Jos olisit kyseisen videon opettaja, mitä olisit sanonut niille nuorille?
"Joo mä tiedän muakin vituttaa olla täällä mutta yritetään nyt kuluttaa tää tunti jotenkin".
"No sun mutsis ei ilmeisesti imeny ku sä oot siinä."
"Kerros mitä siellä kännykässä näkyy, näytäs kaikille?"
"Jokainen oppii omalla vastuullaan. Jos ei kiinnosta niin kesällä voi sitten tehdä nää kevätjuhlien jälkeen. Ei mulla mitään lomasuunnitelmia olis ollutkaan."
"Kannattaa teidänkin lukee opettajiks, pääsee näin antoisaan työhön"
Kommentit (119)
Minä aloitan yleensä siitä, että mitäs sillä v-alkuisella sanalla oikein tarkoitetaankaan. Sitten saatan keskustella munan imemisestä ja siitä, että kivekset ovat melko arka paikka eikä niitä kannata kovasti imeä. Sen jälkeen pohdimme, millaisia eri tason kirosanoja onkaan, ja millaisissa yhteyksissä sopii käyttää mitäkin sanaa. Lopuksi kokoamme listan alapäähän liittyvistä halventavista termeistä. Jos olen oikein huonolla tuulella, käsken oppilaita kirjoittamaan aineen kiroilusta ja hyvän käytöksen eduista.
Kaikki tietysti kylmän viileästi ja kiinteästi silmiin katsoen. Siinä kohtaa kun opettaja naama peruslukemilla kysyy Kallejoonatanilta suoraan silmiin katsoen, että mitä kohtaa naisen sukupuolielimistä sinä ihan tarkalleen ottaen tarkoitat vitulla, hämmentyy kovempikin kolli.
Ja lopuksi ilmoittaisin tietysti, että tunnin oppialue luetaan itsenäisesti kotona ja tehdään joka ikinen tehtävä erilliselle paperille, joka palautetaan seuraavan tunnin alussa, ja jos tehtäväpaperia ei palauta täydellisesti tehtynä, jäädään koulupäivän päätteeksi niitä tehtäviä tekemään.
Jos ei ole löysää tuntisuunnitelmissa, minä yksinkertaisesti käskisin häiriköitä poistumaan heti kättelyssä käytävän puolelle enkä alkaisi mitään tuollaista länkytystä.
Mistä kyseisen videon voi nähdä?
Eivät nämä säännöt teksi yksittäisen opettajan työstä ankeaa. Oppilaiden käytös paranisi ja opettajien työ tulisi helpommaksi, kun rehtori johtaisi koko koulua.
Vierailija kirjoitti:
Tunnin alussa olisin sanonut, että mitä aletaan tehdä itsenäisesti ja että loput tulee läksyksi. Sitten opettaisin. Jokainen tunti alkaisi kännyköiden viemisellä säilytyslokeroihin. Ostaisin vaikka omilla rahoillani sellaisen pystylokerikon pöydälleni! Ilman hyvää syytä kiroilusta (jos satuttaa itsensä tms niin toki saa vähän kirota) pääsisi välittömästi rehtorin juttusille. Ensin viitattaisiin ja vasta kun olisi saatu lupa saisi puheenvuoron. Koko koulussa täytyisi olla tiukat järkjestyssäännöt, joita noudatettaisin ja kaikki tietäisivät, mitä seuraisi, jos ei noudattaisi! Jokainen luokasta ulos laitettava siirtyisi rehtorin huoneen penkille tai muuten lähtisi kotiin heti huomautus tottelemattomuudsta. Ryhmätöitä tehtäisiin ja opastaisin reiluun yhteistyöhön. Kännyköitä saisi käyttää silloin kun niitä tarvittaisiin opetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tossa videolla:
ope: "Teidän vanhempanne eivät osaa kasvattaa teitä!"
oppilas: "Mitä vittuu toi haukkuu mun vanhempii?! Vittu ime munaa!"
Totta. Tuo on koko videon paras osuus. Kovasti teinit esittävät maailmanomistajia, mutta heti kun joku hieman kyseenalaistaa heidän vanhempiensa toimintaa, pikku kullanmuruilla menee kovasti tunteisiin.
Millaisia sanktioita opettaja voi saada jos menettää malttinsa oikein pahasti luokan edessä? Tästä tapauksesta ainakin on tullut jo melko iso.
Tilanteessa, jossa päreet palaa totaalisesti, adrenaliinia voi olla veressä sen verran että ihminen saattaa pahimmillaan käyttäytyä regressiivisesti. En minä usko olevani mikään ihme-ihminen, joka kykenisi kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa tilanteissa säilyttämään malttinsa ihanteellisella tavalla. Kohtuutonta on, että ihmisen heikkoa tai heikointa hetkeä kuvataan nettiin. Kaikilla on elämässä tilanteita, joissa ei esiinny edukseen... mitenkään puolustelematta huonoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tossa videolla:
Pässi on opettajakin joka luulee saavansa teinit hommiin ja hiljaiseksi sillä että ilmoittaa näille että "teidän vanhempanne eivät osaa kasvattaa teitä!" ja kehuskelee että on korkeimmin koulutettu koko koulussa, koska on kasvatustieteiden lisensiaatti kun muut opettajat on vain maistereita. Mahtaa muuten olla kiva mennä niiden vain maisterien kanssa kahville opettajanhuoneeseen. Tilannetta ehkä kuitenkin helpottaa se, että ope sentään tunnusti vain maistereiden saavan teinit kuriin, sillä nämähän mölyää vaan tän yhden tunneilla. Muiden tunneilla ovat kuulemma hiljaa.
En lähtisi väkisin kaatamaan oppia kenenkään päähän. Oma kantani on se että tämä maailma on menossa helvettiin, ja asiaa ainoastaan nopeuttaa kuriton ja perseilevä nuoriso, johon en laita vitunkaan vertaa toivoa. Tämä maailma on piloilla, ja jokainen saa opetella tulemaan toimeen omillansa. Vittuako minua kiinnostaa toisten kakarat.
Aika monet oppilaat ihmettelevät sitä vielä yläkoulussakin, että myös käsityön ja musiikin ja liikunnan opettajat ovat ihan yhtä oikeita opettajia ja ihan samalla tasolla kouluttautuneita kuin muutkin aineenopettajat. He luulevat (ja varsin monet vanhemmatkin), että taito- ja taideaineiden opettajat ovat vain jotain innokkaita harrastelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tossa videolla:
Pässi on opettajakin joka luulee saavansa teinit hommiin ja hiljaiseksi sillä että ilmoittaa näille että "teidän vanhempanne eivät osaa kasvattaa teitä!" ja kehuskelee että on korkeimmin koulutettu koko koulussa, koska on kasvatustieteiden lisensiaatti kun muut opettajat on vain maistereita. Mahtaa muuten olla kiva mennä niiden vain maisterien kanssa kahville opettajanhuoneeseen. Tilannetta ehkä kuitenkin helpottaa se, että ope sentään tunnusti vain maistereiden saavan teinit kuriin, sillä nämähän mölyää vaan tän yhden tunneilla. Muiden tunneilla ovat kuulemma hiljaa.
Opettaja ei yritä tossa enää saada teinejä hiljaiseksi vaan antaa palaa täysillä. Muiden tunneilla ovat kuulemma hiljaa. No eivät tasan ole. Hitto kun hävettäis olla noiden apinoiden vanhempi. Eihän ne välttämättä edes tiedä miten totaalisen idiootti se oma lussukka voi olla kun esittää kovaa kavereiden edessä.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia sanktioita opettaja voi saada jos menettää malttinsa oikein pahasti luokan edessä? Tästä tapauksesta ainakin on tullut jo melko iso.
No, tää ei - ihme kyllä - käytä minkäänlaista fyysistä väkivaltaa tossa tilanteessa. Kaikki sympatiat on tän opettajan puolella, toivottavasti ei tule sanktioita. Huonosti kasvatettuja pentujahan nuo ovat.
Vierailija kirjoitti:
Tunnin alussa olisin sanonut, että mitä aletaan tehdä itsenäisesti ja että loput tulee läksyksi. Sitten opettaisin. Jokainen tunti alkaisi kännyköiden viemisellä säilytyslokeroihin. Ostaisin vaikka omilla rahoillani sellaisen pystylokerikon pöydälleni! Ilman hyvää syytä kiroilusta (jos satuttaa itsensä tms niin toki saa vähän kirota) pääsisi välittömästi rehtorin juttusille. Ensin viitattaisiin ja vasta kun olisi saatu lupa saisi puheenvuoron. Koko koulussa täytyisi olla tiukat järkjestyssäännöt, joita noudatettaisin ja kaikki tietäisivät, mitä seuraisi, jos ei noudattaisi! Jokainen luokasta ulos laitettava siirtyisi rehtorin huoneen penkille tai muuten lähtisi kotiin heti huomautus tottelemattomuudsta. Ryhmätöitä tehtäisiin ja opastaisin reiluun yhteistyöhön. Kännyköitä saisi käyttää silloin kun niitä tarvittaisiin opetuksessa.
Ootko ihan tosissas vai onko tää joku vitsi? Ei vissiin mitään hajua opettamisesta / oppilaista. A. Ne oppilaat eivät antaisi puhelimiaan pois. B. Et saisi ottaa niitä väkisin pois. C. Eli jo tuossa vaiheessa vänkäisit oppilaiden kanssa puolet oppitunnista, että laittavatko he puhelimet pois vai eivät ja lopulta päätyisit videon opettajan tapaan youtubeen. D. Oppilaat eivät todellakaan "viittaa nätisti" puheenvuoroaan, vaan huutelevat miten sattuu ja ei kukaan todellakaan mitään vastauksia huutele vaan "haha ville ime munaa vittu minkä videon lähetit äsken!" -huuteluita toiselle puolelle luokkaa. Ja muihin en jaksa ees kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tossa videolla:
Totta. Tuo on koko videon paras osuus. Kovasti teinit esittävät maailmanomistajia, mutta heti kun joku hieman kyseenalaistaa heidän vanhempiensa toimintaa, pikku kullanmuruilla menee kovasti tunteisiin.
Itse olisi sanonut, että koska te itse haukutte vanhempianne, niin minäkin voin toimia ihan samoin.
Vierailija kirjoitti:
"Se joka avaa vielä turpansa saa joulutodistukseensa nelosen sekä kopion tekemästäni lasusta kotiväelle ihmeteltäväksi."
Lastensuojelua ei kyllä lainkaan kiinnosta jotkut kurittomat ysit tai auktoriteetiton ope.. Tuossa ei ole mitään lastensuojelullista huolta.
Tuo on joku näytelmä. Opettaja puhuu niiiiiiin teennäisesti, että uskon tuon olevan lavastus. Peruukkiko päässäkin on? Katsoinko oikean videon edes?
Tuo opettaja sekosi totaalisesti.
Tuo huuto ja kimitys ja vinkuminen on jotain niin järkyttävää.
Opettaja olen ja tuollainen ei todellakaan ole sopivaa opettajan käytökseksi.
Toivon että kyseinen henkilö katsoo ja kuuntelee nämä videot.
Tässä hän nostaa itsensä kolleegoidensa yläpuolelle kertomalla että on filosofian lisensiaatti ja muut ovat vain maistereita. Opettaja saisi katsoa kyllä peiliin.
Puhuu todella alentuvasti oppilaita kohtaan, tuo äänensävy on jotain niin järkyttävää.
"mulla on korkeampi koulutus kun yhdelläkään muulla opettajalla täällä"
Tässä todellakin tulee esille se ettei korkeakoulutuskaan tee opettajasta hyvää opettajaa.
En ihmettele miksi on monet koulut kiertänyt, AMK, yliopisto, nyt peruskoulussa. Ei saa ilmeisesti virkaa mistään. Kuunnelkaa tuo klippi.
Miten tuo ihminen voi vaatia nuoria käyttäytymään koska huutaa kuin hyeena.
Malliksi ei tuosta kyllä nuorisolle ole.
Hermolomalle joutaa tai jopa viralta pois.
sanoisin . ihanaa 8 luokkalaiset ja osatte sanoa jo vittu, osaateko muista, ihanaa imee munaa mummo, eikö yhtään mielikuvitusta ,kirjoittakaan aiheesta vittu esitelmä ruotsiksi
Iltiksessä: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001928774.html