Kuinka usein käyt gynekologilla?
Kyselin tuttaviltani suosituksia hyvästä gynekologista kotipaikkakunnallani ja yllättävän moni kertoi kakistellen gynekologikäyntien jääneen vähiin. Niin oli myös omalla kohdallani.
Miksi?
Hinta? Aikojen huono saatavuus työaikojen ulkopuolella? Kynnys? Unohdus?
Kommentit (50)
Miten se sisätutkimus tehdään, kuulostaa kamalalta. Jo se papan otto on ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Huom! kokemäen poikamiesyhdistys järjestää järjestää taas vuosittaisen ilmaisen mammografian.
Voisivat tehdä mammografian sijaan kaikille ilmaisen eturauhastutkimuksen ja kivesten tunnustelun kyhmyjen varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan havaita esim. munasarjasyöpä, joka muutoin ilmoittele itsestään yleensä vasta, kun on jo levinnyt laajalle. Minä pidän omasta elämästäni niin paljon, että käyn vuosittain tsekkaamassa tilanteen. Päästään sitten ajoissa hoitamaan ja ehkä joparempi selviän, jos se pskanakki kohdalle osuu.
Tällä syövänhavaitsemisen logiikalla miesten pitäisi käydä vuosittain eturauhastarkastuksessa...
Sehän hoituu ihan verikokeella. Samoin eturauhasen kasvaessa alkaa olla pissaongelmia, mutta kuinka moni mies menee silloin lääkäriin? Aivan, siellähän pitäisi laskea housut lääkärin edessä.
Munarauhassyöpä ei oireile eikä niitä voi itse tunnustella.
Vaihdevuosien aikaan kerran vuodessa huollossa, yhteensä ehkä viitisen kertaa. Sen jälkeen ei ole ilmaantunut tarvetta. Jos kuitenkin joitain epäilyttäviä oireita ilmenisi, menisin tietysti.
Kävin ensimmäisen kerran 52-vuotiaana, jos ei äitipolikäyntejä oteta huomioon. Tunsin selinmakuulla ylimääräistä vatsassa vatsanpeitteitä tunnustellessani ja sieltä löytyikin yli kymmensenttinen kysta. Gynekologi kirjoitti lähetteen jatkotutkimuksiin. Pääsin muutamaa kuukautta myöhemmin eroon munasarjoista ja kohdusta, ja sen jälkeen en ole taas gynellä käynyt. Siitä on nyt neljä vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Multa ei suostuttu ottamaan papaa kun kävin. Kysyin vielä erikseen, tyyppi oli silleen "No onko sulla joku syy miksi sä haluaisit että se otetaan?? Ei me niitä ihan muuten vaan oteta."
Olin siis 26v, ekaa kertaa elämässäni gynellä.
Oho, jollain muullakin sama kokemus. Minultakaan ei sitä suostuta ottamaan. Eihän sitä muuten voi tietää onko kaikki kunnossa, ilmeisesti täytyy odotella mahdollisia oireita että edes suostuvat miettimään otetaanko.
Olen joutunut käymään 2 vuotena peräkkäin, vuotohäiriöitä vaikka pillerit. Ja taas tänä syksynä on alkanu tulla näitä :( Sinällänsä vois mennä ilman pillereitä, mutta on endometrioosi jota pitäs hoitaa..että saa nyt nähdä mitä seuraavalla käynnillä, vaihtuuko ehkäsy vai mitä tapahtuu. Ens kuussa aika ja maksaa n.90-150e toimenpiteistä riippuen.
T:N26
En oo käynyt. Sisätutkimukset ja papat on hoitunu tk:ssa ilman gyneäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teillä siellä tutkitaan? Ultrataan sisältä ja ulkoa? Paljonko käynti maksaa? Varmaan ihan ok jos ei ole rahasta puutetta käydäkin usein, toisaalta jos ei ole mitään todettua vikaa, niin on tuo varmaan vähän turhaa.
200 euroa maksoi tänä syksynä. Ei kiva.
Kerran vuodessa käyn.