Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ja taas se jokajouluinen stressi siitä joulunvietosta! Vanhentuneet vanhemmat ei vaan tajua

Vierailija
16.10.2016 |

Jos mummi ja ukki on yli 80 vee ja heidän lapensa yli 50 vee, niin millä tahansa matikkapäällä pystyy laskemaan, että mitään lasten juhlaa ei enää saada kasaan meidän kanssa ja lastenlasten kanssa millään. Ei siis millään. Mummin ja ukin lastenlapset ovat sen ikäisiä , että he ovat muuttaneet omilleen opiskelemaan, ehkä avoliittoon ihan ekaa kertaa. Lapsenlapsia ei ole vielä näköpiirissä, enkä niitä todellakaan vielä toivokaan. Haluan lasteni ensin saavan opinnot valmiiksi.
Ja nythän on jo ihan hyvää aikaa aloittaa kysely, arpominen, kauttarantain huokailu ja veivaaminen, että tuleeko sitä joulua ollenkaan.
Olen onnitunut muutaman kerran väistämään koko homman lähtemällä etelään juuri jouluksi, vaikka matkat on silloin älyttömän hintaiset. Olen kyllä ollut valmis sen maksamaan.
Kerran ostin koko porukalle jouluristelyn.
Kysymys on siitä, että vanhukset eivät hyväksy sitä, että lapset kasvaa eikä niiden kanssa enää saada sellaista pikkulasten ilonkiljahdusten täyttämää perhejoulua. Ei vaan onnistu.
Mikään muu ei kelpaa ja jouluristely esimerkiksi sai heidät vaan kärsimään ja ihmettelemään ettei tämä nyt ole ollenkaan sellaista.
Väkisin pitäisi rakentaa lapsuuden joulu ja jostain pitäisi kai saada pikkulapsiksi takaisin muuttumaan meidän lapset.
Ymmärrän täysin, että vanheneminen on luopumista, sitä luopumista olen tehnyt tässä itsekin. Ja onhan siinä ikävääkin, mutta minä sentään ymmärrän asian. Vanhuksilta ei siihen löydy venymistä.
Olen suoraan sanonut etten vielä tiedä miten ja millä porukalla meillä jouluna ollaan. Olen sanonut vanhuksille että miksipä eivät menisi toisen sisarukseni luo, ei ole joka joulu pakko meillä olla. (Tiedän että sisar häipyy jonnekin muualle sillä sekunnilla kun kuulee että vanhukset olis heille tulossa. Ei vaan passaa sille)
Viime jouluna äiti mullotti kuin haudan äärellä, että ei kait täsä tarvi lähteä ollenkaan ettei vaan olla vaivaksi ja mitä sitä turhaan ja läpäläpä loputtomiin. Nyt se jo aloittelee samaa virttä.

Kommentit (258)

Vierailija
141/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että kun lapsia tekee, niistä täytyy kantaa vastuuta ja kunnioittaa heidän päätöksiään. Olen aina ihmetellyt mummoja, jotka ei halua ottaa lapsenlapsia yöksi, että vanhemmat saisi parisuhdeaikaa. Lisäksi tämän ketjun myötä ihmettelen mummoja, jotka vaativat, että heidän aikuisten lastensa pitäisi muuttaa joulusuunnitelmiaan ja uhrata ja pilata joulunsa lähtemällä mummolaan viihdyttämään vanhaa äitiään.

Jos teet lapsia, on sinun ymmärrettävä, että olet vastuussa heistä myöhemminkin, kuin vauva-ajan. Olet vastuussa lapsiesi parisuhde-elämästä, sekä heidän perheen omista traditioista ja on itsekästä vaatia aikuisia lapsia pilaamaan joulunsa tulemalla mummolaan viihdyttämään mummoa. Mummo voisi hankkia aikuisia ystäviä jossain vaiheessa ja viettää heidän kanssaan joulut, ettei aikuisten lasten tarvitsisi kantaa syyllisyyttä siitä, etteivät jouda/jaksa/halua lähteä mummolaan jouluina tai lomillaan. Aikuisilla lapsilla on omatkin menonsa ja omat väsymykset ja omat halunsa ja tapansa.

Siis täh. Hoida lastenlapsia, silloin kuin he vaativat, mutta älä häiritse heitä muuten. Äläkä varsinkaan pyydä heitä jouluksi kylään vaan hommaa elämä.

Ihmissuhteet ovat siitä mielenkiintoisia, että ne ovat kaksisuuntaisia. Ei voi vain vaatia palveluksia ilman että antaa jotain vastineeksi (apua, ystävyyttä, vierailuja).

Vierailija
142/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppujen lopuksi tämä kääntyy aina siihen, että saako laittaa etusijalle omat tarpeensa, vai pitäisikö laittaa etusijalle sellaisen ihmisen tarpeet joka itse laittaa omat tarpeensa etusijalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vanhuksia pitäisi kunnioittaa enemmän. Heudät pitäisi ottaa enemmän mukaan perheajatteluun.

Mutta tämä pakka on nyt aivan sekaisin. Nuoret ja keski-ikäiset ovat nykyään erittäin itsekkäitä ja puolisot vaihtuilevat ja on lapsia sinne ja tänne.

Vierailija
144/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ensimmäinen lapsi oli alle vuoden, kiersimme jouluaattona viidessä eri paikassa - koska kaikille isovanhemmille ja isoisovanhemmille oli NIIN TÄRKEÄÄ että me tulemme juuri heille. Viimeisessä paikassa minä istuin silkan väsymyksen takia eteisessä itkemässä koko vierailun ajan. Kaikki asuvat 15km säteellä.

Sitten lupasin että meille saa tulla jouluna, mutta että me kierrämme korkeintaan yhdessä paikassa per päivä. Koska aatosta tuli niin iso kiista, päätin että olemme jouluaaton kotona - tervetuloa meille (näiden 14vuoden aikana yhden kerran on anoppi tullut jouluaattona meille, muut eivät ollenkaan)

Vetoan myös siihen että jos teidän mielestänne oma koti on paras paikka, ymmärrätte varmasti hyvin sen että meille meidän oma koti on paras paikka.

Vierailija
145/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vanhuksia pitäisi kunnioittaa enemmän. Heudät pitäisi ottaa enemmän mukaan perheajatteluun.

Mutta tämä pakka on nyt aivan sekaisin. Nuoret ja keski-ikäiset ovat nykyään erittäin itsekkäitä ja puolisot vaihtuilevat ja on lapsia sinne ja tänne.

Tarkoitatko, että suvun vanhimmilta pitäisi kysyä lupa, jos aikoo erota? Miten tämä liittyy joulun viettoon?

Monella parilla on omat lapset, vanhemmat ja isovanhemmat. Joillain on vielä elossa isoisoäiti. Jos siihen on vielä sisaruksia, niin heillä on mukana myös puolisot, puolison vanhemmat ja jollain jopa elossa oleva isoisoäiti. Siitähän syntyisi huutoäänestys, kun jokaisen mielipide pitäisi ottaa huomioon.

Vierailija
146/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime jouluna oltiin Italiassa ja tänä vuonna ollaan kotona. Vanhenpani tulevat meille pariksi päiväksi ja luultavasti tulee ihan mukava joulu.

Vierailija
147/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuni naisissa marttyyriys vahvana läsnä on, joten neuvoisin että homma katkaistaan ns kylmänä kalkkunana. Jos marttyyrille antaa yhtään siimaa, niin leikki jatkuu kunnes kuolema teidät erottaa. Jos taas ap itse tykkää venkoilusta niin sitten tänne kirjoittelun voi lopettaa.

Vierailija
148/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yhdet isovanhemmat ja aion käydä siellä joka joulu niin kauan kuin he elävät, koska he ovat minulle tärkeitä ihmisiä ja ei ikinä tiedä kuinka kauan he ovat elossa. Olen muuttanut jo vanhemmiltani omilleni, mutta vietän joulua silti siellä ja käymme yhdessä mummolassa syömässä joulu päivällisen. Toisaalta minulla ei ole omaa perhettä, mutta uskon silti, että käyn sen jälkeenkin, koska tiedän kuinka tärkeää se on isovanhemmilleni ja vanhemmilleni.

Vierailija
149/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yhdet isovanhemmat ja aion käydä siellä joka joulu niin kauan kuin he elävät, koska he ovat minulle tärkeitä ihmisiä ja ei ikinä tiedä kuinka kauan he ovat elossa. Olen muuttanut jo vanhemmiltani omilleni, mutta vietän joulua silti siellä ja käymme yhdessä mummolassa syömässä joulu päivällisen. Toisaalta minulla ei ole omaa perhettä, mutta uskon silti, että käyn sen jälkeenkin, koska tiedän kuinka tärkeää se on isovanhemmilleni ja vanhemmilleni.

Miten ratkaiset ongelman, jos tulevan puolisosi vanhemmille ja isovanhemmille on ihan yhtä tärkeää nähdä hänet jouluna? Niin, tästähän ne ongelmat syntyvät, kun joka paikkaan pitäisi revetä.

Vierailija
150/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet, jos puolisosi ei halua viettää jouluaan vanhemmillasi ja isovanhemmillasi`?

Vierailija
151/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että kun lapsia tekee, niistä täytyy kantaa vastuuta ja kunnioittaa heidän päätöksiään. Olen aina ihmetellyt mummoja, jotka ei halua ottaa lapsenlapsia yöksi, että vanhemmat saisi parisuhdeaikaa. Lisäksi tämän ketjun myötä ihmettelen mummoja, jotka vaativat, että heidän aikuisten lastensa pitäisi muuttaa joulusuunnitelmiaan ja uhrata ja pilata joulunsa lähtemällä mummolaan viihdyttämään vanhaa äitiään.

Jos teet lapsia, on sinun ymmärrettävä, että olet vastuussa heistä myöhemminkin, kuin vauva-ajan. Olet vastuussa lapsiesi parisuhde-elämästä, sekä heidän perheen omista traditioista ja on itsekästä vaatia aikuisia lapsia pilaamaan joulunsa tulemalla mummolaan viihdyttämään mummoa. Mummo voisi hankkia aikuisia ystäviä jossain vaiheessa ja viettää heidän kanssaan joulut, ettei aikuisten lasten tarvitsisi kantaa syyllisyyttä siitä, etteivät jouda/jaksa/halua lähteä mummolaan jouluina tai lomillaan. Aikuisilla lapsilla on omatkin menonsa ja omat väsymykset ja omat halunsa ja tapansa.

Mitä ihmettä sä yrität sanoa?

Mummon on velvollinen hoitamaan lapsenlapsia, jotta nuoripari saa omaa aikaa, mutta jos mummo ehdottaa toivomuksia joulun vietosta, se on sitten pahasta. Eli kaikki hyöty ja mehut otetaan mummosta kun itse tarvitaan apua ja hyötyä, mutta vastapalvelua mummon on turha toivoa, vaan pyydetään turvautua ystäviinsä. Eikö tuo ole jo mummon hyväksikäyttöä.

Ehkä mummo on sitten tärkeä, kun kuolla kupsahtaa ja perinnöstä on kysymys.

Vierailija
152/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteetonta porukkaa nykyaikana, oikeassa oot.Palvelut ja lahjat otetaan vastaan ja jos ei ole niiden antajaksi enää ja sanoo yhdenkin väärän sanan, katkaistaan välit.Tämähän on palstanarsistin suosikkihokema:katkaise välit.Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.Vielä tunteeton huomaa joskus olevansa yksin, halveksittuna

Vierailija
153/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja tuon yhden teksti, kun anoppi sanoi vuosien joulukahvittelujen jälkeen, ettei voi enää tulla joulukahville, kun pojan ja miniän talossa ei ulkorappusilla ole kaiteita.

Tuohon olisi pitänyt vastata, että me autamme sut sisään tai, että asennamme kaiteen. Se on meille itsellemmekin vanhana hyväksi.

Tuo ilkeä miniä päin vastoin näki tilaisuutensa tulleen ja sanoi, ettei hekään tule sitten joulupäivälliselle.

Kyllä jotkut on tympeitä ja ilkeitä raihnastuville vanhuksille.

Vierailija
154/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Hjallis Harkimon poika Joel, sanoi hienosti radiohaastattelussa, kuinka häntä harmitti, kun vanhemmat olivat työn takia niin paljon poissa kotoa ja he olivat isovanhempien luona, mutta nyt isoisän kuoleman jälkeen hän ymmärtää, kuinka etuoikeutettu hän oli ja kuinka hienoa oli saada tutustua isovanhempiinsa, kun sen aika oli. Ja nyt hänellä on vielä aikaa olla omien vanhempiensa kanssa. Toisin päin se enää olisi ollut mahdollista. Ja hän muisteli isovanhempiensa kanssa viettyä aikaa todella kauniisti.

Ja luulen, nuo muistot säilyvät hänellä läpi elämän ja antavat eväitä tulevaisuuteen.

Mieluusti viettäisin joulun isovanhempien seurassa, mutta siihen ei ole mahdollisuutta ja vien vain kynttilän heidän haudalleen ja muistelen lämmöllä yhdessä vietettyjä jouluja ja haluan jakaa ne lapseni kanssa.

Vierailija
155/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te monet valittajat, menkääpä nyt sinne peilin eteen ja katsokaa, kuka sieltä mulkoilee vastaan, sillä siellä on se syyllinen koko sotkuun. Siinä vaiheessa kun pariuduitte ja saitte lapsia olisitte vaan pysyneet kotona, mutta ei kun sinne tungokseen vaan ja mummolaan. Totutitte vanhempanne siihen, että totta kai lapset perheineen tulevat jouluksi. Nyt ne vanhemmat ovat jo iäkkäitä ja hauraita eikä ymmärrys enää oikein riitä nykyajan menoon. Pitäisikö päälle viisikymppisten "lasten" mennä edelleen vanhempien luo jouluksi? Eihän ne mummot ja vaarit edes enää jaksa valmistaa juhlaa, vaikka kuinka tahtoisivat. Jos olisitte alusta asti luoneet omat jouluperinteenne, ei ongelmaa olisi lainkaan.

En ole mummo, mutta jo mummoikäinen. Lapsuuden perheen kaikki jäsenet ovat jo hautuumaalla samoin kuin suurin piirtein muutkin läheiset. Viimeiset kymmenen yksitoista vuotta olen viettänyt joulut yksin ja nauttinut rauhasta ja levosta. Olen luonut omat perinteeni jo vuosia sitten, kun vielä läheisiä oli elossa. Koska perheemme oli pieni, vietin joulua perheettömänä aikuisenakin lapsuudenkodissa isäukon kaverina. Kun hänestä aika jätti, olin yhden joulun sukulaisissa, mutta siihen se jäi. Olen mieluiten omassa kodissa.

Vierailija
156/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta joulun voi aivan hyvin viettää vanhempiensa ja isovanhempiensa kanssa. Olipa ikää aitten miten paljon vain.

En käsitä, miksei ap ymmärrä, että tokihan ne vanhempansa haluavat viettäää joulun lasten ja lastenlasten kanssa, vaikka ne eivät pikkulapsia olisikaan.

Ap taitaa olla sellainen suorittaja ja joulustressaaja. Tärkeintä on kuitenkin yhdessäolo. Viettäkää joulu näiden isovanhempien kanssa. Osta jouluruuat valmiina, jos et itse jaksa tehdä ja relaa.

Niin että mitäpä väliä sillä mitä AP haluaa tai millainen joulu hänen mielestään olisi mukava. Pääasia että niillä vanhemmilla on kivaa?

Vierailija
157/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama meininki.

Silloin kun itse olin lapsi ei mummot viettäneet meillä joulua.

Äidin äidin luona vierailtiin pikaisesti ennen tai jälkeen joulua. Ja yleensä se meni niin että äitini huusi mummolle jostain mitä tämä oli tehnyt väärin.

Yhtenä vuonna raivosi joulukuusesta, joka siis oli äitini mielestä vääränlainen.

Isän äidin luona ei vierailtu lainkaan vaikka mummot asuivat parin kilometrin päässä toisistaan. Ei olisi ollut isoa vaivaa.

Ja nyt äitini vaatii perhejouluja minun perheeni kanssa. Ja murjottaa tai huutaa jos joku asia ei mene niinkuin hän haluaa.

Hyvää joulua vaan kaikille saatana 😈

Vastaajalle 12 voin lainata äitiäni niin pääsee viettämään joulua mummon kanssa.

Muutkin syyllistäjät voivat ilmoittaa tietonsa tänne jos haluavat saada mummon johonkin omaan perhejuhlaansa.

Mikäpä olisikaan ihanampaa kuin joka asiasta nariseva mummo joka murjottaa suurimman osan ajasta ja karjuu välillä pää punaisena.

Täältä saa mummon lainaan kanssa. Tosin  kaikesta valittavana ja viinaa kaksin käsin vetävänä versiona. Kännin noustessa myös äänenvoimakkuus kasvaa ja päättyy siinä vaiheessa, kun on sattunu sammumaan johonkin. Mikäli oikein hyvä tuuri käy niin mitään ei kerkeä rikkoa, paitsi muiden hermot. Kaupanpäälle saa vaarin joka istuu nurkassa ja sammuu yleensä jo alku illasta aiheuttamatta sen enempää ongelmia.

Joka vuosi kuitenkin ihmettelevät et miks ei haluta viettää joulua heidän kanssaan...

Vierailija
158/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös alkanut vihaamaan joulua sen jälkeen kun lapsemme syntyi. Anoppi haluaa meidät väenvängällä sinne, mutta minun vanhempieni luoks ei anopin mielestä tarvii mennä koska "onhan siellä muitakin lapsia."

Niin, kun sisaruksillani sattuu olemaan lapsia, niin anopin mielestä meitä tai vanhempiani ei haittaa jos emme ole koskaan vanhempieni luona aattoa.

Pari viimeistä joulua olen tehnyt niin, että ollaan aamu anopilla, ilta vanhemmillani, tao toistepäin. Helkkarin stressaavaa ja perseestä, ja se lahjojen raahaaminen.

Tänä jouluna ei lähdetä mihinkään. Eka joulu omassa kodissa lapsen syntymän jälkeen, joka on jo 6-vuotias

Vierailija
159/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuoremnat liikuntakykyiset ehtivät hyvin kolmeenkin paikkaan jouluaattona ilahduttamaan ja olemaan kolmisen tuntia.jos on pitkät matkat niin aattona kahteenja joulupäivänä samoin.

Tai sitten haetaan niitä mummeleita omaan kotiin joulunviettoon.

Sellaiset vanhukset on huomioitava ensimmäisenä, jotka uhkaavat jäädä kokonaan vietaitta.

Minä haluan nauttia jouluistani NYT. En sitten kun olen yksinäinen vanhus ilman ketään vieraita ja sitten minua huomioitaisiin säälistä. Odota sinä vuoroasi siihen asti jos haluat.

Ajatella, että USAssa ja kaukoidässä matkustetaan mantereen toiselta reunalta tai jopa kokonaan toisesta maanosasta kotiin viettämään kiitospäivää, joulua, uutta vuotta tai milloin nyt mitäkin juhlaa läheisten kanssa. Suomalainen istuu kotona neukkukuutiossaan yksiin ja nauttii.

Vierailija
160/258 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kuulin että appi on taas sairaalassa aivoverenkierto-ongelmien takia. Ikinä ei voi tietää, milloin on viimeinen joulu tai muu juhla jonkun läheisen kanssa. No, appivanhemmat valitsivat viettää joulun viimeksi toisen lapsensa kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi