen oli? Oliko kielenkärkitäry vai kurkusta tuotettu uvulaarinen /r/. Ilman tätä tietoa vaikea kommentoida.

Oli pikkulapsena kielenkärki-r, josta taantui kurkkuäänteeksi. Nykyään ei ole ihan niin syvällä kurkussa. Osaan täryyttää kieltä joten kuten jos sanon esim podrkkana tai dradio. Mutta en vaan osaa ilman tuota d-kirjainta ja sitä ei viitsi arkipuheessa käyttää kun herättäisi enemmän ihmetystä ja epäselvyyttä kuin pelkkä lievä r-vika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä aiheesta kirjoitit gradun? Oliko arviointi tiukkaa? Onko opinnoissa menestymisellä ollut mitään merkitystä työelämässä?

T. Puheterapeutti-opiskelija

Jos kerron graduni tarkan aiheen, niin meikäläisen nimen löytää netistä aika nopeasti ja töissä tulee kuittailua :) Liittyi löyhästi puhetta tukeviin ja korvaaviin keinoihin.

Vierailija
84/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teikäläisiä saataisiin Poriin?

Rahalla.

Vierailija
85/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä kuuluuko tämä sinulle, mutta laitan nyt kuitenkin... Tuntuu, että olen todella huono puhumaan eli sanat ja lauseet eivät tule suusta ulos kuten haluaisi. Lauseenrakenteet ovat ovat usein päin puuta ja sekoilen sanoissani. Melko uudessa työssäni en edes halua kauheasti jutella työkavereilleni, koska puheeni ei ole kovin edustavaa. Onko älyssäni jotain vikaa vai miksi se on välillä niin vaikeaa? :D

Nyt kun aloin miettimään, voiko tuo johtua lapsuudestani, olen siitä lähtien ollut ujo ja hiljainen, joka tosin on nyt helpottanut aika paljon. Mutta jos en ole ikinä päässyt harjoittelemaan suullisia taitojani höpöttämällä kunnolla?

Vaikea tietysti sanoa. Puheen tuottoon tai oikeastaan siihen tunteeseen omasta puheesta vaikuttaa monet asiat, kuten jännitys. Onko samoja pulmia joka tilanteessa vaiko vain töissä tai julkisilla paikoilla? Tokikaan lievät kielenkehityksen vaikeudet eivät ole poissuljettuja, varmasti moni tämänpäivän aikuinen on jäänyt vaille tarvitsemaansa tukea, kun pulmia ei ole osattu tunnistaa.

Ihan mielenkiinnosta: oliko lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen työlästä?

Vierailija
86/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti sinun alaa, mutta uskon sinun tietävän vastauksen. Jos 4 vuotiaalta lähdetään leikkaamaan äänihuulista pattia tai kasvainta, joka aiheuttaa äänen käheytymistä niin miten se leikkaus tehdään? Varmaan nukutuksessa? Ja suunko kautta? :P

T: Huolestunut äiti, jonka lapsella on pian aika äänihuulten ultraukseen ja puheterapeutilla oli ainakin vahvat epäilykset, että sieltä varmaan patti tai kasvain löytyy. :/ En siinä sitten tajunnut kysellä näitä.

Tähän mä en osaa vastata :/ mutta suun kautta kyllä, ja varmaan nukutuksessa. Nielun alueella on kyllä helppo myös paikallispuuduttaa, opiskeluaikana kävimme foniatrilla "kuvauttamassa" äänihuulemme niin, että vain puudutesuihketta laitettiin nieluun ja kameran kanssa nielusta sisään. Ei tuntunut miltään.

Tärkeää on myös selvittää, että mistä äänihuulten patti johtuu. Jos kyseessä on ns. yleinen ja tavallinen äänihuulikyhmy, joka aiheuttaa käheytymistä, se yleensä johtuu mekaanisesta hankauksesta eli jatkuvasta voimakkaasta äänenkäytöstä. Jotta se ei uusiudu, lapsen kanssa saattaa joutua harjoittelemaan äänenkäyttöä ja voimakkuutta. Tämä on lasten äänipulmien yleisin syy.

Joo tuo meidänkin puheterapeutti mainitsi, että vois johtua äänenkäytöstä. Meillä tuo lapsi huus pienempänä todella paljon, kun sai vatsakramppeja, joita ei tajuttu aluksi laktoosin aiheuttamiksi. Nykyään ei enää ole niin kova ääninen, mutta ääni on edelleen käheä, vaikka 2 vuotiaasta lähtien ei ole enää erityisesti ole ääntään rasittanut. Ja lapsellani tosiaan ääni on aamulla yhtä käheä kuin illallakin, eli ei ilmeisesti rasitu päivän aikana ainakaan kovin selkeästi. 

Miten toi kuvautus? Onko vähän sama juttu kun se ultraus? Meille sanottiin, että ultraus tapahtuis niin, että sieraimien kautta laitettais nieluun kamera.. Mahtaako lapsi olla sillon hereillä? :S 

Jos lapsen ääni on käheä, niin alkuun kurkunpää ja äänihuulet tulee tarkistaa foniatrin tai knk-lääkärin toimesta. Se onnistuu ihan hereillä ollessa joko suun tai nenän kautta tähystämällä. Yleensä molempia varten joudutaan puuduttamaan suihkepuudutuksella. Yleisin löydös on varmasti äänihuulikyhmyt, jotka johtuvat liiallisesta äänenkäytöstä. Niitä ei operoida, vaan lapselle annetaan parempaa äänenkäytönmallia ja iän myötä ne usein häviävät itsestään. Jos äänihuulissa muita muutoksia, esim. polyyppi, niin se voidaan joutua poistamaan leikkauksella nukutuksessa suun kautta.

t. puheterapeutti, ei ap

Vierailija
87/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 24 vuotias tällä hetkellä ja olen useita vuosia änkyttänyt, änkytys ilmenee ihan oppikirjaesimerkein. Välillä on hyviö kausia ja välillä puhe harraa joka sanalla, tällä hetkellä tosi huono kausi. Eniten ongelmia on spontaanissa puheessa, laulaessani tai useimmiten lukiessani ääneen ei ongelmia juuri ole. Onko mitään mahdollisuutta enää saada puhetta sujuvaksi? Millaisia harjoituksia asiantuntija minulle ehkä antaisi jos pääsisin hoitoon saakka?

Vierailija
88/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menestyit lukiossa, mitä kirjoitit ja millä arvosanoin ?

Vierailija
89/97 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä kuuluuko tämä sinulle, mutta laitan nyt kuitenkin... Tuntuu, että olen todella huono puhumaan eli sanat ja lauseet eivät tule suusta ulos kuten haluaisi. Lauseenrakenteet ovat ovat usein päin puuta ja sekoilen sanoissani. Melko uudessa työssäni en edes halua kauheasti jutella työkavereilleni, koska puheeni ei ole kovin edustavaa. Onko älyssäni jotain vikaa vai miksi se on välillä niin vaikeaa? :D

Nyt kun aloin miettimään, voiko tuo johtua lapsuudestani, olen siitä lähtien ollut ujo ja hiljainen, joka tosin on nyt helpottanut aika paljon. Mutta jos en ole ikinä päässyt harjoittelemaan suullisia taitojani höpöttämällä kunnolla?

Vaikea tietysti sanoa. Puheen tuottoon tai oikeastaan siihen tunteeseen omasta puheesta vaikuttaa monet asiat, kuten jännitys. Onko samoja pulmia joka tilanteessa vaiko vain töissä tai julkisilla paikoilla? Tokikaan lievät kielenkehityksen vaikeudet eivät ole poissuljettuja, varmasti moni tämänpäivän aikuinen on jäänyt vaille tarvitsemaansa tukea, kun pulmia ei ole osattu tunnistaa.

Ihan mielenkiinnosta: oliko lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen työlästä?

Se on välillä hankalaa myös esimerkiksi mieheni kanssa, jonka kanssa en jännitä ja olen oma itseni. Eli ei mene kokonaan jännityksen piikkiin. Lukemaan ja kirjoittamaan opin normaalisti kyllä. Mietin tässä, että auttaisiko esimerkiksi se, että koittaisin kovasti keskittyä puheeseeni artikuloida selkeämmin.. Ja ehkä yksin puhuminen kotona, jos harjoittelisin ajatusteni ja puheen "synkkaamista" ja puheen tuottoa. :D

Vierailija
90/97 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paljon on nettopalkka kuussa?

Noh. Minulla on 2300. Puheterapeutin palkkaa ei ole määritelty TES:ssa, joten vaihtelee aika paljon.

Olen kyllä aika järkyttynyt tuosta sinun palkasta. Miksi suostut tekemään töitä tuollaisella palkalla? Minulla on työkokemusta vähän yli 2 vuotta ja peruspalkkani on 3550e. Joka vuosi sitä on nostettu, kun olen pyytänyt. Ja lisäksi saan joka kuukausi 1000-1500e bonuksia, vaikka työtuntini eivät edes tule ihan täyteen eli en tee yötä myöten asiakkaita vaan alle sen 38,15h viikossa, johon sisältyy 8h toimistoakin. Ja tiedän myös useiden kymmenien tässä 2 vuoden sisään valmistuneiden palkkoja ja kukaan heistä ei saa alle 3000e palkkaa. Kunnallisella puolella alin palkka on yhdellä 3100e ja se on pienin minkä minä tiedän meistä "keltanokkaterapeuteista".

t. puheterapeutti (ei ap)

Mitäs bonuksia saa joka kuukausi noin suuren summan? Jos kerran asiakasmäärä on kuitenkin "normaali"? Olisikos kyseessä ihan vaan kilometrikorvaukset, eikä bonukset? :D taidat joutua ajelemaan melkoisen määrän viikossa.

Vierailija
91/97 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kunta sysää kaikki puheterapeuttien työt lastentarhanopettajille ja luokanopettajille. Velvoitetaan järjestämään ties mitä ärräkoulua.

Eikös se olisi vähän niinkuin sinun jobisi?

Vierailija
92/97 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh. Minulla on 2300. Puheterapeutin palkkaa ei ole määritelty TES:ssa, joten vaihtelee aika paljon.

Olen kyllä aika järkyttynyt tuosta sinun palkasta. Miksi suostut tekemään töitä tuollaisella palkalla? Minulla on työkokemusta vähän yli 2 vuotta ja peruspalkkani on 3550e. Joka vuosi sitä on nostettu, kun olen pyytänyt. Ja lisäksi saan joka kuukausi 1000-1500e bonuksia, vaikka työtuntini eivät edes tule ihan täyteen eli en tee yötä myöten asiakkaita vaan alle sen 38,15h viikossa, johon sisältyy 8h toimistoakin. Ja tiedän myös useiden kymmenien tässä 2 vuoden sisään valmistuneiden palkkoja ja kukaan heistä ei saa alle 3000e palkkaa. Kunnallisella puolella alin palkka on yhdellä 3100e ja se on pienin minkä minä tiedän meistä "keltanokkaterapeuteista".

Mitäs bonuksia saa joka kuukausi noin suuren summan? Jos kerran asiakasmäärä on kuitenkin "normaali"? Olisikos kyseessä ihan vaan kilometrikorvaukset, eikä bonukset? :D taidat joutua ajelemaan melkoisen määrän viikossa.

Ei kun ihan bonuksia nuo on. Kilometrikorvauksia saan vielä tuohon päälle, n. 800e ovat olleet. Niitä en maininnut, koska eivät ole virallisesti tuloa vaan korvausta. Olen yksityisessä yrityksessä töissä ja bonuksia tulee siksi paljon, kun asiakkaani ovat suurin osa kelan asiakkaita eli saa parhaillaan jopa kaksin- ja kolminkertaisesti rahaa per käynti verrattuna kunta-asiakkaisiin. Ajelen toki asiakkaiden luo, mutta teen sitä mielelläni ja ajomäärää voisin ottaa vaikka lisääkin eikä haittaisi. Nyt käyn n. 40km päässä olevissa kunnissa.

Niin ja tuohon aiempaan kommenttiin. Pahoittelut, joku sokeus iski :) Luulin lukeneeni että tuo 2600e oli kommentti tuohon 3000-4000e vastaukseen eikä nettokysymykseen. Eli oma moka, että en ollut tarkkana. Mutta onneksi näin, koska olisi oikeasti hullua tehdä töitä noin pienellä bruttopalkalla :D Onneksi siis oli netto. Ja pitänee hommata lasit :D

Vierailija
93/97 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun ihan bonuksia nuo on. Kilometrikorvauksia saan vielä tuohon päälle, n. 800e ovat olleet. Niitä en maininnut, koska eivät ole virallisesti tuloa vaan korvausta. Olen yksityisessä yrityksessä töissä ja bonuksia tulee siksi paljon, kun asiakkaani ovat suurin osa kelan asiakkaita eli saa parhaillaan jopa kaksin- ja kolminkertaisesti rahaa per käynti verrattuna kunta-asiakkaisiin. Ajelen toki asiakkaiden luo, mutta teen sitä mielelläni ja ajomäärää voisin ottaa vaikka lisääkin eikä haittaisi. Nyt käyn n. 40km päässä olevissa kunnissa.

Niin ja tuohon aiempaan kommenttiin. Pahoittelut, joku sokeus iski :) Luulin lukeneeni että tuo 2600e oli kommentti tuohon 3000-4000e vastaukseen eikä nettokysymykseen. Eli oma moka, että en ollut tarkkana. Mutta onneksi näin, koska olisi oikeasti hullua tehdä töitä noin pienellä bruttopalkalla :D Onneksi siis oli netto. Ja pitänee hommata lasit :D

Ok, siinä tapauksessa iso peukku sinulle! Hienoa että osaat vaatia vähintäänkin kohtuullista korvausta vaativasta työstä :) Haluatko yhtään paljastaa, millä alueella teet työtä, edes suurinpiirtein? 

Vierailija
94/97 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kunta sysää kaikki puheterapeuttien työt lastentarhanopettajille ja luokanopettajille. Velvoitetaan järjestämään ties mitä ärräkoulua.

Eikös se olisi vähän niinkuin sinun jobisi?

Eikös puheopetus kuulu erityisopettajille? En tiedä kyllä yhtään kuntaa, jossa lastentarhanopettajia velvotetaan pitämään ärräkoulua. Kerrotkos missä?  Mutta tiedän kyllä, että useimmissa kunnissa ärräopetus ei kuulu puheterapeutin toimenkuvaan, ei ole ns. puheterapeuttinen häiriö. 

Vierailija
95/97 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, siinä tapauksessa iso peukku sinulle! Hienoa että osaat vaatia vähintäänkin kohtuullista korvausta vaativasta työstä :) Haluatko yhtään paljastaa, millä alueella teet työtä, edes suurinpiirtein? 

No jos sanon erittäin ympäripyöreästi, että maantieteellisesti katsottuna läntisessä osassa Suomea :) Meillä kyllä yrityksessä palkka-asiat kunnossa, että ei valittamista. Kilpailu työntekijöistä lienee niin kovaa, että näkyy paikassa.

Vierailija
96/97 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin tietää muutaman asian. Olisi kiva jos puheterapeutti vastaisi.

Mulla ei varsinaisesti ole mitään puhevikaa. Tai ainakaan jatkuvasti. Mutta toisinaan r-kirjain ääntyy mulla l-kirjaimena. Tai ennemmin ehkä silleen miten amerikkalaiset ääntää w-kirjaimen. Eli jos yritän sanoa vaikkapa "tarkka", siitä tulee silleen "tawkka". Mistä johtuu? Voiko tuolle tehdä jotakin? Oon tehnyt R-harjoituksia itsekseni, mutta ei auta.

Ja toinen asia on se, että miksi mulla on alkanut ässä viheltää? En ole vanha, vasta vähän yli parikymppinen. Hampaat on erinomaisessa kunnossa. S ei ole aina viheltänyt, viheltäminen on alkanut parin viime vuoden aikana. Viheltämisen määrä vaihtelee. Joskus se on ihan hiljainen, joskus taas sellainen oikein vislaus. Kiusallista.

Vierailija
97/97 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapia oli minulla yksi vaihtoehto minne pyrkiä lukion jälkeen. Tein huonon valinnan ja opiskelin biologiksi. Työllisyydessä ero kuin yöllä ja päivällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi