Kohtuullinen taloudellinen apu kehitysmaassa asuville sukulaisille?
Jos sinulla olisi puolisosi kautta sukua maassa, jossa ei ole sosiaaliturvaa, niin paljonko olisitte perheenä valmiita kustantamaan per kuukausi esim anoppisi, appesi vanhuudentoimeentuloa?
Kuinka monta prosenttia nettotuloistanne? Kuinka monta euroa/kk? Kokemuksia? Mihin rahan on riitettävä itsellä avun antamisen jälkeen? Entä heillä? Mistä maksatte? Entä jos joku muu sukulainen ei kykene osallistumaan heidän elatukseensa? MIten se todistetaan? Lisääntyykö velvollisuutenne, jos joku ei maksakaan? Kokemuksia?
Kommentit (56)
Vähän liian yksityiskohtaisia kysymyksiä, kun arvauspohjalta pitäisi mennä.
Miksi minun pitäisi elättää toisessa maassa asuvia sukulaisiani?
Kyllä facebook-peukutusten tulee riittää.
Monimutkainen kysymys, joten muotoilen yksinkertaisempaan muotoon: kuinka paljon minulla olisi varaa joka kuukausi tukea taloudellisesti jotain läheistäni ilman, että joutuisin itse tinkimään mistään? 300-500 €/kk ja tarpeen mukaan enemmänkin, jos on tarve esimerkiksi jollekin sairaalahoidolle.
Mennäänpä 60-100 vuotta takaisin ajassa. Aika moni suomalainen lähti paremman toimeentulon perään Amerikkaan. Naapurin talo on rakennettu näillä Amerikan rahoilla, ja mummo muistaa kuinka Amerikan täti laittoi kirjekuoressa aina dollarin. Se dollari oli siihen aikaan 80 vuotta sitten iso raha, ja se tuli paremman elintasoon lähteneeltä sukulaiselta ulkomailta. Ei unohdeta omia juuriamme samalla kun arvostelemme suomeen tulleita ulkomaalaisia. Jokainen laittakoon kotimaahansa sen verran kuin kykenee, mutta kenelläkään ei siihen ole mitään velvoitetta.
Siellä voi olla kuten Suomessa oli ennen 60-lukua.
Suomessa oli laissa, että lasten on kustannettava vanhempiensa elämä sitten kun eivät itse pysty.
Isopapallani oli elatus niin, että sen 7 lasta maksoi kukin saman osuuden, jolla pappa sai yhteenlaskettuna hoidon Turun ukkokodissa.
Äitini puolelta taas isomummoni oli vaihtelevasti lastensa perheissä vuoden kerrallaan. Ja toinen isomumma samalla tavalla kierrätettiin.
Päättele, mikä siellä olisi miehesi osuus elatuksesta. Eli jos sillä on sisaruksia, jakavat osuutensa tasan. Ja ei työkykyisiä pidä tietenkään elättää, vaan vanhukset ainoastaan.
Sukulainen sairastui diabetekseen. Joutuu maksamaan itse 200 €/kk, jotta saa ostettua riittävästi insuliinia. Keskituloinenkin saa ko maassa palkkaa vain 300 €/kk, mutta hän on jo "eläkkeellä".
Autanko vai en? Jos en auta, niin hänen rahat eivät riitä, jää pian ilman elossa pitävää hoitoa. Nytkin jo säästää insuliinin määrässä! Hänen eläke on pieni (säästänyt sen itse työssä käydessään, maassa on tapana säästää silloin kun on työkykyinen, hoitaa itse vanhukset, eläkejärjestelmää ei ole kaikille) ja asuminen, vaatteet (ei tarvitse uusia) ja ruoka vievät jo kaikki rahat. Ainoa omaisuus on koti ja säästöjään kulutti tasaisesti ajatellen, että lapsiensa ei ehkä tarvitsisi tukea taloudellisesti, mutta sitten lääkkeet veivätkin liikaa. Säästöt loppuvat kohta.
Meillä on niin vähän rahaa, että voisimme irroittaa noin 75 €/kk, mutta se vaatisi toimeentulotuen rajamailla elämistä meiltäkin. Suurempi summa ja täytysi elää vieläkin köyhemmin. Miloin voimme säästää itseämme varten? Onneksi meillä ei ole velkaa.
Taitaa mennä toisen vaimon elätykseen ne rahat.
Ootko varma, ettei sua vedätetä? Oletan, että tää puolisosi on sieltä kehitysmaasta ja nyt pitää saada täältä sun kautta kupattua rahaa sinne. Olet varmaan ollut kitsas ja nyt yritetään keinolla tai toisella saada sinne esimerkiksi toisen perheen elättämiseen rahaa.... Juu, niillä on melkein kaikilla vaimo ja lapset kotimaassa ja tämä on fakta.
Ei ole näkynyt toista vaimoa. Olen käynyt kylässä viimeksi elokuussa. Seuraavan kerran ehkä kahden vuoden päästä, jos rahaa on. Liput äkkilähdöllä alle 300 €, mutta meidän tilanteessamme sekin on paljon.
ap
Mamupatjan ongelmia osa 999. Kannattiko pariutua jamalin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi elättää toisessa maassa asuvia sukulaisiani?
Avioliiton kautta saatuja sukulaisia, tuskinpa antaisin mitään.
Korjaan, siis 10. ja 13. viestit samalta ei ap:lta. Osuu niin kohdalleen ap:n aloitus, että laitoin vahingossa ap;)
Jossain Gambiassa paikallisten kk-palkka on jotain 50e, niin kyllä sen pitää riittää elatusavuksikin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näkynyt toista vaimoa. Olen käynyt kylässä viimeksi elokuussa. Seuraavan kerran ehkä kahden vuoden päästä, jos rahaa on. Liput äkkilähdöllä alle 300 €, mutta meidän tilanteessamme sekin on paljon.
ap
Puolisosi on siis oikein unelma-mamu Suomelle. Koulutettu, paiskii töitä ja maksaa veroja?
Mitä jos vaan muuttaisitte sinne hänen maahansa.
Ei ulkomaalaisen elättipuolison ottaminen ole pienituloisten hommaa.
Ei penniäkään enkä myöskään ota vaimoa mistään kehitysmaasta.
nosto