Ja taas se jokajouluinen stressi siitä joulunvietosta! Vanhentuneet vanhemmat ei vaan tajua
Jos mummi ja ukki on yli 80 vee ja heidän lapensa yli 50 vee, niin millä tahansa matikkapäällä pystyy laskemaan, että mitään lasten juhlaa ei enää saada kasaan meidän kanssa ja lastenlasten kanssa millään. Ei siis millään. Mummin ja ukin lastenlapset ovat sen ikäisiä , että he ovat muuttaneet omilleen opiskelemaan, ehkä avoliittoon ihan ekaa kertaa. Lapsenlapsia ei ole vielä näköpiirissä, enkä niitä todellakaan vielä toivokaan. Haluan lasteni ensin saavan opinnot valmiiksi.
Ja nythän on jo ihan hyvää aikaa aloittaa kysely, arpominen, kauttarantain huokailu ja veivaaminen, että tuleeko sitä joulua ollenkaan.
Olen onnitunut muutaman kerran väistämään koko homman lähtemällä etelään juuri jouluksi, vaikka matkat on silloin älyttömän hintaiset. Olen kyllä ollut valmis sen maksamaan.
Kerran ostin koko porukalle jouluristelyn.
Kysymys on siitä, että vanhukset eivät hyväksy sitä, että lapset kasvaa eikä niiden kanssa enää saada sellaista pikkulasten ilonkiljahdusten täyttämää perhejoulua. Ei vaan onnistu.
Mikään muu ei kelpaa ja jouluristely esimerkiksi sai heidät vaan kärsimään ja ihmettelemään ettei tämä nyt ole ollenkaan sellaista.
Väkisin pitäisi rakentaa lapsuuden joulu ja jostain pitäisi kai saada pikkulapsiksi takaisin muuttumaan meidän lapset.
Ymmärrän täysin, että vanheneminen on luopumista, sitä luopumista olen tehnyt tässä itsekin. Ja onhan siinä ikävääkin, mutta minä sentään ymmärrän asian. Vanhuksilta ei siihen löydy venymistä.
Olen suoraan sanonut etten vielä tiedä miten ja millä porukalla meillä jouluna ollaan. Olen sanonut vanhuksille että miksipä eivät menisi toisen sisarukseni luo, ei ole joka joulu pakko meillä olla. (Tiedän että sisar häipyy jonnekin muualle sillä sekunnilla kun kuulee että vanhukset olis heille tulossa. Ei vaan passaa sille)
Viime jouluna äiti mullotti kuin haudan äärellä, että ei kait täsä tarvi lähteä ollenkaan ettei vaan olla vaivaksi ja mitä sitä turhaan ja läpäläpä loputtomiin. Nyt se jo aloittelee samaa virttä.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Jengi täällä valittaa, että mummot narisee joka sukujuhlat läpeensä. Eipä oo omena kauas puusta pudonnut, kun näitä lukee. Opettakaa toki samat tavat lapsillenne, niin ne voi siirtää tuon vammailun omilleenkin tulevaisuudessa.
Ihminen on kyllä sitten typerä eläin.
Sinäkö sitten hymy huulilla kuuntelisit narisevia, karjuvia ja mököttäviä mummoja. Iloisena järjestäisit perhejuhlia ja oikein odottaisit sitä että sinut haukutaan pystyyn kun kastike on vääränlainen ja tukkakin sulla niin rumasti että mummoa ihan hävettää.
Ihanaa että noinkin täydellisiä ihmisiä on olemassa 😘
Jouluun liittyy suomalaisilla aivan ylisuuret odotukset ja tunteet. Se on vain 1 päivä muiden joukossa. Ei ihme että putkat ja turvakodit on täynnä just jouluna. Ihan sairasta.
Missä on kirjoitettu , että joulu pitää viettää suvun kanssa yhdessä?Kukaan ei voi sukuaan valita ystävänsä voi.
Syyllistetään ne , jotka eivät suostu pilaamaan omaa jouluansa kököttämällä mummon/äidin/serkun sohvalla.
Sillä missä jouluni vietän ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuin rakkaita esim. vanhempani minulle ovat tai miten usein ja kuinka pidän heihin yhteyttä tai kuinka heistä muuten huolehdin.
Rehellisesti ,kuinka moni ihan oikeasti viihtyy vuorokausikaupalla tai edes koko päivän sukulaisissa tai lapsuuden kodissaan sieltä kerran lähdettyään.
Itse olen tehnyt saman päätöksen kuin joku aiempi kirjoittaja , lapseni saavat viettää joulunsa ihan missä haluavat vaikka kokkoa poltellen .Aion myös varoittaa heitä siitä ansasta mihin päänsä panevat jos suostuvat jouluksi anoppilaan . Siitä on vaikea päästä pois kuten tämäkin keskustelu osoittaa.
Näitä 100:ja kilometrejä pitkin maata ajavia minun käy todella sääliksi , joulu on parhaimmillaan ainakin työssä käyvälle täydellinen nollaus ja lepo jos sen viettää kuten itse haluaa- ei autossa pimeillä teillä.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki eivät vaan välitä jouluruuista"
Jo on mennyt yltäkylläisyys sairaaksi. Aikuinen nirsoilee eikä syömäkelpoinen ruoka kelpaa.
Jos ne ns jouluruoat on niin ihania, miksei niitä tehdä pitkin vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on mennyt yltäkylläisyys sairaaksi. Aikuinen nirsoilee eikä syömäkelpoinen ruoka kelpaa.
Joo, kun joulusta tykätään niin paljon niin sitä pitäisi viettää joka lauantai, 52 kertaa vuodessa. Lapset olisi riemuissaan kun lahjoja tulisi joka viikko. Joulut voisi vielä jakaa erisukulaisten kesken eri viikkoina ja välillä pitää matkajoulun. Joulu nostaa kaupan myyntiä ja työllistää. Kaikki voittaa.
Tehkää joku kansanaloite eduskunnalle; joulu kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat kaipaavat jouluvieraaksi, niin on kyllä hyvin itsekästä olla menemättä.
Tai voihan tehdä toisinkin pöin, jos vanhemmat ovat kykeneviä matkustamaan, niin kutsua heidöt joulunpyhiksi lasten kotiin. Mikä sitten tässä on esteenä?
Sanoisitko oikeasti näin kaikille niille vanhempiensa pahoinpitelemille lapsille, jotka parhaassa tapauksessa lastensuojelu on pelastanut. Kaikkia ei ole ehtinyt pelastaa. Muistat varmaan uutiset niistä lapsista jotka ihanat vanhempansa ovat pahoinpidelleet hengiltä ja sanovat kyseessä olleen vain kasvatuksen.
Tämäkin yksi tyttö jonka mummo oli töissä lastensuojelussa. 😞
Täytyy olla jo ihan oikea psykopaatti jos on sitä mieltä että jokaisen kuuluu miellyttää vanhempiaan jouluna. Taustoista riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat kaipaavat jouluvieraaksi, niin on kyllä hyvin itsekästä olla menemättä.
Tai voihan tehdä toisinkin pöin, jos vanhemmat ovat kykeneviä matkustamaan, niin kutsua heidöt joulunpyhiksi lasten kotiin. Mikä sitten tässä on esteenä?
Sano yksikin hyvä syy, miksi joulunvieton pitäisi mennä niin kuin vanhemmat haluavat? Miksi se on aina aikuinen lapsi, jonka pitää joustaa? Että jos ei halua kuskata lapsia ja lahjoja mummolasta toiseen, niin sitten pitää vääntää työkiireiden jälkeen mummoille omassa kodissa ne kinkut ja laatikot, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Kummallista valitusta tässä ketjussa. Kylläpä nykyaika tuottaa itsekkäitä ihmisiä. Perhearvot ovat monelta töysin kadonneet ja yhteisöllisyys. Vanhemmat kärsivöt yksinäisyydessä ja lapset eivät viitsisi edes valmiiseen joulupöytään mennä.
Ennen asui usein 3 sukupolvea yhdessä. (60-luvulle asti oli lainvmukaan lapsilla vanhempiensa elättämisvelvollisuus, joten vanhukset otettiin usein lastensa koteihin asumaan. Sitten vasta tuli eläkelait.)
Nykyään monet ovat muuttaneet töiden perässä satojen kilometrien päähän lapsuudenkodistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen, koska tykkään jouluruuista. Kaikkia ei tietenkään ole kerralla kuin jouluna, vaan varsinkin näin syksyisin pari-kolme lajia kerralla. Esimerkiksi eilen syötiin lanttulaatikkoa ja rosollia, jämät syödään tänään. Juurekset ovat nyt parhaimmillaan, ja erityisen hyvin ne sopivat jouluruokiin, joten mikä ettei.
Ja jos juuri jouluna pitää olla yhdessä, niin miten ratkaisette sen yhtälön, jos molemmilla puolisoilla on vanhemmat elossa, ja ehkä sieltä vielä isovanhemmatkin. Ja sisarukset, heidän puolisonsa, puolisoiden vanhemmat ja isovanhemmat. Aikuiset/aikuistuvat lapset seurustelukumppaneineen, näiden vanhemmat jne. jne. Ihan mahdotonta. Jos joulun perusteella määritetään välittämistä ja rakkautta, niin aina joku loukkaantuu.
Mun mielestä on ihan yhtä itsekästä niiltä isovanhemmilta olettaa, että lapsenlapset ajavat jouluna jopa satoja kilometrejä heidän luokseen, kuin on päättää viettää joulu ilman sukulointia. Vanhusten tulisi ymmärtää että tavat ja ihmiset muuttuu. Halutaan olla ystävien ja ydinperheen kanssa rauhallisesti, ei sinkoilla mummolasta toiseen pönöttämään ja syömään sitä viidettä kinkkupalaa. Mun isovanhemmat on sen verran hyväkuntoisia että voisivat vallan mainiosti itse matkustaa tapaamaan meitä lapsenlapsia jouluna, mutta ei, he ovat niitä jotka määräävät muiden menoista. Ei ihme että lapsenlapset vieraantuvat mummoista ja papoista, kun heillä ei riitä ymmärrystä"nuorisoa" kohtaan vaan kiukuttelevat, määräilevät ja esittävät marttyyria.
Vierailija kirjoitti:
Jos mummi ja ukki on yli 80 vee ja heidän lapensa yli 50 vee, niin millä tahansa matikkapäällä pystyy laskemaan, että mitään lasten juhlaa ei enää saada kasaan meidän kanssa ja lastenlasten kanssa millään. Ei siis millään. Mummin ja ukin lastenlapset ovat sen ikäisiä , että he ovat muuttaneet omilleen opiskelemaan, ehkä avoliittoon ihan ekaa kertaa. Lapsenlapsia ei ole vielä näköpiirissä, enkä niitä todellakaan vielä toivokaan. Haluan lasteni ensin saavan opinnot valmiiksi.
Ja nythän on jo ihan hyvää aikaa aloittaa kysely, arpominen, kauttarantain huokailu ja veivaaminen, että tuleeko sitä joulua ollenkaan.
Olen onnitunut muutaman kerran väistämään koko homman lähtemällä etelään juuri jouluksi, vaikka matkat on silloin älyttömän hintaiset. Olen kyllä ollut valmis sen maksamaan.
Kerran ostin koko porukalle jouluristelyn.
Kysymys on siitä, että vanhukset eivät hyväksy sitä, että lapset kasvaa eikä niiden kanssa enää saada sellaista pikkulasten ilonkiljahdusten täyttämää perhejoulua. Ei vaan onnistu.
Mikään muu ei kelpaa ja jouluristely esimerkiksi sai heidät vaan kärsimään ja ihmettelemään ettei tämä nyt ole ollenkaan sellaista.
Väkisin pitäisi rakentaa lapsuuden joulu ja jostain pitäisi kai saada pikkulapsiksi takaisin muuttumaan meidän lapset.
Ymmärrän täysin, että vanheneminen on luopumista, sitä luopumista olen tehnyt tässä itsekin. Ja onhan siinä ikävääkin, mutta minä sentään ymmärrän asian. Vanhuksilta ei siihen löydy venymistä.
Olen suoraan sanonut etten vielä tiedä miten ja millä porukalla meillä jouluna ollaan. Olen sanonut vanhuksille että miksipä eivät menisi toisen sisarukseni luo, ei ole joka joulu pakko meillä olla. (Tiedän että sisar häipyy jonnekin muualle sillä sekunnilla kun kuulee että vanhukset olis heille tulossa. Ei vaan passaa sille)
Viime jouluna äiti mullotti kuin haudan äärellä, että ei kait täsä tarvi lähteä ollenkaan ettei vaan olla vaivaksi ja mitä sitä turhaan ja läpäläpä loputtomiin. Nyt se jo aloittelee samaa virttä.
Vanhukset ... Minua vähän häiritsee kun omista ta miehen vanhemmista puhutaan vanhuksina.
Joulu on yksi niitä juhlista, joka on perhejuhla. Jokainen määrittelee henkilökohtaisesti sen, mikä tai ketä kuuluu perheeseen. Mutta on aika surullista, jos omat vanhemmat eivät ole osa perhettä.
Me olemme joka toinen vuosi toisessa mummolassa ja joka toinen vuosi toisessa ja meidän koululaiset lähtevät vielä tänäkin päivänä sinne mielellään. Itsekin lähestyn viittäkymmentä ja puolet lapsista täysikäisiä. Täysikäiset lapset voivat tehdä kuten haluavat, mutta mielellään viettävä joulua meidän kanssamme mummolassa.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista valitusta tässä ketjussa. Kylläpä nykyaika tuottaa itsekkäitä ihmisiä. Perhearvot ovat monelta töysin kadonneet ja yhteisöllisyys. Vanhemmat kärsivöt yksinäisyydessä ja lapset eivät viitsisi edes valmiiseen joulupöytään mennä.
Ennen asui usein 3 sukupolvea yhdessä. (60-luvulle asti oli lainvmukaan lapsilla vanhempiensa elättämisvelvollisuus, joten vanhukset otettiin usein lastensa koteihin asumaan. Sitten vasta tuli eläkelait.)
Tästä, ettei viitsitä valmiiseen ruokapöytään tulla, tuli mieleeni mieheni suku. Vanha mummo(siis anoppini) teki aina jouluna ruuat ja kutsui kaikki neljä lastaan syömään joulupäivänä. Kaikki lapset asuu perheineen noin 10 km säteellä. Ja kuinka ollakaan, aina vain kaksi perhettä tuli. Nämä kaksi eivät vaivautuneet tulemaan, "koska heillä oli ruokaa kotonaankin". Kelläpä ei olisi ollut, mutta hei, mummo asui yksinään(pappa kuollut) ja halusi tarjota lapsilleen jouluaterian. Mummo oli ihana ja vaatimaton ihminen. Varmasti kaikki olisi viihtyneet. Mummolla kävi kaikki kyllä muutenkin paljon, mutta olisiko ollut liikaa vaadittu, tulla valmiiseen ruokapöytään ja viettää siinä se parituntia joulusta? Hävetti näiden sisarusten puolesta jotka loistivat poissa olollaan mummon joulupöydästä. Nyt mummo on jo kuollut. Eikä näiden kahden sisaruksen tarvitse keksiä enää tekosyitä, miksi eivät ehdi ihanan äitinsä joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisitko oikeasti näin kaikille niille vanhempiensa pahoinpitelemille lapsille, jotka parhaassa tapauksessa lastensuojelu on pelastanut. Kaikkia ei ole ehtinyt pelastaa. Muistat varmaan uutiset niistä lapsista jotka ihanat vanhempansa ovat pahoinpidelleet hengiltä ja sanovat kyseessä olleen vain kasvatuksen.
Tämäkin yksi tyttö jonka mummo oli töissä lastensuojelussa. 😞Täytyy olla jo ihan oikea psykopaatti jos on sitä mieltä että jokaisen kuuluu miellyttää vanhempiaan jouluna. Taustoista riippumatta.[/
Tämä surullinen asia koskee vain pientä osaa perheitä. Ei kannata yleistää.
Ymmärrän hyvin, että kukaan ei halua kiertää jouluna monessa kyläpaikassa. Ei se ole kivaa, jos joulu on yhtä reissaamista paikasta toiseen.
Sen sijaan en nyt ymmärtänyt, mikä on ap:n ongelma. Sain sen käsityksen, että hänen ei tarvitse lähteä jouluna minnekään, vaan ap:n vanhemmat ovat tulleet vieraaksi ap:n kotiin. Murjottavatko ne vanhemmat sitten kyläpaikassa koko joulun ja valittavat, että joulu ei ole oikeanlainen?
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin täällä juuri samaa, että mitä keksittäisiin että saisi olla joulun rauhassa.
Me ollaan lapsettomia aikuisia, jo hyvin vakiintuneessa elämänaiheessa (minä 32 ja mies 40v). Mutta joka joulu oletetaan että me käydään molemmissa anoppiloissa. Aiemmin järjestys oli vielä se, että heti aattoaamusta papalle, sieltä mummon luo vanhainkotiin (oli kyllä ihania reissuja, ei siinä mitään, nyt ovat isovanhemmat jo kuolleet), sieltä käymään ehkä kummilapselle viemässä lahja, sitten käymään kotona ja illaksi sitten koti-kotiin syömään. Ai niin, ja haudalle välissä. Seuraavana päivänä 100km päähän toiseen anoppilaan. Ja sitä samaa jouluruokaa joka paikassa ähkyyn asti. Ja jos ei jaksa, niin anoppi valittaa ettei ruoka kelpaa ja ei varmaan ole hääviä. Sitten kun päästään kotiin, on joulu jo ohi, hermot kireällä ja kyllästytty koko jouluruokaan. Mutta meiltä oletetaan että me tullaan joka paikkaan koska ei ole niitä lapsia. Ja tätä on ollut viimeiset 15 vuotta! (muutin tosi aikaisin kotoa)
Minä olisin voinut olla jopa joulun töissä (vuorotyö), mutta joulun työvuorot ovat jo menneet. (miksikähän? :D )
Kaksi edellistä joulua ollaa lähdetty rehellisesti karkuun Lappiin. Mutta nyt vain haluaisin oikeasti olla kotona ja viettää ekaa kertaa omannäköisen joulun. Ihan rauhassa kahdestaan. Tehden niitä ruokia joista oikeasti tykätään. Eli ei laatikoita eikä kinkkua. Jotain ihan muuta.
Mun suunnitelma on, että käytäis nyt anoppiloissa syömässä ennen joulua, tai kutsutaan heidät meille esim. itsenäisyyspäivänä. Kyllä nyt on korkea aika meidänkin oppia sanomaan mitä halutaan tehdä ja luoda ne omat joulurutiinit.
Mieluiten menisin silti töihin tai ulkomaille. Olisi niin helppoa. Huokaus.
Ja jos lapsettomana olisit joulun töissä, olisit täällä heti kirkumassa, että miksi perheelliset olettaa. että lapseton joutaa olemana joulun töissä. Lapsettomalle on perinteet niin tärkeitä ja isovanhemmat ja suku, että missään nimessä ei halua joulua töihin.
Ps. ihan omaa tyhmyyttänne kierrätte joka sukulaisen ja jouluaattona kummilapselle lahjat. Oletatte, että teitä odotetaan. Se todennäköisesti on niin, että siellä toisessapäässä ei uskalleta olla kutsumatta, kun luullaan, että haluatte kierroksen tehdä, kun joka vuosi olette sen tehneet ja kertaakaan ette ole sanoneet, että ette halua.
Suu auki, niin kaikkia helpottaa tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ihan yhtä itsekästä niiltä isovanhemmilta olettaa, että lapsenlapset ajavat jouluna jopa satoja kilometrejä heidän luokseen, kuin on päättää viettää joulu ilman sukulointia. Vanhusten tulisi ymmärtää että tavat ja ihmiset muuttuu. Halutaan olla ystävien ja ydinperheen kanssa rauhallisesti, ei sinkoilla mummolasta toiseen pönöttämään ja syömään sitä viidettä kinkkupalaa. Mun isovanhemmat on sen verran hyväkuntoisia että voisivat vallan mainiosti itse matkustaa tapaamaan meitä lapsenlapsia jouluna, mutta ei, he ovat niitä jotka määräävät muiden menoista. Ei ihme että lapsenlapset vieraantuvat mummoista ja papoista, kun heillä ei riitä ymmärrystä"nuorisoa" kohtaan vaan kiukuttelevat, määräilevät ja esittävät marttyyria.
Kun tätä AV-palstaa lukee, ei oikein tiedä miten sitä pitäisi toimia. Nyt kun omatkin lapset alkaa lentämään pesästä, ei tiedä että voiko niitä pyytää käymään jouluna vai ei, kun 50% mielestä on kamalaa kun täytyy mennä vanhemmille jouluksi ja 50% mielestä on kamalaa, kun vanhemmat eivät kutsu käymään . Eli jos olet sitä mieltä, että vanhemmat voi kutsua lapsiaan (perheineen) joulun viettoon, yläpeukku, jos taas ei , sitten alapeukku. Ja jos nyt sanot, että kysy niiltä lapsilta, niin se ei näytä oikein toimivan, koska täälläkin suurinosa joutuu vastoin tahtoaan kyläilemään jne. Miksi ihmiset ei saa omaa mielipidettään kuuluviin?
Voi olla että isovanhempien kannan ymmärtää vasta, kun on itse se 80-vuotias mummo kenen luona ei juuri käydä. Miksikö jouluna pitäisi mennä? Joulu on yksinäisintä aikaa Suomessa, mikä on erittäin surullista. Onneksi asun maassa, jossa perheestä pidetään kiinni, eikä olla samanlaisia kuin Suomessa tyyliin kerran kahdessa kuukaudessa käydään parin tunnin vierailulla mummolassa, oli sitten teini tai aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä AV-palstaa lukee, ei oikein tiedä miten sitä pitäisi toimia. Nyt kun omatkin lapset alkaa lentämään pesästä, ei tiedä että voiko niitä pyytää käymään jouluna vai ei, kun 50% mielestä on kamalaa kun täytyy mennä vanhemmille jouluksi ja 50% mielestä on kamalaa, kun vanhemmat eivät kutsu käymään . Eli jos olet sitä mieltä, että vanhemmat voi kutsua lapsiaan (perheineen) joulun viettoon, yläpeukku, jos taas ei , sitten alapeukku. Ja jos nyt sanot, että kysy niiltä lapsilta, niin se ei näytä oikein toimivan, koska täälläkin suurinosa joutuu vastoin tahtoaan kyläilemään jne. Miksi ihmiset ei saa omaa mielipidettään kuuluviin?
Toki kutsua voi, eihän tässä siitä ole kyse. Vaan on kyse siitä, kun joulunvietosta syyllistetään ja painostetaan, jopa loukkaannutaan. Miksei sitä voi sanoa, että olette tervetulleita, mutta jos lapset valitsevat tänä vuonna toisin, niin sekin olisi ok eikä aleta huokailemaan.
Monella on nykyaikana se ongelma, että jos yhteen paikkaan menee niin aina on muutama marttyyri valittamassa kun hänen laittamansa ei kelpaakaan.