Mikä siinä on, että aina kun uutisoidaan "millaista on oikeasti köyhän elämä"...
..Niin uutisen perheellä on aina liuta lapsia? Usein vielä taustalla krooninen sairaus, pitkäaikaistyöttömyys, velat ulosotossa tms. vuosia jatkunut tilanne, mistä olisi pystynyt kyllä ennustamaan ennen lasten hankintaakin, että raha tulee olemaan tosi tiukassa ilman perheen lisäystäkin. Toki ymmärrän, että joskus käy sen ensimmäisen yhden tai kahden lapsen saamisen jälkeen huonosti ja vammautuu tms. tai muuten vain lähtee työpaikka alta. Mutta että sen jälkeen tehdään lisää lapsia, ja sitten itketään kun ei ole varaa viedä muksuja Linnanmäelle?? Eikö normaalilla ihmisellä alkaisi tuossa kohtaa kello soida, että ensin kannattaisi tehdä kaikkensa varallisuustilanteen korjaamiseksi, ja sitten vasta tehdä lisää niitä lapsia, jos vielä on aikaa ja resursseja? Tuntuu, etteivät nuo ajattele ollenkaan niitä jo syntyneitä lapsiaan, vaan lisää on vaan saatava vaikkei niitä nyt jo olemassa oleviakaan ole varaa vaatettaa ja viedä sinne Lintsille. Ja sitten syytetään yhteiskuntaa kaikesta, kuinka mikään siinä huonossa tilanteessa ei ole omaa syytä. Pistää vihaksi tuollainen, eniten niiden lasten puolesta.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä, pitäiskö ne lapset tappaa vai?
No ei tietenkään, mutta ainakin voisi hyväksyä ja ymmärtää että on itse tehnyt ne lapset vuosien työttömyyden ja köyhyyden keskelle. Sille ei voi mitään jos on lapset jo tehty ja sitten tapahtuu jotain yllättävää, mutta esimerkiksi juuri siinä uutisessä mistä nyt on paljon puhuttu on tehty neljä lasta vaikka on jo tiedetty että tilanne on huono.
No mitä helvettiä? Muuttuuko se perhe vähemmän köyhäksi jos sen tunnustaa? :D
Toistan: mitä helvettiä se vaikuttaa mihinkään onko ajateltu vai ei, lapset nyt on olemassa tässä maailmassa ja ne pitää jotenkin hoitaa.
Voi luoja.
Älä sitä luojaasi apuun pyytele vaan kerro nyt mitä minä en tässä tajua? Kovasti on aloitusviestiä peukuteltu niin luulisi jonkun voivan selittää mistä on kyse.
Aika hankala enää aloitusviestiä helpommin selittää. Yritä vaikka lukea se vielä pariin kertaan ihan ajatuksen kanssa.
Suomen ilmapiiri on tässä asiassa kyllä selvästi muuttunut. Ennen jotenkin yleisesti ajateltiin, että lasten tekeminen on itsestäänselvyys ja perusasia. Tilanteessa kuin tilanteessa tehtiin "uusia veronmaksajia" ja niitä jotka eivät tehneet, katsottiin vähän ihmetellen. Nykyään taas köyhä ei saisi lisääntymistä ajatellakaan.
Itse ajattelen, että olisi ihan hyvä jos kukaan ei tekisi lapsia, mutta pistänyt vaan silmään tämä raju asennemuutos.
Ehkä Suomestakin on tullut kehitysmaa, jossa lapset ovat vanhuuden sosiaaliturva? Ja ehkä joillain ihmisillä on niin voimakas biologinen lisääntymistarve, että järki ei pysy perässä. Biologia ei tottele taloustilanteita?
Vierailija kirjoitti:
Köyhälläkin on oikeus lisääntyä. Jokainen toivoo ja luottaa elämän kantavan. En usko et kukaan kuvittelisi olevansa 20 vuotta työttömänä. Pohjoisessa on valitettavasti sellainen tilanne.
Siis tottakai toivotaan, että elämä kantaa, mutta ei kai se ole sama kuin että istuu jalat suorina odottamaan sitä elämän kantamista? Tietenkään kukaan ei oleta olevansa 20 vuotta työttömänä, mutta miksi tärkeysjärjestys on lisää lapsia ENNEN työpaikan varmistumista? Raskaana olo tai imetysikäisen hoitaminen eivät ainakaan paranna mahdollisuuksia työpaikan saantiin.
Eli onko tässä siis taas kyse vain yhdestä tavasta korottaa itseään muiden yläpuolelle? "Noi köyhät on kyl niin vitun tyhmii kun ne hankkii noit kersoi, onneks mä en oo hei kuuliks kaikki varmasti?"
Kysykää itseltänne: miksi TE hankitte lapsia. Sitten kysykää mietittekö TE, oliko teillä varaa vai oliko teillä yksinkertaisesti tilanne jossa teidän EI TARVINNUT miettiä?
Koettakaa joskus asettua toisen ihmisen asemaan.
Ei kai kukaan tee lapsia siksi että on oikeus lisääntyä. Lapsia halutaan, jotkut haluaa vähemmän ja jotkut enemmän ja jotkut tass ei halua yhtään lasta. Suomessa ei kuitenkaan nälkään kuole niin ihan hyvin voi tehdä enemmänkin lapsia. Ja hyvä että joku tekee kun syntyvyys laskee koko ajan. Onnettomuuksia ja vastoinkäymisiä sattuu joillekin enemmän.
Rikkaat lapsettomat voisivat tukea köyhiä lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen ilmapiiri on tässä asiassa kyllä selvästi muuttunut. Ennen jotenkin yleisesti ajateltiin, että lasten tekeminen on itsestäänselvyys ja perusasia. Tilanteessa kuin tilanteessa tehtiin "uusia veronmaksajia" ja niitä jotka eivät tehneet, katsottiin vähän ihmetellen. Nykyään taas köyhä ei saisi lisääntymistä ajatellakaan.
Itse ajattelen, että olisi ihan hyvä jos kukaan ei tekisi lapsia, mutta pistänyt vaan silmään tämä raju asennemuutos.
Ehkä Suomestakin on tullut kehitysmaa, jossa lapset ovat vanhuuden sosiaaliturva? Ja ehkä joillain ihmisillä on niin voimakas biologinen lisääntymistarve, että järki ei pysy perässä. Biologia ei tottele taloustilanteita?
Totta kai köyhä saa ajatella lisääntymistä ja jopa lisääntyä - mutta tahtoisin vastauksen siihen, miksi köyhän "pitäisi saada" tehdä kolme tai neljä lasta? Mielestäni jokaisen pitäisi pystyä etukäteen ajattelemaan montako lasta haluaa ja moneenko on varaa ja jos luvut eroavat, niin vetävät itse johtopäätökset...
Usein näissä yhdistävä tekijä on myös se, että kämppä on sotkuinen ja täynnä kaikkea turhaa halpisrojua, poltetaan tupakkaa ja käydään joka ilta lähikuppilassa yksillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään, mutta ainakin voisi hyväksyä ja ymmärtää että on itse tehnyt ne lapset vuosien työttömyyden ja köyhyyden keskelle. Sille ei voi mitään jos on lapset jo tehty ja sitten tapahtuu jotain yllättävää, mutta esimerkiksi juuri siinä uutisessä mistä nyt on paljon puhuttu on tehty neljä lasta vaikka on jo tiedetty että tilanne on huono.
Toistan: mitä helvettiä se vaikuttaa mihinkään onko ajateltu vai ei, lapset nyt on olemassa tässä maailmassa ja ne pitää jotenkin hoitaa.
Voi luoja.
Älä sitä luojaasi apuun pyytele vaan kerro nyt mitä minä en tässä tajua? Kovasti on aloitusviestiä peukuteltu niin luulisi jonkun voivan selittää mistä on kyse.
En ole tuo aikaisempi, mutta voi hyvänen aika teidän kanssa. Idea on se että siinä jutussa isä on/oli kokki - tulot ehkä max 2500/kk + äiti elämäntapasluibailija (ei pysty/kiinnosta mennä töihin) +hankitaan neljä lasta = taloudellinen katastrofi. Ihan lyhyellä ja eksinkertsisella matematiikalla. Ihan oikeasti, aikuisen velvollisuus olisi ihan alun perin ymmärtää seurauksia ja suunnitella elämänsä niin että pärjää taloudellisesti vaikka tulisikin vastoinkäymisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kysykää itseltänne: miksi TE hankitte lapsia. Sitten kysykää mietittekö TE, oliko teillä varaa vai oliko teillä yksinkertaisesti tilanne jossa teidän EI TARVINNUT miettiä?
Koettakaa joskus asettua toisen ihmisen asemaan.
Kyllä meidän piti miettiä, onko tässä nykyisessä taloustilanteessa varaa lapseen. Tulimme siihen tulokseen että kyllä nyt yhteen ainakin, ja mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa (on nyt 2-vuotias) sitä vakaammin olemme sitä mieltä, että lapsi jää ainoaksi. Koska kahdella pienipalkkaisella asuntovelallisella ei olisi varaa antaa kahdelle lapselle kaikkea sitä mitä yhdelle on.
Tää on tätä köyhät kyykkyyn ja marjastamaan -skeidaa, mitä on palstalla tulvinut viime viikkoina. Mitä tyydytystä ap saat tällaisista syyllistämisistä? Onko sinulla kenties mielessä joku tulotaso, mikä pitää ylittää, ennen kuin SAA hankkia lapsia? Kerropa se nyt, niin päästään puhumaan asiasta tuon epämääräisen syyllistämisen sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja.
En ole tuo aikaisempi, mutta voi hyvänen aika teidän kanssa. Idea on se että siinä jutussa isä on/oli kokki - tulot ehkä max 2500/kk + äiti elämäntapasluibailija (ei pysty/kiinnosta mennä töihin) +hankitaan neljä lasta = taloudellinen katastrofi. Ihan lyhyellä ja eksinkertsisella matematiikalla. Ihan oikeasti, aikuisen velvollisuus olisi ihan alun perin ymmärtää seurauksia ja suunnitella elämänsä niin että pärjää taloudellisesti vaikka tulisikin vastoinkäymisiä.
Ja? Mitä sitten? Mitä haluat tehdä asialle?
Toisen elämässä ja valinnoissa on helppo nähdä korjattavaa.
Kuitenkin, jos itse eläisi hänen elämäänsä, niiden ongelmien ja vastoinkäymisten kanssa, saattaisi olla itse päätynyt samaan jamaan. Näillä ihmisillä voi olla alun alkaenkin heikommat resurssit, ongelmia jo varhaislapsuudesta lähtien, sairauksia, kognitiivisia ongelmia tai muuten ongelmia elämänhallinnassa.
Itse olen lähtöisin köyhästä perheestä, jossa oli alkoholismia, käytöshäiriöitä, kirjaindiagnooseja (äidillä ja siskolla) ja mielenterveysongelmia.
Voin sanoa, että vanhempani tekivät parhaansa, mutta heidän parhaansa ei riittänyt takaamaan perheelle normaalia elämää ja toimeentuloa. Olen nähnyt siis erittäin läheltä kuinka vaikeaa elämä voi olla jos resurssit ovat heikot.
Vaikka omassa elämässäni olenkin onnistunut menestymään vanhempiani paremmin ja saavuttanut tavallisen keskiluokkaisen elämän, en koe ylemmyyttä niitä kohtaan jotka eivät pärjää yhtä hyvin. Ymmärrän hyvin että asiat voivat mennä nurjalleen vaikka kaikkensa yrittäisi ja toimisi parhaaksi kokemallaan tavalla.
Yleensä keskituloisillakaan ei ole varaa kuin kahteen lapseen. Siksi se onkin niin yleinen perhekoko. Lähes kaikki nelilapsiset perheet ovat näitä työttömiä, elämänhallinnan ongelmaperheitä. Ainakin mitä itse tunnen. Oletetaan, että yhteiskunta elättää. Kärsijiksi joutuvat lapset :(
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan tee lapsia siksi että on oikeus lisääntyä. Lapsia halutaan, jotkut haluaa vähemmän ja jotkut enemmän ja jotkut tass ei halua yhtään lasta. Suomessa ei kuitenkaan nälkään kuole niin ihan hyvin voi tehdä enemmänkin lapsia. Ja hyvä että joku tekee kun syntyvyys laskee koko ajan. Onnettomuuksia ja vastoinkäymisiä sattuu joillekin enemmän.
Rikkaat lapsettomat voisivat tukea köyhiä lapsiperheitä.
Tottakai lapsia saa tehdä niin paljon kuin haluaa, mutta mun mielestä siinä vaiheessa kun on oltu koko elämä työttömänä mutta silti hankittu monta lasta ja eläintarha on aika naurettavaa uhriutua siitä kun ei ole varaa ostaa kaikille 70e toppahousuja ja matkustaa ulkomaille joka vuosi, tai että saattaa ylipäätään olla tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja.
Kuule, hyvänen aika vaan ihan sun itsesi kanssa.
MISTÄ vi..n perheestä nyt oikein puhut?
Mitä jos opettelisit laittamaan linkin, jos puhut jostakin tietystä yksittäistapauksesta? Olisi ikään kuin kivempi kommentoida, kun sä selvästi mietit jotakin tiettyä uutista, mutta et kerro suoraan, mistä on kyse.
Joku tuolla jo kysyi hyvän kysymyksen: mistä sinä tiedät muiden elämän aikahistorian, kun luet jonkin lehtijutun? Oliko siinä aikajana, josta kävi ilmi äidin ja isän työhistoria, sairaushistoria ja lasten syntymävuodet? Kerrottiinko selvästikin, mitä kaikkia työpaikkoja äiti on hakenut, missä koulutuksessa ollut?
Tuskin.
Olet ap häijy paska. Suoraan sanoen näin.
t. akateeminen kovatuloinen uraäiti, mutta pienten ja vähäosaisten puolella silti
Ei ole minun asiani, ei mitenkään minulle kotiinpäin tai minulta pois, montako lasta naapurin Irma tekee. Mutta jos tämä Irma menee lehteen itkemään miten elämä on rankkaa kun ei käyty kouluja amista pidemmälle, ei ole tehty töitä ja lapsiakin on parille eri ukolle ja jääkarhunkokoisia koiria löytyy useampi, rööki palaa ja kahvinkeittimen hajoaminen kaataa talouden, niin pistää vihaksi. Jos olet itse soppasi keittänyt, niin jooko, älä ruikuta.
Minustakin kaksi lasta köyhille olisi ehdoton maksimi! Lapset eivät joutuisi kärsimään liikaa!
Vierailija kirjoitti:
AP, MISTÄ SÄ TIEDÄT, MISSÄ ELÄMÄNVAIHEESSA NIIHIN UUTISISSA ESIINTYVIIN PERHEISIIN KÖYHYYS ON ISKENYT?
Sori, että huudan, mutta kun olet niin saa...nan tampio besserwisseri, että pakko vähän kiljaista, että kuulet.
Kyllä se köyhä perhekin yleensä elämäänsä suunnittelee, ja lapset on saatu todennäköisesti ennen kuin köyhyyttä aiheuttava elämänmuutos on tullut eteen. Sinähän et voi tietää!
Sitten vielä oma lukunsa on se, että osalle lapsia on tullut yllätysraskauksen takia. Juu, jopa ehkäisy saattaa pettää, eikä se ole edes kovin harvinaista. Voi toki antaa lapsen pois tai teettää abortin, mutta arvostan sitä, että yritetään kantaa vastuu lapsista.
Ja vielä: köyhilläkin ON oikeus lisääntyä. Se on jopa meidän varakkaampien etu, että lapsia hankkivat muutkin kuin keskituloiset ja varakkaat. Jo nyt syntyvyys on todella alhaalla, se on laskenut jo monta vuotta peräkkäin, ja väestö vanhenee huolestuttavaa tahtia. Jonkun pitäisi aikanaa vaihtaa meidän kroonikkovaipat, kun makaamme vanhainkodissa, ja maksaa meidän eläkkeemme.
No enhän minä muuten sitä tietäisikään, mutta kun näissä tarinoissa aina kerrotaan, kuinka vähintään toisen vanhemman ongelmat ovat jatkuneet vuosia, jopa vuosikymmeniä. Lyhyelläkin matematiikalla on helppo laskea, että ne perheen pienimmät on pistetty alulle kun ongelmat ovat olleet päällä jo jonkin aikaa. Tietääkseni kirjoitin jo aloitukseen, että ymmärrän hyvin, jos huonot ajat ovat iskeneet eteen sen ensimmäisen tai toisen lapsen jälkeen, mutta sitä en ymmärrä, että sen työttömyyden, sairauden tms. osuessa kohdalle ei keskitytä selviämiseen niiden nykyisten lasten kanssa, vaan hankitaan lisää. Ei kai kaikilta huonoon tilanteeseen joutuneilta voi juuri siinä kohtaa ehkäisy pettää, ja vielä useamman kerran?
Miksi köyhän oikeus lisääntyä menee edelle lasten oikeudesta kasvaa oloissa, joissa on varaa ruokaan ja vaatteisiin? Eikä niistä lapsista välttämättä niitä paljon kaivattuja tulevaisuuden hoitajia tule. Vanhusten hoitoa ajetaan koko ajan ahtaammalle, jolloin alalle ei kohta edes haluta enää opiskella. Lisäksi monissa tapauksissa köyhyys ja tuolla eläminen valitettavasti periytyy.
No ei tietenkään niissä perheissä, joissa lapset on jo olemassa, asianlaidan myöntäminen enää mitään pelasta - mutta voivat olla vajoamatta vieläkin syvemmälle suohon, jos eivät enää tee enempää lapsia. Jos perheessä on jo vaikka kuusi lasta ja on perkeleen tiukkaa niin jos vanhemmalla käy mielessä että sellainen pieni nyytti olisi vielä aika ihana... niin katsoisi peiliin ja käyttäisi ehkäisyä vaikka haluaisikin vielä yhden lapsen.
Toki toivon, että ne jotka tasapainoilevat reunalla ja miettivät lisää lapsia, laskevat hyvin tarkkaan miten pärjäisivät jos heikko tilanne ei tulevaisuudessa paranisikaan tai jopa huononisi. Toivon että silloin olisi aikuisella ihmisellä kanttia olla tekemättä lisää lapsia.