Lapsen pakkasastma ja päiväkotihoito
Mitä jos lapsi saa kylmästä ilmasta astmaoireita jo melko vähäisissä miinusasteissa? Heti tulee yskää ja hengen rohinaa. Samalla päiväkodin mielestä lasta ei saisi tuoda päiväkotiin yskäisenä mutta yskän juuri aiheuttaa päiväkodin runsaat ulkoilumäärät. Mikä on ratkaisu? Voiko lapsi saada erityisoikeudella olla päivähoidossa enemmän sisällä kuin muut jos terveys tätä vaatii? Vai voidaanko yskättömyysvaatimuksesta luopua? Vai Saavatko vanhemmat rahaa lapsen kotihoitoon?
Kommentit (50)
Minun kuopukseni siirtyi eskariryhmään oman ryhmänsä ulkoilujen ajaksi kun hänen pakkasrajansa tuli vastaan. Se kun taas sitten ulkoili eri rytmillä ja oli tuolloin jo taas sisällä.
Pienillä lapsilla ne hengitystiet ilmeisesti voivat ärtyä jo paljon vähäisemmistä miinusasteista kuin aikuisilla.
Täh? Etkö ole vienyt lasta lääkäriin? Saati kertonut hänen astmastaan päiväkodissa? Onko hänellä edes avaavaa lääkitystä?
Lääkärin todistus. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun kuopukseni siirtyi eskariryhmään oman ryhmänsä ulkoilujen ajaksi kun hänen pakkasrajansa tuli vastaan. Se kun taas sitten ulkoili eri rytmillä ja oli tuolloin jo taas sisällä.
Ja ei, ei tarvittu edes lääkärinlausuntoa, sovin vain itse asian päiväkodissa.
Mä en saanu ala-asteella mennä välitunnilla ulos kevään kynnyksellä pahan siitepöly allergian takia. Sit aina olin välkällä luokassa ja katsoin ikkunasta ulos kun kaverit siellä leikki. Ei jääny traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Etkö ole vienyt lasta lääkäriin? Saati kertonut hänen astmastaan päiväkodissa? Onko hänellä edes avaavaa lääkitystä?
Kyllä olen ja lapsellani on hoitosuhde ja lääkkeet kyllä käytössä, mutta diagnoosiani ei usko lääkäri sen enempää kuin päiväkotikaan kylmyys kun ei aiheuta sairastumista heidän mielestään. Ei tuollaista taideta mitenkään testata tai tutkia ja antaa lausuntoa päiväkotiin, Enkä ole tällaisesta kuullut ennen tässä ketjussa saamaani vastausta mutta pitää sitten olla ilmeisesti uranuurtaja. Lääkkeistä huolimatta yskä Siis aina ärtyy kun on kylmässä ilmassa ulkona yhtään kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tästä ei ole oikein tykätty koska Lapseni on erityisryhmässä mutta jos ei muu auta niin kyllähän se on lapsen terveys ennen kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni myös pakkasastma, ja eihän sitä nyt hitto vie lääkityksellä ulkoilemaan aleta kovilla pakkasilla, jos muuten pärjää ilmankin. Kannattaa vaan vältellä pakkasella ulkona oloa. Sen pitäisi kyllä onnistua päiväkodissakin, ettei tarvi mennä kylmillä ulkoilemaan. Samoin esim. siitepölyallergian takia saa olla sisällä siitepölyaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanu ala-asteella mennä välitunnilla ulos kevään kynnyksellä pahan siitepöly allergian takia. Sit aina olin välkällä luokassa ja katsoin ikkunasta ulos kun kaverit siellä leikki. Ei jääny traumoja.
Mitenkäs tätä ennen päiväkodissa? Siellä kun on aikamoinen ulkoilupakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tästä ei ole oikein tykätty koska Lapseni on erityisryhmässä mutta jos ei muu auta niin kyllähän se on lapsen terveys ennen kaikkea.
En minä kysynyt tykkääkö he vai ei.😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että sinulla on tuollainen auktoriteettisuhde päiväkodin työntekijöihin. Minun lapseni päiväkodin työntekijät pitävät itseään niinä koulutettuina alansa ammattilaisina.
Mitä he siellä päiväkodissa sanoivat kun tästä heidän kanssa keskustelit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että sinulla on tuollainen auktoriteettisuhde päiväkodin työntekijöihin. Minun lapseni päiväkodin työntekijät pitävät itseään niinä koulutettuina alansa ammattilaisina.
Sitähän he voivat ollakin mutta eihän he ole terveydenhuollon ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen ja lapsellani on hoitosuhde ja lääkkeet kyllä käytössä, mutta diagnoosiani ei usko lääkäri sen enempää kuin päiväkotikaan kylmyys kun ei aiheuta sairastumista heidän mielestään. Ei tuollaista taideta mitenkään testata tai tutkia ja antaa lausuntoa päiväkotiin, Enkä ole tällaisesta kuullut ennen tässä ketjussa saamaani vastausta mutta pitää sitten olla ilmeisesti uranuurtaja. Lääkkeistä huolimatta yskä Siis aina ärtyy kun on kylmässä ilmassa ulkona yhtään kauempaa.
Kummallista. Kyllä lääkärillä pitäisi olla tiedossa että astma usein pahenee kylmässä. Minullakin on astma joka on vielä sen verran lievä, että oireilee rasituksessa ja kylmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni myös pakkasastma, ja eihän sitä nyt hitto vie lääkityksellä ulkoilemaan aleta kovilla pakkasilla, jos muuten pärjää ilmankin. Kannattaa vaan vältellä pakkasella ulkona oloa. Sen pitäisi kyllä onnistua päiväkodissakin, ettei tarvi mennä kylmillä ulkoilemaan. Samoin esim. siitepölyallergian takia saa olla sisällä siitepölyaikaan.
Itselläni on hyvä hoitotasapaino ja pystyn ulkoilemaan kun käytän kasvojen edessä huivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista. Kyllä lääkärillä pitäisi olla tiedossa että astma usein pahenee kylmässä. Minullakin on astma joka on vielä sen verran lievä, että oireilee rasi
Lasten ulkoilu on Suomen päiväkodeissa niin pyhä asia, ettei tuollaista ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvä hoitotasapaino ja pystyn ulkoilemaan kun käytän kasvojen edessä huivia.
Hienoa... ymmärtämättömältä lapselta ei kyllä vielä onnistu.
Siinä vaiheessa kun täytyy erillisellä linkillä todistaa, että lapsen sairaus on oikeasti olemassa, on peiliin katsomisen paikka.
Ja tässä linkki Että tällaista todella on olemassa: https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/4cbd6372-c6e2-4c56-9ba2-d70c1…