Lääkärinlausunto pahoinpitelystä
Mies on pahoinpidellyt minua ja aion mennä lääkäriin hakemaan lääkärinlausunnon asiasta, että myöhemmin voin tehdä rikosilmoituksen ja käyttää sitä todisteena. Mitä lääkärissä tapahtuu? Jääkö käynti vain minun ja lääkärin väliseksi, eli poliisi tai lastensuojelu ei vielä saa tietää asiasta? Suunnittelen siis lähtöä ja on pakko päästä turvaan ennen kuin mies saa tietää, että olen käynyt lääkärissä ja tehnyt rikosilmoituksen.
Kommentit (46)
Lähisuhdeväkivalta ei ole enää asianomistajarikos, vaan kyllä lääkäri ilmoittaa poliisille. Poliisi ei kuitenkaan tee yhtään mitään, paitsi korkeintaan varoittaa sun miestä, että olet mennyt kantelemaan lääkärille/heille.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Lähisuhdeväkivalta ei ole enää asianomistajarikos, vaan kyllä lääkäri ilmoittaa poliisille. Poliisi ei kuitenkaan tee yhtään mitään, paitsi korkeintaan varoittaa sun miestä, että olet mennyt kantelemaan lääkärille/heille.
Varoittaa?
Käyttäjä7437 kirjoitti:
On asianomistaja rikos mun mielestä ellen väärässä ole. Rikosilmoituksen teet itse kub kerrot lääkärille et asutte yhdessä ja pelkäät toinen sais tietää siit heti eli vaarantaisi sun tilanteen. Muutat mahd pian ja teet HETI rikosilmoituksen jonne saadaan sähköisesti liitettyä jälkikäteen liitteet lääkäristä.
Oikeasti se menee niin, että uhri menee lääkäriin, kertoo tilanteen ja lääkäri tutkii ja kirjaa vammat. Rikosilmoituksen voi tehdä joko ennen lääkäriä tai lääkärikäynnin jälkeen tai jättää tekemättä kokonaan. Rikosilmoituksen käsittelyn yhteydessä poliisi tilaa lääkärinlausunnon, joka tehdään jälkikäteen sairaskertomustekstien perusteella.
Ap:lle tämä on auttamattomasti liian myöhässä, mutta turvakotiin heti pahoinpitelyn jälkeen lasten kanssa! Sielläkin neuvovat ja tukevat eroprosessissa ja käytännön asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Varoittaa?
Mieskytät on aina miehen puolella. Nauravat vain halveksivasti, kun menet sel7ttämään parisuhdeväkivallasta. "Pitäkäähän ensinkerralla parempaa huolta pikkurouvasta"!
Up