Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kortisoliarvo matala. Milloin lääkäriin?

Vierailija
12.10.2016 |

Minulla on aika yksityiselle kuun lopulla. Kävin jo hyvissä ajoin ottamassa verikokeet ja toissapäivänä sain osan arvoista. Kortisoli oli vain 39, kun viite on 138-690. Olo on erittäin huono ja heikko, ja siksi olenkin menossa lääkäriin. Uskaltaakohan tässä odotella vai onko parempi hakeutua heti terveyskeskukseen? Yksityinen endokrinologi, jolle olen menossa, on erittäin pätevä, joten siksikin odottaisin mieluummin sitä.

Kommentit (64)

Vierailija
2/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä tuolla arvolla menisin heti lääkäriin. addisonin tauti on vaarallinen. jos sulle iskee flunssa tai vatsatauti niin varsinkin vatsataudin kohdalla on suuri riski saada addisonin kriisi. (se on vakava juttu) näytät kyseisen verikokeen tuloksen päivystyksessä niin varmasti alkaa tapahtua.

"Tauti voi alkaa varsin rajuna shokin oireilla, jolloin puhumme Addisonin taudin kriisistä. Tälle tunnusomaista on äkillinen verenpaineen lasku, oksentelu, vatsakivut ja tajunnan häiriöt."

http://endokrinologiyhdistys.yhdistysavain.fi/potilasohjeet/addisonin-t…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

äskeiseen viestiini vielä lisäystä. että siis addisonin taudissa on tärkeää lisätä kortisoliannosta aina infektioissa, joissa kuume on yli 38. addisonia sairastava kantaa mukanaa aina sellasta sos-passia/ranneketta, jotta hoitohenkilökunta tietää lisätä kortisolia esim. onnettomuustilanteissa. Myös iso henkinen pelko/paniikkikohtaus saattaa lisätä kehon kortisolin tarvetta, jolloin tarvitaan lisäkortisolia.

en ymmärrä miten olet edes pystyssä/tolkuissa noilla kortisoliarvoilla!!!..:-o itse en sairasta kyseistä tautia, mutta aivolisäkkeeni takia kortisoliarvojani seurataan vuosittain. jo alle 200 pitäisi lääkärien tutkia asiaa tarkemmin, ja tuo sinun arvosi on paaaaaaaaljon pienempi.

http://endokrinologiyhdistys.yhdistysavain.fi/@Bin/174662/3matikainenni…

Vierailija
4/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä olekaan ollenkaan kunnossa. Olo on todella heikko ja uupumus älyttömän voimakasta. En jaksa seistä kauaa. Lihakset ja nivelet on kipeät ja syke korkealla. Ajattelin vain, että voiko odottaa, koska tuo lääkäri jolle olen menossa, on todella osaava, mutta tk:ssa olen usein saanut huono hoitoa tai minua ei ole otettu lainkaan tosissaan. Huonoja kokemuksia. Mutta on kai se pakko mennä, kun tuo arvokin on noin matala. Ap

Vierailija
5/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulosta terveyskeskukseen mukaan lappu addisonin taudista. se on sen verta tuntematon tauti, että ei sitä tk:ssa osata tutkia ja hoitaa.

otat myös tulosteen siitä sun verikoetuloksesta mukaan.

älä peru sitä yksityistä lääkäri aikaa, ennenkuin olet käynyt tk:ssa selvittämässä pääsetkö siellä jo erikoishoitoon eteenpäin.

oletko huomannut ihossasi outoa ruskettumista/päivettymistä, vaikka et ole ottanut aurinkoa? luomissa, kämmenten juonteissa tms.?

kuva addisonin tautia sairastavan ja ei sairastavan käsistä: http://www.rheumatologynetwork.com/sites/default/files/figures_diagrams…

Vierailija
6/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle joka jaksat vastata. :) En ole huomannut tuollaista. Olen pikemminkin todella kalpea ja harmaa. Oireitani ovat lähinnä hirveä uupumus ja heikkous, pahoinvointi ja ruokahaluttomuus, välillä tosi kova suolanhimo ja jano, palelu, runsas hikoilu otsasta, korkea syke (normaalisti sohvalla maatessa 110), erilaiset kiputilat ympäri kroppaa. Ja jatkuva nukkuminen. Nukun 15 tuntia ainakin vuorokaudessa. En jaksa tehdä kotitöitä tai mitään. Makaan vain. Ap

Vierailija
7/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään, vastaan toki, jos näen että voin olla avuksi. :)

usein tuo ihon päivettyminen kielii siitä, että addisonin tauti johtuu itse lisämunuaisista. ja jos on just tuota kalpeutta niin voi silloin johtua myös aivolisäkkeestä (aivolisäke ei käskytä lisämunuaista tuottamaan tarpeeksi kortisolia.)

toi pahoinvointi ja suolanhimo kielii jo pelkästään addissonin taudista. ylipäätään sulla on kaikki klassiset addissonin taudin oireet. lue tuo endokrinologiyhdistyksen teksti, niin huomaat yhtäläisyyden oireisiisi.

Noilla oireilla ja tuolla kortisoliarvolla itse menisin heti päivystykseen.

Vierailija
8/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos yhtään meinaa mennä taju, tulee pahaa vatsakramppia, sekavuutta tms. soitat ambulanssin ja sanot että epäilet addisonin kriisiä. kortisoliarvot pahasti alle viitteen.

terv. äskeisten viestien kirjoittaja. "aivolisäketyyppi" :)

Vierailija
9/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen heti!

Sydänpysähdyksen riski korkea matalilla kortisoliarvoilla!! T:addisonin potilas

Vierailija
10/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystykseen heti!

Sydänpysähdyksen riski korkea matalilla kortisoliarvoilla!! T:addisonin potilas

Hyi hemmetti, jos tämä on totta. :( Mies soittaa lääkäriin, olen itse liian uuvuksissa. Voin kertoa tänne mitä kävi. Minulla on muitakin autoimmuunitauteja, eikö silloin ole suurempi Addisonin taudin riski? Ahdistaa mennä lääkäriin myös siksi, koska olen ylipainoinen ja Addisoniin kuuluu laihtuminen. Olen kyllä laihtunut 7kg ilman syytä nyt syksyllä. Pelkään, että minut nauretaan ulos. Ap

Vierailija
11/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti viestiketjun aloittaja on huomannut nämä loput viestit. eli päivystykseen heti mars!

Vierailija
12/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo on totta, että jos on muita autoimmuunitauteja niin on suurempi riski sairastua addisonin tautiin.

hyvä, että mies soittaa lääkäriin. kerro sitten miten meni.

- aivolisäketyyppi -

Vierailija
13/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain hoitajan ajan puolenpäivän maissa. Puhelimeen vastannut hoitaja oli ainakin ihan pihalla, eikä ymmärtänyt tilannetta. Sain kuitenkin ajan. Ap

Vierailija
14/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä juttu! nyt vaan mies mukaan ja ette lähde sieltä enää kotiin vaan vaaditte päästä lääkärille/päivystykseen ja sitä kautta endokrinologille heti. kyse on hengenvaarallisesta tilasta.

jos nyt hoitaja alkaa jankuttamaan niin sanotte, että hoitaja soittaa suoraan endokrinologian osastolle sairaalaan ja kysyy sieltä mielipidettä - ennen sitä te ette suostu lähtemään huoneesta.

- aivolisäketyyppi-

Vierailija
15/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille, ilman teitä en varmaan olisi tajunnut tilanteen vakavuutta! Ap

Vierailija
16/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei muistinkin yhtäkkiä, että olin kovassa kuumeessa muutama viikko sitten. Kun aiemmin joku mainitsi, että flunssan takia voi tulla Addisonin kriisi. Kuume oli 40 astetta muutaman päivän ajan ja olo mielestäni on pahentunut sen jälkeen. Voiko kortisoli laskea näin alas pelkästään tuon takia? Lähden kohta terveyskeskukseen. Mietin vain, voiko tuolla olla vaikutusta ja kannattaako siitä sanoa. Tosi huono olo on kyllä, nyt tänään on alkanut jatkuvasti vapisuttaa ja vatsa on sekaisin. Toivottavasti saan apua. Ap

Vierailija
17/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano ihmeessä. sulla on addissonin kriisi varmaan juuri nyt päällä.

Vierailija
18/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kortisoli on välttämätön yleishormoni osana energia-aineenvaihduntaa. Se vaikuttaa kaikkiin soluihin ja sitä tarvitaan aina, mutta erityisesti stressitilanteissa. Terveillä ihmisillä sen eritys lisääntyy ruumiillisissa ja henkisissä rasitustilanteissa. Kortisolia erittyy eniten aamulla ja vähiten iltayöllä. Korvaushoitona käytetään glukokortikoiditabletteja (synteettistä kortisolia sanotaan hydrokortisoniksi ja usein sitäkin sanotaan ’kortisoniksi’). Korvaushoidon tavoite on antaa elimistölle se määrä hormonia, joka lisämunuaisen kuuluisi erittää, eli jäljitellä normaalia tilannetta."

http://www.apeced.org/tautikomponentit/lisamunuaiskuoren_vajaatoiminta/

eli sulla kun on kortisolista vajausta, ei tuota kortisolin erityksen lisääntymistä tapahdu ja keho ajautuu kriisiin.

Vierailija
19/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten meni käynti AP?

Vierailija
20/64 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei otettu ollenkaan tosissaan. Kortisoliarvoa lääkäri väitti laboratorion virheeksi ja oireita jännitykseksi. Sain mielialalääkkeen ja sykettä alentavan lääkkeen. En todellakaan aloita mielialalääkettä. En saanut mitään hoitoa, vaikka kuvailin kaikki samat oireet kuin täällä! Voi helvetti, että olen vihainen. On odotettava sitä yksityislääkäriä nyt. Ei suostunut konsultoimaan osaavaa lääkäriä, ei mitään. Ulos vain. Ap