Kuinka usein käyt gynekologilla?
Kyselin tuttaviltani suosituksia hyvästä gynekologista kotipaikkakunnallani ja yllättävän moni kertoi kakistellen gynekologikäyntien jääneen vähiin. Niin oli myös omalla kohdallani.
Miksi?
Hinta? Aikojen huono saatavuus työaikojen ulkopuolella? Kynnys? Unohdus?
Kommentit (50)
En ole koskaan käynyt gynellä, vaikka varmaan pitäis. En edes tietäis miten sinne tavallaan pääsee, soitanko vaan läheiseen terveyskeskukseen että pitäis päästä. t. 23-vuotias neitsyt....
Olen jo iäkkäämpi, ei ole ollut tarvetta käydä - papat sun muut on otettu muualla.
Mielestäni se on ihan kansanterveydellinen riski, jos naiset eivät käy säännöllisesti gynekologin tarkastuksessa. Toisaalta gynekologilla käyminen ei ole suinkaan ilmaista, ainakaan täällä missä minä asun.
Edellisen kerran kävin 2005 ja nyt sitten tänä kesänä, kun alkoi olla vaihdevuosioireita.
Kävin viimeksi kaksi vuotta sitten synnytyksen jälkitarkastuksessa.
Olen käynyt ehkäisyasioiden takia ehkä kahden - kolmen vuoden välein. Muuten vain tarkastukset kerran vuodessa ovat edellisen gynekologini mielestä aivan turhia, joten sitä ohjetta noudatan itsekin.
Käyn kerran vuodessa, maksaa jotain 90€. Kyllähän se papa olis hyvä muutaman vuoden välein otettava, vaikka ei mitään vaivaa olisikaan, huolletaanhan sitä autoakin.
Olen käynyt kai kolme kertaa tähän mennessä. Olen 34-vuotias. Papa-koetta varten ei tarvita gynekologia.
Yhtä hyvin voisi kysyä, kuinka usein käyt kardiologilla, kuinka usein tutkitutat keuhkosi tai aivosi. Itse en ainakaan tiedä, että se olisi edes mahdollista, vaikka näiden elinten toimimattomuus johtaa pahimmillaan kuolemaan.
Käyn kerran vuodessa. Keväällä papa kokeessa oli poikkeavaa ja uusintakäynnille pyydettiin kolmen kuukauden päästä. Kävin ja kaikki oli kunnossa! Huh! Kesä meni vähän piloille kun mietti onko minulla syöpä vai ei..
Mitä siellä sitten tarkistetaan esim. synnyttämättömältä naiselta joka ei käytä ehkäisyä niin tiuhaan muuta kuin mita papassa ei saa selville? Papan voi ottaa muutkin kuin gynekologi.
Viime aikoina olen joutunut käymään kystien takia. Sitä ennen tk:ssa ja neuvolassa hoitunut. Löysin ihanan yksityisen gynen jolla aion käydä jatkossakin jos aihetta tulee. Ainakin kerran vuodessa tarkastuksessa voisi käydä ja samalla ultrata. Miksipä ei, siinä yhdellä käynnillä voidaan tsekata montakin juttua. Ei minusta ole yhtään tyhmää tai turhaa.
Viimeksi synnytyksen jälkeisessä tarkastuksessa heinäkuussa mutta ennen raskautta varmaan pari kolme vuotta sitten, kun oma gyne on sitä mieltä että jos kaikki ok niin ei tarvetta ja iän puolesta ei tartte vuosittain vielä papassakaan käydä.
Yksityistä käytän ja n 90e maksaa kerta.
En ole myöskään käynyt ikinä. Sen verran joku on alapäätäni kurkannut että neuvolassa raskauden aikaiset tutkimukset + jälkitarkastus ja pari vuotta sen jälkeen hain omaltalääkäriltä e-pillerit, muistaakseni hänkin kurkkasi sinne. Sen jälkeen vaan papat ja niistäkin tuppaa joka toinen unohtumaan.
Mitä teillä siellä tutkitaan? Ultrataan sisältä ja ulkoa? Paljonko käynti maksaa? Varmaan ihan ok jos ei ole rahasta puutetta käydäkin usein, toisaalta jos ei ole mitään todettua vikaa, niin on tuo varmaan vähän turhaa.
Pillerien ja ahtaan alapään takia olen käynyt 2 kertaa. Eka kerta oli epämiellyttävä, toinen oli ok. Muuten ei tule mentyä, noin niinkuin huviksi. Koska inhottavaa.
Huom! kokemäen poikamiesyhdistys järjestää järjestää taas vuosittaisen ilmaisen mammografian.
En ole ikinä käynyt gynellä ja olen 24. E-pillerit hommaan ehkäisyneuvolan kautta, jossa tapaan aina terveydenhoitajan, vuosi sitten otettiin papa, nyt ei tarvitse siitäkään taas hetkeen huolehtia.
En tiedä miksi menisin gynelle kun ei ole ollut mitään ongelmia terveydessä?
Mikä on ahdas alapää, sori olen utelias. Mitä se gynekologi sille tekee?
Itse en ole koskaan käynyt gynekologilla. En oikein osaa sanoa miksi, ei ole tullut kai tarvetta.