Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheen työttömyys ja raskaus

Vierailija
13.10.2016 |

Meillä on kolme lasta, odotan neljättä. Olen ollut hoitovapaalla, mieheni on työtön. Viime aikoina on yleistynyt sellainen ajatus, ettei työttömillä/pienituloisilla/sairailla olisi ollenkaan oikeutta tehdä lapsia.

Ensimmäisen lapseni sain tilanteessa, jossa olin ollut opiskelija ja osa-aikatyössä, toinen lapseni syntyi ennen ensimmäisen hoitovapaan päättymistä. Toisen ja kolmannen välissä ehdin olla joitain vuosia töissä ja puolisen vuotta työttömänä. Tuossa olikin iso ikäero lasten välillä. Nyt odotan neljättä ja kolmas on pari vuotias ja olen siis hoitovapaalla. Mieheni on pitkäaikaistyötön . Lapset on aina hoidettu hyvin ja rakkaudella, ei työttömyys tms.tilanne ole sama kuin huono vanhemmuus

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

En soimaa, mutta tuli mieleeni että oletteko tehneet lapset noilla ikäeroilla kotihoidon tuen jatkumisen varmistamiseksi? Nyt onneksi ehkäisy on niin monipuolista ja helposti saatavilla, että melkein kaikki voivat suunnitella milloin saavat lapsia ja kuinka monta. 

Ketjutetuilla hoitovapailla olet jo tosiasiassa syrjäyttänyt itsesi työelämästä, ellet ole käyttänyt hoitovapaita ammattitaitosi ylläpitämiseen ja muuhun itsesi kehittämiseen. Tämä ei ole syytös, vaan fakta.

Kun miehesi on työtön, ja ellei hän opiskele, sinulla on varmasti paljon aikaa pitää omasta työkyvystäsi huolta.  Et kuitenkaan maininnut siitä mitään avauksessa. 

Olette ilmeisesti aika nuoria vielä. Mitä miehesi on tehnyt työttömyytensä katkaisemiseksi? Jos tämä tilanne jatkuu vielä pitkään, mistä lapsenne oppivat työnteon mallin? Toivottavasti teillä on omaisia ja ystäviä, joilta lapset oppivat toisenlaista arjen mallia. Lasten on muutenkin hyvä nähdä monenlaisia perheitä, elämäntilanteita, arkia. 

Miten arkenne sujuu? Oletteko yhdessä 24/ 7? Miten kotityöt jakautuvat? 

Minä en ole mikään enkä kukaan sanomaan ketkä ja millaiset ihmiset "saavat" tehdä lapsia, ketkä eivät. 

Valitettava totuus on, että jollekin voi olla vaikea löytää sopiva ehkäisy. Minulla oli kuparikierukka, ihmettelin raskausoireita, mutta kierukan narut tuntui, eli paikoillaan oli. Lopulta menin lääkärille ja raskaana 14+. No saatiin esikoinen.

Otin sitten ehkäisykapselin, sen pitäisi olla pommin varma. Arvaa vaan oliko. Sama homma, lääkärille ja viikkoja kasassa jo 18+.

Nyt sitten mennään kondomilla, ei onneksi ole kumiallergiaa. Siitä ainakin näkee onko mennyt rikki. Nyt reilu pari vuotta tällä menty ja toiminut on.

Vierailija
22/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienen lapsen elatuksen tarve on pienempi, kuin isomman. Palataa asiaan, kun lapset tuosta kasvaa toteutuuko oikeus heidän riittävään elatukseen, kun ovat kouluiässä. Yhden teinin ruokakulut on tuolloin lähes sama, kuin se nyt teillä kolmesta.

Pienet ei osaa myöskään vaatia. Mutta, kun tullaan kouluikään tulee harrastukset, särkänniemet. leffat, kaverisynttärit ja tavattoman monet muut lapsen sosiaaliseenelämän liittyvät asiat. Silloin ajetaan sen maassa makaavan lapsen yli aina uudestaan ja uudestaan.

Mutta aloittajalla on tuolloin varmaan jo hoitovapaa ohi ja mieskin työllistynyt. Näillä lapsilla on vielä mahdollisuus. Tuolla on tavattoman monta lasta ja nuorta, jotka ei tilastollisesti voi hyvin johtuen perheen taloudellisesta tilanteesta.  Ap katsoo vähän likaa vaaleanpunaisten sydämenmuotoisten lasien läpi, jos tätä puolta elämästä ole nähnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mieheni opiskelee nyt terveysteknologiaa, työkkärin rekrykurssi kyseessä. Sen jälkeen ei vielä tietoa työpaikasta. Mun päivät menee lapsen kanssa, nyt on unilla. Päivittäin tulee tehtyä normi arkijuttuja, laitettua ruokaa ja leivon melkein joka päivä jotain, ainakin leivät itse. Illat meneekin perheenä mitä tehdään milloinkin. Ainakin ulkoillaan ja liikutaan. Itsekin liikun pöivittäin. Joka ilta teen yksin kävelylenkin ja kerran viikossa käyn salilla. 

No kaksi ekaa lasta vajaa 3v ikäerolla, sitten pitkä ikäero ja nyt tulee ikäeroksi 2,5vee ja tämä on nyt viimeinen lapsemme vaikka ikäni puolesta voisin vielä lapsia saadakin, mies on jonkin verran vanhempi. ap

Mikä koulutus miehelläsi on taustalla? Nuo työkkärin kurssithan ovat täydennyskoulutusta eivätkä sellaisenaan yleensä anna pätevyyttä tai riittävää osaamista alan työtehtäviin. 

Vierailija
24/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He eivät mitenkään kykene elättämään noita itse. Ja lapsille on kyllä katastrofi jos sitä työtä ei isä ala löytää.

Eikö työttömyysaika kannattaisi käyttää kouluttautumalla uuteen ammattiin, sellaiseen jossa on hyvä palkka, joka riittää 6-henkisen perheen elättämiseen?

Vierailija
25/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva varmasti työttömien lastenhankintaa kritisoi sen vuoksi, että epäilisi heidän olevan huonoja vanhempia (jos siis ei ole kyse esim. päihdeongelmaisista). Se mitä kritisoidaan on se, että jos on vuosia ollut työtön eikä töitä ole todennäköisesti saamassakaan (ei siis kouluttaudu tms) ja on useampi vuosi elelty pelkästään työttömyysturvan ja toimeentulotuen varassa, ja että sitten hankkii lisää lapsia tähän tilanteeseen. Se on mielestäni täysin vastuutonta. Lapsia ei pitäisi hankkia sillä mielellä, että "kyllä yhteiskunta elättää". Tietenkään kukaan ei osaa ennustaa ja hankalia tilanteita voi tulla kaikilla elämän aikana eteen, mutta jos on ollut 10-15 vuotta työttömänä ja toimeentulotuella, ei todellakaan pitäisi enempää lapsia tehdä elätettäväksi. Koska lopulta se on yhteiskunta, eli ne muut, työssäkäyvät ihmiset, joilta se raha niiden lapsien (ja vanhempien) elättämiseen tukien muodossa tulee. Mitä siitä tulisi jos kaikki tekisivät näin? Hankkisivat paljon lapsia eikä kukaan kävisi töissä? Milläs sitten elettäisiin?

Työttömät aivan varmasti voivat olla myös hyviä vanhempia. Ihan kuten työssäkäyvät voivat olla huonoja vanhempia. 

Selvästi ap teillä tilanne ei ole tuo yllä kuvaamani, ja on hienoa että onnistutte säästämään ja vietätte paljon aikaa perheenä. Te tunnutte hyviltä vanhemmilta ja toivon, että saatte töitä sitten kun lapset on isompia ja työn aika on.

Vierailija
26/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pienten lasten kanssa pärjää vähällä rahalla. Ruokakulut eivät ole vielä suuret, ei ole puhelin- ja nettilaskuja, lastenvaatteet ovat uusinakin edullisia, leikkipuistot ilmaisia... Teini-ikäiset ovat oikeasti syrjäytymisvaarassa, jos vanhemmat ovat täysin varattomia. Yhteiskunnan opiskeluetuudet ovat myös selkeästi sellaiset, että 15-19-vuotias toisen asteen opiskelija tarvitsee vanhempien tukea koulutusta varten. Kaikille ei ole tarjolla kesätöitä, joita niitäkin jaetaan usein vanhempien suhteilla. Myöhemmin suuren etumatkan työmarkkinoilla saavat ne, joilla on ollut rahaa käydä autokoulu. Jo yläasteikäisenä pääsee helpommin esimerkiksi mansikkamaalle kesätöihin, jos vanhemmilla on ollut varaa kustantaa mopokortti ja skootteri kuluineen.

Eli jos tekee lapsia työttömyyteen, on hyvä ruveta kuitenkin miettimään ja säästämään näiden teini-ikää varten.

Vierailija
27/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä mitään jos ne lapset voi ilman tukia elättää. Itse varautuisin myös mahdolliseen tulevaan yksinhuoltajuuteen lapsimäärää miettiessä kun puolet päätyy eroon. Olen ihan töissäkäyvä mutta säästin useita tuhansia varalle ennen lapsenhankintaa, esim. jos ei työtä löydy heti äitiysloman jälkeen tai mieheltä loppuu työt.

Vierailija
28/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tulin raskaaksi (huolimattomasta pillereiden syönnistä johtuen), kun puolisoni oli pitkäaikaistyötön ja allekirjoitan nuo muiden ihmisten mielikuvat siitä ettei työttömät ansaitse lapsia. Puolisoni siskokin sanoi ihan suoraan (puhuen "kaveristaan") ettei pidä työttömiä, lapsia hankkivia ihmisiä minään.

Nykyään puolisoni ja minä olemme molemmat töissä ja lapsia on 2 kappaletta, mutta muistan tuon häpeän mitä joutui usein tuntemaan ensimmäisen lapsen aikoihin kun mies oli työtön ja itse äitiyslomalla. Ymmärrän kyllä tavallaan että työssäkäyviä ärsyttää maksaa veroja, kun toiset saavat melkein saman elintason olemalla vain kotona. Mutta silti joidenkin ihmisten asenne on kurja. Eikä pitkäaikaistyötön saisi hankkia lapsia vain siksi että on työtön? Kaikilla ei kuitenkaan ole aikaa odottaa siihen asti että saa töitä, ikä tulee työttömilläkin vastaan.

Saa niitä lapsia hankkia, mutta kannattaa miettiä, että tarvitseeko niitä lapsia tehdä neljä tai jopa enemmän, jos molemmat vanhemmat ovat työttömiä.

Yksi lapsi menee helposti, mutta useampaan alkaa jo uppoamaan rahaa.

Vierailija
29/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi isompaa lasta on siis jo koululaisia. Heille on pystytty hyvin hankkimaan kaikki se mitä tarvitsevat ja toki nyt enemmänkin. Saavat kyllä harrastaa, on siistiä vaatetta, hyvää ruokaa yms. 

Suunnitelmallisuutta siinä kyllä tarvitaan; pyrin ostamaan alesta ja kirpparilta ja itsekin myyn kirpparilla muutaman kerran vuodessa. Nyt juuri loppui kirppispöytä, josta sain voittoa vajaa 200euroa. Viime keväänä ostimme tälle talvelle toppavaatteet 70%alesta. 

Teen myös itse ruoat ja leivon paljon, josta siitäkin tulee säästöä.  Kirjat ja lehdet haetaan kirjastosta, kävimme iltapäivästä kirjastossa kävellen. 

Mieheni on it-insinööri ja petrokemian teknikko ja tehnyt näitä hommia. Brysselissä ja Frankfurtissa työskenteli useamman vuoden ja tuolloin paiski todella paljon hommia ja näillä rahoilla ostimmekin suoraan nykyisen asuntomme. Sitten mieheni loukkaantui ja nyt pikkuhiljaa palaamassa työelämään. On tosiaan täydennyskoulutuksia, eikä ilman taustaa olisi rekrykouluun edes päässyt. On nyt myös hakemassa opiskelemaan bioinformatiikkaa. 

Se on myös meidän tapa pärjätä taloudellisesti, että kun olen vaikkapa itse siirtynyt hoitovapaalta työelämään, olen kuitenkin pyrkinyt käyttämään rahaa saman verran kuin olisin yhä pienemmillä tuloilla ja näin siis jää pakostakin rahaa säästöön. Kun muutimme takaisin Suomeen (tai minä olin muuttanut jo hieman ennen miestäni kun hänellä oli työt siellä) niin sain kuitenkin kolmen lapsen lapsilisät viime vuoden loppuun Belgiasta (verotus jotenkin vaikutti) ja siellä siis kolmesta lapsesta lapsilisät 506 ja sentit päälle kuussa niin laitoin sen Belgian ja Suomen välisen lapsilisän eron aina säästöön eli vajaa 200euroa kun täällähän lapsilisä on sen 336e.

Jatkan töitäni kunhan tämä syntyväkin lapsi on sen 3v täyttänyt, tai ainakin 2. Ammatiltani olen koulunkäynnin avustaja ja tehnyt myös töitä perhepäivähoitajana. ap

Vierailija
30/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siinä mitään jos ne lapset voi ilman tukia elättää. Itse varautuisin myös mahdolliseen tulevaan yksinhuoltajuuteen lapsimäärää miettiessä kun puolet päätyy eroon. Olen ihan töissäkäyvä mutta säästin useita tuhansia varalle ennen lapsenhankintaa, esim. jos ei työtä löydy heti äitiysloman jälkeen tai mieheltä loppuu työt.

Säästäminen on aina järkevää ja mielestäni jopa pakollista. Meilläkin on nyt säästöjä tileillä yhteensä vajaa 20 000e ja sitten on tämä velaton asunto myös tässä. Ja säästämme koko ajan. Se on jo ihan elämäntapa, eipä osaisi olla ilman että säästäisi. Pienikin säästö on parempi kuin ei mitään. ap

Vierailija
31/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi isompaa lasta on siis jo koululaisia. Heille on pystytty hyvin hankkimaan kaikki se mitä tarvitsevat ja toki nyt enemmänkin. Saavat kyllä harrastaa, on siistiä vaatetta, hyvää ruokaa yms. 

Suunnitelmallisuutta siinä kyllä tarvitaan; pyrin ostamaan alesta ja kirpparilta ja itsekin myyn kirpparilla muutaman kerran vuodessa. Nyt juuri loppui kirppispöytä, josta sain voittoa vajaa 200euroa. Viime keväänä ostimme tälle talvelle toppavaatteet 70%alesta. 

Teen myös itse ruoat ja leivon paljon, josta siitäkin tulee säästöä.  Kirjat ja lehdet haetaan kirjastosta, kävimme iltapäivästä kirjastossa kävellen. 

Mieheni on it-insinööri ja petrokemian teknikko ja tehnyt näitä hommia. Brysselissä ja Frankfurtissa työskenteli useamman vuoden ja tuolloin paiski todella paljon hommia ja näillä rahoilla ostimmekin suoraan nykyisen asuntomme. Sitten mieheni loukkaantui ja nyt pikkuhiljaa palaamassa työelämään. On tosiaan täydennyskoulutuksia, eikä ilman taustaa olisi rekrykouluun edes päässyt. On nyt myös hakemassa opiskelemaan bioinformatiikkaa. 

Se on myös meidän tapa pärjätä taloudellisesti, että kun olen vaikkapa itse siirtynyt hoitovapaalta työelämään, olen kuitenkin pyrkinyt käyttämään rahaa saman verran kuin olisin yhä pienemmillä tuloilla ja näin siis jää pakostakin rahaa säästöön. Kun muutimme takaisin Suomeen (tai minä olin muuttanut jo hieman ennen miestäni kun hänellä oli työt siellä) niin sain kuitenkin kolmen lapsen lapsilisät viime vuoden loppuun Belgiasta (verotus jotenkin vaikutti) ja siellä siis kolmesta lapsesta lapsilisät 506 ja sentit päälle kuussa niin laitoin sen Belgian ja Suomen välisen lapsilisän eron aina säästöön eli vajaa 200euroa kun täällähän lapsilisä on sen 336e.

Jatkan töitäni kunhan tämä syntyväkin lapsi on sen 3v täyttänyt, tai ainakin 2. Ammatiltani olen koulunkäynnin avustaja ja tehnyt myös töitä perhepäivähoitajana. ap

Kylmä tosiasia on se että jos miehesi ei löydä töitä, te olette sossun luukulla. Koulunkäyntiavustajan/perhepäivähoitajan palkalla saatte just ruoat perheellenne, ette mitään muuta.

Vierailija
32/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen raskaana ja yli 40 vee. En olisi saanut raskautua enää näin vanhana, koska en välttämättä pysy elossa niin kauan että lapseni on aikuinen, lapsi saattaa olla vammainen, en osaa enkä jaksa enää kasvattaa sitä ja lapsi häpeää mua koulussa kun mua luullaan sen mummoksi. Luultavasti vielä lellin sen pilalle sen vuoksi että oon niin vanha ja väsynyt että annan vaan periksi kaikki kitinät.  Lapsenlapsiani en tuu ikinä näkemään ja lapseni masentuu ja uupuu kun ei saa apua lastensa hoitoon. Olen tuhonnut näin jo 2 sukupolvea.

😂

Kaikkea hyvää sinulle ja vauvalle 😊

Vierailija
33/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on toki mahdollista, tulevasta ei tiedä, mutta onneksi säästämme kuukausittain rahaa ja sitten on jonkin verran ainakin pesämunaa ja on toki nyt jo sitä. 

Nyt lähdemme lasten kanssa ulkoilemaan. Suurin rikkaus omassa elömässäni on nämä ihanat lapset, joista joka päivä saan olla kiitollinen. ap

Vierailija
34/36 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on toki mahdollista, tulevasta ei tiedä, mutta onneksi säästämme kuukausittain rahaa ja sitten on jonkin verran ainakin pesämunaa ja on toki nyt jo sitä. 

Nyt lähdemme lasten kanssa ulkoilemaan. Suurin rikkaus omassa elömässäni on nämä ihanat lapset, joista joka päivä saan olla kiitollinen. ap

Niillä ei pitkälle pötkitä siinä vaiheessa kun pitää koko ajan sen ruoan lisäksi kyetä kustantamaan muut elinkustannukset, kahden lapsen päivähoidot, lasten vaatteet ja tarvikkeet, lukiot jne. Monta tonnia joka kuukausi.

Vierailija
35/36 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tämä aloituksen, jotta saisin varmistuksen onko asiat Suomessa todellakin näin huonossa jamassa. Odotan kyllä neljättä ja olen kotona lasten kanssa, mutta mieheni ei ole työtön emmekä edes asu Suomessa. Asumme Saksassa. Usein on ollut lehdissä ja keskustelupalstoilla juttua siitä kuinka Suomi on muuttunut lapsivastaisemmaksi ja kuinka kaikista Suomen ongelmista syytetään työttömiä ja isoja lapsiperheitä jne. Kuinka ihmiset muuttuneet ankeammiksi ja ahdasmielisimmiksi yms.

Nyt sain sitten tosiaan tälle asialle varmuuden vastauksien perusteella. Näytin ketjua myös miehelleni ja käänsin hänelle tekstiä. Hän oli aika järkyttynyt ja kysyi eikö kukaan tosiaan onnittelut sinua raskaudesta. Selitin sitten hänelle Suomen tilannetta ja sitä, että ihmiset helposti purkaa omaa pahaa mieltään nettiin. Ja että nyt eletään niin epävarmoja aikoja, oikeastaan kukaan ei voi olla varma omasta taloudellisesta turvastaan paitsi nyt tietty eliitti ja jotkut rikkaat yritysjohtajat. Ei hän siltikään oikein ymmärtänyt.

Kiitos kuitenkin kaikille kommentoijille ja tsemppiä niille, jotka nyt ovat sen tyyppisessä tilanteessa kuin tämän ketjun ap oli. Nauttikaa toisistanne ja pitäkää huoli lähimmäisistänne. :) ap

Vierailija
36/36 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tämä aloituksen, jotta saisin varmistuksen onko asiat Suomessa todellakin näin huonossa jamassa. Odotan kyllä neljättä ja olen kotona lasten kanssa, mutta mieheni ei ole työtön emmekä edes asu Suomessa. Asumme Saksassa. Usein on ollut lehdissä ja keskustelupalstoilla juttua siitä kuinka Suomi on muuttunut lapsivastaisemmaksi ja kuinka kaikista Suomen ongelmista syytetään työttömiä ja isoja lapsiperheitä jne. Kuinka ihmiset muuttuneet ankeammiksi ja ahdasmielisimmiksi yms.

Nyt sain sitten tosiaan tälle asialle varmuuden vastauksien perusteella. Näytin ketjua myös miehelleni ja käänsin hänelle tekstiä. Hän oli aika järkyttynyt ja kysyi eikö kukaan tosiaan onnittelut sinua raskaudesta. Selitin sitten hänelle Suomen tilannetta ja sitä, että ihmiset helposti purkaa omaa pahaa mieltään nettiin. Ja että nyt eletään niin epävarmoja aikoja, oikeastaan kukaan ei voi olla varma omasta taloudellisesta turvastaan paitsi nyt tietty eliitti ja jotkut rikkaat yritysjohtajat. Ei hän siltikään oikein ymmärtänyt.

Kiitos kuitenkin kaikille kommentoijille ja tsemppiä niille, jotka nyt ovat sen tyyppisessä tilanteessa kuin tämän ketjun ap oli. Nauttikaa toisistanne ja pitäkää huoli lähimmäisistänne. :) ap

Tämä on minusta kaikkein huvittavin naistyyppi. Käy täällä selittämässä mitä jumala eli mies on ilmoittanut kannakseen.