Pukeudutaanko teillä jouluna hienosti vai rennosti?
Monesti nähnyt kuvia muista jouluaattona viimeisen päälle tällättynä ja laitettuna kireät mekot päällä korkkarit jalassa. Tämä tuntuu musta tosi hassulta. Joulu on hieno juhla tietysti, mutta jos kotioloissa on niin ei minusta tarvi niin tälläytyä. Meillä on aina ollut niin, että päällä on mahdollisimman mukavaa vaatetta. Lökäpöksyt, villasukat, suuri mukava neule ja hiukset sekaisin ja naama meikittä :D jouluna on mukava olla rennosti löysissä vaatteissa, ei tarvi huolehtia että mekko ratkee tai rosollit putoo paidalle.
Miten teillä pukeudutaan jouluna, tosi juhlavasti vai erittäin rennosti? :)
Kommentit (121)
Meidän ateistien suvuissa pukeudutaan kuin juhlaan. Ei iltapukuun, mutta mekkoon ja miehillä voi olla ainakin alkuillasta pikkutakki päällä. Juhlavasti pukeudutaan samasta syystä kuin muutenkin juhlavasti pukeudutaan, kunnioituksesta tilaisuutta, juhlan järjestäjia ja kanssajuhlijoita kohtaan. Hyvä ruoka, juoma, kattaus, koristelu ja pukeutuminen erottaa juhlan arjesta.
Joulupäivänä usein juhlitaan toisen puolison vanhempien luona ja silloinkin pukeudutaan juhlavasti. Jos vielä tapaninakin pitää lähteä kyläilemään, niin siinä vaiheessa alkaa jo vähän rasittaa pukeminen ja meikkaaminen, mutta kun perille pääsee, niin kyllähän sitä on aina ihanaa juhlia läheisten kanssa.
Moni meistä pukeutuu töihin siistimmin kuin joulun juhlintaa, pikkutakki ei tunne pönöttämiseltä, kun käyttää töissä pukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei näistä n. 80 vastauksesta käynyt ilmi, että miksi ihmiset pukeutuvat ykkösiinsä/parempiin jouluna? Siis ihan oikeasti kysyn mielenkiinnosta! Onko se siksi, että niin on ennenkin tehty vai mikä? Jouluruokahan nyt ei ole mitään supergurmeeta (että sitä pitäisi hienot vaatteet päällä kunnioittaa) vaikka palstamammat toki siitä sellaista loihtivatkin.
Siistit vaatteet ymmärrän ihan kaikessa kanssakäymisessä.
Siksi että joulu on juhla! Juhlan erottaa arjesta tavallista runsaampi ruokapöytä, kauniit tarjoiluastiat, juhlavaatteet, kodin koristelu jne.
Vähän sama juttu kuin ihmettelisi, että miksi häissä pukeudutaan juhlavasti, miksi ei mennä pieruverkkareissa olemaan rennosti, koska sehän on pelkkä turha tapa, että ollaan juhlavaatteissa.
Joulu on nykyisin pelkkä kulutushypetys ja omantunnon kiillotus (käy kerran vuodessa haudoilla ja antaa lahjoja jollekin, josta tuskin piittaa). Häät ovat juhla joka kulttuurissa, joulu lähinnä irvikuva siitä, mikä joulukuun 25.pv on ollut eri uskonnoissa jo egyptiläisestä ajanlaskusta asti.
Huoh ihminen on niin tyhmä eläin, määkien sinne mitä muutkin tekee.
Öh...vaikka itse suhtaudut jouluun noin, niin miksi kuvittelet kaikkien muidenkin suhtautuvan siihen vastaavalla tavalla? Monissa perheissä joululahjoista ainakin aikuisten kesken on luovuttu kokonaan tai järjestetty arvonnalla (annat yhdelle, saat yhdeltä). Yhdessäolo ja rauhallisen ajan viettäminen perheen tai sukulaisten kesken on monille joulussa tärkeintä. Ja käypä muuten alkuunsa esim. pyhäinpäivänä, vetaraanipäivänä tai vainojen uhrien muistopäivänä pyörähtämässä hautausmailla ja tee sitten tulkintasi että montako kertaa suomalainen käy haudoilla.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko hienosti saunan jälkeen jouluilalliselle pukeutuvat meikanneet ja laittaneet hiukset jo aamulla näitä hautausmaareissuja, kukanvientejä ja aamukirkkoja varten? Vai illalliselleko sitten vasta?
104 vastaa, että meillä käydään aamupäivällä joulujumpassa tai lenkillä, ja sen jälkeen syödään puuroa, saunotaan ja katsotaan joulurauhan julistusta. Saatetaan pukea rennommat vaatteet päälle ja laittaa ruokaa,kattaa pöytää ja katsella telkkaria. Neljän jälkeen vaihdetaan vaatteet ja laittaudutaan. Otetaan glögit tai shampanjaa ja siirrytään varsinaiseen juhlintaan.
Aattona pukeudutaan hienosti ja juhlavaatteisiin. Tapaniin asti pukeudutaan siististi, sen jälkeen ollaan oltu rennommissa kuteissa. Perinne täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tilannut jo perheelle jouluvaatteet :)
Miehelle uudet farkut ja kauluspaidan ja solmion ja rennon tyylikkään villatakin. Pojille suorat housut ja kauluspaidat. Tytölle punaisen mekon ja itselle kauniin punaisen kotelomekon.
Illaksi olen tilannut tytölle punaisen oloasun, kuten itsellenikin. Ihanaa, jouluista ja lämmintä tunnelmaa. Pojille punatereiset oloasun housut ja oloasutakin. Miehelle olen tilannut mustan fleecetakin ja siihen keveät housut (voisi käyttää kesähousuinakin, vaaleat suorat housut).
Meillä menee järjestys niin, että aamulla puetaan aamupuurolle vähän paremmat vaatteet ja kuunnellaan ne päällä joulurauhan julistus. Sitten käydään haudoilla ja juodaan torttukahvit. Tämän jälkeen lämmitetään sauna ja saunotaan ja sen jälkeen meikkaan nätisti ja panemme juhlavaatteet päälle. Syömme juhlavasti juhlavaatteissa ja seurustelemme. Joulupukki käy tämän jälkeen ja jaamme lahjat ja aukaisemme ne juhlavaatteet päällä.
Tämän jälkeen on vuoro pukea jouluiset oloasut päälle ja nautiskella jouluhyvistä ja nauttia takkatulen loisteesta ja on ihana katsoa lapsia kauniissa oloasuissa leikkimässä uusissa leluissaan ja me vanhemmat jotain hyvää lasissa seuraamme hymyillen heidän jouluintoaan.
Oi, kun tulisi joulu nopeaa :)
Onko noille vaatteille muuten minkä verran käyttöä? Tuleeko aikuisillekin tilattua vuosittain uutta? Miksi? Vaatetatko miehesi muulloinkin hänen puolestaan? Miksi?
En jaksa pehmennellä kysymyksiä mutta ne on vilpittömän uteliaita eikä lähtöoletus ole että teet väärin. Mutta avaa niin että eri tavoin ajatteleva/toimiva voi ymmärtää.
Siksi, koska joulu on juhla ja haluan sen erottuvat muista päivistä. Ymmärrän kyllä, jos jollekin joulu ei merkitse mitään ja lämmittää verkkarit jalassa mikrossa maksalaatikkoa. Mutta meille joulu on juhlaa ja minusta on ihana katsoa pöydässä hyvinpukeutuineita lapsia ja miestä. Illalla taas ihana, kun vaihdamme jouluiset oloasut päälle.
Totaa... miksi täällä luullaan, että jos ei pukeudu juhlavaatteisiin niin se ainoa vaihtoehto on sitten lämmittää verkkarit jalassa mikrossa maksalaatikkoa? Mä rakastan joulua yli kaiken ja siksi meidän jouluun kuuluukin koristeet, kattaukset, joulumusiikit ja hyvät ruuat. Ja tämän kaiken ihastelu tapahtuu pehmoisissa pyjamissa. Meidän talouteen ei kuulu yhdetkään verkkarit eikä mikro tai maksalaatikko.
Hieno homma, että tykkäät itse pukeutua juhlavasti mutta voitko olla tekemättä oletuksia muiden joulusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa korreloiko pukeutuminen ja kodin koristeluun, kattaukseen ja ruokiin nähty vaiva?
Eli onko juhlavasti pukeutuvilla panostettu myös kattaukseen, ruokiin ja koristeltuihin ja pyjamajengi ottaa rennosti näissäkin asioissa?
Vai istuuko joku verkkareissa fiinisti katettuun katettuun pöytään?
Meillä on aina oikea joulukuusi sekalaisine koristeineen ja valoineen ja se on se suurin tunnelmanluoja, joulumusiikin ohella (dean martin, michael buble yms.) Ruokapöytään katetaan myös hienommat astiat ja servetit, mutta kyllä vaan: saunanraikkaana pyjamahousut ja villasukat jalassa sekä joku siisti neulepusero päällä käydään illalla joulupöytään! Ei verkkareita, mikä kyllä johtuu siitä että kukaan meidän perheessä ei ikinä käytä muutenkaan verkkareita; kuka haluaa kylmän verkkarikankaan vasten ihoa?!?! Pyjamahousut ja kotikutoiset villasukat se olla pitää; näin mahaan mahtuu jouluruokia, suklaakonvehteja ja nauramista täydellä mahalla :)
Kuulostaa nautinnolliselta. Miksei kauniista ympäristöstä ja tunnelmasta voisi nauttia ilman, että pukeutuu johonkin jäykkään juhlapukuun? Mutta en vastusta kumpaakaan, niille on paikkansa. Joulussa on tärkein sen sanoma, joka nyt taittuu aikalailla lähimmäisenrakkaudeksi. Ehkä ei sitten kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tilannut jo perheelle jouluvaatteet :)
Miehelle uudet farkut ja kauluspaidan ja solmion ja rennon tyylikkään villatakin. Pojille suorat housut ja kauluspaidat. Tytölle punaisen mekon ja itselle kauniin punaisen kotelomekon.
Illaksi olen tilannut tytölle punaisen oloasun, kuten itsellenikin. Ihanaa, jouluista ja lämmintä tunnelmaa. Pojille punatereiset oloasun housut ja oloasutakin. Miehelle olen tilannut mustan fleecetakin ja siihen keveät housut (voisi käyttää kesähousuinakin, vaaleat suorat housut).
Meillä menee järjestys niin, että aamulla puetaan aamupuurolle vähän paremmat vaatteet ja kuunnellaan ne päällä joulurauhan julistus. Sitten käydään haudoilla ja juodaan torttukahvit. Tämän jälkeen lämmitetään sauna ja saunotaan ja sen jälkeen meikkaan nätisti ja panemme juhlavaatteet päälle. Syömme juhlavasti juhlavaatteissa ja seurustelemme. Joulupukki käy tämän jälkeen ja jaamme lahjat ja aukaisemme ne juhlavaatteet päällä.
Tämän jälkeen on vuoro pukea jouluiset oloasut päälle ja nautiskella jouluhyvistä ja nauttia takkatulen loisteesta ja on ihana katsoa lapsia kauniissa oloasuissa leikkimässä uusissa leluissaan ja me vanhemmat jotain hyvää lasissa seuraamme hymyillen heidän jouluintoaan.
Oi, kun tulisi joulu nopeaa :)
Onko noille vaatteille muuten minkä verran käyttöä? Tuleeko aikuisillekin tilattua vuosittain uutta? Miksi? Vaatetatko miehesi muulloinkin hänen puolestaan? Miksi?
En jaksa pehmennellä kysymyksiä mutta ne on vilpittömän uteliaita eikä lähtöoletus ole että teet väärin. Mutta avaa niin että eri tavoin ajatteleva/toimiva voi ymmärtää.
Siksi, koska joulu on juhla ja haluan sen erottuvat muista päivistä. Ymmärrän kyllä, jos jollekin joulu ei merkitse mitään ja lämmittää verkkarit jalassa mikrossa maksalaatikkoa. Mutta meille joulu on juhlaa ja minusta on ihana katsoa pöydässä hyvinpukeutuineita lapsia ja miestä. Illalla taas ihana, kun vaihdamme jouluiset oloasut päälle.
Totaa... miksi täällä luullaan, että jos ei pukeudu juhlavaatteisiin niin se ainoa vaihtoehto on sitten lämmittää verkkarit jalassa mikrossa maksalaatikkoa? Mä rakastan joulua yli kaiken ja siksi meidän jouluun kuuluukin koristeet, kattaukset, joulumusiikit ja hyvät ruuat. Ja tämän kaiken ihastelu tapahtuu pehmoisissa pyjamissa. Meidän talouteen ei kuulu yhdetkään verkkarit eikä mikro tai maksalaatikko.
Hieno homma, että tykkäät itse pukeutua juhlavasti mutta voitko olla tekemättä oletuksia muiden joulusta?
You beat me to it, 108! T. 109 😀
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei näistä n. 80 vastauksesta käynyt ilmi, että miksi ihmiset pukeutuvat ykkösiinsä/parempiin jouluna? Siis ihan oikeasti kysyn mielenkiinnosta! Onko se siksi, että niin on ennenkin tehty vai mikä? Jouluruokahan nyt ei ole mitään supergurmeeta (että sitä pitäisi hienot vaatteet päällä kunnioittaa) vaikka palstamammat toki siitä sellaista loihtivatkin.
Kirkkoon pukeudutaan muutoinkin siististi, nykyään ei paheksuta villatakkia, exän perhe oli tarkka tavoista, olisi pitänyt olla jakku. Mieleen jäävät ikävä kyllä huomauttelut.
Hyvien tapojen tähden. Mukava katsella joulun värejä, vihreää ja punaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että joulu on juhla! Juhlan erottaa arjesta tavallista runsaampi ruokapöytä, kauniit tarjoiluastiat, juhlavaatteet, kodin koristelu jne.
Vähän sama juttu kuin ihmettelisi, että miksi häissä pukeudutaan juhlavasti, miksi ei mennä pieruverkkareissa olemaan rennosti, koska sehän on pelkkä turha tapa, että ollaan juhlavaatteissa.
Joulu on nykyisin pelkkä kulutushypetys ja omantunnon kiillotus (käy kerran vuodessa haudoilla ja antaa lahjoja jollekin, josta tuskin piittaa). Häät ovat juhla joka kulttuurissa, joulu lähinnä irvikuva siitä, mikä joulukuun 25.pv on ollut eri uskonnoissa jo egyptiläisestä ajanlaskusta asti.
Huoh ihminen on niin tyhmä eläin, määkien sinne mitä muutkin tekee.
Oikeastiko sinä et piittaa lapsistasi lainkaan, vaikka annat näille joululahjoja?
Haudoilla voi käydä vaikka joka päivä, ei sinne ole pakko mennä vain jouluna, kuten sinä tunnut tekevän.
Ja jos olet lukenut tätä viestiketjua, niin iso osa ei pukeudu jouluna juhlavasti, joten me pukeutuvat olemme kaikkea muuta kuin määkivä lauma. Me olemme ne erilaiset.
Jouluna pukeudutaan siististi ja tietysti meikkaan ja laitan hiukseni nätisti.
Jokainen juhlii tyylillään ei siinä mtn mutta kyllä silti ihmetyttää että jotku nuhjuverkkarit päällä ollaan, ilman meikkiä ja tukka putkella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin teillä. Meillä juhlan erottaa arjesta juhlaruoka, koristeet, lahjat, omat perinteet ja kiireettömyys. Näin me ollaan erilaisii :)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen juhlii tyylillään ei siinä mtn mutta kyllä silti ihmetyttää että jotku nuhjuverkkarit päällä ollaan, ilman meikkiä ja tukka putkella.
Ilmeisesti sun kaltaiset ihmettelijät ei oo koskaan kuullut pyjamahousuista; ei ne oo mitkään nuhjuverkkarit. Tai ilmeisesti kaikki sun mukavat olohousut on sitten nuhjuisia verkkareita... siinä tapauksessa voin valaista asiaa kertomalla, että on olemassa aika monenlaisia olohousuja; mä en esimerkiksi edes omista verkkareita ja silti vietän jouluni pehmoisissa pyjamissa :D
Ja ilmeisesti oon sitten myös luonnonkaunis, koska en normaalistikaan meikkaa hirveästi, saati sitten joulusaunan jälkeen kun ollaan ihan vaan kotosalla oman perheen kesken, hyviä ruokia syöden ja lautapelejä pelaillen :) Ja aattele, näytän silti hyvältä vaikka en meikkaa! Eikä mulla ikinä tukkakaan oo putkella... johtunee varmaan siitä että mulla on luonnostaan paksut ja kiiltävät luonnonkiharat (tai ennemminkin luonnonlaineiset) hiukset, jotka asettuu joka päivä nätisti ilman mitään laittamista :)
Meillä on joulusauna vasta illemmalla (en tykkää käydä saunassa aamulla, että ehtisi puolille päivin katsomaan saunapuhtaana koulurauhanjulistusta). En jaksa alkaa klo 17 jälkeen föönaamaan tukkaa ja meikkaamaan sen vuoksi, että joulupöydässä kynttilän valossa perhe saisi ihailla uutta poskipunaani. Ja sitten muutaman tunnin päästä pesemään niitä meikkejä pois.
Meillä lapset on jo teinejä, joten ei ole kiire joululahjoihinkaan päästä käsiksi, että pitäisi aamusta saunoa ja meikata ja syödä aikaisin, että pukki ehtii tulla. Jouluaatto on vapaapäivä ja nukumme yleensä pitkään ja nautimme rauhassa aamupalaa . Kirkossa ei tule käytyä, kun emme kuulu kirkkoon. Sukulaisten haudat on 500km päässä, joten sinnekään ei viitsi ajella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on joulusauna vasta illemmalla (en tykkää käydä saunassa aamulla, että ehtisi puolille päivin katsomaan saunapuhtaana koulurauhanjulistusta). En jaksa alkaa klo 17 jälkeen föönaamaan tukkaa ja meikkaamaan sen vuoksi, että joulupöydässä kynttilän valossa perhe saisi ihailla uutta poskipunaani. Ja sitten muutaman tunnin päästä pesemään niitä meikkejä pois.
Meillä lapset on jo teinejä, joten ei ole kiire joululahjoihinkaan päästä käsiksi, että pitäisi aamusta saunoa ja meikata ja syödä aikaisin, että pukki ehtii tulla. Jouluaatto on vapaapäivä ja nukumme yleensä pitkään ja nautimme rauhassa aamupalaa . Kirkossa ei tule käytyä, kun emme kuulu kirkkoon. Sukulaisten haudat on 500km päässä, joten sinnekään ei viitsi ajella.
Koulurauhan=joulurauhan. Näppäilyvirhe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sun kaltaiset ihmettelijät ei oo koskaan kuullut pyjamahousuista; ei ne oo mitkään nuhjuverkkarit. Tai ilmeisesti kaikki sun mukavat olohousut on sitten nuhjuisia verkkareita... siinä tapauksessa voin valaista asiaa kertomalla, että on olemassa aika monenlaisia olohousuja; mä en esimerkiksi edes omista verkkareita ja silti vietän jouluni pehmoisissa pyjamissa :D
Ja ilmeisesti oon sitten myös luonnonkaunis, koska en normaalistikaan meikkaa hirveästi, saati sitten joulusaunan jälkeen kun ollaan ihan vaan kotosalla oman perheen kesken, hyviä ruokia syöden ja lautapelejä pelaillen :) Ja aattele, näytän silti hyvältä vaikka en meikkaa! Eikä mulla ikinä tukkakaan oo putkella... johtunee varmaan siitä että mulla on luonnostaan paksut ja kiiltävät luonnonkiharat (tai ennemminkin luonnonlaineiset) hiukset, jotka asettuu joka päivä nätisti ilman mitään laittamista :)
Hienosti sä siirryit pukeutumisesta omakehuun.
Rennosti mutta siististi. Olemme ihan oman perheen kesken.
Tavallisiin ja rentoihin puhtaisiin vaatteisiin koska ei ole muunlaisia. Se on luonnonvarojen ja rahan haaskausta ostaa jotain tällinki vaatteita harvoihin tilaisuuksiin. Arki vaatteet käy ja niillä mennään ihan mihinkä vain.
Rennon tyylikkäästi. Ei noiden tarvitse olla toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Mukava tyylikäs mekko ja villasukat. Miehillä yleensä farkut ja siisti paita.
Me pukeudutaan nätisti, mutta rennosti. Laittaudutaan kevyesti, mutta ei mitään överiä. Tyyli vähän sama kuin viikonloppuna perheen kanssa ulos syömään. Siis päälle jotkut siistimmät rennot housut ja joku kiva neule. Vähän meikkiä ja hiukset rennon nätisti. Lapsella oli ennen aina joku mekko päällä, mutta nyt on kasvanut ulos mekoista. Luultavasti laittaa jotkut rennot farkut ja neuleen/siistimmän hupparin.
Omassa lapsuudessa laittauduttiin aina oikein kunnolla. Miehen perheessä taas vedettiin pieruverkkareissa koko joulu. Ollaan nyt otettu tavaksi tällainen kultainen keskitie.
Mielestäni vastasin tähän kysymykseen toisella sivulla kun kerroin, että meillä kunnioitetaan sitä yhteistä juhlaa, aikaa ja joulun eteen nähtyä vaivaa pukeutumalla vähän paremmin ja poikkeavammin kuin arkena. Jouluruoan gurmeuskin varmaan riippuu siitä että miten sen valmistaa.