Kuinka usein käyt gynekologilla?
Kyselin tuttaviltani suosituksia hyvästä gynekologista kotipaikkakunnallani ja yllättävän moni kertoi kakistellen gynekologikäyntien jääneen vähiin. Niin oli myös omalla kohdallani.
Miksi?
Hinta? Aikojen huono saatavuus työaikojen ulkopuolella? Kynnys? Unohdus?
Kommentit (50)
Miksi muuten "sinne kurkataan" (toisen kirjoittajan sanavalinta) pillerireseptin takia?
Eipä ole tullut käytyä patologilla.
Voidaan havaita esim. munasarjasyöpä, joka muutoin ilmoittele itsestään yleensä vasta, kun on jo levinnyt laajalle. Minä pidän omasta elämästäni niin paljon, että käyn vuosittain tsekkaamassa tilanteen. Päästään sitten ajoissa hoitamaan ja ehkä joparempi selviän, jos se pskanakki kohdalle osuu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teillä siellä tutkitaan? Ultrataan sisältä ja ulkoa? Paljonko käynti maksaa? Varmaan ihan ok jos ei ole rahasta puutetta käydäkin usein, toisaalta jos ei ole mitään todettua vikaa, niin on tuo varmaan vähän turhaa.
Yksityisellä ensin jutellaan, sitten tehdään sisätutkimus, ultra (maksaa erikseen) ja tutkitaan rinnat. Siellähän ne mahdolliset viat voidaan hyvissä ajoin todeta, eikö?
En ole käynyt onkaloani tarkistuttamassa kymmeneen vuoteen. Ei ole ollut tarvetta.
Olen käynyt kaksi kertaa. Teininä ensimmäisen kerran kun aloitettiin e-pillerit ja sitten aikuisella iällä kerran. Nyt on kai taas käytävä kipujen ja hormonihäiriöiden vuoksi.
N23
Kerran vuodessa olen käynyt viimeiset 10v. Minulla on korkean riskin HPV joka on aiheuttanut lieviä solumuutoksia joita seuraillaan. Olen harrastanut suojaamatonta seksiä vain parisuhteissa joissa ollaan käyty yhdessä testeissä ennen kumin pois jättöä ja silti se hpv on jostain tullut. En ikimaailmassa uskoltaisi jättää käymättä säännöllisesti gynellä (ultraus) ja papassa ja tuudittautua ettei omalle kohdalle sattuisi mitään. Lapsiakin on siunaantunut ja haluan pysyä hengissä ja terveenä niin kauan kuin mahdollista. Yksityisellä käyn koska on kätevämpi, aikoja saa viikonloppuisin, ultraavat, ottavat papan ja soittavat ystävällisesti tuloksista oli ne mitä hyvänsä. Femedassa Helsingissä olen käynyt yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se on ihan kansanterveydellinen riski, jos naiset eivät käy säännöllisesti gynekologin tarkastuksessa. Toisaalta gynekologilla käyminen ei ole suinkaan ilmaista, ainakaan täällä missä minä asun.
Roskaa. Nykyään tiedetään, että naisilla ei ole sen enempää tarvetta siihen kuin miehilläkään käydä pippelitarkastuksissa. Se on ollut ihan älytöntä rahojen tuhlausta, perustunut sovinistisiin kuvitelmiin, että naisen sukuelimet olisivat jotenkin sairaat.
Itse kävin viimeksi lapsettomuushoidoissa 10 v sitten ja lapsen syntymän kälkeen en kertaakaan kunnes nyt hakemassa hormonikorvaushoidon vaihdevuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa olen käynyt viimeiset 10v. Minulla on korkean riskin HPV joka on aiheuttanut lieviä solumuutoksia joita seuraillaan. Olen harrastanut suojaamatonta seksiä vain parisuhteissa joissa ollaan käyty yhdessä testeissä ennen kumin pois jättöä ja silti se hpv on jostain tullut. En ikimaailmassa uskoltaisi jättää käymättä säännöllisesti gynellä (ultraus) ja papassa ja tuudittautua ettei omalle kohdalle sattuisi mitään. Lapsiakin on siunaantunut ja haluan pysyä hengissä ja terveenä niin kauan kuin mahdollista. Yksityisellä käyn koska on kätevämpi, aikoja saa viikonloppuisin, ultraavat, ottavat papan ja soittavat ystävällisesti tuloksista oli ne mitä hyvänsä. Femedassa Helsingissä olen käynyt yleensä.
Unohdin mainita, että gyne tutkii myös rinnat.
Kertokaa nuorelle naiselle mitä siinä sisätutkimuksessa tarkasti ottaen tehdään? Paljonko se ultra maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Voidaan havaita esim. munasarjasyöpä, joka muutoin ilmoittele itsestään yleensä vasta, kun on jo levinnyt laajalle. Minä pidän omasta elämästäni niin paljon, että käyn vuosittain tsekkaamassa tilanteen. Päästään sitten ajoissa hoitamaan ja ehkä joparempi selviän, jos se pskanakki kohdalle osuu.
Tällä syövänhavaitsemisen logiikalla miesten pitäisi käydä vuosittain eturauhastarkastuksessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä syövänhavaitsemisen logiikalla miesten pitäisi käydä vuosittain eturauhastarkastuksessa...
Ja vuosittain keuhkoröntgenissä ja ultraamassa haimaa, maksaa ja muita sisäelimiä.
Itse asiassa pitäis alkaa käydä vuosittain peräsuolen tähystyksessä.
Multa ei suostuttu ottamaan papaa kun kävin. Kysyin vielä erikseen, tyyppi oli silleen "No onko sulla joku syy miksi sä haluaisit että se otetaan?? Ei me niitä ihan muuten vaan oteta."
Olin siis 26v, ekaa kertaa elämässäni gynellä.
Olen jo 35 enkä ole vielä kertaakaan käynyt.
Kerran vuodessa yksityisellä. Maksaa parisataa. Tekee papan ja tutkii rinnat ja ultraa. Tykkään.
T. Neljän lapsen av-mamma
Käyn kerran vuodessa uusimassa e-pillerireseptin, jonka yhteydessä tehdään sisätutkimus, tutkitaan rinnat ja mitataan verenpaine. Papa otetaan muutaman vuoden välein. Lähinnä tuon sisätutkimuksen takia käyn vuosittain (muut tutkimuksethan voisi tehdä ihan tk:ssa), sillä lähisuvussa on ollut endometrioosia, munasarjasyöpää ja -kasvaimia. Lähinnä oman mielenterveyteni vuoksi käyn vuosittain, ettei tarvitse jokaisen alavatsan nippaisun takia huolehtia, että siellä joku vuosia muhinut kasvain ilmoittelee olemassaolostaan.
Olen käynyt edellisen kerran viisi vuotta sitten, jolloin koin epämääräisiä vuotohäiriöitä. Sitä ennen kystan takia vuonna 2008 kahdesti ja 2009 kerran. Seuraavaa kertaa ei ole kiikarissa. Tuskin tulee mentyä, jos mitään spesifiä syytä ei tule.
Ensi vuonna oletan pääseväni papa-seulaan, kun täytän 30. Tarkoitus on sinne myös mennä, mutta noh, en takaa mitään.
En ole koskaan käynyt gynekologilla. Olen 29-vuotias lapseton nainen enkä ole koskaan käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä, koska en halua. Kondomilla on menty 18-vuotiaasta lähtien ja piuhat saan poikki ensi vuonna. Eli voisiko joku valaista minua, että miksi gynekologilla pitäisi käydä? Kun siihen papa-kokeeseen ei tosiaan tarvita gynekologia; olen saanut sen ihan oman terveyskeskuksen kautta.)
Riippuu ihan siitä, kuinka usein hänen miehensä on matkoilla.
T. Toinen mies