järkyttävän huonoja opinnäytetöitä
Tässä olen joutunut selaamaan theseusta ja etsimään mahdollisia lähteitä omaa työtäni ajatellen, ja olen törmännyt siihen miten järkyttävän huonoja opinnäytetöitä ihmiset tekee. Surkeimmat yritelmät löytyy selvästi tekniikan alalta, seuraavana tradenomit. Lyhyitä, lähteitä ei ole kuin muutama, ne vähätkin lähteet on viitattu niin että vuosiluvut ja sivut ei passaa. Teoria ei liity aiheeseen tai pohdinta on tyyliin, olisi pitänyt keskittyä enemmän. Pitäisi joku raja olla siinäkin, millaisella työllä voi valmistua, ja sillä millaisen työn voi laittaa theseukseen!
Kommentit (120)
Olen ohjannut 15 vuotta maisteritason lopputöitä eri oppilaitoksissa ja yleisesti ottaen laatu on tippunut kuin lehmän häntä. Nykyään opiskelijat eivät jaksa panostaa työhön yhtään ja sitten vihastuvat, kun saavat huonon arvosanan. Yleensä käy ilmi, että odottivat huippuarvosanaa, kun itse hampaat irvessä pohdin, että voiko tällaista päästää läpi ollenkaan.
Onko tää nyt pitkästä aikaa sen työttömän ja katkeroituneen maisterin provo joka aiemmin suolsi näitä lähes päivittäin palstalle? Luulin että sait töitä kun hiljenit, mutta taisitkin olla vain hoitojaksolla?
Vierailija kirjoitti:
Tieteen tekeminen jossain amkissa on aika utopistinen oletus. Kyllä ne yleensä ovat kyhäelmiä, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta. Lopultakaan niitten arvo ei ole muuta, kun saada vähän tuntumaa määrämuotoisen julkaisun kirjoittamisesta hyväksytysti, kun se nyt kuuluu tehdä.
Mun opinnäytetyötä ei löydy Theseuksesta, eikä mistään muualtakaan, eikä kukaan ole sen perään kysellyt, edes viitteellisesti. Se ei liittynyt silloiseen työtehtävään yhtään enempää kuin nykyiseenkään. Vanhempi tutor oli oikeassa, pääasia, että menee läpi. Siinä panostuksen mittayksikkö riittävällä tarkkuudella. Tietysti, jos joku haluaa tehdä stressin opparista, niin toki, sallittakoon se hänelle.
Utopistinen ja melko harhainenkin oletus, ainakin jos lopputöistä puhutaan. Eihän niissä ole tarkoituskaan "tehdä tiedettä".
Kun itse olin saanut Aallon kauppiksen gradun valmiiksi niin vilkaisin huvikseni muitakin samaan aikaan Aallossa tehtyjä graduja.
Taideteollisen gradut olivat aivan uskomatonta myötis-tier paskaa joissa ei kyllä ollut päätä eikä häntää, aivan käsittämätöntä haistapaskan tajunnanvirtaa ilman mitään konkreettista tutkimusta.
Tekniikan alan gradut olivat niihin verrattuna omaa luokkaansa, huomasi että vaivaa oli nähty ja todella mielenkiintoisia tutkimustuloksiakin saatu aikaan.
Kauppiksen gradut olivat ikään kuin noiden välissä. Markkinointigradut oli semmoista 90 äo jenni-aliinan perushuttua ja rahoituksen gradut saivat pelkkiä vitosia arvosanoiksi. Ilmeisesti nelonen tai kolmonen olisi karsinut henkilön huippuduuneista.
Ei kyllä ihan hirveästi kiinnostanut lopputyö. Tein sen jonkun duuniprojektin ohessa vasurilla koska muuten olisi opinnot vanhentuneet ennen kun saan paperit ylös. Kolmonen siitä tuli kuitenkin, eli ylitti tavoitteen reippaasti. Luulisin että noin 90% on samalla ajatuksella liikenteessä joten vähän ihmettelen kuinka tyhmä pitää olla että luulee lopputöitä kaivelemalla jotain tieteellisen tutkimuksen helmiä löytävänsä tai aidosti yllättyy siitä että suurin osa on ihan paskaa?
Vierailija kirjoitti:
Kun itse olin saanut Aallon kauppiksen gradun valmiiksi niin vilkaisin huvikseni muitakin samaan aikaan Aallossa tehtyjä graduja.
Taideteollisen gradut olivat aivan uskomatonta myötis-tier paskaa joissa ei kyllä ollut päätä eikä häntää, aivan käsittämätöntä haistapaskan tajunnanvirtaa ilman mitään konkreettista tutkimusta.
Tekniikan alan gradut olivat niihin verrattuna omaa luokkaansa, huomasi että vaivaa oli nähty ja todella mielenkiintoisia tutkimustuloksiakin saatu aikaan.
Kauppiksen gradut olivat ikään kuin noiden välissä. Markkinointigradut oli semmoista 90 äo jenni-aliinan perushuttua ja rahoituksen gradut saivat pelkkiä vitosia arvosanoiksi. Ilmeisesti nelonen tai kolmonen olisi karsinut henkilön huippuduuneista.
Enpä ole kyllä koskaan kuullut että gradu olisi kenellekään työnsaantiin vaikuttanut muuten kuin asteikolla on tehty/ei ole tehty.
Vierailija kirjoitti:
Aika helposti tulee yli- tai aliarvioitua muiden alojen graduja. Siksi kannattaa olla varovainen, koska oma tausta ei useinkaan sovellu niiden arviointiin. Esimerkiksi kauppislaisen näkökulmasta tekniikan gradut ovat usein rakettitiedettä, mutta toinen teknisen alan osaaja erottaa kyllä helposti jyvät akanoista. Kyllä niissäkin on paljon hutkittua, ennemmin kuin tutkittua. Vastaavasti taideteollisessa jo lähtökohtaisesti lähestymistavat ja käytänteet ovat ihan erilaisia. Eivät helpompia, vaan nimenomaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteen tekeminen jossain amkissa on aika utopistinen oletus. Kyllä ne yleensä ovat kyhäelmiä, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta. Lopultakaan niitten arvo ei ole muuta, kun saada vähän tuntumaa määrämuotoisen julkaisun kirjoittamisesta hyväksytysti, kun se nyt kuuluu tehdä.
Mun opinnäytetyötä ei löydy Theseuksesta, eikä mistään muualtakaan, eikä kukaan ole sen perään kysellyt, edes viitteellisesti. Se ei liittynyt silloiseen työtehtävään yhtään enempää kuin nykyiseenkään. Vanhempi tutor oli oikeassa, pääasia, että menee läpi. Siinä panostuksen mittayksikkö riittävällä tarkkuudella. Tietysti, jos joku haluaa tehdä stressin opparista, niin toki, sallittakoon se hänelle.Utopistinen ja melko harhainenkin oletus, ainakin jos lopputöistä puhutaan. Eihän niissä ole tarkoituskaan "tehdä tiedettä".
No, kyllä sitä tuolla tieteellisellä näkökulmalla on tarjoiltu ainakin silloin, kun se oli omalla kohdalla. Ehkä kirjoitusharjoitelma ei antaisi riittävää tuntua tärkeydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kyllä koskaan kuullut että gradu olisi kenellekään työnsaantiin vaikuttanut muuten kuin asteikolla on tehty/ei ole tehty.
Sama täällä. Sain juuri työpaikan eikä rekrytoijaa kiinnostanut gradun aihe tai arvosana tai mikään mukaan arvosanoistani.
eri
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan vaikuta, jos hakija on valmistunut jostain dog-tier maakuntayliopistosta ja hakee lähinnä johonkin paikalliseen makkaratehtaaseen tai pk-firmaan.
Kun Aallon rahishärät hakemieen duuneihin vaikuttaa kyllä aivan kaikki, eivätkä nuo työpaikat koskaan edes tule jonkun maakuntayliopiston KTM:n tietoon sen vertaa että niihin hakea voisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan vaikuta, jos hakija on valmistunut jostain dog-tier maakuntayliopistosta ja hakee lähinnä johonkin paikalliseen makkaratehtaaseen tai pk-firmaan.
Kun Aallon rahishärät hakemieen duuneihin vaikuttaa kyllä aivan kaikki, eivätkä nuo työpaikat koskaan edes tule jonkun maakuntayliopiston KTM:n tietoon sen vertaa että niihin hakea voisi.
No siellä on nyt suuret luulot jollain sen dippatyön merkityksestä :-)
Eiköhän nuo karise kunhan vähän tulee vuosia lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Sain juuri työpaikan eikä rekrytoijaa kiinnostanut gradun aihe tai arvosana tai mikään mukaan arvosanoistani.
eri
Mulla ekassa oman alan duunissa kiinnosti firmaa sen verran että täkynä sanoivat että aihe, alan tohtori ja muutakin tukea löytyy jos gradu on vielä tekemättä. Ja pitivät kyllä sanansakin, tarjosivat aiheen ja siihen liittyvän projektin jonka tein mainitun tohtorin sparraamana ja palkkaa maksettiin ihan kirjoitushommistakin. Vitonen tuli, vaikka ykkönen olisi riittänyt.
Viimeisiä viedään opparin kanssa ja olen tähän aivan väsynyt. Omaa työtä voisin kuvailla sanalla "sillisalaatti". Vähän sitä, tätä ja tuota, uutta tietoa tuskin sisältää ollenkaan ammattilaisille, mutta onpahan yritetty. Hyvä etten painajaisia näe tulevasta esityksestä, minne noita ammattilaisia sitten tulee kuuntelemaan itsestäänselvyyksiä, huoh
Kun tutustuu AMK-opinnäytetyön arviointikriteereihin, niin näkee kuinka vähäisellä sisällöllä työn saa hyväksytysti (ykkösellä) läpi. Esimerkiksi käytettävien lähteiden määrää ei ole tarkemmin määritelty, kunhan on jokin lähde, mikä liittyy alaan eikä ole kovin pahasti vanhentunut. Menetelmä puolestaan voi olla joku vaan kysely, aineiston analyysi keskiarvon laskeminen ja tulosten esittämiseksi riittää taulukko tai kuvaaja, jne.
Valitettavasti useissa korkeakouluissa myös nämä heikot työt julkaistaan Theseuksessa, koska opinnäytetyö on julkinen.
Vitosen työ vastaavasti on jo oikeasti vaativa myös AMK-tasolla ja edellyttää uutuusarvoa niin aiheeltansa kuin tuloksiltansa. Totuus kuitenkin on, että harvassa koulutusohjelmassa, etenkään tekniikan alalla, ohjaus tai opiskelijan osaaminen riittävät vitosen työhön.
Oletpa sinä monen alan asiantuntija, kun ymmärrät huonoiksi sekä tradenomien että tekniikan alan opiskelijoiden tekemiä opinnäytetöitä.
Jos ne työt ovat hyväksytyiksi tulleet, niin mikä sinä olet niitä huonoiksi arvioimaan.
Haet muiden töistä lähteitä omaan työhösi... jaa... Onko sulla vaikeuksia hahmottaa oman opinnäytetyösi alue ja sisältö.
Kun katselin amk opinnäytetyön arvosteluperusteita, niin hyväksytyn ykkösen saaminen ei pitäisi olla mitenkään helppoa kun kaikkien osioiden pitää olla hyväksyttyjä.
No amk nyt ei muutenkaan ole mitään akatemian aatelia. Itse olin siinä vaiheessa niin kyllästynyt koko laitokseen ja opetuksen tasoon, että en jaksanut asiaan kovasti panostaa eikätuo vielä ole nilkoille kussut, 3 siitä tuli. Tosin olen sen jälkeen lukenut toisen alan maisteriksi ja työskennelyt sen alan hommissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siinä joku raja onkin. Jos ne työt löytyy Theseuksesta, ne on sen rajan hyväksytysti ylittäneet.
Kaikki AMK:n opinnäytetyöt on tallennettava Theseukseen.
Hah tulee mieleen minun kandi. Taisi olla viisi lähdettä ja noin 20 sivua. Käytännössä koko kandi on suomennettu yhdestä kirjasta.
Mä tein omassa opparissani tiedettä ja sain aikaan sellaisia tutkimustuloksia, joita ei aiemmin ollut olemassa. Arvosanaksi sain 3 ja valmistuin suoraan työttömyyskortistoon enkä ole tehnyt päivääkään koulutusta vastaavaa työtä. Time well spent.