Lääkärinlausunto pahoinpitelystä
Mies on pahoinpidellyt minua ja aion mennä lääkäriin hakemaan lääkärinlausunnon asiasta, että myöhemmin voin tehdä rikosilmoituksen ja käyttää sitä todisteena. Mitä lääkärissä tapahtuu? Jääkö käynti vain minun ja lääkärin väliseksi, eli poliisi tai lastensuojelu ei vielä saa tietää asiasta? Suunnittelen siis lähtöä ja on pakko päästä turvaan ennen kuin mies saa tietää, että olen käynyt lääkärissä ja tehnyt rikosilmoituksen.
Kommentit (46)
Niin ja miten pitkä aika kannattaisi varata lääkärille? Riittääkö 20 min? Varaan ajan verkossa yksityiselle, kunhan mies lähtee pois.
Ap
Sulla täytyy olla ulkoisia pahoinpitelyn jälkiä, jotka lääkäri kirjaa ylös. Ei se riitä, että menet lääkäriin kertomaan, että sua pahoinpidellään.
Käynnistä ei mene tietoa poliisille. Voit tehdä rikosilmoituksen myöhemmin. Kannattaa kertoa tarkkaan ihan kaikki mitä on tapahtunut. Tuo vastaanottoaika riippuu varmaan siitä minkälainen tilanteesi on. Tsemppiä jatkoon! T. Samassa tilanteessa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Sulla täytyy olla ulkoisia pahoinpitelyn jälkiä, jotka lääkäri kirjaa ylös. Ei se riitä, että menet lääkäriin kertomaan, että sua pahoinpidellään.
Pahoinpitelyn jälkiä kyllä löytyy. Potkiminen jättää aika isot mustelmat ympäri kehoa.
Ap
Lääkäri haastattelee sinua eli kerrot mitä on tapahtunut. Sitten hän katsoo vammasi läpi (mustelmia, turvotusta jne ja kirjaa myös mahdolliset muut oireesi esim. jos valitat kipua jossakin.) Lausuntoon hän kirjaa kertomasi tapahtumien kulun ja vammat ja mahdollisesti ottaa kantaa siihen vastaavatko vammat kertomaasi eli esim. jos väität saaneesi nyrkin iskun poskeen, mutta mustelma on otsassa, voi lääkäri kirjoittaa, että vamma ei vastaa kertomaasi. Vastaavasti hän voi kirjata, että vammat sopii kertomaasi.
Oliko ensimmäinen vai kuinka mones kerta? Mene lääkäriin. Suosittelen. Lääkäri kirjaa tapahtuman lyhyesti ja tutkii pahoinpitelyn jäljet. Suojele lapsiasi, sekä itseäsi. Älä mainitse mitään lääkäristä miehellesi. Voit lääkärissä kysyä turvakodista.
Kiitos tsempeistä! Kerron kyllä kaiken, mitä pystyn. Pahoinpitely oli sen verran raju, että en edes tiedä, mitä kaikkea tapahtui, koska makasin vain maassa ja yritin suojata päätäni. Potkimista kuitenkin pääasiassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin ja miten pitkä aika kannattaisi varata lääkärille? Riittääkö 20 min? Varaan ajan verkossa yksityiselle, kunhan mies lähtee pois.
Ap
Valmistele kertomasi selkeäksi. Jos on mahdollista, voit jopa sen kirjoittaa paperille ja antaa lääkärille. Vaikea täältä sanoa vammojesi määrää tai laatua. 20 minuuttia saattaisi riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tsempeistä! Kerron kyllä kaiken, mitä pystyn. Pahoinpitely oli sen verran raju, että en edes tiedä, mitä kaikkea tapahtui, koska makasin vain maassa ja yritin suojata päätäni. Potkimista kuitenkin pääasiassa.
Ap
Saman olen kokenut. Järkyttävää, miten minäkin lattialle kaadettuna, ensireaktiona vain suojelin päätäni käsilläni. Pelkäsin, että henki lähtee. Repi myös vaatteeni. Mies oli kännissä ja tuplaten isompi kuin minä, ei siinä ollut mitään mahdollisuutta puolustaa itseään, puhe ei tehonnut. Välitön ero. En ole ikävöinyt.
Ei ollut ensimmäinen kerta, aiemmin on ollut henkistä väkivaltaa, ranteista kiinni pitämistä, tukistamista jne. Eilen oli pahin kaikista ja mies sai totaalisen raivokohtauksen. En edes pysty tarkasti kertomaan, miten mikäkin jälki on syntynyt, kun aluksi löi ja lopuksi potki. Myös kainalo ja käsivarsi on yhtä isoa mustelmaa ja en tiedä, onko sinne potkittu, kun olen kädellä suojannut päätä vai tuliko siitä, kun mies väkisin nosti ylös lattialta ja heitti sohvalle.
Todellakin olen lähdössä. Lähtöä olen suunnitellut jo kauan, mutta eilinen oli se viimeinen niitti. Pakko kuitenkin suunnitella lähtö valmiiksi ja käydä lääkärissä salaa.
Ap
Kiitos vinkeistä! Aion kirjoittaa kaiken muistamani paperille, koska saatan muutenkin alkaa itkeä siellä lääkärissä ja unohtaa jotain. Ihana kuulla, että joku on päässyt tästä helvetistä eroon. Saanko kysyä, miten ensimmäiset kuukaudet eron jälkeen meni? Jättikö entinen mies rauhaan?
Ap
14 ja 15, kuulostatte ihan väkivaltaiselta mieheltäni.
Ap
Lähde samantien lasten kanssa turvakotiin. Sieltä voitte hoitaa lääkäriasiat. Älä nyt yhtään odota. Voimia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse teit ja sanoit miehelle ennen potkimista?
Mitäköhän merkitystä sillä on? Saatanan tollo. Tsemppiä aapeelle! Hienoa että olet päättänyt lähteä, se on ainoa oikea vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ensimmäinen kerta, aiemmin on ollut henkistä väkivaltaa, ranteista kiinni pitämistä, tukistamista jne. Eilen oli pahin kaikista ja mies sai totaalisen raivokohtauksen. En edes pysty tarkasti kertomaan, miten mikäkin jälki on syntynyt, kun aluksi löi ja lopuksi potki. Myös kainalo ja käsivarsi on yhtä isoa mustelmaa ja en tiedä, onko sinne potkittu, kun olen kädellä suojannut päätä vai tuliko siitä, kun mies väkisin nosti ylös lattialta ja heitti sohvalle.
Todellakin olen lähdössä. Lähtöä olen suunnitellut jo kauan, mutta eilinen oli se viimeinen niitti. Pakko kuitenkin suunnitella lähtö valmiiksi ja käydä lääkärissä salaa.
ApEli olet jo kauemmin antanut riepotella? Taidat olla aika tollo.
Kiitos rakentavasta palautteesta. Tämähän se auttaakin suuresti.
En voi käsittää, että jotkut ihmiset syyllistää minua tässä asiassa. Ihan sama minkälainen ihmispaska olen, niin kyllä minullakin on samanlaiset ihmisoikeudet kuin muilla.
Ap
Niin se meidänkin suhteessa alkoi. Ensin henkisellä väkivallalla. Mies oli mustasukkainen, turhasta. Missään en käynyt ilman miestä, paitsi töissä. Miehellä oli kova hinku sitoutua, mutta itsestäni ei tuntunut siltä, johtuen hänen ajoittaisesta aggressiivisuudestaan ja ylimielisyydestään, kaikkia kohtaan. Juovuksissa hän alkoi tönimään, naureskeli halveksivasti, sitten kävi käsiksi, riepottelua pitkin huoneita, läimimistä ym. Seuraavana päivänä, kun päänsä alki selvitä, oli hän kuin ei olisi mitään tehnyt. Yrmynä, hiljainen, eikä halunnut koskaan keskustella aggressioistaan. Tiesin kyllä mistä ne johtuivat. Isänsä oli kuulemma samanlainen, anopin mukaan. Kotoa opittua käytöstä, miten ongelmia ei selvitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse teit ja sanoit miehelle ennen potkimista?
Mitäköhän merkitystä sillä on? Saatanan tollo. Tsemppiä aapeelle! Hienoa että olet päättänyt lähteä, se on ainoa oikea vaihtoehto.
Kyllä sillä on. Nainen on aina uhri, eikö niin?
En usko hetkeäkään, että ap on siivoillut ja paistellut pullaa, ja mies ihan syyttä käy päälle.
Jos palstan miesvihaprovoja uskoisi, ei Suomessa olisi yhtäkään täysipäistä miestä.
Kerro lääkärille, niin ainakin ilmoituksen kanssa odotetaan.