Mitä työtön voisi tehdä päivät, kun aika käy pitkäksi?
Ideoita? En jaksa koko ajan siivota ja pyykätä. Kavereita ei ole, joita tavata. Mutta on ekaluokkalainen lapsi, joten menot on vähän rajoitetutkin. Ja kun ei sitä rahaakaan ole mihinkään...
Mitä täällä kotona oikein voisi tehdä? Nyt istun vain netissä ja teen hidasta kuolemaa, kun on niin tylsää.
Kommentit (42)
Leivo tai tee ruokaa niin, että lapsella on aina ruoka valmiina kun tulee koulusta. Sitten voit välillä jopa lenkkeillä lapsen koululle ja kävelette yhtä matkaa koulusta kotiin. Luulisi ettei tossa nyt ihan hirveästi ole sitä omaa aikaa, kun ekaluokkalaisen päivät ovat varmaan aika lyhyitä. Sitten kun olette syöneet yhdessä lapsen kanssa niin voit vaikka auttaa häntä läksyissä.
Eli eihän sulla nyt ole kuin puolipäivää sitä omaa aikaa. Käy vaikka vanhoja vatteita, leluja ym. läpi ja laitta niitä vaikka nettikirppikselle myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi työnhaku? Itsekin työtön olen, mutta opiskelen ja haen töitä useita kertoja viikossa. Ei ole vapaa-ajan ongelmia. Mulla on myös kolme harrastusta näiden lisäksi. Huomenna jatkohaastattelu yhteen paikkaan, pitäkää peukkuja.
Ei mulla siihen työnhakuun koko päivää mene. Sen verran vähän avoimia paikkojakin täällä, että saattaa mennä pitkään ennen kuin tulee taas seuraava mitä voi edes ajatella hakevansa.
ap.
Kartoita firmoja joissa sinun osaamisellesi olisi tarvetta ja lähetä avoimia hakemuksia vaikka heillä ei juuri nyt tarvetta olisikaan.
Minä suosittelen myös opiskelua ja ylipäätään kaikenlaisten kirjojen lukua. Saat uusia ajatuksia ja on virkistävää, vaikka olisi jotain mitä et tarvitse tulevassa työelämässä. Aloita vaikka jostain yhdestä kiinnostavasta kurssista tai kysy vaikka kirjastosta lukuvinkkejä, jos et tiedä, mitä lukisit. Nykyään joissakin kirjastoissa on lukemisen "personal trainereita", jotka ovat erikoistuneet suositusten antamiseen, mutta varmasti voit kysyä keneltä tahansa henkilökuntaan kuuluvalta.
Minä olen selvinnyt elämäni ahdistavista kohdista sillä, että olen katsonut todella paljon erilaisia ohjelmia, dokumentteja, elokuvia, lukenut kirjoja ym. Olen siis heittäytynyt ja keskittynyt niihin tarinoihin ja olen saanut vähän taukoa niistä omista kehää kiertävistä ajatuksista. Kun saa vähäksi aikaa omiin asiohin etäisyyttä, niin saattaa tulla vähän objektiivisempi olo ja on helpompi jatkaa niitä vaikeiden asioiden työstämistä. Liika netissä pyöriminen saa minut ärtyneeksi ja enemmän ahdistuneeksi, jos tuntuu muutenkin vaikealta. Kokeile sinäkin muita juttuja enemmin.
Tsemppiä sinulle!
työväenopistoon kursseille, laaja tarjonta ja saa puolet alennusta, on päivällä ja illalla, joillekin kevään kursseille voi jo ilmoittautua, ehkä syksylläkin johonkin tilaa
Vierailija kirjoitti:
Leivo tai tee ruokaa niin, että lapsella on aina ruoka valmiina kun tulee koulusta. Sitten voit välillä jopa lenkkeillä lapsen koululle ja kävelette yhtä matkaa koulusta kotiin. Luulisi ettei tossa nyt ihan hirveästi ole sitä omaa aikaa, kun ekaluokkalaisen päivät ovat varmaan aika lyhyitä. Sitten kun olette syöneet yhdessä lapsen kanssa niin voit vaikka auttaa häntä läksyissä.
Eli eihän sulla nyt ole kuin puolipäivää sitä omaa aikaa. Käy vaikka vanhoja vatteita, leluja ym. läpi ja laitta niitä vaikka nettikirppikselle myyntiin.
Niin mä aina teenkin. Siis ruokaa ja saattelen ja menen vastaan tätä ekaluokkalaista. Mutta on mulla tosi paljon luppoaikaa, koska on isompiakin lapsia ja sitten, kun he tulevat kotiin, niin leikkivät porukassa. Se ekaluokkalainen rajoittaa vain niin, että mun olisi hyvä olla kotona aina silloin, kun isommat lapset on vielä koulussa.
Hyviä vinkkejä tullut. Ehkä mä vain alan vaipua jo lievän masiksen puolelle, kun moni tuntuu niin ylitsepääsemättömältä aloittaa. Täytyy yrittää ottaa itseä niskasta kiinni ja lähteä vaikka kunnon lenkille päivisin.
ap.
Minä olen kamalan väsynyt. Juuri nukuin liki 4h ja sitten taas illalla klo 9 nukkumaan. Aika kuluu eikä tule syötyäkään. Tosin alkaa huolestuttaa jo tämä uupumus :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi työnhaku? Itsekin työtön olen, mutta opiskelen ja haen töitä useita kertoja viikossa. Ei ole vapaa-ajan ongelmia. Mulla on myös kolme harrastusta näiden lisäksi. Huomenna jatkohaastattelu yhteen paikkaan, pitäkää peukkuja.
Ei mulla siihen työnhakuun koko päivää mene. Sen verran vähän avoimia paikkojakin täällä, että saattaa mennä pitkään ennen kuin tulee taas seuraava mitä voi edes ajatella hakevansa.
ap.
Työnhaku on oikeasti paljon enemmän kuin vain työpaikkailmoitusten mukaan työn hakemista. Tee avoimia hakemuksia ja soita paikkoihin, joissa haluaisit työskennellä. Etsi piilotyöpaikkoja, jos haluat työllistyä.
Kerron, mitä EI kannata tehdä. Pelata jotain bubble shooteria tms koko päivää. Elämässäni oli ajanjakso jolloin heräsin käytännössä pelatakseni typeriä nettipelejä, kun mies lähti töihin pelasin, kun hän tuli kotiin nini pelasin edelleen. Korvien välissä ei liikkunut yhtään mitään, en nähnyt elämällä olevan mitään annettavaa ja oli helpointa vain keskittyä johonkin missä ei tarvinnut ajatella.
Näitä vinkkejä kaipaisin itsekin. Tänäänkin tuli ilmoitus, etten päässyt työpaikkaan, jonka haastattelussakin jo olin.
Mulla ei ole vastavalmistuneena työttömänä rahaakaan yhtään mihinkään, niin on todella vaikea keksiä tekemistä :(
Minä remontoin meidän taloa työttömänä ollessani. Maalasin seiniä sekä sisältä että ulkopuolelta, vaihdoin lattian, ym.ym. Aika meni todella rattoisasti ja mielekkäästi ja samalla tuli ylläpidettyä talon arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä remontoin meidän taloa työttömänä ollessani. Maalasin seiniä sekä sisältä että ulkopuolelta, vaihdoin lattian, ym.ym. Aika meni todella rattoisasti ja mielekkäästi ja samalla tuli ylläpidettyä talon arvoa.
Helppohan se on jos on rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se on jos on rahaa
Olin ollut työssä ennen työttömyyttä ja säästänyt rahaa pahan päivän varalle, niin kuin ihan jokaisen kannattaa tehdä. Lattiamateriaalit maksoi pari tonnia ja maalipurkit joitain kymppejä kappaleelta. Olin työttömänä melkein kaksi vuotta ja kulut jakaantuivat tasaisesti tuolle ajalle, lattiat huone kerrallaan ja maalaus välillä jopa seinä kerrallaan.
Mun esimerkki tästä päivästä:
Heräsin klo 9.00 ystäväni soittoon. Juteltiin puhelimessa n. 40minuuttia
Lähdin juoksulenkille, juoksin 8km
Käytin koirat pienemmällä lenkillä
Söin aamupalan
Kävin suihkussa
Lähdin käymään kaupassa
Tein ruuan
Pesin pyykkiä
Söin ruuan
Järjestelin kodin kuntoon (tavarat paikoilleen, pedin petaus yms, ei varsinaista siivousta)
Just äsken laitoin astianpesukoneen hyrräämään ja istahdin sohvalle, tunnin päästä mieheni tulee kotiin, hyvin meni päivä eikä kertaakaan tullut tylsää.
Toki välillä on tylsiä ja laiskoja päiviä kun ei vaan jaksa olla aktiivinen.
T. toinen työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mä aina teenkin. Siis ruokaa ja saattelen ja menen vastaan tätä ekaluokkalaista. Mutta on mulla tosi paljon luppoaikaa, koska on isompiakin lapsia ja sitten, kun he tulevat kotiin, niin leikkivät porukassa. Se ekaluokkalainen rajoittaa vain niin, että mun olisi hyvä olla kotona aina silloin, kun isommat lapset on vielä koulussa.
Hyviä vinkkejä tullut. Ehkä mä vain alan vaipua jo lievän masiksen puolelle, kun moni tuntuu niin ylitsepääsemättömältä aloittaa. Täytyy yrittää ottaa itseä niskasta kiinni ja lähteä vaikka kunnon lenkille päivisin.
ap.
Hah, ihmiset ovat niin erilaisia, koska omasta mielestäni toi kuulostaa ihanan leppoisalta elämältä. Mutta toisaalta uskon, että itseänikin alkaisi jossakin kohtaa turhauttamaan, jos alkaisi tuntumaan, että elämä ei ole menossa minnekään.
Mutta lohdutuksena voin sanoa, että oma äitini oli ollessani ala-asteella työttömänä jonkin aikaa ja paras muisto oli, kun juoksin aina koulun jälkeen kotiin ja ruoka ja leipoukset olivat juuri valmiina.
Mutta riippuen alastasi niin jotakin lisäkoulututa tai kursseja. Nykyään on kuitenkin niin helppo opiskella vaikka etänä.
Ehdota exällesi, että haluat palata yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Hah, ihmiset ovat niin erilaisia, koska omasta mielestäni toi kuulostaa ihanan leppoisalta elämältä. Mutta toisaalta uskon, että itseänikin alkaisi jossakin kohtaa turhauttamaan, jos alkaisi tuntumaan, että elämä ei ole menossa minnekään.
Mutta lohdutuksena voin sanoa, että oma äitini oli ollessani ala-asteella työttömänä jonkin aikaa ja paras muisto oli, kun juoksin aina koulun jälkeen kotiin ja ruoka ja leipoukset olivat juuri valmiina.
Mutta riippuen alastasi niin jotakin lisäkoulututa tai kursseja. Nykyään on kuitenkin niin helppo opiskella vaikka etänä.
Leppoisaa kyllä, mutta siihenkin kyllästyy...
Tuo opiskelu kiinnostaa, mutta tosiaan melkein kaikissa on hakuaika mennyt tältä vuodelta.
Ei ole exää.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Leppoisaa kyllä, mutta siihenkin kyllästyy...
Tuo opiskelu kiinnostaa, mutta tosiaan melkein kaikissa on hakuaika mennyt tältä vuodelta.Ei ole exää.
ap.
Vaikea sanoa, kun en tiedä mikä sua kiinnostaa. Mutta monille kursseille on jatkuva haku. Itsekin ilmottaudun kohta muutamalle.
Askartele joulukortit jo hyvissä ajoin. Jos tulee hienoja, myy tutuille paketteja sopu/riistohintaan, ihan kuinka haluat.