Naapuri kielsi parveketupakoinnin
Tämä aihe varmasti nostattaa tunteita puolin ja toisin, mutta kysytään kuitenkin. Uudehko naapuri ilmoitti, että tupakointi parvekkeellani on muodostunut ongelmaksi. Taloyhtiömme ei ole kieltänyt parveketupakointia. Miten edetä? Haluan säilyttää naapurisovun mutta en pidä siitä että joku määrittelee mitä kotonani voin tehdä.
Kommentit (45)
Jos nyt alistut naapurin määräiltäväksi, hän alkaa pomottaa muissakin asioissa. Tee hänelle selväksi että parveketupakoinnin kieltäminen ei ole hänen päätäntävallassaan. Naapurisovusta ei kannata välittää tuollaisessa tapauksessa.
Mene tupakoimaan rappukäytävään ja tumppaa tuhkat postiluukusta naapurin kämppään.
Uusi laki on naapurisi puolella. Jos hän vie asiaa eteenpäin niin taloyhtiön toimesta tehdään tutkimuksia laskemalla savua parvekkeeltasi, että kulkeutuuko sitä naapuriin. Jos kulkeutuu niin voi laillisesti kieltää, koska se on myrkkyä. Ajattele niin.päin, että naapurillakaan ei ole oikeutta laskea asuntoosi säännöllisesti sinappikaasua.
taloyhyiön kannattaisi rakentaa pihalle joku pieni katos tupakointia varten, mutta fiksuna voit siirtyä ulos kauemmas polttamaan ihan vapaaehtoisesti. Siis niin kauan kuin Suomessa on vielä laillista polttaa ylipäätään tällaisilla alueiöla, kehitys menee sitä kohti, että ihmisten oikeus raittiiseen terveelliseen ilmaan on suurempi kuin toisen oikeus myrkyttää ilmaa.
Taloyhtiö voi kieltää, naapuri ei.
Kyllä minustakin olisi mukavaa, etten kuulisi kyseisen naapurin perheriitoja olohuoneeseeni tai etten heräisi toisen yötöitä tekevän naapurin oven kolinaan aamuöisin. Nämä ovat kuitenkin asioita jotka pitää hyväksyä kun asuu kerrostalossa. En edes ramppaa tupakalla paljoa vaan pari kertaa illassa. Eri asia olisi, jos taloyhtiön säännöt kieltäisivät parveketupakoinnin. Sitten asia olisi tietenkin selkeä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt alistut naapurin määräiltäväksi, hän alkaa pomottaa muissakin asioissa. Tee hänelle selväksi että parveketupakoinnin kieltäminen ei ole hänen päätäntävallassaan. Naapurisovusta ei kannata välittää tuollaisessa tapauksessa.
Meillä taloyhtiöön muutti nuori pari, joka alkoi heti pomottaa meitä vuosikausia taloyhtiössä asuneita osakkaita. Pari muutti vuokralle. Eivät asuneet kuin vajaan vuoden, tehtiin selväksi ettei heillä vuokralaisina ollut mitään sanan sijaa taloyhtiön asioissa, eikä heillä ollut oikeus pomottaa. Nyt ei enää kukaan rutise ruohonleikkuusta lauantaisin tai sunnuntaisin, se häiritsi paria, kun olisivat halunneet nukkua bileyön jälkeen.
Jos naapuri on tullut jälkeenpäin, niin ilmoita hänelle, että on syytä muuttaa muualle. Sinä olet ollut siellä ensin tupakoinesi. Sama kuin joku muuttaisi tieten tahtoen sikalan viereen ja alkaisi kohta valittaa hajusta vaatien sikalan lopettamista.
Vierailija kirjoitti:
Jos naapuri on tullut jälkeenpäin, niin ilmoita hänelle, että on syytä muuttaa muualle. Sinä olet ollut siellä ensin tupakoinesi. Sama kuin joku muuttaisi tieten tahtoen sikalan viereen ja alkaisi kohta valittaa hajusta vaatien sikalan lopettamista.
Olen asunut talossamme kymmenen vuotta. Ap
No onhan tuo asia vähän sellainen, että kumpi on tärkeämpää... Itse valitsemasi epäterveellinen tapa joka on kuitenkin turhaa, ei mitenkään elinehto sinulle, mutta sitten pakotat toisen niihin savuihin.. Ymmärrän hyvin ärtymyksesi sääntöjen latelemisesta enkä missään nimessä ole mikään ihme röökaajien vihaaja joka haluaa jossain ihme vihoissaan tehdä elämästänne hankalampaa (näitä näkee kans täällä paljon...), mutta itseäni häiritsisi ajatus siitä, että tupakoin ja pakotan vaikka naapurin lapset hengittämään savujani...
No... Itse en kyllä silti todellakaan menisi komentelemaan ketään omin päin, eikä se ehkä asiallisin tapa olisikaan, mutta jos savu tunkeutuisi kotiimme joka päivä, pistäisin taloyhtiölle ehdotusta ja sitä kautta todennäköisesti saisin talon savuttomaksi.
Tuli myös mulle mieleen, että jos nyt lähdet tuohon pompoteltavaksi niin tuleekohan sieltä lisäkomentelua... Hankala juttu, mutta tässä nyt mun ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano sille naapurillesi sitten, että painuu vittuun sieltä ja menee johonkin allergia- ja astmaliiton hyväksymään hypoallergeeniseen asuntolaan asumaan.
Odota vuosi-kaksi, sitten taloyhtiö kieltää tuon. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi ottaa jyrkkää kantaa koska ihmiset harvoin antavat periksi. Neuvottelisin sopisiko tietyt kellonajat?
En kannattaisi itsekään parveketupakoinnin kieltämistä koska sitten tupakoitaisiin vessassa. Vaikka olen paljon kärsinyt tuosta tupakkamiesten terrorista.
Ennemmin eri talot raittiille ja tupakoiville.
Asia on paras ratkaista taloyhtiön tasolla. Voitte äänestää ja siten saatte demokraattisen päätöksen asiaan. On hyvä idea, että taloyhtiö osoittaa tupakointipaikan/-katoksen, mikäli parveketupakointi kielletään.
Hyvä asia sääntöjen tiukentumisessa on se, että osa todennäköisesti vähentää tupakoimista ja kenties lopettaa kokonaan. Huono asia on se, että osa siirtyy tupakoimaan sisätiloissa, koska ulkona on kylmä tai jos haluaakin esim. saunan jälkeen juoda oluen ja polttaa sen kanssa tupakan aamutakissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa helppoa tuo: olen ollut kauemmin ... keskustele rauhallisesti naapurin kanssa, olet oikeassa ettei hän voi kieltää, mutta sovun tähden.
Meidän talossa parveketupakointia ei ole erikseen kielletty. Mutta tupakoivat asukkaat ottavat onneksi muut asukkaat huomioon ja polttavat tupakkansa ulkona.
Jos käyt polttamassa tupakan tyyliin joka tunti, niin voisit polttaa muualla kosks kokemuksesta voin sanoa ettei tupakansavu ole ihanaa varsinkaan kesällä kun ei voi pitää parvekkeenovea auki. Jos taas poltat aamulla ja illalla yhdet niin polta vain. Vaikka ei olekaa kielletty niin joissain tilanteissa kannattaa ajatella muitakin :)
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö voi kieltää, naapuri ei.
Taloyhtiö EI voi kieltää. Ei myöskään naapuri.
No voithan sinä sanoa että voit lopettaa parveketupakoinnin heti kun hän lopettaa sua häiritsevän elämän.
Tupakointi on niitä asioita, joilla ei saa muita häiritä, jos haluaa käydä sivistyneestä ihmisestä. Noudata naapurin toivetta.