MARRASMUKSUT(Te, joilla laskettu aika loka-marraskuussa, huhuu!)
Sopisiko tällainen nimi ryhmällemme? Ensisynnyttäjiä kun ollaan suuri osa, laskettu aika yleensä ehtii mennä ennen kuin vauva syntyy. Niinpä varmaan monella vauva tulee vasta marraskuussa, jos la on lokakuun loppupuolella.
Humaukselle vielä: älä huoli niistä alavatsakivuista. Mulla kans ne jatkuu vaan ne toispuoleiset kivut, vaikka ultrassa (rv6+0) oli kaikki hienosti. Nyt elellään rv6+2.
Ensi viikon torstaina taas ultra, silloin rv 7+3.
Taidan soittaa tänään neuvolaan ja varata ajan!
Kuinka moni tietää,millainen keskenmenoriski on, jos on päässyt viikolle 6 asti? Tiedän hyvin, että ne 12 ekaa viikkoa on pahin riskiaika. Pelottaa...
Kommentit (86)
Olen tosi pahoillani. Toivottavasti syy keskenmenoihin saadaan selvitettyä.
Toivotan sinulle voimia ja hyvää!
Humaukselle pahoittelut ja uskoa ja voimaa tulevaisuuteen!
Nyyh,,,,Aivan järkyttävää, en tiedä mitä sanoisin sinulle. on niin kauheaa toivota ja pelätä monta viikkoa ja sitten saada kylmä " tuomio" . Koittakaa jaksella ja toivottavati selviät töissä, eikö se ollut sinun pomo, joka laverteli jo asian. rutistus sinulle palstaystävä.
Itse pelkään samaa tuomiota huomenna... ei varmaan tule uni silmään, kun jännittää tämän muutenkin epävarman alun kohtalo.
Sandee, tsemppiä huomiseen! Toivon, että sinulle on parempia uutisia kuin minulle oli.
Jotenkin karua, mutta kun näitä keskenmenoja tulee useampi, niin ei ne tunnu enää niin kovasti.. tai sitten elän vielä shokkivaihetta.
vaikka varta vasten sanoin, ettei saa, koska tää on tosi epävarmaa. No, toivottavasti siitä tuntuu nyt pahalta kun ei pitänyt kieltään kurissa. Enpä aio sille kyllä mitään tästä puhua, eiköhän tajua siinä vaiheessa kun ei tulekaan äitiyslomahakemusta...
Voi ei....koita humaus jaksella. Rankkaa on , mutta koittakaa. Voima halauksia teille.
Elämä osaa sitten potkia päähän!!!
Kiva työnantaja sulla...harmittaa vietävästi tollanen touhu :(
Koitahan jaksaa!!!
Haliterkuin: Je_Ni
Kyllä joitakin ihmisiä koetellaan :( Aina ei kyllä jaksa tätä maailman pahuutta, vaikka tietysti hyviäkin asioita tapahtuu. Toivon sinulle parempaa jatkoa ja tietysti joku päivä sitä omaa vauvaa syliin!
Onnittelut Karelia sinulle siitä, että ultrassa oli kaikki hyvin. Yhdyn kyllä täysin rinnoin tuohon Humauksen toivomukseen, että meistä ei kukaan tippuisi tältä listalta.
Ei ole sanoja, hiljaiseksi vetää. Koittakaa jaksaa...
Karelialle onnittelut ultrasta !
Anno
Toivottavasti teidän keskenmenojen syy selviää nopeasti ja saatte ongelman hoidettua.
Plussasin viikko sitten ja nyt mennään rv 5+3. Pelottaa kovasti, että onko tuolla masussa mitään tai mitä jos tämä ihme otetaankin pois. Koen itseni tänne puolelle kuuluvaksi, vaikka emme hoitoihin asti vielä ehtineet, mutta yritystä oli sen sijaan pitkään ja minulla ehdittiin todeta endo. Pelottaa kovasti, mutta se lienee normaalia? Onko kaikilla muilla ollut jatkuvia oireita jo alusta alkaen? Ilmeisesti jo hivenen reilun viikon päästä voisin mennä ultraan, kun teillä muilla oli sykkeet näkyneet jo vajaa 7 viikolla.
Pikmin
kyllä sinä iso helpotuksen huokaus pääsee, kun hyviä uutisia saa.
Pelko on kuitenkin läsnä joka päivä, kun tähänastinen taival on ollut niin kivikkoinen.
Oireista: mulla ei ole oikeastaan mitään varsinaisia oireita, paitsi mahaan navan alle ilmestynyt tumma viiva. Progesteronista tuli rintaoireita yms., mutta nyt nekin ovat poissa, kun tukilääkitys loppui. Joten ei niitä oireita kannata liian tarkkaan kytätä, koska joillakin niitä ei edes ole, esim. siskollani oli täysin oireeton raskaus alusta loppuun, ei pahoinvointia, ei mitään, ja synnytti ihana terveen pojan muutama kk sitten. Mutta kyllä ne oireet lohtua tuovaat, myönnän sen, ja itsekin mielelläni jotakin oireita ottaisin!
Heipä hei!
Ajattelin sellaista ehdottaa, että tehtäisiin marrasmuksuille viikkopino johon sitten kirjoiteltaisiin, kun alkaa tuolla edellisellä pinolla olla pituutta. Joko aloitetaan nyt kesken viikon vai vastako ensi viikolla?
Oireista oli puhetta: Pidin alussa itseäni tosi oireettomana ja tietysti se hermostutti. Nyt niitä oireita on kuitenkin tullut varsinkin parin viime päivän aikana ja tänään olo oli töissä jo niin kurja, että mietin sairasloman hakemista. Huonoa oloa on nyt aamusta ja illasta ja tämä väsymys on melkoista. Tänään tuntui siltä, että voisin ulkona nukahtaa seisaalleni, kun vaan saisin pitää vähän aikaa silmiä kiinni. Älkääkä nyt ymmärtäkö niin, että olisin jotenkin pahoillani oireista, päinvastoin ;) Tällä hetkellä vaan tuo työnteko häiritsee tätä raskaana olemista ;)
Mitä olette muuten ajatelleet tuonne odottajien puolelle siirtymisestä? Minä olen käynyt itseni ilmoittamassa sinne odottajien listalle, mutta nyt kun olen käynyt seuraamassa siellä käytävää keskustelua niin tämä puoli tuntuu kotoisammalta. Suurin osa siellä palstailevista odottaa jo kolmatta tai neljättä ja heillä tietysti on ihan toisenlaiset kiinnostuksen kohteet kuin ensimmäistään odottavilla. Ja edelleen olen vähän epävarma tämän raskauden loppuun saakka jatkumisesta, että pähkäilyt vaunu- tai auto-ostoista tuntuu utopistisilta. Hyvä, että uskaltaa käydä vauva-lehden ostamassa irtomyynnistä, ettei vaan tuntisi itseään turhan varmaksi ;) Ihan tyhmäähän tällainen on, mutta kyllä se joka kerta säikäyttää kun alavatsassa on tuntemuksia, vaikka niinhän siellä kuuluukin olla. Ja muutenkin sitä yrittää elää elämäänsä päivä kerrallaan, ettei joutuisi putoamaan liian korkealta alas. Kylläpäs minä kuulostan pessimistiseltä, pitää alkaa uskomaan tähän meidän mönkijään vähän paremmin!
Ai niin, sain muuten eka neuvola-ajan varattua, se on reilun viikon päästä rv 8+5 Toivottavasti olisi kiva neuvolatäti, ainakin se jolle minä soitin ei kuulostanut erityisen kannustavalta tai empaattiselta.
Nyt päiväunet kutsuu,
Mörötin ja " OnniIlona" 7+0 (6+5)
Nyt kai se on uskottava, että raskaana ollaan! eilen käytiin ultrassa ja itkin jo valmiiksi, kun olin varma, että ei siellä mitään elävää ole. Mutta pieni pirpanahan siellä sinnitteli ja kokoakin oli jo 10mm, mikä kuulemma vastasi hyvin viikkoja.
oli muuten aika häijy alotus, kun kyseli raskausoiresta ja kaikkiin vastasin että ei, niin lääkäri meinas että ei hyvältä kuulosta, kyllä kahdeksannella viikolla lähes aina oireillaan. HUH, sitä helpotusta, kun ultrasi alakautta ja heti ilmoitti, että täällä on elävä sikiö.
ei tästä vieläkään tieten uskalla täysin nauttia, mutta pieni hymy suupielissä kuitenkin koko ajan :)
Toivotaan kaikille ultraa vielä odottaville yhtä suloisia kuulumisia!
T. sandee 7+4
Sandeelle onnea ultrailosta!
Meillä tänään ultrassa näkyi kans Mauno Mato, 13mm on hänellä pituutta, ja kyseessä siis rv7+3.
Ihan samoissa siis mennään Sandeen kanssa.
Ole vaan Sandee onnellinen, jos ei oireita ole. Minulla on kaikk mahdolliset, eikä se ole kivaa. Ihan kuin olis viikkoja kestävä flunssa ja krapula ja oksennustauti koko ajan päällä. = (
Mutta olkoon, kunhan vaan maha-asukki pysyis kyydissä!
= )
Minun puolestani sopii hyvin tuo jonkun ehdottama Marrasmuksujen viikkopino, muuten.
Onnittelut teille molemmille pienten sinttien näkemisestä! Varmasti helpottaa oloa, kun teillä taisi olla sitä vuotoakin vai muistelenko väärin?
Tuo Sandeen kertoma oireiden kuulustelu ja niiden pohjalta omanlaisten päätelmien tekeminen kyllä kuulosti vähän ikävältä. Omassa lähipiirissä on tosiaan ollut näitä " oireettomia" esikoisen odottajia tai jos heillä jotain pientä oiretta onkin ollut niin ei ainakaan väsymystä, pahoinvointia ja/tai rintojen kasvua/kipuilua jotka näytetään vahvasti liitettävän raskaanaolemiseen. Ja tuntuu, että tuon pahoinvoinninkin pitäisi olla sellaista, että kauheasti kaikki yököttäisi ja oksennus lentäisi kaiken aikaa. Minulla se on ainakin sitä, että aamusta ja illasta ei oikein maistu mikään huonon olon takia eikä ainakaan makeaa tee yhtään mieli vaikka aikaisemmin olenkin ollut ihan hirveä herkkujen vetäjä. Huono olo tulee myös jos ruokailuväli venähtää liian pitkäksi. Ruuan kanssa kaipaa salaattia ja muutenkin kasvikset ja hedelmät sekä viili ovat suosioissa tavallisen kotiruuan lisäksi. Mutta mielestäni odottajia ei saisi missään arvottaa sen mukaan minä verran ja millaisia oireita heillä on.
No se tästä oireettomuus paasauksesta, sitten tämän päivän pohdintoihin ;)
Tänään on aika lailla tuntunut myllerrystä alamahassa ja nyt se onkin ihan turvoksissa. Nipistelee, vihloo, välillä tuntuu venymistä ja ajoittain nämä tuntemukset on kyllä kovasti pelottaneet vaikka ne eivät erityisesti kipeää olekaan tehneet. Samanlaista mulla oli noin viikko sitten, että voisiko tuo kohtu tai sikiö sitten ottaa jotain kasvuspurtteja. Sitten on päiviä, ettei tunnu kuin satunnaisesti repäisykipuja, mutta tänään siis tällaista ja arvatkaa olenko vahdannut koko päivän joko tulee verta. Ei onneksi!
Voitais ensi viikosta sitten aloittaa ne viikkopinot jos muillekin kyseinen ehdotus sopii.
Terkuin mörötin ja " OnniIlona" rv 7+1
Sinähän tulit sieltä perästä nopeasti, hyvä hyvä ;) Ja kuten jo tuossa aikaisemmassakin viestissä jo kirjoitin niin ihan yhtä hyvin raskaus voi olla oireeton ja silti mennä hyvin loppuun saakka. Tiedän montakin sellaista tapausta :) Ja ei mulla ainakaan vielä noilla viikoilla mitään mainittavimpia oireita ollut. Ja tässä oireellisuudessa on toisaalta se huono puoli, että niitä tulee sitten kytättyä tyyliin onko tissit yhtä kipeät kuin eilen tai olenko yhtä väsynyt vaikka ne kyllä päivittäin vaihtelee. Onnea odotukseen!
Ultrassa käyty 7+2, ruudulla köllötti 8 mm möykky jolla myös syke. Vastaa kuulema viikkoja ja 90% todennäköisyydellä kaikki menee loppuun saakka hyvin. Kahden viikon päästä kuulema vielä uusi ultra. Onko muille " määrätty" myös toinen ? Meidän klinikalla se on vissiin ihan rutiini.
Kannatan tuota viikkopinoideaa ja ehdotan, että ensimmäisenä maanantaina tänne tuleva avaa uuden pinon sen viikon numerolla jos selliasta ei jo ole.
Olisko sellanen lista hyvä, jossa olisi osallistujien nimet, viikot LA:t ja myöhemmin myös synnärit ?
Olen kamalan pahoillani. Tuntuu niin kovin kohtuuttomalta, että sinulle kävi jälleen näin. Kunpa tuohon kaikkeen sitten löytyisi tutkimuksissa joku syy, jolle voi tehdä jotain. Sekään ei kuitenkaan poista nyt juuri tätä surua joka on kahlattava läpi.
Ei riitä ymmärrys, miksi tällaista pitää tapahtua. Tuntuu todella pahalta puolestasi.
karelia