Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

järkyttävän huonoja opinnäytetöitä

Vierailija
17.10.2016 |

Tässä olen joutunut selaamaan theseusta ja etsimään mahdollisia lähteitä omaa työtäni ajatellen, ja olen törmännyt siihen miten järkyttävän huonoja opinnäytetöitä ihmiset tekee. Surkeimmat yritelmät löytyy selvästi tekniikan alalta, seuraavana tradenomit. Lyhyitä, lähteitä ei ole kuin muutama, ne vähätkin lähteet on viitattu niin että vuosiluvut ja sivut ei passaa. Teoria ei liity aiheeseen tai pohdinta on tyyliin, olisi pitänyt keskittyä enemmän. Pitäisi joku raja olla siinäkin, millaisella työllä voi valmistua, ja sillä millaisen työn voi laittaa theseukseen!

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnäytetyöt suurimmalta osaltaan ovat nimensä mukaisesti "näytteitä", eli niidenhän pitäisi "kertoa" että on hiffannut tutkimuksen perusperiaatteet ja osaa lähteet ja niiden kriittisen tarkastelun. Muutoin niiden sisältö on keskimäärin aika mitätöntä, sillä datamassalla voidaan korvata hyvien monien nykytutkimusten tulokset paljon luotettavammin. Monissa asioissa yliopisto-opiskelu on vanhakantaista teatteria ja suoranaista pelleilyä, siellä olis jumalattomasti uudistettavaa pelkästään opinäytesarallakin, mutta ne perinteet, ne perinteet, huoh!

Vierailija
22/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Paras" löytämäni opinnäytetyö theseuksessa on eräs insinöörityö... sivuja joku rapiat 30, lähteitä tasan yksi, nettisivu. Ei tuollaista olisi pitänyt päästää läpi!

Tekniikan alalla (ja pitäisi minusta muillakin aloilla) voi lopputyön sisältö olla pitkälti myös omaa päättelyä ja luovia ratkaisuja. Usein tekniikan alalla lopputyö voi rakentua vaikkapa jonkin oman teknisen innovaation/keksinnön ympärille. Ei varmaan huippuarvosanaa tule laihalla teoriasisällöllä, mutta kelvollisen työn voi saada aikaan omalla soveltamisellaankin. Tällaista on tietysti vaikea käsittää sellaisen ihmistyypin, joka saa tyydytystä viilaillessaan jonkun vitun kirjallisuuskatsauksen pilkkuja ja mäkättäessään Facebookissa, miten on jo kaksi päivää hionut lähdeluetteloa täydelliseksi.

no tuo opinnäytetyö ei kyllä ollut mikään innovaatio vaan ihan bs:ia 30 sivua yhdellä nettilähteellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät sosionomiksi valmistuvienkaan opinnäytetyöt kovin kummoisia ole. Minusta ongelmana on se, että "tiedettä" on pyrittävä väkisin vääntämään, vaikka olisi luontevampaa jättää teoria vähemmälle. Siis kun kyse on hyvin käytännönläheisistä aloista.

Vierailija
24/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lopputyöni tuli ainakin tehtyä huonosti. Mulla oli tiedossa työpaikka ulkomailla ja oli vaan pakko rustata kokoon jotain, että sai paperit ulos ja valmistuttua ennen muuttoa. Ei kyllä kaduta yhtään, kukaan ei ole koskaan kysellyt lopputyöstä mitään ja olen ollut ihan hyvissä oman alan töissä koko ajan.

Vierailija
25/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikan alalla on myös töitä, jotka on tehty yrityksen toimeksiannosta ja sen takia työn julkaistava osuus on jokseenkin karsittu.

Vierailija
26/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petrus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on theseus? The Seus?

t. akateeminen

Theseus oli antiikin kreikkalaisessa tarussa sankari, joka meni katakombiin jossa majaili tason loppuvihollinen, hirviö nimeltä Minotaurus. Onneksi Theseuksella oli lankakerä jolla hän merkitsi tuloreittinsä eikä eksynyt, ja onnistui nirhaamaan sen monsterinkin. Mission complete.

Ai niin sä tarkoitat sitä netissä opinnäytetöiden kokoelmaa.

Jotenkin taas niin hellyttävää valistusta. Tarkista nyt edes nimet ennen kuin rupeat heristelemään sormeasi.

Vierailija
27/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekniikan alalla on myös töitä, jotka on tehty yrityksen toimeksiannosta ja sen takia työn julkaistava osuus on jokseenkin karsittu.

Minun työstä taisi julkista olla vain kansilehti, koska Nokia.

Vierailija
28/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytyäni yliopiston kaikkinainen kunnioitus tiedon ja tieteen jalouteen karisi kerralla pois. Kadunmies ja perusjamppatutkija jostain yliopistosta, eipä heissä paljon muuta eroa ole kuin kliseet ja erikoisalansa termit, ehkä hitunen muistitietoa omasta hapuilevasta opinnäytetyöstä. Oman lukunsa muodostavat tietysti ne harvat ja valitut, jotka ovat omistautuneet koko sydämellään tieteen palvelukseen.

Vierailija
29/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Itse sain dippatyöstä 4 ja oon työttömänä jo toista vuotta. Kaverini luki amk-inssiksi ja näytti lopputyönsä, joka oli aivan jäätävää kuraa (en toki tätä sanonut ääneen). No kaveri on alan duunissa, joten eipä noilla ole kauheasti väliä

Vierailija
30/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lopputyöni tuli ainakin tehtyä huonosti. Mulla oli tiedossa työpaikka ulkomailla ja oli vaan pakko rustata kokoon jotain, että sai paperit ulos ja valmistuttua ennen muuttoa. Ei kyllä kaduta yhtään, kukaan ei ole koskaan kysellyt lopputyöstä mitään ja olen ollut ihan hyvissä oman alan töissä koko ajan.

Sama homma, kurssit hoidettu ja nyt sitten vajaa kuukaudessa pitäisi oppari saada loppuun. Ei välttämättö vitosen työ tule olemaan, todella haastavaa kokopäivätyön päälle sitä vääntää ja työ jo löytyy, joten motivaatiotakin aika vähän.

Mutta jos maisteriksi haluan, niin pitää kyllä se kunnialla tehdä...

Vierailija
31/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei vaadita laatua, vaan pitää saada opiskelijat valmostumaan. Itekin sain paskasta opparista 3:n ja rästiin jääneistä kursseista opettajat napsautteli ykköset, kun alkoi opinto-oikeus olla lopuillaan. Kunhan vaan saivat rahat miusta.

Vierailija
32/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikan alalla katsotaan sisältöä eikä muotoseikkoja. Tai joo, viitosen dippatyössä täytyy muotoseikkojenkin olla kunnossa mutta jos ohjaaja näkee, että vitosta vois koittaa niin sitten se yleensä auttaa siinä.

Useimmat dipat on sellaisia, että ongelma on todellinen ja opiskelija on kehittänyt ratkaisun joka voi olla h-vetin ovela. Silloin ei turhaan hierota jotain lauserakenteita vaan työ kansiin, että mies pääsee valmistumaan ja neuvottelemaan työsuhteesta/palkasta.

Päinvastaisia kokemuksia löytyy hunanistiselta puolelta. Tilasin kerran yhden gradun joka liittyi omiin tehtäviin ja otsikko vaikutti lupaavalta. Siinä työssä ei kuitenkaan ollut yhtään kappaletta joka olisi ollut hyödyllistä luettavaa, kenellekään. Täysin tyhjää jaaristusta melkein sata sivua. Missähän sekin likka mahtaa tänään olla töissä?

Toinen huippu oli it-alan gradu joka oli jonkun ohjelman tekeminen. Kirja oli hienosti kirjoitettu ja hyvin jäsennelty. Viimeisellä sivulla oli sitten maininta, että ohjelmassa ei ole kuin yksi heikkous: se ei käänny.

Varmaan oli proffa ja ohjaaja kumpikin ollut täysin kyllästyneet likkaan ja päästäneet

läpi, että pääsevät siitä eroon.

Vierailija
33/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, itse tein 4:n arvoisen opparin. Lueskelin jälkeenpäin joidenkin kavereiden oppareita, oli kyllä ihan jäätävää paskaa. Sivuja naurettavan vähän, lähteitä niukasti ja lähteiden laatu vähintäänkin kyseenalainen jne. Kovasti kumminkin ylpeilivät tuotoksillaan, minä en olisi kehdannut omaa nimeäni kirjoittaa niin ala-arvoiseen tuotokseen. Kukin tavallaan, ehkä minä yritin liikaa yleiseen tasoon nähden kun ilmeisesti vähemmälläkin vaivalla olisi päässyt helposti.

Vierailija
34/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän AMK-työt mitään akateemisia töitä olekaan. Itse aikanaan selailin kanssa mm. opettajien ja teologisesta valmistuneiden töitä, ihan puppua ja lähäritasoa oli suurin osa. Itselläni siis opisto + ylempi korkeakoulututkinto. Esim. luokanopettajien lopputyöt on ihan höpömpöpööä suurin osa, ja miksi nyt pitäis mitään ihmeellistä ollakaan, työ on kuitenkin käytännön työtä.

Vierailija
35/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätävimpiä lukemiani tekeleitä ovat olleet luokanopettajien gradut ja hammaslääketieteen "lisensiaattityöt". Lääkiksessä lienee samaa kuraa, en ole lukenut kun en ole tarvinnut. Hampaan lisureita luin kirjastossa lähteiden toivossa (ja todellakin hain itse sitten samat lähteet, en olisi uskaltanut oikaista).

Vierailija
36/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta naurettavia opinnäytetöitä ovat usein ne, joissa on käytetty esim. haastatteluja tai kyselyitä aineistoina ja tehty niistä sitten johtopäätöksiä. Otoskoot ovat lähes aina liian pieniä niihin väitteisiin nähden, joita näiden kyselyiden perusteella esitetään. Olen lukenut kavereideni oppareita, joissa on esim. kahtena vuotena peräkkäin kysytty jotain asiaa joltain 80 satunnaiselta ihmiseltä, ja työ on sitten käsitellyt tuota oletettua muutosta noiden vuosien välillä, analysoitu mielipiteiden muuttumisen syitä tms. Kohdepopulaationa on kuitenkin kymmenien tai satojen tuhansien ihmisten joukko, ja työ perustuu sille oletukselle, että 80 satunnaisen ihmisen mielipide kuvaisi tuota joukkoa kovinkin tarkasti, eikä sattumalla olisi osaa eikä arpaa tuloksissa. Käsittämättömintä on kuitenkin, että nämä työt ovat saaneet hyviä arvosanoja. Kertonee jotain suomalaisen AMK-opetuksen ja opettajien tasosta. Tällaisia oppareita on miltei joka alalla, tyypillisesti joillain markkinoinnin tradenomeilla ym.

Laadullista tutkimusta voi tehdä vaikkapa haastattelemalla kahta henkilöä, kunhan se on perusteltu. Kaiken tutkimuksen tarkoitus ei ole yleistettävyys. Ota myös huomioon, että tilastollinen luotettavuus on 1000 vastaajan aineistossa. Opinnäytetyöt yliopistossa ovat tutkimuksenteon harjoittelua, ja olisi aikamoista analysoida 1000 vastaajan aineistot 25-35 opintopisteeseen :D Väitöskirjat sitten erikseen.

Noista amk:n hommista mulla ei ole hajuakaan, mutta jotenkin ajattelisin, että siellä vielä vähemmän täytyisi hankkia tuhannen vastaajan aineistot analysoitavaksi.

Vierailija
37/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petrus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on theseus? The Seus?

t. akateeminen

Theseus oli antiikin kreikkalaisessa tarussa sankari, joka meni katakombiin jossa majaili tason loppuvihollinen, hirviö nimeltä Minotaurus. Onneksi Theseuksella oli lankakerä jolla hän merkitsi tuloreittinsä eikä eksynyt, ja onnistui nirhaamaan sen monsterinkin. Mission complete.

Ai niin sä tarkoitat sitä netissä opinnäytetöiden kokoelmaa.

Jotenkin taas niin hellyttävää valistusta. Tarkista nyt edes nimet ennen kuin rupeat heristelemään sormeasi.

Ja niin hellyttävää miinustelua. Pukekaa nyt miinuksenne sanoiksi, kun kerran olette eri mieltä. Minusta "Minotauruksesta" valistaminen on suunnilleen yhtä surkuhupaisaa kuin se, että väittäisi tosissaan presidentin olevan Sauli Viinistö.

26

Vierailija
38/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ylipäätään outoa, että joltain tradenomilta tai sairaanhoitajalta vaaditaan muka-akateemista lopputyötä. Täysin naurettavaa kun ottaa näiden ihmistyön työnkuvan huomioon. Itse en aineenopettajana käsitä, miksi meiltäkään on vaadittu typeriä tiedonoksennusgraduja, joiden tutkimukselliset ansiot ovat nolla, ja muukin anti pelkkää luonteenkasvatusta, huonolla tavalla. Kun ensin opiskelet neljä vuotta yliopistossa asioita, jotka tiedät varmuudella tarpeettomiksi (jos siis opettajan työstä jo on kokemusta), ja sitten vielä siihen päälle turhaakin turhempi 'tutkimus', vitutus on jo sellaisissa sfääreissä, että kunnioitus koulutusjärjestelmää kohtaan on vahvasti miinusmerkkinen.

Vierailija
39/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta:

Valmistuneista opiskelijoista saa rahaa.

Jos kyseessä esim. ulkomaille (tai takaisin kotimaahan) lähtevä opiskelija, halutaan häneltä äkkiä joku gradu irti, ettei hän vaan luikahda muualle töihin (ilman tutkintoa).

Aina vaan raha...

Vierailija
40/120 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä gradua kaikkeen edes tarvitse. Oikeasti motivoitunut ihminen ei jaksa sitä älytöntä itsestäänselvyyksien latelemista vuosikausia, ja etsii kyllä viimeistään parin yliopistovuoden jälkeen oikeita töitä.