Lääkärinlausunto pahoinpitelystä
Mies on pahoinpidellyt minua ja aion mennä lääkäriin hakemaan lääkärinlausunnon asiasta, että myöhemmin voin tehdä rikosilmoituksen ja käyttää sitä todisteena. Mitä lääkärissä tapahtuu? Jääkö käynti vain minun ja lääkärin väliseksi, eli poliisi tai lastensuojelu ei vielä saa tietää asiasta? Suunnittelen siis lähtöä ja on pakko päästä turvaan ennen kuin mies saa tietää, että olen käynyt lääkärissä ja tehnyt rikosilmoituksen.
Kommentit (46)
Lääkärillä on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus jos lapset olleet kotona pahoinpitelyn aikaan(vaikka olisivat olleet nukkumassa )
Mutta eihän sun oo pakko korostaa sillä lääkärille että sulla on lapsia jos ei sitä suoraan kysytä.
Lääkäri tekee lausunnon poliisille käyntimerkintöjen perusteella sitten kun poliisi sitä pyytää eli vasta sitten kun teet rikosilmoituksen. Kannattaa huomioida että lausunnon tekeminen yksityisellä maksaa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Aion kirjoittaa kaiken muistamani paperille, koska saatan muutenkin alkaa itkeä siellä lääkärissä ja unohtaa jotain. Ihana kuulla, että joku on päässyt tästä helvetistä eroon. Saanko kysyä, miten ensimmäiset kuukaudet eron jälkeen meni? Jättikö entinen mies rauhaan?
Ap
Muutin pois omilleni, elämäni parhaita ratkaisuita. Tuntui kuin olisi ahdistavat kalterit lähtenyt. Muutin miehen poissaollessa, taisi tulla yllätyksenä ratkaisuni. Sen jälkeen hän kaipaili minua, mutta ei ollut vaivaksi. Puhuttiinkin jokusen kerran jälkeenpäin hänen väkivaltaisuudestaan, mutta ei hän sitä osaa käsitellä. Lyömättömiin oli hakeutunut. Kertoi, että siellä puhutaan samat asiat, mitä minäkin olin hänelle selittänyt. Aggression on oire, syyt muualla. Rauhassa häneltä olen saanut elää. Hän elää yksin. Minä jo monien vuosien liitossa, jossa ei ole väkivallan häivääkään. Rakkautta, iloa ja yhdessä yhtä köyttä. :D
Vierailija kirjoitti:
Monta miesvihaprovoa olet tänään ehtinyt aloittaa? Veikkaan että kolme.
Selvä provo. Eihän Suomessa pahoinpidellä yhtään naista. Ei ku...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse teit ja sanoit miehelle ennen potkimista?
Mitäköhän merkitystä sillä on? Saatanan tollo. Tsemppiä aapeelle! Hienoa että olet päättänyt lähteä, se on ainoa oikea vaihtoehto.
Kyllä sillä on. Nainen on aina uhri, eikö niin?
En usko hetkeäkään, että ap on siivoillut ja paistellut pullaa, ja mies ihan syyttä käy päälle.
Jos palstan miesvihaprovoja uskoisi, ei Suomessa olisi yhtäkään täysipäistä miestä.
Minkälaisessa tilanteessa tuollainen reaktio olisi mielestäsi hyväksyttävä tai ymmärrettävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Aion kirjoittaa kaiken muistamani paperille, koska saatan muutenkin alkaa itkeä siellä lääkärissä ja unohtaa jotain. Ihana kuulla, että joku on päässyt tästä helvetistä eroon. Saanko kysyä, miten ensimmäiset kuukaudet eron jälkeen meni? Jättikö entinen mies rauhaan?
ApMuutin pois omilleni, elämäni parhaita ratkaisuita. Tuntui kuin olisi ahdistavat kalterit lähtenyt. Muutin miehen poissaollessa, taisi tulla yllätyksenä ratkaisuni. Sen jälkeen hän kaipaili minua, mutta ei ollut vaivaksi. Puhuttiinkin jokusen kerran jälkeenpäin hänen väkivaltaisuudestaan, mutta ei hän sitä osaa käsitellä. Lyömättömiin oli hakeutunut. Kertoi, että siellä puhutaan samat asiat, mitä minäkin olin hänelle selittänyt. Aggression on oire, syyt muualla. Rauhassa häneltä olen saanut elää. Hän elää yksin. Minä jo monien vuosien liitossa, jossa ei ole väkivallan häivääkään. Rakkautta, iloa ja yhdessä yhtä köyttä. :D
Lisään tähän vielä, että miehelle en kertonut heti poismuutettuani, että olin käynyt lääkärissä pahimman pahoinpitelyn, potkimisen jälkeen. Mies tivasi sitä tietoa. Lääkäri oli kirjannut vammat. Kerroin miehelle vasta kuukausien jälkeen, kun tiesin olevani täysin turvallisessa ympäristössä. Turvallisuuden teki, että olin lopulta kertonut eron syystä lähimmäisilleni. Tämän siis kerroin ex-miehelleni.
Väkivaltaisen ihmisen on tarkoituskin saattaa uhrinsa tilaan, jossa urhi on yksin, niin henkisesti kuin fyysisesti. Kun väkivalta tulee päivänvaloon, tekijä perääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla täytyy olla ulkoisia pahoinpitelyn jälkiä, jotka lääkäri kirjaa ylös. Ei se riitä, että menet lääkäriin kertomaan, että sua pahoinpidellään.
Pahoinpitelyn jälkiä kyllä löytyy. Potkiminen jättää aika isot mustelmat ympäri kehoa.
Ap
Jos sinulla on lapsia, lääkäri on velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla täytyy olla ulkoisia pahoinpitelyn jälkiä, jotka lääkäri kirjaa ylös. Ei se riitä, että menet lääkäriin kertomaan, että sua pahoinpidellään.
Pahoinpitelyn jälkiä kyllä löytyy. Potkiminen jättää aika isot mustelmat ympäri kehoa.
Ap
Kannattaa varata pitkä aika kun yksityiskohtaamiseen kirjaamiseen menee aikaa. Valokuvat helpottavat lausunnon tekemistä. Ns. pake-kaavake on kehitelty tällaista tarkoitusta varten ja se kannattaa täyttää (https://www.thl.fi/documents/605877/747474/MIII_PAKE%2Blomake_suomi.pdf…).
Poliisille voi tehdä rikosilmoituksen ja lääkärinlausunto tilataan viran puolesta terveydenhuollon yksiköstä. Kaikista tärkein asia on oman terveyden turvaaminen. Oikeudenkäynnin kannalta hyvät merkinnät ovat olennainen asia. Omalla kohdalla kerran poliisi soitti kiittääkseen että lausunto oli tehty todella hyvin ja itse olin tyytyväinen kun ei tarvinnut mennä oikeuteen todistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Monta miesvihaprovoa olet tänään ehtinyt aloittaa? Veikkaan että kolme.
Mikä ongelma sinulla on? Voisinko auttaa? Onko uutta tietoa sinulle, että väkivaltainen voi olla niin mies kuin nainenkin? Ei tässä liene kyse, mitä sukupuolta väkivaltainen kumppani on, vaan siitä että mitä uhri voi tuossa tilanteessa tehdä. Jos itsellänsi olisi aikoinaan ollut joku muu taho apuna vastaavassa tilanteessa kuin ap kokee, joku muu kuin Auttava hölynpölyn puhelin, olisin ollut ikikiitollinen. Selviäminen olisi ollut helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse teit ja sanoit miehelle ennen potkimista?
Mitäköhän merkitystä sillä on? Saatanan tollo. Tsemppiä aapeelle! Hienoa että olet päättänyt lähteä, se on ainoa oikea vaihtoehto.
Kyllä sillä on. Nainen on aina uhri, eikö niin?
En usko hetkeäkään, että ap on siivoillut ja paistellut pullaa, ja mies ihan syyttä käy päälle.
Jos palstan miesvihaprovoja uskoisi, ei Suomessa olisi yhtäkään täysipäistä miestä.
Nainen ei ole aina uhri, ei todellakaan. Henkilökohtaisesti toivoisin, että parisuhdeväkivallasta keskusteltaisiin järkevästi, ratkaisuja etsien. Kuten ap teki aloituksen. Niin käsittämätöntä kuin väkivallan muodot onkaan suhteessa, niin kyllä oikeasti voi laukaista traumat edellisestä suhteesta, ongelmista puhumattomuus jne. pelkästään toisen pullanpaistaminen. Se, että toinen on läsnä suhteessa ja välittää, voi toista ärsyttää, koska itsellä on entiset vanhat jutut käsittelemättä.
Yksi lääkäri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKannattaa varata pitkä aika kun yksityiskohtaamiseen kirjaamiseen menee aikaa. Valokuvat helpottavat lausunnon tekemistä. Ns. pake-kaavake on kehitelty tällaista tarkoitusta varten ja se kannattaa täyttää (https://www.thl.fi/documents/605877/747474/MIII_PAKE%2Blomake_suomi.pdf…).
Poliisille voi tehdä rikosilmoituksen ja lääkärinlausunto tilataan viran puolesta terveydenhuollon yksiköstä. Kaikista tärkein asia on oman terveyden turvaaminen. Oikeudenkäynnin kannalta hyvät merkinnät ovat olennainen asia. Omalla kohdalla kerran poliisi soitti kiittääkseen että lausunto oli tehty todella hyvin ja itse olin tyytyväinen kun ei tarvinnut mennä oikeuteen todistamaan.
Kiitos pake-kaavakkeen linkistä. En ole koskaan tuosta kuullutkaan. Veikkaan, että helpottaisi monen väkivallan uhrin ilmiantoa väkivallan teosta, jos tuosta olisi enemmän tietoisuutta. Perättömät ilmoitukset tietenkin kääntyy ilmoittajaa vastaan, syytettä pukkaa.
Juu, tuskinpa lähdet. Jos olisi lähdössä, olisit jo mennyt.
Ei tuollaiseen varata netistä aikoja, vaan mennään suoraan päivytykseen. Samalla tehdään rikosilmoitus. Kotiin ei palata enää, tavarat hakee joku muu tai ne haetaan kahden poliisin saattamana.
Eilen pahoinpidellyt, ja vielä siellä netissä roikut?
Vierailija kirjoitti:
Ensijaisesti tärkeintä on mennä lääkäriin. Sen jälkeen voi muuton jälkeen tehdä rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensijaisesti tärkeintä on mennä lääkäriin. Sen jälkeen voi muuton jälkeen tehdä rikosilmoituksen.
Joo, huomenna tai ensi viikolla. Sillä aikaa voi viettää kotona laatuaikaa tämän miehensä kanssa. Ei kovin uskottavaa siinä rikosilmoituksessa.
Olet selvästi jo päättänyt jäädä suhteeseen, joten turhaan yrität täällä vedota kehenkään. Lapsista olisin huolissani. Kukaan lapsi ei halua olla perheessä, jossa on väkivaltaa. Harmi vain, että lapset eivät voi vanhempiaan valita. Harmi myös, ettei mikään herkku, leffailta tai kyynelsilmin annettu halipuristus korvaa menetettyä turvallisuudentunnetta.
Ehkäpä itsekin tiedät siitä jotain, kun olet väkivaltaiseen suhteeseen päätynyt? Siitä se kierre lähtee. Kukaan väkivaltaisessa suhteessa oleva äiti ei pysty rakastamaan lastaan niin paljon, että suojelisi tätä siltä mistä on itse joutunut kärsimään. Siksi se saa jatkua, nyt sinussa, huomenna lapsessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaiseen varata netistä aikoja, vaan mennään suoraan päivytykseen. Samalla tehdään rikosilmoitus. Kotiin ei palata enää, tavarat hakee joku muu tai ne haetaan kahden poliisin saattamana.
Eilen pahoinpidellyt, ja vielä siellä netissä roikut?
Rikosilmoituksen tekee uhri, siinä vaiheessa kun se on hänelle olosuhteissa suotuisaa. Käsitttääkseni ap:lla on lapsia, tavarat pikku juttu näiden rinnalla. Mihin ap ja tavarat menee? Entäs oleellisin, lapsi tai lapset? Turvakotiin kaiketi pääsisivät uhri ja lapset, ongelmat ei lopu siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, huomenna tai ensi viikolla. Sillä aikaa voi viettää kotona laatuaikaa tämän miehensä kanssa. Ei kovin uskottavaa siinä rikosilmoituksessa.
Öh, mitähän selität. Lääkärissä käynti on todellakin ensisijainen, akuutit vammat siellä kirjataan. Ei se ole kiva käynti, ei sitä haluaisi. Eikä se ole mitään laatuaikaa lääkärissäkäynnin jälkeen, kun saa pelätä edelleen toista. Sitä vaan toivoo, että kun sitä asuntoakin on hakenut, että jostain napsahtaisi. Rikosilmoituksen voi tehdä pahoinpitelyn jälkeen vaikka viikkojen päästä. Toki, jos on superhuman, niin muutamassa päivässä organisoituu kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Olet selvästi jo päättänyt jäädä suhteeseen, joten turhaan yrität täällä vedota kehenkään. Lapsista olisin huolissani. Kukaan lapsi ei halua olla perheessä, jossa on väkivaltaa. Harmi vain, että lapset eivät voi vanhempiaan valita. Harmi myös, ettei mikään herkku, leffailta tai kyynelsilmin annettu halipuristus korvaa menetettyä turvallisuudentunnetta.
Ehkäpä itsekin tiedät siitä jotain, kun olet väkivaltaiseen suhteeseen päätynyt? Siitä se kierre lähtee. Kukaan väkivaltaisessa suhteessa oleva äiti ei pysty rakastamaan lastaan niin paljon, että suojelisi tätä siltä mistä on itse joutunut kärsimään. Siksi se saa jatkua, nyt sinussa, huomenna lapsessa.
Olen täysin samaa mieltä, jos käsitän nyt samaa asiaa, että äiti (ja yhtälailla isäkin) alistaa lapset väkivallan näkemiselle, aistimiselle tai kuulemiselle. Vanhemmat, aina molemmat tällaisessa tilanteessa alistavat lapset vähintään aistimaan väkivallan .Ja vanhempien väliset suhdeongelmat. Olen täysin samaa mieltä, -tosin että molemmat vanhemmat-, eivät rakasta todella lapsiaan, jos alistavat lapset kotiväkivallalle, oli se henkistä tai fyysista.
Onko mahdollista että menet/menette suoraan turvakotiin . Vaiko sillä varjolla että menet pihalle/ puistoon leikkimään tai kauppaan tms . Lähde samalla reissulla suoraan turvakotiin . Oliko humalassa ? Tarvitseeko sun pelätä? Turvakodissa sua autetaan saamaan apua . Tsemppiä