Jos olisit kyseisen videon opettaja, mitä olisit sanonut niille nuorille?
"Joo mä tiedän muakin vituttaa olla täällä mutta yritetään nyt kuluttaa tää tunti jotenkin".
"No sun mutsis ei ilmeisesti imeny ku sä oot siinä."
"Kerros mitä siellä kännykässä näkyy, näytäs kaikille?"
"Jokainen oppii omalla vastuullaan. Jos ei kiinnosta niin kesällä voi sitten tehdä nää kevätjuhlien jälkeen. Ei mulla mitään lomasuunnitelmia olis ollutkaan."
"Kannattaa teidänkin lukee opettajiks, pääsee näin antoisaan työhön"
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
"Koittakaapas nyt rauhoittua, nyt kääntämään seuraava kappale..."
"No vitut käännän vittu! Hhähähähähh!"
Lahtelainen nuori.
Jos on noin tiukka paikka, kannattaa häipyä ja hakea toinen aikuinen luokkaan.
Heittänyt ulos tunnilta/vienyt rehtorille tai kuraattorille rauhottumaan ja kotiin viestiä.
Koulun puolesta rangaistus esim. jälkkää tai lisätehtäviä.
Toivottavasti kotona puututaan moiseen käytökseen, mutta väärin ja asiattomasti käyttäytyi opekin!
Näin: kerään kamppeet ja sanon : nyt tulikin mulle muuta ... Nähdään heippa! Olisin ottanut aikalisän ja vaan jättänyt nuo istumaan yksin luokkaan. Puolen t päästä olisin käynyt ovella katsomassa miten asia etenee, jos ois kuulolla olleet oisin palannut rauhassa, ellei niin olisin vaan sulkenu oven ja sanonu et tulen päästämään luokasta sitten kun tunti lopussa. Syytä kyseltäessä oisin sanonut ettei voinut tälläkertaa opettaa mut katotaan hei seuraavan tunnin alussa jookosta?
"Pää kiinni"
Ois hirveetä olla yläkoulun opettaja, noi kakarat on ihan hirveitä.
En ois uskonut että oon vielä tätäkin mieltä mutta nykyään olen: ruumiillinen kuritus takaisin, ehdottomasti.
Ton koko luokan vois pitää luokassa niin kauan että kaikki tehtävät n tehty, nätisti. Pahimmat pään aukojat vielä muutaman ekstratehtävän ja anteeksipyynnöt opelle. Jos ei homma etene niin sit vuoron vaihto, toinen opettaja tulee jatkamaan ja luokassa ollaan vaikka yötä myöten kunnes viimeinenkin **skiainen on rauhoittunut ja tehnyt ne tehtävät mitkä alunperin ois sen yhden tunnin aikana pitänyt tehdä.
Opettaja ei voi itse häippästä luokasta eikä myöskään poistaa häiriköitsijää. Opettaja on vastuussa oppilaista.
Tunnin alussa olisin sanonut, että mitä aletaan tehdä itsenäisesti ja että loput tulee läksyksi. Sitten opettaisin. Jokainen tunti alkaisi kännyköiden viemisellä säilytyslokeroihin. Ostaisin vaikka omilla rahoillani sellaisen pystylokerikon pöydälleni! Ilman hyvää syytä kiroilusta (jos satuttaa itsensä tms niin toki saa vähän kirota) pääsisi välittömästi rehtorin juttusille. Ensin viitattaisiin ja vasta kun olisi saatu lupa saisi puheenvuoron. Koko koulussa täytyisi olla tiukat järkjestyssäännöt, joita noudatettaisin ja kaikki tietäisivät, mitä seuraisi, jos ei noudattaisi! Jokainen luokasta ulos laitettava siirtyisi rehtorin huoneen penkille tai muuten lähtisi kotiin heti huomautus tottelemattomuudsta. Ryhmätöitä tehtäisiin ja opastaisin reiluun yhteistyöhön. Kännyköitä saisi käyttää silloin kun niitä tarvittaisiin opetuksessa.
Olisin sanonut jotain tyyliin: minun luokkahuoneessa ei tuollaista puhuta! En hyväksy tällaista käytöstä, ole hyvä ja poistu."
t. Yläkoulun ope
Yläasteen opettajille pitäisi maksaa vaarallisen työn lisää, saisi sentään kunnon korvauksen apinoiden kaitsemisesta.
Olisin ilmoittanut että nyt tuntia ei voi pitää liikaa häiriötä. Se joka häiritsee ulos. Puhelimet pois kouluista. Työrauha tunnilla.
Joko hylkääminen tai lisätehtäviä kotona nuorelle. missä videon näkee?
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ei voi itse häippästä luokasta eikä myöskään poistaa häiriköitsijää. Opettaja on vastuussa oppilaista.
Perusopetuslaki on muuttunut, oppilaan saa poistaa luokasta.
Nyt jonkun aikaa kassatyötä tehdessä ymmärrän täysin tätä opettajaa. Jos nuoret käyttäytyy kaupassa niin kuin omistaisi paikan, voi sanoa ja käyttäytyä ihan miten sattuu, ajaa pyörällä kaupan sisällä, eikä usko kuin vasta kun on soittanut vartijan paikalle, niin en edes osaa kuvitella miten ne käyttäytyy koulussa.
Olisin sanonut pitäkää tunkkinne ja marssinut rehtorin luokse ja irtisanoutunut. Järkihän tuollaisia mölyapinoita paimentaessa lähtee!
Tuo on kyllä raadollista hommaa. Yläastelaiset on ihan järkyttäviä nykyään. Hyvin harvalla opettajalla on auktoriteettia oppilaisiin.
Minun yläasteellani yksi opettaja oli kaksi kertaa hullujenhuoneella, yksi oli puoli vuotta sairauslomalla ymym. Sittej oli yksi miesope jolla oli tosi kova ote kaikkiin. Kaikki vähän pelkäsi häntä. Hän ei koskaan oikeastaan huutanut, vaan osasi nälväistä häirikköä sellaisella tavalla joka sai heti hiljaiseksi.
Sitten oli kasi naista jotka saivat samalla tavalla nolattua häiriköt ja vaikenemaan. Nykytilanteestan en niin paljon tiedä. Pääsin yläasteelta pois n. kuusi vuotta sitten. Ajattelin lukea itseni aineenopettajaksi, mutta enpä taida.
Opettaja on aivan voimaton oppilaiden edessä. Ei saa sanoa mitään, ei saa tehdä mitään. Pitäisi vaan kestää ku ne iskän ja äiskän pikkusen haukkuu ja huutaa.
En olisi koskaan alkanut opettajaksi, en käynyt yläastetta joten en voinut hakea edes lukioon, siitä piti huolen meidän luokan kiusaajat, en saanut opiskella ja jäin siis ilman ammattia ja nyt olen vailla työtä, rahaton ja todella katkera. En ole vieläkään unohtanut kiusaajieni nimiä vaikka siitä on aikaa jo 35 vuotta. Opettajat eivät puuttuneet mitenkään nimittelyyn ja heittelyyn luokassa, ei koskaan ja pahin oli joku nyhverö opettaja. Opettajan pitää olla isoääninen ja jämäkkä ja poistaa luokasta heti jos joku kiusaa tai on häiriöksi, tai hakea rexi paikalle.
"Se joka avaa vielä turpansa saa joulutodistukseensa nelosen sekä kopion tekemästäni lasusta kotiväelle ihmeteltäväksi."
Itse en ymmärrä ollenkaan, että mikä ongelma tuossa edes oli. Jos itse olisin sijaisena, en välittäisi paskaakaan lasten motivaatiosta. Oman yläkoululaisen liikunnan opettaja oli eilen sanonut jollekin vastahakoiselle uimarille, että ei tarvitse uida, mutta se näkyy numerossa. Mielestäni ihan fiksu asenne. Kyllä tuonikäisillä lapsilla jo pitää olla sen verran vastuuta omasta koulumenestyksestä, että joko opiskelevat tai sitten saavat huonoja numeroita.
Tosin on mahdollista, että opettaja on vaan todella huono, ja lapset siksi nuivia. Valitettavasti tämä oli ainakin omina kouluaikoina aika tavallista.
"Koittakaapas nyt rauhoittua, nyt kääntämään seuraava kappale..."