Miten saatte lapsenne viemään vaatteensa pyykkikoriin illalla?
Vaikka asiasta on sanottu, jää vaatteita usein lojumaan pitkin tuolia ja lattioita.
Saa sitten itse metsästellä niitä jokapaikasta kun laittaa peskunetta pyörimään.
Miten teillä toimii tuo asia?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ana ovat vieneet itse pyykkikoriin kun ovat kynnelle kyenneet, yöpuvut ovat päivän aja kylppärissä ja illalla vaihdettaessa kaikki käy kuin tanssi.
Mitäs sitten jos lapsi haluaakin mennä nukkumaan päivävaatteilla eikä yöpuvussa?
Lapsen tahto on äidin taskussa. Ei sellaista vaihtoehtoa anneta.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä lapset niitä viekään. Ei ne tajua milloin vaate on likainen. Mies ne kerää ja vie pyykkiin ja peseekin pyykit. Lapset 6- ja 8-vuotiaita. Ei mua haittaa jos he ei sitä aikuisina osaa. Teknisesti ei ole vaikea suoritus oppia aikuisenakaan.
Osaatko sinä? Kerääkö ja peseekö mies myös sinun pyykkisi?
Meillä on aina ollut pyykkikorit lasten huoneissa. Hyvin on hoitunut pienestä saakka. Nyt teinipoika kyllä hautoo vaatteita myös lattialla. Kokoaa pyydettäessä, kun haen pyykit
Ei stressaa mua
Vierailija kirjoitti:
Opetin lapsen viemään vaatteet pyykkikoriin heti, kun hän osasi kävellä. Siitä tuli samanlainen rutiini kuin hampaidenpesusta, ei edes mietitä, miten tulee toimia.
Juu niin minäkin opetin. Näin teini-iän kynnyksellä tuo taito vaan tuppaa valitettavasti unohtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä vedentuhlausta mennä joka ilta suohkuun. Plus jos on paksu tukka se ei kuivu. Ja pyyhkeitäkin menee ihan liikaa.
Kyllä lapselle voi opettaa huolehtimisen henkilökohtaisesti hygieniasta ilman hiustenpesua. Jalat ja peppu pestään suihkussa joka ilta. Kasvot pestään hammaspesun yhteydessä.
Omaani olen kouluttanut siitä lähtien kun osasi kävellä. Ei ole vieläkään tullut rutiiniksi. Nyt teininä sentäs kerää ne viimetinkaan koriin, koska ei voi likaisissakaan kulkea niin kuin pienenä. Valitettavasti tuleva vaimo/puoliso saa sitten jatkaa koulutusta, toivottavasti paremmalla metodilla kuin minä.
Onhan se järjestys ja siisteys mukavaa, mutta jos ei sulla tuon isompia ongelmia ole lastesi kanssa niin kiitä luojaa (tai ketä nyt haluatkin kiittää). Anna niitten lojua, tai jatka keräämistä, mutta älä rankaise millään tavalla. Hali mieluummin ja ole kiitollinen lapsistasi. Meidän muksut saivat kasvuaikana tehdä niinkuin halusivat, se ei meitä häirinnyt. Yhdestä tuli tositarkka, oma koti on tiptop nyt aikuisena. Toinen lapsi vielä nyt aikuisenakin päästää käsistään minne sattuu - omassa kodissaan. :) jokainen taaplaa tavallaan...
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä vedentuhlausta mennä joka ilta suohkuun. Plus jos on paksu tukka se ei kuivu. Ja pyyhkeitäkin menee ihan liikaa.
Ei tukkaa ole pakko pestä joka päivä. Itse käyn suihkussa 1-2 kertaa päivässä, mutta tukan tarvitsee pestä vain kaksi kertaa viikossa. Minulla ei tukka rasvoitu helposti. Pyyhettäkään ei tarvitse joka päivä vaihtaa, kyllä se sama pyyhe menee useammankin päivän, kun puhdasta ihoa siihen vain kuivataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapselle voi opettaa huolehtimisen henkilökohtaisesti hygieniasta ilman hiustenpesua. Jalat ja peppu pestään suihkussa joka ilta. Kasvot pestään hammaspesun yhteydessä.
No mutta herramujee! Eikös tuossa jo samalla vaivalla pese koko kropan! Kyllä (ainakin) kerran päivässä täytyy pestä koko keho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ana ovat vieneet itse pyykkikoriin kun ovat kynnelle kyenneet, yöpuvut ovat päivän aja kylppärissä ja illalla vaihdettaessa kaikki käy kuin tanssi.
Mitäs sitten jos lapsi haluaakin mennä nukkumaan päivävaatteilla eikä yöpuvussa?
Tai jos lapsi haluaa syödä ne vaatteet? Lapsi ei päätä, surprise?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai jos lapsi haluaa syödä ne vaatteet? Lapsi ei päätä, surprise?
Tuleeko teillä muuten usein kiukkua tuosta asiasta?
Meillä olis joskus väenväkisin lapsi menossa nukkumaan päivävaatteilla :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tahto on äidin taskussa. Ei sellaista vaihtoehtoa anneta.
Eikö teillä olisi jouston varaa asialla?
Kai se lapsi voi päivävaatteillakin nukkua jos ovat puhtaat.
lattialta löytynee vaatteet menee varastoon pesunjälkeen
Lapsemme oppivat aikoinaan nuo tavat helposti ja opettavat myös nyt omia lapsiaan. Mies ei sen sijaan kypsässä 62-vuoden iässä vieläkään hallitse tätä hommaa. Ai niin, mut sehän onkin mies...
Meilläkin riisutaan iltapesun yhteydessä päivävaatteet ja laitetaan pyykkiin. Joskus yritän jättää huomiseksi puhtaat esim.housut mutta 5v itse pukee ja ottaa kuitenkin puhtaat aina kaapista. Helpompi näin, kuin juosta perässä katsomassa mitä pukee.
2,5v on tosi tarkka mitä suostuu pukemaan,välillä yöksi laitetaan yöpuku, välillä puhtaat päivävaatteet, joskus pelkkä vaippa. Kerran on kesällä oltu yöpuvussa puistossa,koska neiti valitsi kaapista perhosmekon. Ensin meinasin kieltää tiukasti mutta sitten mietin, että miksi... miksei lapsi voisi käyttää mieleistään mekkoa kun ei se mitään sopimaton ollut. Joustamattomuus on monesti aikuisten ongelma, josta lapsia syytetään.
Vauvan vaatteet on aina sormiruokailun jäljiltä pesun tarpeessa
Meillä on lapsilla pyykkikorit omissa huoneissaan, ne käyn sieltä sitten hakemassa.