Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen puolikielinen, en siis osaa mitään kieltä täydellisesti :(

Vierailija
15.10.2016 |

Olen valmistumassa korkeakoulusta ja äidinkieleni on suomi. Olen kuitenkin kesken koulun joutunut vaihtamaan opiskelukieleni kieleen X, sanotaan vaikka että saksaan. Lähipiirini puolestaan puhuu kieltä Y joka voi olla nyt vaikka ruotsi. Puhun jokaista kieltä sillä tasolla että pystyn toimimaan arkipäiväisissä tilanteissa, keskustelemaan ja kirjoittamaan tämän tekstin tasoista tekstiä. En kuitenkaan osaa kirjoittaa tieteellistä tekstiä, käyttämäni kieli ei ole värikästä tai rikasta ja takeltelen joka päivä sanoissani, sekoitan niitä keskenään ja unohtelen niitä. En ole kielellisesti muutenkaan yhtään lahjakas. Korkeakoulusta valmistumiseni riippuu nyt ainoastaan lopputyöni kielellisestä ulkoasusta ja en saa sitä läpi tämän takia!

Minua niin ärsyttää ja ahdistaa tämä tilanne. Haluaisin osata edes äidinkieleni kunnolla mutta ei. :( mistä voisin saada apua?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kannustavista kommenteista! Ehkä tosiaan otan liikaa stressiä ja ylireagoin. :D jotenkin kun saan jokaisessa kielessä aina huomautuksia virheistä (vaikka ei olisi isoja virheitä) niin se ottaa itsetuntoon ja en tykkää sen takia esim. Esiintymisestä. Suomenkielisessä tekstissä epäonnistuminen tuntui tosi pahalta kun kuvittelin ainakin osaavani äidinkieleni!

Täytyy etsiä joku vapaaehtoinen kaveri tai perheenjäsen auttamaan korjaamisessa. Ja lukea enemmän kirjoja. Olen liikaa tottunut englanninkieliseen kirjallisuuteen mutta tulevaisuudessa pitää ottaa huomioon lukea enemmän suomenkielisiä! :)

Minä voisin tarkistaa työsi ihan ilmaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi