Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä on ongelma työmarkkinoilla

Vierailija
13.10.2016 |

http://keskustelu.anna.fi/threads/ryhmaehaastattelu.1595600/

"Minulla on omakohtaista kokemusta tuosta palkan polkemisesta. Jouduin työttömäksi asiantuntijan tehtävästä, toimipisteemme pääkaupunkiseudun ulkopuolella lopetettiin. Palkka 20 vuoden jälkeen oli yli 3000 euroa kuukaudessa.

Sitten hain erästä mielenkiintoista tehtävää, ja olihan pakkokin, sillä olin jo työtön. Kaikki meni ok siihen saakka, kunnes tuli kyse palkasta. Minulle tarjottiin 1900 euron palkkaa. Vähän oli kusinen tilanne, kun en voinut kieltäytyä, sillä työtönhän ei voi kieltäytyä. Ja työnantaja tiesi tuon.

Kuitenkin sitten kieltäydyin ja onnekseni yritys ei kielinyt siitä eteenpäin. "

Jos ei työttömälle kelpaa 1900 euron palkka kuussa työstä niin sellaiselle ei pitäisi tukiakaan maksaa.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://keskustelu.anna.fi/threads/ryhmaehaastattelu.1595600/

"Minulla on omakohtaista kokemusta tuosta palkan polkemisesta. Jouduin työttömäksi asiantuntijan tehtävästä, toimipisteemme pääkaupunkiseudun ulkopuolella lopetettiin. Palkka 20 vuoden jälkeen oli yli 3000 euroa kuukaudessa.

Sitten hain erästä mielenkiintoista tehtävää, ja olihan pakkokin, sillä olin jo työtön. Kaikki meni ok siihen saakka, kunnes tuli kyse palkasta. Minulle tarjottiin 1900 euron palkkaa. Vähän oli kusinen tilanne, kun en voinut kieltäytyä, sillä työtönhän ei voi kieltäytyä. Ja työnantaja tiesi tuon.

Kuitenkin sitten kieltäydyin ja onnekseni yritys ei kielinyt siitä eteenpäin. "

Jos ei työttömälle kelpaa 1900 euron palkka kuussa työstä niin sellaiselle ei pitäisi tukiakaan maksaa.

Kommenttisi on osoitus siitä, että pysähdyt ajattelussasi ensimmäiseen hyvältä tuntuvaan ajatukseen.

Tätä asiaa kun ajattelee hiukan pidemmälle, voi tulla seuraavaan lopputulokseen: jos kaikki työttömät tyytyvät tarjottuun, tehtävään nähden selvästi huonoon palkkaan, alkaa ketjureaktio. Irtisanominen on Suomessa sekä helppoa että halpaa, joten silloinhan työnantajien kannattaa irtisanoa kaikki hyväpalkkaiset ja palkata tehtävään työtön pienellä palkalla.

Haluaisitko itsellesi käyvän näin?

Ei ole mitään tehtävän palkkaa. Palkat muuttuu jopa alaspäin. Mistä on tullut tuollainen järjetön ajatus että palkka pitää olla jonkun tasoinen koska se on ennenkin ollut?

Ihan samoin kuin työt vaihtuu niin vaihtuu palkatkin.

On täysin järjetöntä että yhteiskunnan pitäisi maksaa tukia ihmiselle joka ei ota työtä vastaan jolla pystyy hyvin elämään.

Tehtävän vaativuus ja sisältö määrittelee palkkoja pitkälti. Jos vastaavassa tehtävässä palkka on aiemmin ollut vaikkapa 3000 euroa, tekee työtön karhunpalveluksen kaikille palkansaajille lähtemällä vastaavaan tehtävään töihin 1 900 eurolla.

Kerropa muuten, miten 1900 bruttoeurolla elää hyvin ja elättää vielä perheenkin?

Ei ole mitään vastaavia tehtäviä muuta kuin julkisella puolella. Yksityisellä puolella työt ja palkat menee kysynnän mukaan.

Suomessa elätetään paljon pienemmälläkin palkalla perheitä. Jos sinulla ei ole varaa niin sinun kulusi on liian korkeita. Ei kukaan sitä 200 000 euron asuntoa tarvitse.

Pääkaupunkiseudulla kaksion hinta. 5-henkinen perhe tarvinnee isomman asunnon.

Älä tee 3 lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyinen hallitus tuohon tulee puuttumaan. Esim. ansiopäiväraha katolla ja erilaisilla karensseilla.

Vierailija
64/67 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki aloittaja olisi voinut ottaa työn vastaan - ja jatkaa samalla uuden työn etsimistä. Uuden duunin saaminen on kuitenkin helpompaa töissä kuin työttömänä. Heti kun uusi, parempipalkkainen työ löytyisi, voisi lähteä näyttävästi paremmille apajille. Jos koeaika on kesken, onnistuu vaihto entistäkin näppärämmin vaikka samana päivänä.

Vierailija
65/67 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työstä maksettava palkka olisi 63% aiemmasta vastaavan työn palkasta, niin kyllä mulle sopisi. Tosin käyttäisin työni hoitamiseen silloin vain 63% osaamisestani. 

Näinhän se on. Jos haluaa sitoutuvan ja lojaalin työntekijän, maksaa myös asiallista palkkaa.

Vierailija
66/67 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutettu voi aina lähteä ulkomaille. Yliopistoissa opetus on nykyisin englanninkielistä mikä antaa jo hyvän lähtökohdan työllistyä muualla. Esimerkiksi Aallosta dippa insseiksi valmistuvista moni hakee suoraan ulkomaiden työpaikkoja ja jättää kotimaan kokonaan väliin.

Vierailija
67/67 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutettu voi aina lähteä ulkomaille. Yliopistoissa opetus on nykyisin englanninkielistä mikä antaa jo hyvän lähtökohdan työllistyä muualla. Esimerkiksi Aallosta dippa insseiksi valmistuvista moni hakee suoraan ulkomaiden työpaikkoja ja jättää kotimaan kokonaan väliin.

Tuo vain todistaa että yhteiskunnan pitää lopettaa ilmainen yliopistokoulutus.

Jos ihmiset eivät edes jää Suomeen niin niistä ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle.

Paras olisi että yliopiston kaikki kulut pitäisi makssa opintovelasta johon saa valtiontakauksen joka on voimassa vain jos asuu Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme