Anoppila...joulukin.
Anoppilassa on aina kuoleman tylsää.Ainoat ohjelmat on tv,ruoka,makoilu ja nukkuminen.Erityisesti pyhät menee näissä merkeissä ja pääni hajoaa!
Olen liikkuva ja urheilullinen,en ole tottunut katsomaan salkkareita.Puoliso heittäytyy anoppilassa aina löysäksi.Talo on keskellä korpea eikä ympäristössä ole mitään mielenkiintoista.Lapsia ei ole.
Joulu pakko olla anoppilassa parisuhteen vaatimuksesta tänä vuonna.Inhoan tällaisia jouluja!Kohtalon tovereita?
Kommentit (71)
Ap olet lapsellinen turhasta kiukuttelija.
Tunnen tuskasi. Onneksi olen saanut tahtoni periksi ja vietämme aaton omassa kodissa, omalla tyylillämme. Anoppilaan mennään joulupäivänä. Omia sukulaisia mulla ei ole.
En jaksa omassa anoppilassa hitautta. Appivanhemmat ei tosiaan stressaa. Kun lapset oli pienempiä yritin sanoa että jos pukki tulis ajoissa ennen kuin lapset on väsyneitä ja kiukkuisia. Ehtisivät vähän leikkiäkin. Mutta ihmisten on vaikea muuttaa tapojaan. Kaikilla alkoi olla pinna kireänä kun appiukko pyörii kalsareissa suunnittelemassa että jos sitä vaikka haudalle... vai saunako lämpimäksi... keitämmäkö potut... Tilanne on suorastaan koominen. Ruoka venyy ja vanuu eikä siinä oikein auta vieraiden ruveta määräilemään kun tahti on vaan kuin etanan. Parempi kun ollaan ihan omassa kotona joulu.
Vierailija kirjoitti:
Nyt,nyt...tämä anoppi ei mua kyllä passaa.En mä mikään ihmis-sika ole :).Suksia ei ole,koska asun rapaisessa kaupungissa jossa lunta on aika harvakseltaan.Mun anoppilassa on kyllä jouluna ollut 30 astetta pakkasta...
Mulla ei ole perhettä itsellä eli sinne ei voi mennä.Eikö muita ahdista muka sukujoulut?Ap
Vaikutat aika hankalalta ihmiseltä. Veikkaan että anoppi ne ruuat ja leipomukset laittaa. Sinä vaan vaikeroit eikä mikään kelpaa. Jää kotiin.
Toisten nurkissa lojuminen on minustakin helkatin tylsää. Kyläily ruuan ja kahvin merkeissä on ok, mutta olla yötä. Ei oo mun juttu. En osaa olla toisten kodissa rennosti. Tuntuu että pitää olla kohtelias ja sosiaalinen ja itse haluan jouluna ottaa rennosti.
Sitten kun ite on väsynyt ja haluaa nukkua niin alkaa epävireinen karaoke ja sitä piisaa aamuyöhön. Tai jos haluaa katsoa elokuvaa niin appiukko selostaa sitä koko ajan suureen ääneen. Se siitä nautinnosta. Kun harvoin on lomaa niin haluais käyttää sen oikeasti rentoutumiseen.
Ehkä vähiten lupaava joulu oli se kun oltiin nykyisen miehen siskon ja tämän puolison mökillä hornan tuutissa Lapissa. Etukäteen jo mietin että kantsiiko mun lähteä mukaan vai meniskö ukkoriepu vaan ihan keskenään ja minä keksisin jotain muuta. Lähdin sitten kumminkin. Tylsäähän siellä oli, mutta ei se nyt niin epäonnistunutta ollut mitä olis voinut kuvitella. Ehdin lukea muutaman kirjan, saunoa pitkään miehen kanssa (kun en osallistunut mihinkään ruoanlaittoon koska ei sallittu), kävelin kilometrikaupalla lenkkejä, Tapanina me tarjottiin isäntäväelle ateria jossain "läheisen" laskettelukeskuksen ravintolassa. Tuossa joulussa ei ollut siis kummankaan lapsia mukana.
Asenteesta ne on kiinni nää asiat.
Vierailija kirjoitti:
Nyt,nyt...tämä anoppi ei mua kyllä passaa.En mä mikään ihmis-sika ole :).Suksia ei ole,koska asun rapaisessa kaupungissa jossa lunta on aika harvakseltaan.Mun anoppilassa on kyllä jouluna ollut 30 astetta pakkasta...
Mulla ei ole perhettä itsellä eli sinne ei voi mennä.Eikö muita ahdista muka sukujoulut?Ap
Tietenkin muitakin ahdistaa sukujoulut,mutta me ei vain vinguta asiasta mammapalstalla.Sain lapsuudessa/nuoruudessa tarpeekseni pakkopullajoulunvietosta,joten en ole aikuisiällä viettänyt ainoatakaan sukujoulua.Miehelle on OK,että ollaan jouluna omassa kodissa,mutta jos hänellä olisi päähänpinttymä sukujoulusta,viettäisin joulua itsekseni kuten tein sinkkuna.
Omituista,että jossain perheessä "kompromissi" ilmeisesti tarkoittaa,että toinen joustaa aina hampaat irvessä.Tai sitten tapellaan.Jos ei aikuiset ihmiset osaa sopia sellaisesta asiasta,kuin kuinka vietetään juhlapyhiä,ilman riitelyä,kiristystä tai marttyyriksi heittäytymistä,kannattaisi kehittää komminikointitaitoja.
Onneksi mies ei "pakota" anoppilaan jouluja viettämään. Jos lähtee niin saa kuulla pelkkää marinaa siitä kunnei koskaan käydä, asutaan väärässä paikassa ja milloin mitäkin. Anoppi ei ole se mestarikokki ja miehen sisarusten lapset on seinille hyppivää sorttia, kun iskee esityskuume. Mistään muusta ei puhuta kuin anopin ex-miehestä ja siitä että mitähän se jouluna nyt puuhaa jne. Eniten taitaa kuitenkin ärsyttää se miehen perheen tekopyhä asenne. Pakko mennä, aivan pakko, ihan vain koska joulu. Vaikka miehen perhe näkee toisiaan jooooka viikko ja puolet marisee joulupöydässä kuinka pitää vielä tehdä sitä ja tätäja täytyy kyllä lähteä ajoissa mutta "tuun sitten ensiviikolla paremmalla ajalla" . Kyllä, lähden kun mies haluaa sinne lähteä, mutta vain jos pääsen illaksi kotiin. Yksinään voi sitten lähteä vaikka koko hemmetin jouluksi. Hyhhyh..
Joulu - tuo kärsimyksen huipentuma kun on pakko olla sukulaisten kanssa vaikka ei haluaisi. Kunnon ihminen kestää sen uljaasti. Kaikki huokaavat helpotuksesta kun jouluhelvetti on ohi ja vasta vuoden päästä seuraava piina.
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihanaa olla anoppilassa, mumma ja vaari viihdyttää lapsia ja minä saan rauhassa kokeilla uusia leipomuksia, siellä löytyy aina innokkaita koemaistajia =)
Joulu on ihan parasta, vaari onnistuu aina kinkun kanssa ja savustaa itse lohta, mumma tekee hyviä lihapullia ja minä teen laatikoita ja jälkiruokia ja lapsilla on hauskaa kun saavat touhuta pihalla vaarin kanssa kaikenlaista.
Mies on onnellinen kun saa vain makoilla sohvalla ja lukea kirjoja rauhassa.
Mä taas meillä tykkään maata sohvalla lueskelemassa koko joulun. Mies saa häärätä keittiössä leipomuksia harjoittelemassa, kun mummi ja ukki viihdyttävät lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Anoppilassa on aina kuoleman tylsää.Ainoat ohjelmat on tv,ruoka,makoilu ja nukkuminen.Erityisesti pyhät menee näissä merkeissä ja pääni hajoaa!
Olen liikkuva ja urheilullinen,en ole tottunut katsomaan salkkareita.Puoliso heittäytyy anoppilassa aina löysäksi.Talo on keskellä korpea eikä ympäristössä ole mitään mielenkiintoista.Lapsia ei ole.
Joulu pakko olla anoppilassa parisuhteen vaatimuksesta tänä vuonna.Inhoan tällaisia jouluja!Kohtalon tovereita?
Ei sellaista olekaan kuin pakko. Aina voi kieltäytyä jos on täysi-ikäinen eikä halua olla anoppilassa jouluna. Sinä valitset.
Lumikenkäily on kivaa ja tehokasta. Myös jonnekki laavulle olisi kiva lähteä. Sukset ei paljoa maksa ja ehkä jostakin saisi vuokrattua vaikka lumiskootterin. Pilkkiäki voisi jos on vettä lähellä. Öinen tähtitaivas kaukana kaupunkien valossa on aika mystistä.. pihalle voisi tehä jätkänkynttilöitä, lyhtyjä ja muuta tunnelmaa. Ahh olisipa jo joulu ja pyhät!
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa, siksi aikoinani laitoinkin stopin moiselle. Nurinaa tuli, mutta kukaan ei enää ihmettele. Nyt vietän vapaat omassa kodissani mieheni kanssa, joka ei myöskään kaipaile kodin sukujoulua. Aikuisena voi valita. Miehesi voi viettää joulun rauhassa lapsuudenkodissaan, sun ei ole pakko sinne mennä. Riitely asiasta on täysin turhaa.
Oikeasti joulunvietot yms. kannattaa keskustella suhteen alussa selväksi jottei kukaan joudu kärsimään. Mulle pakkosukujoulu on kynnyskysymys, en todellakaan halua viettää sellaisia enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
10,sellaista vaihtoehtoa ei ole.Olisin mieluusti kotona,mutta kompromissi tehtävä asiassa.Ap
ei se ole mikään kompromissi, että sinä naama norsunv***tulla siellä pilaat toisten joululaiskottelun, kun talon tavat ei sulle kelpaa. Tuskin olet hyvää seuraa jouluna, kun jo nyt asenteesi on tuollainen. Kannatta mieluummin tehdä sellainen kompromissi, että joko et mene ollenkaan mukaan tai tulet joulupäivän aamuna takaisin omaan kotiisi tekemään niitä omia aktiivisia juttujasi. Ties vaikka mieheiskin olisi salaa tyytyväinen, kun ei tarvitse yrittää keksiä sulle viihdykettä vaan voi kerrankin laiskotella ihan rauhassa?
Tee niin tai näin, niin aina väärin päin. Johonkin jouluketjuun kirjoitin, että kolmen pojan äitinä en todellakaan toivo, että pojat perheineen tulevat meille passattaviksi. Minut haukuttiin pataluhaksi, kun olen niin paska anoppi, etten halua järjestää joulua aikuisten poikien perheille ja passata miniöitä koko joulunpyhät.
Vietän mielelläni joulun mieheni kanssa kahdestaan nauttien, enkä köökissä seisoen ja siinä välillä lapsia vahtien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista olekaan kuin pakko. Aina voi kieltäytyä jos on täysi-ikäinen eikä halua olla anoppilassa jouluna. Sinä valitset.
Juuri näin.Ja se,että tulee riitaa,jos ei suostu olemaan toiselle mielikis,ei tarkoita että on pakko olla toiselle mieliksi.Olisi kyllä hyvä voida selvittää asiat ilman riitelyä,mutta kiristäminen ei kuulu normaaliin ihmissuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10,sellaista vaihtoehtoa ei ole.Olisin mieluusti kotona,mutta kompromissi tehtävä asiassa.Ap
ei se ole mikään kompromissi, että sinä naama norsunv***tulla siellä pilaat toisten joululaiskottelun, kun talon tavat ei sulle kelpaa. Tuskin olet hyvää seuraa jouluna, kun jo nyt asenteesi on tuollainen. Kannatta mieluummin tehdä sellainen kompromissi, että joko et mene ollenkaan mukaan tai tulet joulupäivän aamuna takaisin omaan kotiisi tekemään niitä omia aktiivisia juttujasi. Ties vaikka mieheiskin olisi salaa tyytyväinen, kun ei tarvitse yrittää keksiä sulle viihdykettä vaan voi kerrankin laiskotella ihan rauhassa?
Mikäs sinua oikein vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Tee niin tai näin, niin aina väärin päin. Johonkin jouluketjuun kirjoitin, että kolmen pojan äitinä en todellakaan toivo, että pojat perheineen tulevat meille passattaviksi. Minut haukuttiin pataluhaksi, kun olen niin paska anoppi, etten halua järjestää joulua aikuisten poikien perheille ja passata miniöitä koko joulunpyhät.
Vietän mielelläni joulun mieheni kanssa kahdestaan nauttien, enkä köökissä seisoen ja siinä välillä lapsia vahtien
Sinä olet oivaltanut olennaisen; joulu saa olla parisuhdeaikaa sen jälkeen kun lapset ovat lentäneet pesästä. Varsinkin kun alkaa ikää kertyä, on kohtuutonta että eläkeikäinen joutuu raatamaan ennen joulua aikuisten lasten passaamiseksi. Heidän pitäisi kutsua teidät pitopöydän ääreen vuorovuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet oivaltanut olennaisen; joulu saa olla parisuhdeaikaa sen jälkeen kun lapset ovat lentäneet pesästä. Varsinkin kun alkaa ikää kertyä, on kohtuutonta että eläkeikäinen joutuu raatamaan ennen joulua aikuisten lasten passaamiseksi. Heidän pitäisi kutsua teidät pitopöydän ääreen vuorovuosina.
Siinäkin olen paska-anoppi. En halua lähteä jouluaattona kiertämään kolmessa perheessä, että olisimme tasapuolisia ja kukaan ei tuntisi, että suosimme jotain lasta ja hänen perhettään.
Ihanin joulu on saada levätä ja rentoutua jouluna kahdestaan miehen kanssa.
Ap älä mene! Vaikka kuinka tulisi riitaa, niin kyllä sulla on oikeus viettää joulu niin kuin haluat.
Koska kuitenkin nyt vaikutat siltä, että olet päättänyt mennä, yksi toinen citytyttö (hyi mikä sana), joka kuitenkin nauttii maaseudusta, antaa vinkkejä:
1. Kysy appivanhemmilta voisitko tehdä jotain. Kolata lumet, hakata halkoja, tee lumilyhtyjä pihan koristeeksi jne
2. Olisiko anopilla tai miehelläsi tai jollain tutulla suksia lainaan? Hiihtäminen on yhtä tehokasta kuin juoksu ja vähintään yhtä hauskaa.
3. Sama juttu luistinten kanssa.
4. Lumikenkäily on myös hyvä idea.
5. Juosta ei tarvitse, laitat kunnon kamat päälle ja lähdet hankeen kahlaamaan. Tulee hemmetin kova treeni.
6. Koska -30C ,paikka varmaan pohjoisessa. Onko lähellä laskettelumahdollisuutta?
7. Ihan kävelylenkki kirkkaan tähtitaivaan ja kuutamon alla on aikamoista luksusta.
8. Teet treeniä sisällä. Matto ja vaikka paino mukaan, pilatesta, kahvakuulailua...
9. Kirjoja mukaan. Tabletti mukaan. Keksit jotain muutakin puuhaa.
Mikä tässä nyt on niin hirmu hankalaa? Itse suosittelen lämpimimmin vaikka noita suksien lainaamista.
Ota vaikka tabletti mukaan ja katso siitä netflixiä joulunpyhinä. Tai sitten käyt lenkillä tai ajelulla ilman appivanhempia ja miestä. Tai autat jouluvalmisteluissa, saunan lämmityksessä, puiden pilkkomisessa jne.
Kyllä Aikuinen ihminen itselleen tekemistä osaa järjestää jos vain haluaa. Sinä ap vaikutat siltä että kunhan vaan pitää saada kiukutella ja osoittaa mieltä siitä että joulu menee anoppilassa eikä sinun mielesi mukaan