Pukeudutaanko teillä jouluna hienosti vai rennosti?
Monesti nähnyt kuvia muista jouluaattona viimeisen päälle tällättynä ja laitettuna kireät mekot päällä korkkarit jalassa. Tämä tuntuu musta tosi hassulta. Joulu on hieno juhla tietysti, mutta jos kotioloissa on niin ei minusta tarvi niin tälläytyä. Meillä on aina ollut niin, että päällä on mahdollisimman mukavaa vaatetta. Lökäpöksyt, villasukat, suuri mukava neule ja hiukset sekaisin ja naama meikittä :D jouluna on mukava olla rennosti löysissä vaatteissa, ei tarvi huolehtia että mekko ratkee tai rosollit putoo paidalle.
Miten teillä pukeudutaan jouluna, tosi juhlavasti vai erittäin rennosti? :)
Kommentit (121)
Minä haluan pukeutua jouluna juhlavasti ja omassa kotonani kaikki muutkin pukeutuvat, mutta kun joka toinen joulu ollaan miehen kotona niin on hiukan hassua kun yksin tälläydyn ja kieltäydyn aattosaunasta meikkiin ja kampaukseen vedoten ja muut siellä hissuttelee kotipöksyissä aattoillan. Mutta pukeutumisesta en tingi, elämässäni ei ole liikaa juhlapäiviä jolloin saisi tälläytyä.
Riippuu kenen luona vierailen jouluna.
Jos olen yksin niin hih hurraa olen varmasti rennosti, töissä pitää olla puku ja tällinki päällä joka päivä. Jos taas käyn sukulaisissa, pukeudun siististi mutten mitenkään Praise The Lord-tyyppisen juhlavasti.
Vierailija kirjoitti:
Monesti nähnyt kuvia muista jouluaattona viimeisen päälle tällättynä ja laitettuna kireät mekot päällä korkkarit jalassa. Tämä tuntuu musta tosi hassulta. Joulu on hieno juhla tietysti, mutta jos kotioloissa on niin ei minusta tarvi niin tälläytyä. Meillä on aina ollut niin, että päällä on mahdollisimman mukavaa vaatetta. Lökäpöksyt, villasukat, suuri mukava neule ja hiukset sekaisin ja naama meikittä :D jouluna on mukava olla rennosti löysissä vaatteissa, ei tarvi huolehtia että mekko ratkee tai rosollit putoo paidalle.
Miten teillä pukeudutaan jouluna, tosi juhlavasti vai erittäin rennosti? :)
Kyllä sitä haluaa laittautua aatoksi vähän enemmän mutta ehkä ennemmin rennon tyylikkäästi, tarkoitan että panostan meikkiin, laitan päälle jonkun siistin paidan&housut ja kivan korun kaulaan. Aatto tulee vietettyä lapsuudenkodissa& miehen äidillä, joten ei voi ottaa ihan rennosti kotiasussa. Illallemmalla sitten on kotiasun vuoro, saunomista jne.
Vierailija kirjoitti:
No sama kai se on persettä syödä jouluna kun useimmat vetää siivun kuollutta ruhoa heti aamupalallaankin. On se hyvää. On sydänsairauksia, diabetesta, syöpää, ylipainoa jne. mutta kuollutta ruhoa on saatava, joka päivä!
On muuten pikkasen sairas rituaali toi kuolleen ruhon raahaaminen joulupöytään. Kaikki keskittyy kuolleen sian ympärille. Hyi helv...
Eläväkö sen sian sitten pitäisi olla?
Voisihan siinä tulla kyllä terveydellekin hyödyllistä aktiviteettia ja ohjelmanumeroa jouluun, kun yhteistuumin pitäisi saada ensin sika kiinni, sitten teurastaa, pilkkoa ja valmistaa ruoaksi :D
Hienosti mutta mukavasti. Esimerkiksi miehillä kauluspaidat ja farkut ja naisilla jotain tyylillä siisti pusero, mukava mekko, kivat housut tai muuta vastaavaa. Meikataan nätisti, laitetaan korut ja hiukset siististi. Joulu on juhla, eikä sitä olisi kiva viettää reikäisissä verkkareissa tukka pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei näistä n. 80 vastauksesta käynyt ilmi, että miksi ihmiset pukeutuvat ykkösiinsä/parempiin jouluna? Siis ihan oikeasti kysyn mielenkiinnosta! Onko se siksi, että niin on ennenkin tehty vai mikä? Jouluruokahan nyt ei ole mitään supergurmeeta (että sitä pitäisi hienot vaatteet päällä kunnioittaa) vaikka palstamammat toki siitä sellaista loihtivatkin.
Siistit vaatteet ymmärrän ihan kaikessa kanssakäymisessä.
Tämä minuakin kiinnostaa. Meillä on jouluna ihan normaalit arkivaatteet, ehkä hieman jouluisemmat lapsilla ja joskus myös minulla lähinnä värien suhteen. Tonttulakit myös toisinaan päässä :)
Kukaan meidän perheessä ei käytä verkkareita kuin urheilemassa, joten niitä ei ole päällä, mutta "tavalliset" arkivaatteet kuitenkin.
Meillä ollaan rennosti. Joulun tekee erityiseksi yhdessäolo ja se että perheenjäsenet saavat toistensa jakamattoman huomion. Voi unohtaa arjen kiireet ja nauttia toisten seurasta ja omista pikku perinteistä. On kotoisaa, mukavaa ja lämmintä <3
Meillä kaikki on aika perus kuteissa = farkut ja neule linjaa.
Itse tykkään pukeutua kivasti, mutta rennosti = paksut sukkikset, pehmeää materiaalia oleva mekko tai hame ja joku kiva neule vaikkapa, mieluummin myös jotakin jouluista joka tarkoittaa yleensä punaista väriä :D Meikkiä jonkin verran, koska tykkään näyttää laittautuneelta, hiukset jotenkin ihan perus, niitä en jaksa väkertää :)
näitä ois tosi kiva lukea jos jätettäisiin muiden tapojen dissaaminen vähemmälle.
Itse kuulun siihen porukkaan joka kattaa pöytään kristallit ja pistää juhlavaatteet ylle, koska tykkään siitä että juhla eroaa mahdollisimman paljon arjesta ja olen esteetikko henkeen ja vereen. Mutta pystyn silti ymmärtämään pyjamajoulunkin viehätyksen.
Minä olen tilannut jo perheelle jouluvaatteet :)
Miehelle uudet farkut ja kauluspaidan ja solmion ja rennon tyylikkään villatakin. Pojille suorat housut ja kauluspaidat. Tytölle punaisen mekon ja itselle kauniin punaisen kotelomekon.
Illaksi olen tilannut tytölle punaisen oloasun, kuten itsellenikin. Ihanaa, jouluista ja lämmintä tunnelmaa. Pojille punatereiset oloasun housut ja oloasutakin. Miehelle olen tilannut mustan fleecetakin ja siihen keveät housut (voisi käyttää kesähousuinakin, vaaleat suorat housut).
Meillä menee järjestys niin, että aamulla puetaan aamupuurolle vähän paremmat vaatteet ja kuunnellaan ne päällä joulurauhan julistus. Sitten käydään haudoilla ja juodaan torttukahvit. Tämän jälkeen lämmitetään sauna ja saunotaan ja sen jälkeen meikkaan nätisti ja panemme juhlavaatteet päälle. Syömme juhlavasti juhlavaatteissa ja seurustelemme. Joulupukki käy tämän jälkeen ja jaamme lahjat ja aukaisemme ne juhlavaatteet päällä.
Tämän jälkeen on vuoro pukea jouluiset oloasut päälle ja nautiskella jouluhyvistä ja nauttia takkatulen loisteesta ja on ihana katsoa lapsia kauniissa oloasuissa leikkimässä uusissa leluissaan ja me vanhemmat jotain hyvää lasissa seuraamme hymyillen heidän jouluintoaan.
Oi, kun tulisi joulu nopeaa :)
Toivottavasti tuleva vaimoni ei ole perheestä, jossa tällainen jäykistely on tapana. Meillä jokainen tekee mitä haluaa ja ainoa "pakollinen" yhteinen juttu on lahjojen avaaminen. Tosin niitäkään ei nykyään hankita muille kuin lapsille ja heillekin vain muutama, koska heillä on jo sen verran ikää ja tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei näistä n. 80 vastauksesta käynyt ilmi, että miksi ihmiset pukeutuvat ykkösiinsä/parempiin jouluna? Siis ihan oikeasti kysyn mielenkiinnosta! Onko se siksi, että niin on ennenkin tehty vai mikä? Jouluruokahan nyt ei ole mitään supergurmeeta (että sitä pitäisi hienot vaatteet päällä kunnioittaa) vaikka palstamammat toki siitä sellaista loihtivatkin.
Siksi että joulu on juhla! Juhlan erottaa arjesta tavallista runsaampi ruokapöytä, kauniit tarjoiluastiat, juhlavaatteet, kodin koristelu jne.
Vähän sama juttu kuin ihmettelisi, että miksi häissä pukeudutaan juhlavasti, miksi ei mennä pieruverkkareissa olemaan rennosti, koska sehän on pelkkä turha tapa, että ollaan juhlavaatteissa.
Siltä väliltä: siistit, mutta rennot vaatteet. Esimerkiksi farkut ja siisti paita tai hame/mekko.
Vähän jotenkin siltä väliltä. Ei siis olla rikkinäisissä verkkareissa, muttei myöskään "ykkösissä". Vähän hienommin kuin arkena kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle uudet farkut ja kauluspaidan ja solmion ja rennon tyylikkään villatakin. Pojille suorat housut ja kauluspaidat. Tytölle punaisen mekon ja itselle kauniin punaisen kotelomekon.
Illaksi olen tilannut tytölle punaisen oloasun, kuten itsellenikin. Ihanaa, jouluista ja lämmintä tunnelmaa. Pojille punatereiset oloasun housut ja oloasutakin. Miehelle olen tilannut mustan fleecetakin ja siihen keveät housut (voisi käyttää kesähousuinakin, vaaleat suorat housut).
Meillä menee järjestys niin, että aamulla puetaan aamupuurolle vähän paremmat vaatteet ja kuunnellaan ne päällä joulurauhan julistus. Sitten käydään haudoilla ja juodaan torttukahvit. Tämän jälkeen lämmitetään sauna ja saunotaan ja sen jälkeen meikkaan nätisti ja panemme juhlavaatteet päälle. Syömme juhlavasti juhlavaatteissa ja seurustelemme. Joulupukki käy tämän jälkeen ja jaamme lahjat ja aukaisemme ne juhlavaatteet päällä.
Tämän jälkeen on vuoro pukea jouluiset oloasut päälle ja nautiskella jouluhyvistä ja nauttia takkatulen loisteesta ja on ihana katsoa lapsia kauniissa oloasuissa leikkimässä uusissa leluissaan ja me vanhemmat jotain hyvää lasissa seuraamme hymyillen heidän jouluintoaan.
Onko noille vaatteille muuten minkä verran käyttöä? Tuleeko aikuisillekin tilattua vuosittain uutta? Miksi? Vaatetatko miehesi muulloinkin hänen puolestaan? Miksi?
En jaksa pehmennellä kysymyksiä mutta ne on vilpittömän uteliaita eikä lähtöoletus ole että teet väärin. Mutta avaa niin että eri tavoin ajatteleva/toimiva voi ymmärtää.
Jouluaattona pukeudutaan hienosti. Joulupäivänä ollaan oloasussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noille vaatteille muuten minkä verran käyttöä? Tuleeko aikuisillekin tilattua vuosittain uutta? Miksi? Vaatetatko miehesi muulloinkin hänen puolestaan? Miksi?
En jaksa pehmennellä kysymyksiä mutta ne on vilpittömän uteliaita eikä lähtöoletus ole että teet väärin. Mutta avaa niin että eri tavoin ajatteleva/toimiva voi ymmärtää.
Siksi, koska joulu on juhla ja haluan sen erottuvat muista päivistä. Ymmärrän kyllä, jos jollekin joulu ei merkitse mitään ja lämmittää verkkarit jalassa mikrossa maksalaatikkoa. Mutta meille joulu on juhlaa ja minusta on ihana katsoa pöydässä hyvinpukeutuineita lapsia ja miestä. Illalla taas ihana, kun vaihdamme jouluiset oloasut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että joulu on juhla! Juhlan erottaa arjesta tavallista runsaampi ruokapöytä, kauniit tarjoiluastiat, juhlavaatteet, kodin koristelu jne.
Vähän sama juttu kuin ihmettelisi, että miksi häissä pukeudutaan juhlavasti, miksi ei mennä pieruverkkareissa olemaan rennosti, koska sehän on pelkkä turha tapa, että ollaan juhlavaatteissa.
Joulu on nykyisin pelkkä kulutushypetys ja omantunnon kiillotus (käy kerran vuodessa haudoilla ja antaa lahjoja jollekin, josta tuskin piittaa). Häät ovat juhla joka kulttuurissa, joulu lähinnä irvikuva siitä, mikä joulukuun 25.pv on ollut eri uskonnoissa jo egyptiläisestä ajanlaskusta asti.
Huoh ihminen on niin tyhmä eläin, määkien sinne mitä muutkin tekee.
Oletteko hienosti saunan jälkeen jouluilalliselle pukeutuvat meikanneet ja laittaneet hiukset jo aamulla näitä hautausmaareissuja, kukanvientejä ja aamukirkkoja varten? Vai illalliselleko sitten vasta?
Käyn aina jouluisin (päivää ennen aattoa) kampaajalla - Yritän nukkua niin, ettei kampaus lytisty aattoon mennessä, lisäksi yleensä käyn laittamassa kynteni ja ripseni kuosiin. Joulukirkkoon turkki ja musta kotelomekko koruilla ja korkokengillä.
Kotona käy siivoojat tekemässä puhdistuksen n. viikkoa ennen.
_Meillä_ tehdään oikeasti juhla viimeisen päälle, enkä itse tohtisi laittaa itseäni juhlakuntoon sillä haluan olla edustava joulukuvissa.