Burn out -opettajan haukkujat tuntuvat olevan näiden perseilijäteinien vanhempia
Sivistys- ja ÄO-taso sitä luokkaa argumenteissaan, että huh. Kuten joku fiksu jossain keskustelussa kommentoi, BURN OUT on nimenomaan LOPPUUNPALAMINEN! Totaalinen romahdus, jossa ei perkele toimi kuten normaalisti ja normaalilla arvostelukyvyllään.
Mulla vaan on niin paha mieli opettajan puolesta ja raivostuttaa nämä muka-kaikestakaiken tietävät besser wisserit, jotka on niin hyviä sanomaan tylyt tuomionsa, vaikka ei varmasti ole samanlaista helvettiä läpikäyneet kuin tämä opettaja.
Että päänpaijausta vaan näille teidän kullanmurupulleroisille, jotka haistattelee vittua ja käskee opettajan imeä munaa raukkaparkoina siellä aiphoniensa kanssa ihan v***n kärsivinä uhreina.
Kommentit (282)
jos olis oma lapsi ollut tuossa luokassa, niin olisin varmaan pieksinyt mokoman.
Ei sillä, että opettaja olisi toiminut oikein, mutta hemmetti jos lapsien vanhemmat eivät tee lapsilleen mitään, niin kyllä käy sääliksi sitä koulua, missä käyvät.
Minulla korkeampi tutkinto kuin kellään täällä palstalla. Minä olen filosofian lisensiaatti ja muut ovat vain maistereita ja te sanotte, että minä en osaa keskustella? Minä olen keskustellut tätä ennen suomi24.ssä, ylilaudalla ja hommaforumilla ja te sanotte, että minä en osaa keskustella?
Opettaja on se,joka johtaa tuntityöskentelyä ja oppilaat kuuntelee toimien opettajan opastuksen mukaan.Vai onko tähänkin tullut muutos näiden uusien opetussuunnitelmien myötä?
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on se,joka johtaa tuntityöskentelyä ja oppilaat kuuntelee toimien opettajan opastuksen mukaan.Vai onko tähänkin tullut muutos näiden uusien opetussuunnitelmien myötä?
Itse asiassa on.
Ja tälläistä se koulu on tuolla alemmilla yhteiskunnan rappusilla. Ärsyttää, kun tästä tehdään joku kohu. Aivan kuin tälläistä ei normaalisti tapahdu. En tiedä missä maailmassa ihmiset nykyään luulevat elävänsä, mutta tälläistä se elämä on. Jos oppii nauramaan sille ja olla välittämättä, niin elämästä tulee helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
EI se ainakaan näin mennyt omina kouluaikoinani.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuo opettaja vaikuttaa perus femakkoräksyttäjältä, joka on vieraantunut todellisuudesta. Vaikuttaa hankalalta ihmiseltä ja siihen oppilaat iskevät, koska eivät siedä erilaisuutta. Todennäköisesti sopisi paremmin ihan muihin työtehtäviin tai jos on oikeasti hyvä opettaja, niin sitten yliopistoon luennoimaan, koska siellä ei opettajan kimppuun hyökätä tuolla tavoin.
Eli sinun mielestäsi sen sijaan että näitä kullannuppuja kasvatettaisi sietämään erilaisuutta ja kunnioittamaan kaikkia ihmisiä (melko käyttökelpoinen kyky yhteiskunnassa muuten), taataan työrauha palkkaamalla opettajat sen mukaan, miten hyviä viihdyttäjiä tai koirankouluttajia he ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärän alan valinnu, jos ei kestä pikkusia kullanmuruja.
Väärä ala vai päin helvettiä kasvatetut/kasvattamatta jääneet kakarat?
Totta helvetissä väärä ala. Aina on ne NYKYnuoret, ihan sama mistä ajasta kyse. Kyllä jokaisen, joka opettajaksi opiskellut vaikka viimeisten vuosikymmenien aikana, pitäisi tietää mitä vastasta löytyy. Tai sitten pitäisi pitäytyä vaikka siellä aikuisopetuspuolella missä tämäkin opettaja käsittääkseni ollut. En tiedä miten opettajankoulutus suhtautuu nykyään näihin haastaviin nuoriin ja tilanteisiin, mutta aivan varmasti jokaisen alalle tulevan pitäisi tietää mitä vastassa on. Itse työskentelen nuorten kanssa ja ihan ensimmäisiä asioita on se, että haastavien nuorten kanssa ei lähdetä kilpahuutoihin. Olen todella pahoillani kyseisen opettajankin takia, että joutui tuohon tilanteeseen, ymmärrän hyvin, mutta pienintäkään ammatillisuutta ei hänen reaktiossaan ollut. Joten kyllä, on väärällä alalla, tai vähintäänkin tekee töitä itselleen täysin sopimattoman ikäryhmän kanssa.
Minä näin aikoinaan kun häriökäyttäytyjä veti opettajaa turpaan. Että kyllä se koulu on hiukan muuttunut niistä omista ajoistani. Samoin armeija. Nynnyjen planeetta tämä nyky-yhteiskunta länsimaissa. Jo Sokrates valitti aikanaan nykynuorista. Kyllä homo sapiens on sama vittumainen elukka ja nuori urospuolinen yksilö voi olla aika "aikaansaavaa" sorttia.
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin koulutus on pielessä. Nykyisen syteemin sijaan, opettajat voitaisiin jatkokouluttaa kokeneista vanginvartijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmentää sekä videossa että näissä kommenteissa empatian puute, joka tuntuu olevan nykyisin enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Kuka tahansa voi nähdä ja kuulla, että opettaja ei ole kunnossa eikä terve. Se käy ilmi ihan ensimmäisistä minuuteista lähtien ja oma 7-vuotiaani totesi noin minuutin kohdalla, että miksi kukaan ei hae toista opettajaa tai soita ambulanssia. Sen sijaan vängätään opettajan ammattitaidosta, sopimattomuudesta alalle ja jopa opetettavasta aineesta, vaikka kyseessä on sairaskohtauksen saanut ihminen, jota ympäröi lauma teinejä, joista yksikään ei häntä auta. Ymmärrän, että osa on varmaan pelästynyt ja hämmentynyt mutta aika moni naureskelee, pilkkaa ja ivaa, kuvaa ja yllyttää sairaan ihmisen käytöstä aivan kuin tämä olisi jotain hauskaa reality-showta salaisine käsikirjoituksineen.
Nykynuorilta puuttuu empatiakyky He eivät osaa asettua sairastuneen asemaan. Sukulaislapsen koulussa oli oppilas saanut epilepsiakohtauksen, ja mitä tekivät nämä yläasteikäiset nuoret? Kuvasivat, lähettivät kuvamateriaalia toisilleen ja naureskelivat vaahdolle ja nykimisille ja tärinälle. Aivan kuin kyseessä ei olisi ihminen, joka tarvitsee apua.
Mieheni on opettaja ja hänen koulunsa oppilas joutui onnettomuuteen. Taas kuvattiin, naurettiin ja puhuttiin äänekkäästi siitä, miten nolossa asennossa on ja mikä kehon osaa välähti nyt missäkin kohtaa. Ei tunnu olevan mitään väliä sillä, kuuleeko uhri jotakin vai ei.
Kyllä minua hävettäisi olla jonkun tuolla videolla kommentoineen nuoren vanhempi. Jos lapseni olisi tuolla luokalla, yrittäisin saada hänet vaihtamaan luokkaa. Empatiakyvyttömyys tarttuu. Tuokin nauroi, miksi siis en minäkin. Miten nuo nuoret kohtelevat toisiaan, kun kehtaavat ja kykenevät puhumaan noin hävyttömästi sairastuneelle aikuiselle? Kasiluokkalaiset ovat vain noin puolen vuoden päässä rikosoikeudellisen vastuun alkamisesta mutta käyttäytyvät kuin hyeenat.
Nämä oppilaat ovat oppilaita koulussa, riehuva järjiltään menevä tyyppi on aikuinen ja toimii heidän opettajanaan. Sinä tosissaan ajattelet, että 14-vuotiaan pitäisi kyetä tajuamaan että opettaja on psykoottinen ja tarvitsee ammattiapua? Minusta tuntuu, että useimmat meistä voisivat vastaavassa tilanteessa vielä aikuisenakin lamautua, ja voin kuvitella että nämä teinit ahdistuvat vain lisää tilanteessa, ja etsivät turvaa ryhmäkäyttäytymisellään, koska aikuinen on pelottava.
Oppilaat ei vaikuttaneet kyllä yhtää lamaantuneilta, vaan nimenomaa heittivät bensaa liekkeihin. Meillä oli kans kasiluokalla naisopettaja jolla ei ollut minkäänlaista auktoriteettiä ja luokan pahispojat ja muutama tyttökin huuteli ja härnäsi silloin tällöin ja opettaja lähti mukaan väittelyyn eikä tunninpidosta tullut mitään. Vaikka olematon opetustaso vituttikin niin tunsin pääosassa sääliä opettajaa kohtaan. Jos tilanne ois menny tollaseen pisteeseen niin todellakin oisin puuttunu tilanteeseen yrittämällä rauhoittaa porukkaa tai esim hakemalla toisen opettajan. Kerran huutelun alettua mulla menikin hermot ja nousin pystyyn ja karjasin takarivin porukalle et "pitäkää välillä ne turpanne kiinni" ja varmaan sen verran hämmentyivät et tottelivat. Kerran opettaja haki myös toisen miesopettajan joka kävi karjumassa meidät kalpeaksi mut vaikutus ei ollut kovinkaan pitkäaikainen.
Mutta tarinan pontti oli et omaan kokemukseen vedoten ei olis millään tavalla liikaa vaadittu et ton ikäiset ei naurais ja pilkkais hermoromahduksen saanutta opettajaa.
Pienehkö repeäminen kohdassa "I wonder why" xD
Teinit osaa haastaa. Omani on kasilla ja vaikkei huutelekaan ime munaa ja koulussa käytös on kymppi niin osaa kyllä ärsyttää. Nalkuuttaa, heittelee piikkejä, vähättelee.. sitten kun siihen reagoi, alkaa jankkaus että "sulla on vihanhallintaongelmia". Pitää vaan olla aina edellä, aina tyyni ja aina vaan vetää se raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noin onneton opettaja ansaitsi oppilailta sen mitä sai, en voi muuta sanoa. Sehän vinkui kuin Mikki Hiiri, ei kukaan ota tuollaista piipittäjää tosissaan. Suojatyöpaikat pitäisi olla erikseen.
Minulle tuli tuosta opettajasta mieleen sketsihahmo Ymmi Hinaaja. Aluksi luulin, että kyseessä on joku vitsi tai pilavideo, eihän kukaan aikuinen ihminen voi tuolla tavalla seota kesken työpäivän. Surullista, että tässä olikin tosi kyseessä. Toivottavasti nainen saa tarvitsemaansa hoitoa.
Olet saanut ilmeisen onnistuneen kasvatuksen ja sitä kautta hyvän itsetunnon, kaikki eivät ole:( Minä ymmärrän hyvin, miltä tuntuu, kun on oppinut lapsuudessa peittämään tunteensa, kun niihin ei olla reagoitu, oppii imemään kaiken itseensä, kun uskoo, että kukaan ei kuitenkaan huomaa minua. Sitten jonain jotkut tällaiset tapaukset räjähtävät, kun se henkinen painolasti on yksinkertaisesti liikaa. Tämäkin opettaja lienee juuri sellainen tapaus, joka on sietänyt kaikkea p*skaa elämässään aivan liikaa purkamatta sitä välillä kuten kuuluu.
Tuntuu olevan aika yleistä, että ihmiset oppivat juuri tällaisen vahingollisen tavan sietää kaikkea loputtomiin, koska niin on opetettu. Sinä, lukija, voit sanoa ei, jos siltä tuntuu. Itse asiassa, sinun täytyy sanoa ei, jos tunnet ettet jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ollut opettajan asemassa, ei voi tietää miten vaikeaa työ voi pahimmillaan olla. Käytöshäiriöisiä lapsia ja nuoria on lähes joka ryhmässä. Ryhmä nuoria kun hyökkää opettajaa vastaan ja iskee ihon alle, siitä on leikki kaukana. Nykyään ei voi edes käyttää perinteisempiä keinoja tilanteiden purkamiseen, ettei vaan loukata nuoren herkkää kehitystä ja koulu saa syytettä. Vanhemmat eivät aseta rajoja, empatia on täysin kadonnut.. vaikea siinä koulun yrittää koulia täysin tuuliajolla riehuvia teinejä. Älkää tuomitko opettajaa, vanhemmissa ja vapaassa kasvatuksessa syy. Olisiko aika palauttaa kuri ja kunnioitus. Kaikki sympatia opettajalle.
Työskentelen opettajana ja nimenomaan käytöshäiriöisten nuorten parissa reilusti yli puolet opetusvelvollisuudestani. Silti en voi rehellisesti sanoa, että ko. opettajan käytös olisi mitenkään hyväksyttävää. Voi hermostua ja menettää malttinsa, se on inhimillistä, mutta nyt ylitettiin monta rajaa. Mitään yksittäistä syyllistä tässä on turhaa arvailla. Käytöshäiriöiden takana on paljon muutakin kuin kasvatus tai vanhempien asenne. Ja jos totta puhutaan, käytöshäiriöiden kanssa toimiessa omat vuorovaikutustaidot korostuvat, joten jotain vaikutusta opettajallakin aina on.
Miten tällä aloituksella voi olla noin paljon ALApeukkuja??!
No, kertoo ainakin meidän maamme teini-ikäisistä ja erityisesti niiden vanhemmista. Minulta ei heru enää mitään sympatiaa, ymmärrystä tai kunnioitusta ketään alle 18v nykylapsen vanhempaa kohtaan. Näköjään tämä n.30-40v ikäryhmä on niin omasta lapsuudestaan traumatisoitunut pullamössöporukka, että on päättänyt liputtaa vapaan kasvatuksen puolesta ja kasvattaa "vapaa" jälkeläispolvi. Tässä sen tulokset nyt nähdään.
Joo olen pahoillani kaikkien 30-40v puolesta, joita lyötiin koulussa karttakepillä sormille tai joiden alkoholisti-isä kuritti väkivalloin. Se ei kuitenkaan oikeuta teitä kasvattamaan omia lapsianne paskasti ja jättämään ne heitteille yhteiskunnan riesaksi.
N24, 100% vela nyt ja aina
Vierailija kirjoitti:
Miten tällä aloituksella voi olla noin paljon ALApeukkuja??!
No, kertoo ainakin meidän maamme teini-ikäisistä ja erityisesti niiden vanhemmista. Minulta ei heru enää mitään sympatiaa, ymmärrystä tai kunnioitusta ketään alle 18v nykylapsen vanhempaa kohtaan. Näköjään tämä n.30-40v ikäryhmä on niin omasta lapsuudestaan traumatisoitunut pullamössöporukka, että on päättänyt liputtaa vapaan kasvatuksen puolesta ja kasvattaa "vapaa" jälkeläispolvi. Tässä sen tulokset nyt nähdään.
Joo olen pahoillani kaikkien 30-40v puolesta, joita lyötiin koulussa karttakepillä sormille tai joiden alkoholisti-isä kuritti väkivalloin. Se ei kuitenkaan oikeuta teitä kasvattamaan omia lapsianne paskasti ja jättämään ne heitteille yhteiskunnan riesaksi.
N24, 100% vela nyt ja aina
Olisipa elämä niin helppoa, että asioita voisi päätellä noin suorasukaisesti, kuin juuri teit. Mutta älä huoli, kyllä se mustavalkoisuus siitä karisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta helvetissä väärä ala. Aina on ne NYKYnuoret, ihan sama mistä ajasta kyse. Kyllä jokaisen, joka opettajaksi opiskellut vaikka viimeisten vuosikymmenien aikana, pitäisi tietää mitä vastasta löytyy. Tai sitten pitäisi pitäytyä vaikka siellä aikuisopetuspuolella missä tämäkin opettaja käsittääkseni ollut. En tiedä miten opettajankoulutus suhtautuu nykyään näihin haastaviin nuoriin ja tilanteisiin, mutta aivan varmasti jokaisen alalle tulevan pitäisi tietää mitä vastassa on. Itse työskentelen nuorten kanssa ja ihan ensimmäisiä asioita on se, että haastavien nuorten kanssa ei lähdetä kilpahuutoihin. Olen todella pahoillani kyseisen opettajankin takia, että joutui tuohon tilanteeseen, ymmärrän hyvin, mutta pienintäkään ammatillisuutta ei hänen reaktiossaan ollut. Joten kyllä, on väärällä alalla, tai vähintäänkin tekee töitä itselleen täysin sopimattoman ikäryhmän kanssa.
Eivät kaikki välttämättä tiedä, mitä on vastassa. Osa ei ole ennen auskultointia ja opetusharjoittelua tehnyt yhtään sijaisuutta koululuokassa. PK-seudulla ainakin nuo opetusharjoittelukoulut ovat sitä eliittiä. Oppilaat ovat tottuneet vaihtuviin harjoittelijoihin ja käyttäytyvät sen mukaisesti.
Menepäs siitä sitten jonnekin itä-Helsinkiin yksin vetämään joku kasiluokan tunti, niin meno voi olla vähän eriä. Lisäksi teoriaopinnoissa keskitytään lähinnä uudistamaan jo toimivaa systeemiä. Ne kaikista hikareimmat päätyvät opettamaan tulevia opettajia ja valitsemaan niitä haastatteluissa. Ideologia on pilvissä, kun todellisuus on toista. Ensin viedään kurinpitomahdollisuudet, sitten valitaan nyhveröitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi asiaa yritetään kääntää ja vääntää vaikeaksi. Opettaja on selvästi sopimaton työhönsä, hän on tilanteen ainoa aikuinen jä käyttäytyy pahemmin kuin lapset. Lappu kouraan ja uusia hommia etsimään.
Tuo opettaja jää pitkälle sairaslomalle. Näkeehän sen nyt sokea oravakin, ettei ole työkykyinen enää. Tuo on sairaskohtaus, opettaja huutaa päänsä sisältä kaiken ulos mikä vaivaa. Eikö teitä oppilaiden puolustelijoita yhtään häiritse, että oppilaat näkevät selvän hermoromahduksen ja alkavat iskeä lisää bensaa liekkeihin ja kamerat esiin, kun toinen on jo ihan loppu? Ja turha sanoa, että teinit järkyttyivät tästä ja siksi käyttäytyivät noin. Järkyttynyt hyväkäytöksinen teini olisi istunut paikallaan järkyttyneenä, poistunut tilanteesta, soittanut vanhemmalleen tms. eikä alkanut huudella ime munaa ja naureskellen kuvata.
Ohis, mutta miksi ne on aina naisia, jotka hermoromahtelevat sopimattomasti ja joita pitää sitten ymmärtää?
Eikö itsenäisellä ja voimakkaalla koppa kestä?
Esitäppä väitteesi tueksi tutkimustuloksia, mieluiten pitkältä aikaväliltä ja useasta eri lähteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki välttämättä tiedä, mitä on vastassa. Osa ei ole ennen auskultointia ja opetusharjoittelua tehnyt yhtään sijaisuutta koululuokassa. PK-seudulla ainakin nuo opetusharjoittelukoulut ovat sitä eliittiä. Oppilaat ovat tottuneet vaihtuviin harjoittelijoihin ja käyttäytyvät sen mukaisesti.
Menepäs siitä sitten jonnekin itä-Helsinkiin yksin vetämään joku kasiluokan tunti, niin meno voi olla vähän eriä. Lisäksi teoriaopinnoissa keskitytään lähinnä uudistamaan jo toimivaa systeemiä. Ne kaikista hikareimmat päätyvät opettamaan tulevia opettajia ja valitsemaan niitä haastatteluissa. Ideologia on pilvissä, kun todellisuus on toista. Ensin viedään kurinpitomahdollisuudet, sitten valitaan nyhveröitä.
Olen ollut Ratakadun Norssissa ja Viikin Norssissa opetusharjoittelussa. Molemmissa kouluissa oli ihan näitä apinoita jo. Ratakadulla paljon enemmän, koska siellä on löyhempi kuri. Kirosanat raikuvat käytävillä ja apinat riehuvat. Lattialle heittäytyminen, huutelu, luokasta luvatta poistuminen ja kännykän räplääminen ihan normi.
Ap ei itsekään ole mikään kovin tasapainoinen tai hyvätapainen ihminen? Miksi sitten syytät muita (teinejä + vanhempia), kun et itsekään osaa olla?