Jos olisit kyseisen videon opettaja, mitä olisit sanonut niille nuorille?
"Joo mä tiedän muakin vituttaa olla täällä mutta yritetään nyt kuluttaa tää tunti jotenkin".
"No sun mutsis ei ilmeisesti imeny ku sä oot siinä."
"Kerros mitä siellä kännykässä näkyy, näytäs kaikille?"
"Jokainen oppii omalla vastuullaan. Jos ei kiinnosta niin kesällä voi sitten tehdä nää kevätjuhlien jälkeen. Ei mulla mitään lomasuunnitelmia olis ollutkaan."
"Kannattaa teidänkin lukee opettajiks, pääsee näin antoisaan työhön"
Kommentit (119)
Pisteet opettajalle kaikesta huolimatta. Noille "teineille" ei voi mitään, jos sen pään ottavat.
Ap:n vittuilu oppilaille vain provoisi heitä lisää.
Kakkosen tyhjällä lauseella ei olisi mitään vaikutusta.
Toisen aikuisen hakeminen luokkaan on koulukulttuureissa jokin tabu. Olen kuullut muistaakseni kolmen koulun rehtorien sanovan, että he eivät puutu luokkatilanteisiin, koska ne kuuluvat opettajalle.
Luokasta ulos heittäminen ei onnistu, jos oppilas kieltäytyy kunniasta.
Opettaja ei myöskään voi poistua luokasta, se olisi aika paha virkavirhe.
Se, että oppilaat jätettäisi luokkaan tunnin jälkeen vaatisi vartijat tai virkavaltaa. Ei yksi naisopettaja pysty fyysisesti estämään sitä, jos luokallinen raivopääteinejä päättää rynnätä ulos.
Tuo olisi hyvä, jos koko koulussa olisi yhteiset tiukat säännöt. Mutta niiden ongelmana olisi ensinnäkin se, että juuri missään koulussa opettajat eivät pääsisi näistä yksimielisyyteen. Ja toiseksi tiukkuus ankeuttaisi ja kaventaisi opetusta.
Pennut afrikan slummiin kolmeksi kk se auttaa tuohon tautiin
Luokasta ei voi poistaa, kun käytävässä ei ole valvontaa...
Mä vaan istuisin ja katselisin niitä nuoria tyyni ilme naamalla, en puhuis mitään.
Jos joku kysys jotain niin sanoisin että "ootan että voin alkaa opettaa, ei mul oo mihinkään kiire mutta teillä saattaa pian olla vaikeuksia tän oppiaineen läpipääsyssä, harmi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ei voi itse häippästä luokasta eikä myöskään poistaa häiriköitsijää. Opettaja on vastuussa oppilaista.
Perusopetuslaki on muuttunut, oppilaan saa poistaa luokasta.
Oppilaan saa poistaa, jos pystyy valvomaan oppilasta myös poistamisen jälkeen. Hankalaa, ellei luokassa ole lasiovea.
Opehan on kamala kimittäjä, vaikka miten olisi lisensiaatti. Osoittaa kyllä täydellistä arvostelukyvyn puutetta, että alkaa kehuskella koulutuksellaan yläkoululaisille. Lollero sentään.
Pakko todeta, että tuollaiset huutokohtaukset ja itkupotkuraivarit eivät ole edes kovin harvinaisia opettajilta. Olen ollut opettajana vasta 7 vuotta ja törmännyt lukemattomia kertoja opettajiin, jotka provosoituvat ihan silmittömästi milloin mistäkin ja saavat älyttömiä kilareita, kuten videolla. Voin sanoa, että tuon kaltainen "opettaminen" ei kerta kaikkiaan toimi. Mitä enemmän siinä huutaa ja mesoaa, niin ne nuoretkin taatusti laittavat vastaan kahta kauheammin.
Olen itse tehnyt alusta asti selväksi että tehköön tunneilla mitä haluaa, kunhan annetaan rauha muille opiskella. Pyöritelköön peukaloita, tuijotelkoon seinille, roikkukoon pää alaspäin tuolilta niin kauan kuin toiminta ei häiritse muita. Samalla olen pyrkinyt tekemään tunneista rentoja, kiinnostavia ja hauskoja, vaikka oma aineeni onkin nuorista maailman tylsin.
Jos minun vähäisiä sääntöjäni ei kunnioiteta, lähdetään luokasta. Puhun usein oppilaan kanssa ja sanoudun irti siitä vastuusta, jonka oppilaat usein yrittävät minulle vierittää omista opiskeluistaan. En kuitenkaan koskaan osoita oppilaalle, etten pidä hänestä, vaan kerron kuinka hänen käytöksensä tekee minut vihaiseksi ja turhauttaa. Totean, että hän on vallan hyvä tyyppi, mutta tunneilla täytyy tietyistä syistä käyttäytyä edes niin, että muut saavat opiskelluksi. Usein jo se, että kerron oppilaalle tämän olevan ihan hyvä ja riittävä sekä kykeneväinen kantamaan vastuunsa opiskelustaan, riittää. Tavallinen yläasteikäinen ymmärtää ihan hyvin oman vastuunsa kun hänelle puhuu napakasti ja kunnioittavasti. Eivät ne oppilaat aina saa paloa aineeseen, mutta tulevat tunneille ja istuvat nätisti muita häiritsemättä.
Poistan tunnilta yleensä yhden tai kaksi oppilasta per lukukausi. Koen taktiikkani melko toimivaksi, joskin myönnän että en tiedä mitä totaaliriiviöille tekisin. En ole koskaan nähnyt sellaista puolta. Toki kaikki oppilaat ovat perusteinejä ja perseilevätkin, mutta kuitenkin ihan mahdollisia käsitellä ilman tuollaisia kohtauksia.
Huutavat ja kinaavat opettajat aiheuttavat päänvaivaa meille muillekin - ei saisi asettua opettajaa vastaan, mutta eipä tuollainen käytös kyllä aikuismaistakaan ole. Saati sitten rakenna noille oppilaille yhtään mitään. Mutta kinaaminen ja vänkääminen on hirveän yleistä opettajien keskuudessa. Kaikkeen mennään heti mukaan ja ryhdytään verbaaliseen taistoon mitättömimmistäkin asioista (olen todistanut tilannetta, jossa opettaja menee vänkäämään jopa oppilaiden väliseen keskusteluun omia näkemyksiään).
Olisin ilmoittanut, että minulla on tuntipalkka ja koska jälki-istuntovalvonta on ylitöitä, niin siitä saan tuplapalkan. Toimi ainakin silloin muinoin kun tein sijaisuuksia. Ei tarvinnut valvoa jälki-istuntoja kertakaan koska ne inhosivat ajatusta että minä tienaan heidän kärsimyksellään.
alkanut kuvamaan kakaroita tai soittanut jollekkin ja puhunut kovalla äänellä
Vierailija kirjoitti:
Ap:n vittuilu oppilaille vain provoisi heitä lisää.
Kakkosen tyhjällä lauseella ei olisi mitään vaikutusta.
Toisen aikuisen hakeminen luokkaan on koulukulttuureissa jokin tabu. Olen kuullut muistaakseni kolmen koulun rehtorien sanovan, että he eivät puutu luokkatilanteisiin, koska ne kuuluvat opettajalle.
Luokasta ulos heittäminen ei onnistu, jos oppilas kieltäytyy kunniasta.
Opettaja ei myöskään voi poistua luokasta, se olisi aika paha virkavirhe.
Se, että oppilaat jätettäisi luokkaan tunnin jälkeen vaatisi vartijat tai virkavaltaa. Ei yksi naisopettaja pysty fyysisesti estämään sitä, jos luokallinen raivopääteinejä päättää rynnätä ulos.
Tuo olisi hyvä, jos koko koulussa olisi yhteiset tiukat säännöt. Mutta niiden ongelmana olisi ensinnäkin se, että juuri missään koulussa opettajat eivät pääsisi näistä yksimielisyyteen. Ja toiseksi tiukkuus ankeuttaisi ja kaventaisi opetusta.
No sit sen opetuksen pitää olla ankeaa ja kapeaa. Parempi sekin kun tuo - ei tossa kukaan opi mitään kun osa porukasta on täysiä apinoita. Ja ne vartijat kouluun on hyvä idea. Vähennetään vaikak opettajia ja palkataan vartijoita. Saadaan isommat luokkakoot mutta ei sen väliä jos sillä tavalla saadaan opetus edes välttävästi toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Heittänyt ulos tunnilta/vienyt rehtorille tai kuraattorille rauhottumaan ja kotiin viestiä.
Koulun puolesta rangaistus esim. jälkkää tai lisätehtäviä.
Toivottavasti kotona puututaan moiseen käytökseen, mutta väärin ja asiattomasti käyttäytyi opekin!
Heittänyt ulos? Siitähän vasta hieno video saadaankin kun ope koskee oppilaaseen
Hyvä tossa videolla:
ope: "Teidän vanhempanne eivät osaa kasvattaa teitä!"
oppilas: "Mitä vittuu toi haukkuu mun vanhempii?! Vittu ime munaa!"
tunti jatkuu kun kaikki on hiljaa , läksyksi tulee loput ja lisäksi 10 sivun essee
Vierailija kirjoitti:
tunti jatkuu kun kaikki on hiljaa , läksyksi tulee loput ja lisäksi 10 sivun essee
esseen aihe näin käyttäydyn tunnilla ruotsiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ei voi itse häippästä luokasta eikä myöskään poistaa häiriköitsijää. Opettaja on vastuussa oppilaista.
Perusopetuslaki on muuttunut, oppilaan saa poistaa luokasta.
Oppilaan saa poistaa, jos pystyy valvomaan oppilasta myös poistamisen jälkeen. Hankalaa, ellei luokassa ole lasiovea.
Luokan takaosaan äänieristetty koppi jossa on paksu läpinäkyvä pleksi tms. Sinne ne jotka haluaa välttämättä kerrata samat asiat vielä seuraavanakin vuonna. Opiskelurauha muille.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tossa videolla:
ope: "Teidän vanhempanne eivät osaa kasvattaa teitä!"
oppilas: "Mitä vittuu toi haukkuu mun vanhempii?! Vittu ime munaa!"
Joo, käsittämättömän pässi voi teini olla.
Luuletko että opettaja voi tehdä tällaista lain puitteissa? Ei onnistu enää nykypäivänä. Opettajilta on viety kaikki oikeudet.