Jos olisit kyseisen videon opettaja, mitä olisit sanonut niille nuorille?
"Joo mä tiedän muakin vituttaa olla täällä mutta yritetään nyt kuluttaa tää tunti jotenkin".
"No sun mutsis ei ilmeisesti imeny ku sä oot siinä."
"Kerros mitä siellä kännykässä näkyy, näytäs kaikille?"
"Jokainen oppii omalla vastuullaan. Jos ei kiinnosta niin kesällä voi sitten tehdä nää kevätjuhlien jälkeen. Ei mulla mitään lomasuunnitelmia olis ollutkaan."
"Kannattaa teidänkin lukee opettajiks, pääsee näin antoisaan työhön"
Kommentit (119)
Käyttäjä2492 kirjoitti:
tää nainen huutaa kuin mielisairas :O vähemmästäkin tossa työssä sekoaa. murrosikäiset vittuilee, haistattelee, mölyää, ei kunnioita
Eihän tuo osaa ees huutaa. Mun nuoruudessa opet huuti paljon kovemmin ja tukisti. Kerran heitti myös kengällä ja yks löi turpaan oppilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden yläkoulun naisopen sanoneen, ettei halua lapsia ja saa niistä tarpeekseen töissä. Ei todellakaan ole pidetty opettaja, välillä huutaa ja kimittää. Sellainen rasittava tapaus, ei todellakaan pidetty ope.
Omat lapset ja muitten kakarat. Siinä ei naisope tiedä, mitä menettää. Omaa lasta ei voi olla rakastamatta.
Olet väärässä.
En tiedä. Suuri osa teineistä on ihan kammottavia. En ikinä voisi edes kuvitella olevani yläkoulussa opettaja. Varmaan ryhtyisin väkivaltaiseksi ja minut etotettaisiin.
Mitä väliä jos joku ei halua oppia tunnilla vaan laraa kännykkää niin so what. Tiedoksi vaan vanhemmille Wilmaan että mitä kullanmuru tekee tunnilla. Tyynesti vaan jatkaa opetusta.
En pystyisi pidättäytymään väkivallasta. Todennäköisesti alkoholisoituisin myös pahasti.
Saattaisin käydä retuuttamassa joidenkin vanhempia ninjaksi pukeutuneena.
No, onneksi minun ei tarvitse ryhtyä opettajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet oppilaat ihmettelevät sitä vielä yläkoulussakin, että myös käsityön ja musiikin ja liikunnan opettajat ovat ihan yhtä oikeita opettajia ja ihan samalla tasolla kouluttautuneita kuin muutkin aineenopettajat. He luulevat (ja varsin monet vanhemmatkin), että taito- ja taideaineiden opettajat ovat vain jotain innokkaita harrastelijoita.
Tuosta en tiedä, mutta nämä opet koetaan rennommiksi. Jopa hiljainen keskustelu voi olla sallittua. Näin ollen häiriöt jäävät pieniksi. Olisiko tuossa hyvää se, että ei asetuta itse opena jalustalle. Hmm.. innokkuus. Sekin voi vaikka tarttua.
Olen ollut yliopiston harjoittelukoulussa koko yläasteen ja lukion, joten kaikenlaisia opettajia ja opettajanalkuja on tullut nähtyä. Pääsääntöisesti olen sitä mieltä, että koulussa tulisi olla tiukempi kuri, opettajilla tulisi olla enemmän valtaa, ja oppilaiden pitäisi kunnioittaa opettajieen enemmän. Videon nähtyäni oli kuitenkin pakko todeta, että tuollaisen ihmisen ei olisi ikinä pitänyt ruveta opettamaan yläasteikäisiä. Siihen tarvitaan tietynlaisia taitoja, joita tuolla opettajalla ei kyllä ollut. Sopii varmaan ihan hyvin opettamaan aikuisia, mutta jos olisin itse ollut yläasteen oppilas, niin en olisi kovin pitkälle tuollaista ihmistä arvostanut. Hirveää kimitystä ja monkumista siitä kuinka HÄNELLÄ on hieno tutkinto ja pätevyys...
Olisin hakenut opettajanhuoneesta/omasta kaapista/mistä ikinä sellaisen pillin, millaisia on liikunnanopettajilla. Olisin puhaltanut siihen niin kauan, että porukka edes vähän hiljenee. Sitten olisin sanonut, että käsi ylös ne, joita kiinnostaa tällä tunnilla oppia oikeasti jotain. Jos porukasta edes jotkut olisivat viitanneet, olisin vienyt heidät käytävään tai johonkin toiseen tyhjään tilaan, antanut tehtäviä ja sanonut, että tehkää näitä omaan tahtiinne. Mölyävät apinat olisivat saaneet jäädä toiseen luokkaan ja heille olisin yrittänyt puhua järkeä, ettei näin yksinkertaisesti voi käyttäytyä. Jos rauhoittumisesta ei olisi mitään merkkejä keskustelun avulla, laittaisin kaikkien luokassa olleiden vanhemmille viestiä Wilmaan, antanut jälki-istuntoa tai jotain vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisin hakenut opettajanhuoneesta/omasta kaapista/mistä ikinä sellaisen pillin, millaisia on liikunnanopettajilla. Olisin puhaltanut siihen niin kauan, että porukka edes vähän hiljenee. Sitten olisin sanonut, että käsi ylös ne, joita kiinnostaa tällä tunnilla oppia oikeasti jotain. Jos porukasta edes jotkut olisivat viitanneet, olisin vienyt heidät käytävään tai johonkin toiseen tyhjään tilaan, antanut tehtäviä ja sanonut, että tehkää näitä omaan tahtiinne. Mölyävät apinat olisivat saaneet jäädä toiseen luokkaan ja heille olisin yrittänyt puhua järkeä, ettei näin yksinkertaisesti voi käyttäytyä. Jos rauhoittumisesta ei olisi mitään merkkejä keskustelun avulla, laittaisin kaikkien luokassa olleiden vanhemmille viestiä Wilmaan, antanut jälki-istuntoa tai jotain vastaavaa.
Pitää muuten lisätä, että olen siis yliopsto-opiskelija ja ollut sijaisena kahden kuukauden ajan yläasteella. Yhden kerran mahdottomassa tilanteessa toimin tällä tavalla ja se tehosi niin hyvin, ettei edes tarvinnut antaa kenellekään jälki-istuntoa tai viestiä vanhemmille.
Kyllä tuossa tilanteessä opettaja on 100%, ei ole kyllä mitään oikeutusta tuollaiselle käytökselle. Varmasti turvaton olo lapsilla luokassa kun opettaja huutaa ja riehuu kuin heikkopäinen. Ei ole asiaa tuolle sekopäälle jäädä yksin lasten kanssa enää missään tilanteessa, hui kamala.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yliopiston harjoittelukoulussa koko yläasteen ja lukion, joten kaikenlaisia opettajia ja opettajanalkuja on tullut nähtyä. Pääsääntöisesti olen sitä mieltä, että koulussa tulisi olla tiukempi kuri, opettajilla tulisi olla enemmän valtaa, ja oppilaiden pitäisi kunnioittaa opettajieen enemmän. Videon nähtyäni oli kuitenkin pakko todeta, että tuollaisen ihmisen ei olisi ikinä pitänyt ruveta opettamaan yläasteikäisiä. Siihen tarvitaan tietynlaisia taitoja, joita tuolla opettajalla ei kyllä ollut. Sopii varmaan ihan hyvin opettamaan aikuisia, mutta jos olisin itse ollut yläasteen oppilas, niin en olisi kovin pitkälle tuollaista ihmistä arvostanut. Hirveää kimitystä ja monkumista siitä kuinka HÄNELLÄ on hieno tutkinto ja pätevyys...
Voi olla että ko. opettajalla on ns. naksahtanut päässä tuossa kohtaa, ymmärrettävästi. Tuskin on hänen tavanomainen viestintäkeinonsa...
Vierailija kirjoitti:
Olisin sanonut jotain tyyliin: minun luokkahuoneessa ei tuollaista puhuta! En hyväksy tällaista käytöstä, ole hyvä ja poistu."
t. Yläkoulun ope
Tuossa luokassa oli noita suunsoittajia ja kännykuvaajia aika monta. Ei mikään riskitön temppu heivata viittä ihmistä yhtä aikaa käytävään häiriköimään.
Olin kerran kuukauden sijaisopena ja poistin yhtä jannua aika usein käytävälle mölisemään. Kuraattori sanoi, että näin ei pidä tehdä, koska hän ei opi siellä käytävällä mitään.
Miten tähän on tultu?
Asia on nimenomaan niin, että vanhemmat eivät osaa kasvattaa, koska kukaan ei ole heitäkään kasvattanut. Suomessahan kasvattaminen eli yhteisöllinen hyvän käytöksen kontrolli puuttuu aivan täysin.
Pisa-menestys on pelkkää hevonkukkua suhteessa siihen, että tässä valtakunnassa keskenkasvuiset saavat elää kuin siat pellossa kun kasvatusalan ammattilaiset levittelevät käsiään.
"Ei pidä loukkaantua siitä, että kritisoin kotioloja. Jos kerran äitisi on opettanut sinulle tapoja, niin miksi ihmeessä et sitten noudata ohjeita. Muista sitten näyttää koko video äidillesi, myös se kohta, jossa huudat vittusaatanaa opettajalle."
Suurin osa on järkeviä ja oppimishaluisia nuoria. Osa porukasta kuuluisi suoraan erityisluokalle. Onko niitä enää?
Vierailija kirjoitti:
Ah, olisikin ihanaa jos häiriköivän oppilaan voisi vaan poistaa luokasta, sanoa vain "jos ei kiinnosta, niin lähde kävelemään täältä". Mutta ei, ehei. Ainakin meidän koulussa on painotettu, että oppilaat ovat koko ajan opettajan vastuulla, jolloin häiriköivää oppilasta ei voi poistaa mihinkään paikkaan, missä ei ole aikuisen valvovaa silmää. Toisin sanoen, mikäli poistat oppilaan ja hänelle tapahtuu jotakin tuona aikana/tai hän saa päähänsä jonkun loistavan idean (esim. ilkivaltaa tms.), nämä kaikki kaatuu opettajan syyksi.
En kannata mitään vanhanaikaisia kurinpitotoimenpiteitä, mutta käytännössä opettajan keinot puuttua häiritsevään käytökseen on tehty mahdottomiksi. Ja ketä tämä sitten palvelee? Onko oikein että ne oppilaat jotka haluaisivat jotakin oppia, joutuvat kärsimään vain tämän yhden häiriköivän henkilön takia?
Vaihtoehto: kuuntele sitä paskaa, suodata ja koita kestää.
On tämä nyt ihan hullua, jos opettajan pitää vastata tuon ikäisen älynväläyksistä. Ei voi olla totta. Johan 15 v vastaa teoistaan jopa oikeudessa tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä ollenkaan, että mikä ongelma tuossa edes oli. Jos itse olisin sijaisena, en välittäisi paskaakaan lasten motivaatiosta. Oman yläkoululaisen liikunnan opettaja oli eilen sanonut jollekin vastahakoiselle uimarille, että ei tarvitse uida, mutta se näkyy numerossa. Mielestäni ihan fiksu asenne. Kyllä tuonikäisillä lapsilla jo pitää olla sen verran vastuuta omasta koulumenestyksestä, että joko opiskelevat tai sitten saavat huonoja numeroita.
Tosin on mahdollista, että opettaja on vaan todella huono, ja lapset siksi nuivia. Valitettavasti tämä oli ainakin omina kouluaikoina aika tavallista.
Isolle joukolle oppilaita on aivan sama, mikä numero tulee vai tuleeko mitään. Kaikki yritetään kuitenkin kammeta pienellä erityisjärjestelyllä seuraavalle luokalla. Liikkamaikan asenne ei oikeastaan voi olla noin suoraviivainen vaan heidän tehtävänsä on herätellä oppilaassa kiinnostus liikkumiseen. Oikeastaan koko oppiaineen tehtävä on elinikäisen liikuntamotivaation synnyttäminen. Se, että sanoo vain" ei tartte tehdä, mutta se näkyy numerossa" on todella helppo ratkaisu.
Antaisin räätiköiden meluta ja todistuksissa sitten näkyisi tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tossa videolla:
ope: "Teidän vanhempanne eivät osaa kasvattaa teitä!"
oppilas: "Mitä vittuu toi haukkuu mun vanhempii?! Vittu ime munaa!"
Totta. Tuo on koko videon paras osuus. Kovasti teinit esittävät maailmanomistajia, mutta heti kun joku hieman kyseenalaistaa heidän vanhempiensa toimintaa, pikku kullanmuruilla menee kovasti tunteisiin.
Mulla on aina ollut sellainen käsitys, että tää "mitä haukut mun vanhempii, uli uli" ei tarkoita todellakaan sitä, että pennut olisivat loukkaantuneet vanhempiensa saamasta kritiikistä, vaan se on vain yksi taktinen veto. Hauku vaan mua, mutta on pyhä viaton taho, jota ei saa moittia. Opettajan oletetaan joutuvan paniikkiin, kun äitien ja isien kunniakin vedetään juttuun mukaan, vaikka tosiasiassa kakarat aukovat päätään varmaan kotona samaan tyyliin, vittu.
Lainannut Häräntappoaseesta " Nyt raggarit turvat kiinni, tänään en jaksa teitä yhtään. Oli huono aamu, palo pinnat ja paahtoleivät"