"Kiitos hakemuksestanne. Saimme 204 hakemusta"
Huh. Hain työpaikkaa, johon vaatimuksena soveltuva korkeakoulututkinto. En ole kymmeneen vuoteen hakenut töitä. Minulla on vakituinen työpaikka, mutta uusi työ kiinnostaisi. Tämä paikka vaikutti kiinnostavalta, mutta näytti kiinnostavan aika montaa muutakin. Paikkaa haki 204 hakijaa. Tämä kaiketi aika tavallista nykyään, mutta silti hämmästyin!
Kommentit (193)
Ainakin minun alallani yhtä työpaikkaa todella hakee sadat ihmiset. Olen viestintäalalla. Olen itse saanut paikat, joita haki 160 henkeä (yliopiston viestinnässä) ja 75 henkeä (erityisosaamista vaativa paikka markkinointialan toimistossa). Lisäksi olen ollut mukana rekryissä, joissa on ollut 300-400 henkeä. Kyseessä on ollut mm. Valion ja Marimekon viestintä/markkinointialan paikat. Yhdessä tällaisessa jättirekryssä olen päässyt kuuden joukkoon, jo kolmen joukkoon olisi pitänyt osata vähän erikoisempaa kieltä, joka oli ilmoituksessa mainittu lisätoiveena.
Ylipäätään meidän alalla eniten eli useita satoja hakemuksia tuntuu lähtevän suurien suomalaisten pörssiyhtiöiden viestintätehtäviin, viestintätoimistoihin sitten selvästi maltillisempi määrä. Julkisen puolen rekryjä tunnen huonommin. Yrityspuolella myös verkoston (entiset työkaverit, asiakkaat ym) kautta taitonsa näyttäneet pääsevät etenemään paikkoihin, mutta prosessi voi silti olla pitkä. Esim. itse sain verkostoni kautta tällaisen paikan, mutta haastatteluja oli silti neljä ennen kuin sain sopparin eteeni. Että kovaa on kilpailu ja osaamista kannattaa kehittää ihan koko ajan, jos meinaa pysyä mukana.
Elokuussa 342 500 työtöntä työnhakijaa
(20.9.2016)
Työ- ja elinkeinotoimistoissa oli elokuun lopussa yhteensä 342 500 työtöntä työnhakijaa.
Kaikkiaan TE-toimistoissa oli elokuussa avoinna 82 500 työpaikkaa.
http://te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/ajankohta…
Niin, että mene sinä työtön töihin stnan lusmu!
On ihan positiivista kuulla kun paikkaan haki 70 ja 4 valittiin haastatteluun. Se on ainoa numero minkä minä olen saanut, muuten tulee, että valintamme ei osunut sinuun.
Missä on se työvoimapula?? Kun Suomesta loppuu työntekijät niin, että pitää ulkomailta tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti tässä ketjussa joku kertoo millaisia hakemuksia ei pidä tehdä, mutta jättää kertomatta, että minkälainen olisi hyvä.
Itse en tarvitse töitä, mutta voisitko sinä, rekrytoinnin ammattilainen, kertoa ihan tarkasti, että miten se hakemus pitää aloittaa. Ap varmasti haluaa tietää, mikä sitten on se oleellinen tapa jne. jos oman itsen esittely ei ole ok.
En ole rekryämisen ammattilainen mutta rekryjä hoitanut, vastaan silti. 😃
Riippuu tietysti alasta ja paikkakunnasta, mutta ei meille ole hyviä hakijoita koskaan liikaa ollut.Ensisijaisesti joukosta karsitaan ne, joilla ei ole alan koulutusta. Ihan hirvittävä määrä hakemuksia tulee ihmisiltä, jotka ilmeisesti vain koettavat kepillä jäätä. Siis ihmisiä jotka omaavat jonkun samanhenkisen koulutuksen tai jopa kysyvät, että voisivatko tulla töihin kun ovat nopeita oppimaan. Joka kerta. Tämän kokemukseni perusteella en kehottaisi masentumaan isosta hakijamääristä, sillä niistä puolet voi olla hupihakijoita.
Toiseksi karsitaan joukosta ne, joilla ei ole tuoretta kokemusta alalta. Varmaan voi olla hyvä tyyppi joku 9 viimeistä vuotta lasten kanssa kotona ollut tyyppi, mutta ei ole mitään intoa kokeilla jos tarjolla on joku vuoden sisällä töissä ollut.
Kolmanneksi katsotaan työkokemusta. Ne joilla on sitä yli viisi vuotta, ovat parempia hakijoita kuin vähemmän kokemusta omaavat.
Neljänneksi tyyppi saisi olla ns. normaali ja mieluiten vielä hyvä tyyppi. Saa olla vanha tai läski, mutta pitäisi olla siistin ja fiksun näköinen - ei suttainen, likainen tai homssuinen. Pitää siis näyttää siltä että voi näyttää asiakkaille ja puheäänen sellainen että voi päästää puhelimeen vastaamaan (sellainen viinan polttama viskibassoääni tai venäläinen aksentti ei vaan oikein sovi imagoon). Sellainen tyyppi joka osaa tavattaessa katsoa silmiin, jutella järkeviä ja käyttäytyä järkevästi ja tilanteeseen sopivasti. Saa jännittää, ne on aina parastaan yrittäviä, leuhkemman oloiset rapean palkkatoiveet esittäjät tietää aina ongelmia.
Hyvä työhakemus on ennemmin lyhyehkö kuin liian pitkä. Jos on koulutuksia ja kursseja pitkästi niin toki ne kannattaa listata. Mieluusti hakemuksesta selviää yhdellä silmäyksellä milloin on valmistunut ja mistä (ja mihin) ja se, missä juuri nyt työskentelee. Ei sillä rekryn kannalta ole ainakaan meille väliä, onko lapsia vai ei tms. Harrastuksia voi mainita jos ne jotenkin tukevat työtä, mutta en ole sellaiseen törmännyt. Lähinnä kokemukseni mukaan sillä liibalaaballa koetetaan täyttää hakemusta kun ei ole mitään oikeaa hakemukseen kirjoitettavaa.
Tuo, mitä kutsut "hupihakemiseksi", on itse asiassa sellaista, mihin nykyään kannustetaan. "Kannattaa rohkeasti hakea vaan kaikenlaista työtä, ei koskaan tiedä mistä nappaa", olen huomannut tätä hoettavan joka puolella (täälläkin).
Ei tietysti tarkoita sitä, että lähihoitajat hakisivat IT-alan projektipäälliköiden töitä, vaikka varmaan sellaisiakin hakijoita löytyy. Mutta hakijat, jotka hakevat vähän oman alansa "vierestä" tai ilman mitään työkokemusta, tekevät niin kuin heitä kannustetaan tekemään. Ei kukaan sitä huvikseen tee.
Itselläni on muuten sellainen kokemus muutaman vuoden takaa, että hain paikkaa, johon hakijalta edellytettiin 5 vuoden työkokemusta kaupan alalta. Itselläni työkokemus alalta oli 0 ja koulutuskin oli ihan eri alalta, mutta kokeilin silti, koska kyseinen firma liippasi läheltä harrastustani joten jonkin verran oli epävirallista "asiantuntemusta". Kerroin siis hakemuksessani lähinnä henkilökohtaisia asioita itsestäni, ja pääsin haastatteluun asti.
Mutta nykytilanteessa varmasti karsiutuisin jo heti alussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut elämässäni 3 kertaa työhaastattelussa ja aina päässyt sisään. Työhaastatteluun pääsy onkin ollut sitten jo hieman haastavampaa. Todennäköisesti olen se paljon haluttu "hyvä tyyppi", osaaminen on sitten vähän niin ja näin.
Todennäköisesti olet se siskonkumminkaima tai esimiehen bestiksen se hieman laajaliikkeinen vävy.
Osaaminen on sitten vähän niin ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmasti alasta mutta jos hakemuksen ekassa kappaleessa puhutaan esim. että asutaan rivitalossa/omakotitalossa, niin kyllä me katsotaan että tämä ihminen ei pysty avamaan meille uusia yhteistyösuhteita löytämällä firman tarjonnasta olennaista jos oman osaamisen esittely alkaa näillä epäolennaisuuksilla.
Nyt saanen toivoa että alapeukuttajat on rekrytoivia ihmisiä??? Ja ystävällisesti tulevat auttamaan kertomalla omat kokemukset. Muuten sanoisin vaan että ystävällisesti yritän kertoa miltä se näyttää siellä toisella puolella nämä hakemustulvat ja mitä voi vähän tehdä että ei turhasta karsiudu. Kukaan tuskin tulee väittämään että heitti hakemuksen roksiin koska siinä ei puhuttu asioista millä ei saa olla vaikutusta valintaan, kuten perhesuhteen, asumismuoto jne....
Joo ymmärrän, että johonkin it-teknologia-alalle uraohjustyyppiseen tehtävään tuskin sopii henkilö, joka esittelee heti aluksi omia harrastuksiaan kuten vesiliskojen kasvattamista.
Ai jessus me räjähdettiin nauramaan tuolle vesiliskon kasvattamiselle hah hah hah hah !!!
Mutta sulta meni koko ketjun pointti ohi: teillekin firmaan näyttää tulevan valtavasti hakemuksia jokaiseen työpaikkaan johon valitaan vain yksi ainut henkilö - etkö tajua ajatella että ohoh, pääseeköhän ne muut mihinkään töihin? Olihan sulla niitäkin sopivia karsittavia iso joukko, ei kai kaikki ole noita vesiliskonkasvattajaia tai rivitaloasujia.
Vierailija kirjoitti:
No se haettava paikka ainakin jo hakemuksen otsikkoon.
Ja paljon hymiöitä.
Niistä tulee lämmin olo.
Koristeellinen ISO FONTTI kans erottuu sympaattisesti kasasta.
Terv töykkärin työhakukurssi "homma kotiin" ja homoilemaan osa 1
Vierailija kirjoitti:
Elokuussa 342 500 työtöntä työnhakijaa
(20.9.2016)
Työ- ja elinkeinotoimistoissa oli elokuun lopussa yhteensä 342 500 työtöntä työnhakijaa.
Kaikkiaan TE-toimistoissa oli elokuussa avoinna 82 500 työpaikkaa.
http://te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/ajankohta…
Niitä 82500 paikkaa hakee noin 500 000 vajaatyöllistetyn tai kokonaan työttömän lisäksi myös työssäolevia, varusmiehiä, opiskelijoita ja vanhempainvapaalla olevia. No, onhan niitä piilotyöpaikkojakin, muutamia.
Itse olen parisen vuotta hakenut työpaikkaa säännöllisen epäsäännöllisesti, nykyisessä työssäni olen ollut yli 10 v ja olisin valmis vaihtamaan. Hakijoita tuntuu riittävän, vähintään puhutaan 70-100 hakijasta, paras oli, kun samaa paikkaa haki 375 muutakin.. Eli kyllä se masentaa, saada aina sama vastaus: kiitos, mutta ei kiitos. Ja kuitenkin koulutusta löytyy useammaltakin alalta, on esimiestutkintoa ja viimeisimpänä amk-tutkinto (vuosi 2014)..
Mä pidän kynsin ja hampain kiinni nykyisestä duunistani, jonka sain ihme kyllä avoimen hakemuksen kautta. Otin yhteyttä suoraan pomoon sähköpostilla. Onneksi on kiva oman alan työ. Teen määräaikaisella sopimuksella enkä tosiaan tiedä miten käy, jos sopimusta ei enää jatketa.
Mollin kautta olen hakenut lukemattomia paikkoja tuloksetta. Sinne taidetaan laittaa työpaikat vain näön vuoksi ja aina pitäisi soittaa perään, vaikka kuinka ilmoituksessa lukee että täytä pelkkä nettihakemus.
Vierailija kirjoitti:
Hain paikkaa, johon vaatimuksena soveltuva korkeakoulututkinto (löytyy). Työkokemustakin on jo hieman. Kävin haastattelussa. Lopputulos: 10 hakijaa, ketään ei valittu.
Tervetuloa lamaan.
Näitä on nykyään paljon. Samaa tarinaa kuulee, sellaisilta jotka ovat kys firmassa töissä ja sellaisilta jotka paikkoja ovat hakeneet. Myös avoimet paikat osioissa, on samat paikat usein, vähänväliä auki.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, en ole rekryammattilainen mutta olen menestyksekkäästi laatinut paljon hakemuksia. :) Ehdottaisin että aloittaisit hakemuksesi esim näin: "Olen vuonna 2013 valmistunut laivanrakennuksen diplomi-insinööri ja työskentelen tällä hetkellä Turun telakalla suunnittelemassa risteilyaluksia. Haen tarjoamaanne työtä sillä määräaikainen työni Turussa päättyy lokakuussa 2016." Ehkä saat kiinni esimerkistäni. :P Eli kärkeen koulutus ja nykytilanne ja miksi haet paikkaa. Tsemppiä työnhakuun!
Voivoi. Jos sanot paikan hakemisen syyksi määräaikaisen työn loppumisen niin toteavat samantien että olet pakkoraossa etkä siis kiinnostunut haettavasta työstä tai yrityksestä. Juuri viime viikolla näin kävi kun haastattelussa kerroin aiemmin siirtyneeni määräaikaisesta työstä nykyiseen vaativampaan ja vakituiseen työhöni. Syyksi löytyi heti ai siirryit kun aiempi oli määräaikainen. Ei. Olin juuri selittänyt että hakuun tuli vaativampi ja laajempi paikka joka myös oli vakituinen ja pystyin sitoutumaan pitkähänteiseen kehittämiseen. Määräaikaisuuttakin olisi ollut jäljellä ja uudenkin olisin varmaan saanut.
Hain yhtenä kesänä töihin toimistohommiin, hakijoita oli 330 :D Onneksi pääsin. Nyt vakihommissa kyseisessä firmasa valmistumisen jälkeen ^.^ Sinä keväänä hain varmaankin 50-60 paikkaan. Pääsin 4 haastatteluun, että sillee :D
Koulutusta on, työkokemusta alalta lähes 20 v, 2 v työttömänä, varmaan 100 hakemusta, yhtä monta puhelua, lisäksi varmaan 20 käyntiä yrityksissä. Tulos: kaksi haastatteluun pääsyä, mutta siihen stoppasi. Liian vanha. t. 48 v
Ja toisen ketjun innoittamana kerron, että kai mun on pakko hakeutua lähihoitajakoulutukseen, se tuntuu olevan ainoa vaihtoehto. En tiedä sitten miten pärjään, kun on vähän huono selkä ja jalat, lisäksi en tajua kuinka neulakammoinen pystyisi pistämään ja pyörryn helposti kun näen vaikka paljon verta tai jonkun ison ruhjeen. No, ei sillä taida olla väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
46: Et sinä edelleenkään kertonut, miten hakemus pitäisi aloittaa.
Juttusi oli muutenkin täynnä kliseitä. Puhut ihmisistä, joilla ei ole koulutusta, tai jotka ovat olleet kotona 9 vuotta tai jotka eivät muuten vain ole "hyviä tyyppejä". Tiedät kuitenkin varsin hyvin, että töitä hakee kokoajan ihmisiä, joilla on kokemusta ja taitoa ja jotka ovat haun aikana yhä töissä jossain muualla. Heitä et kaikkia voi väittää suttuisiksi tai yhteistyöhön kykenemättömiksi.
Mutta nämä kaikki sinä ilmeisesti olet valmis raakkaamaan pois, koska aiemmissa kommenteissa niin innolla tyrmäsit kaikki hakemukset, jotka aloitetaan "Olen 55-vuotias nainen..." Ihan kuin noiden sanojen jälkeen kukaan ei koskaan listaisi yllämainittuja vaatimuksiasi. Ei voi kuin pyöritellä silmiä typeryydellesi.
Näitä päteviä voi olla sadasta hakijasta vaikka puolet, mutta vain yksi voi saada vapaana olevan paikan. Ja vaikka loput laitettaisiin reserviin odottamaan seuraavaa vapautuvaa paikkaa, aika monta vuotta ehtii vierähtää, ennen kuin viimeinenkin on työllistynyt.
Joten ehkä voisit vähän laskeutua siltä jalustaltasi, jolta nyt niin kärkkäästi katsot muita alaspäin ja haukut huonoiksi hakijoiksi.
Siksi toisekseen, CV on sitä varten, että siihen listataan kokemus ja opinnot. Ei niitä nykyään ole enää tarkoitus toistaa hakemuksessa, kuten luulet.
No sulla on ainakin paha mieli, tuli selväksi. 😎
Varmasti on tosiaan ala- ja paikkakuntakohtaista, mutta meille tosiaan saattaa olla suurin osa ihan hupihakijoita. Meillä nimenomaan on ollut iso puute niistä vastaavassa työssä parhaillaan olevista hakijoista. Sellainen haluttaisiin haastatteluun ilomielin.
Ja aivan samantekevää onko CV:llä vai ilman, kunhan on selkeä ja asiapitoinen hakemus. Ei sellaisilla knopeilla oikeassa elämässä ole väliä.
Iloa iltaasi!
T. 46
Tässä rekryä tekevä ihminen sanoo aika lailla suoraan, että työpaikat menee niille, jotka jo ovat samanlaisissa tehtävissä. Eli töitä olisi kyllä työpaikanvaihtajille, mutta työttömille ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain paikkaa, johon vaatimuksena soveltuva korkeakoulututkinto (löytyy). Työkokemustakin on jo hieman. Kävin haastattelussa. Lopputulos: 10 hakijaa, ketään ei valittu.
Tervetuloa lamaan.
Tämä. Hain pieneen konsulttifirmaan, jossa oli haku tiettyyn asiantuntijatehtävään. Kutsuivat parin otteeseen haastatteluihin, kaikki näytti positiiviselta, mutta sitten homma kariutui loppumetreillä. Ketään ei siis palkattu. Olin heidän mukaansa kuitenkin paras hakija, mutta homma jäi kiinni siitä, että heillä ei kuulemma ollut resursseja (eli käytännössä aikaa) perehdyttää minua tehtävään. Ihmettelen kyllä mistä sellaisia superihmisiä löytyy, joille ei tarvitse kertoa mitään firman toimintatavoista, asiakkuuksista jne, vaan uusi työntekijä alkaa heti paahtaa itsenäisesti sata lasissa.
Taina, oletko se sinä täällä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pari kertaa setvinyt hakija kasaa, ei sillä oikeasti ole merkitystä onko hakijoita 50-200, uskon että saman verran on ns varteen otettavia. Uskomattoman moni aloittaa hakemuksen " Olen 28 v naimisissa oleva nainen/ olen 55v vuotias mutta harrastan tanssia enkä ole koskaan pois töistä/ olen blaablaablaa ja vaimoni on tietokonealalla" , eli tästä valitettavasti helposti karsiutuu nämä kenellä ei ole hakemusta silmäilemällä mitään annettavaan yrityksen tulokseen, tämä ei välttämättä ole näin ja jos ei hakijoita olisi 200 näistäkin varmaan puhuttamalla löytäisi jotain relevanttia osaamista, mutta kun sitä relavanttia osaamista osataan laittaa siihen hakemukseen, ei tämmöisellä saatteella pääse haastatteluun. Seuraavan erän voi rankata pois sillä että ei ole yhtään relevanttia kokomusta/koulusta , sitten ollaan jo pienehkössä määrässä: tässä vaiheessa valittavasti karsiutuu jos palkka pyyntö on 1-2k enemmän kk kuin mitä ajateltu vaikka olisi millaiset paperit. Sitten loput, ehkä 10 kpl lähdetään lukemaan tarkkaa sitä CVtä ja katsomaan mitä on tehty , ja siihen pinoon pääsee kun on hyvä saatekirje jossa puhutaan jostain muusta kuin omasta elämästä, palkkatoive on ok, ja kokemusta sekä jotain alan koulutusta.
AP jatkaa tähän: Onko näin? Oma työhakemukseni alkaa myös itseni esittelyllä ja muutamalla lyhyellä lauseella elämäntilanteestani (en nyt sentään harrastuksiani). Siitä siirryn sitten kokemukseen ja osaamiseen. Olen tämän mallin "kopioinut" mieheni työhakemuksesta, ja hän on ollut varsin menestyksekäs työnhaussa. Juuri nappasi entistä paremman pestin. Olen myös itse rekrytoinut nykytyössäni aika paljon. Aika moni hakemus alkaa kutakuinkin esimerkkisi tavoin enkä itse ole näitä hakemuksia heittänyt roskakoriin...
Jos elämäntilanteesi on olennainen rekrytointiin vaikuttava asia niin varmasti sitten kannattaa esittäytyä näin, mutta kyllä mä olen parille kaverille saman kertonut ja ihmeesti on se duuni löytynyt kun hakemus ei ala " olen 2 lapsen äiti...." , jos ei haeta lastenhoito alalle. Hienoa että itse jaksat valita myös näistä, ihan mielenkiinnosta haluaisin sitten tietää millä teet valinnan 100 hakemuksesta? Mun mielestä se että onko kokemusta 3v tai 5 v on epäolennaista, mieluummin palkkaan 3v kokemuksella jos hakukirjeessä kerrotaan olennaista ( ei perhesuhteita tai vaimon työpaikkaa), se 5v kokemuksella joka tekee huonon saatteen häviää 3v kokemukselle. ( ja mun firma on siis yksityinen, saamme palkata kenet haluamme, eikä "pätevintä" kuin julkisella kait on tapana)
Jos firmanne bisnesmalli ei rakennu työhakemusten kirjoittamisen varaan niin kannattaisi kuitenkin pyrkiä rekryämään ne bisnesmallin kannalta pätevimmät työntekijät eikä parhaita työhakemusten kirjoittajia.
Samaa mieltä. Omalla työpaikallani parasta tulosta tekee hiljainen tyyppi, jonka kirjalliset taidot täysi nolla. Firmalle arvokas työntekijä. Nykyrekryissä nämä karsiutuu heti pois ja jää kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmasti alasta mutta jos hakemuksen ekassa kappaleessa puhutaan esim. että asutaan rivitalossa/omakotitalossa, niin kyllä me katsotaan että tämä ihminen ei pysty avamaan meille uusia yhteistyösuhteita löytämällä firman tarjonnasta olennaista jos oman osaamisen esittely alkaa näillä epäolennaisuuksilla.
Ja koiraihmiset, malttakaa nyt olla lavertelematta niistä piskeistänne edes työhakemuksessa. Miten voi tulla edes mieleen höperehtiä jostain "perheenjäsen" Jepestä kun hakee työpaikkaa?
Et ole tainnut kovin paljon täällä seurata keskusteluja? Melko monesti on valitettu sitä, että työkkäriin ei pääse puhelimella tai viesteihin ei vastata. Luuletko, että nykyinen henkilökunta ehtii vastata yhtään nykyistä enempää yhteenkään puheluun?