Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien ruikutus ärsyttää, ei meillä keskituloisillakaan

Vierailija
11.10.2016 |

Ole varaa ostaa kaikkea uutena, matkailla ja syödä ravintoloissa! Maksamme isoja päivähoitomaksuja jne... Ihan saman itkuvirren voisi ruikuttaa että yhyy me keskituloiset ei voida ostaa kaikkea mitä halutaan jne... Argh!

Kommentit (371)

Vierailija
281/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa mitä. Sulta hajoaa pesukone - ostat silmiä räpäyttämättä uuden, koska se on teille tarpeellinen. Vähän harmittaa, mahdollisesti seraat budjettiasi vähän aikaa normaalia tarkemmin.

Siltä köyhältä hajoaa pesukone - se säästää seuraavat kuukaudet uuteen ja pyykkää sen aikaa pesutuvassa, koska uuteen ei ole varaa.

Joo - oo vaan kateellinen. Jättäydy toki itse työttömäksi jos noin korpeaa. Saapahan joku fiksumpi sitten työpaikkasi eikä tarvi sunkaan olla enää kateellinen.

Siis mitä ihmettä juuri luin?

Miksi pienituloisella pitäisi ylipäänsä olla oma pesukone, jos taloyhtiössä on pesutupa????

Mun vanhemmat olivat/ovat hyvätuloisia, nyt jo eläkkeellä ja kyllä, meillä oli pesukone, 20 vuotta vanha UPO pesukarhu. Isot pyykkisatsit pestiin aina taloyhtiön pesutuvassa, kuivatettiin kuivaushuoneessa ja mankeloitiin taloyhtiön mankelihuoneessa. Käyttö maksoi, mutta siitä maksettiin, koska vaikka lakanapyykki hoitui näin paljon kätevämmin. Kaikki tekivät näin, lauantaivuoroista suorastaan kilpailtiin.

Opiskeluaikana oli täysin itsestään selvää, että käytettiin taloyhtiön pesutupaa, ei kenelläkään ollut omia pesukoneita.

Täysin eri tilanne, jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa, silloin koneen hajoaminen on nopeasti iso ongelma. Mutta kuuluisalle "kondomi tuntuu kuin söisi karkkia paperi päällä" -perheelle sossu maksoi sen kalleimman mahdollisen, kuivattavan pesukoneen kun heidän pesukoneensa hajosi.

Myöskin jos luulee 70 € olevan joku normaali hinta uusille toppahousuille, kertoo enemmän elämänhallinnasta kuin köyhyydestä.

1300 € pakollisten menojen jälkeen nettona ei ole vähän. Se on paljon.

Toi pesukone oli nyt yksi esimerkki joka tuli mieleen. Laite itsessään ei ollut pointtini, vaan se, että keskituloisen ihmisen talous ei mene sekaisin yhdestä taloudellisesta vastoinkäymisestä toisin kuin pienituloisen. Mikä riivaa ihmistä joka on KATEELLINEN köyhemmälleen? Taitaa olla elämä liian helppoajos toisen köyhyys sapettaa.

Tiedätkö, miksi keskituloisen talous ei mene sekaisin? Koska keskituloisen on pakko varautua ja säästää etukäteen. Jos köyhä pystyy säästämään pesukoneeseen laitteen mentyä rikki, niin hän olisi aivan yhtä hyvin voinut säästää pesukoneeseen jo ennenkuin se menee rikki. Joskus vuosia sitten, kun olin vielä hyväuskoinen, autoin muutamia vähävaraisia ajatellen, että apuni ansiosta he pystyvät laittamaan omia rahojaan säästöön sitä päivää varten, kun jotain taloudessa tapahtuu. Kerran maksoin erään perheen yli tuhannen euron vuokran ja ajattelin, että heiltä säästyneellä tonnilla he saavat seuraavan vuoden aikana  hankituksi ruokaa ja muita välttämättömiä asioita kuten yllättäviä lääkemenoja yms. Luuletko, että pistivät mitään säästöön? Kikkeliskokkelis, omat rahat menikin kaikkeen muuhun, mikä ei ollut millään tavalla tarpeellista. Kahden kuukauden päästä oltiin yhtä köyhiä ja pulassa kuin ennenkin.

Melko lailla näin. Itse olen aina säästänyt aikaisemmin vähätuloisenakin ollessani rahaa niin paljon kuin vain voin, ja kertaakaan ei talous ole kaatunut yllättävistä menoista nimenomaan säästöjen ansiosta. Isoja hankintoja ei kuitenkaan tule montaa vuodessa, joten kun olen ostanut hajonneen tietokoneen tilalle uuden, ehdin taas seuraavaa isoa hankintaa varten säästää uudelleen. Sen sijaan moni tuntemani kroonisesti köyhä rahaa saadessaan ostaa saman tien huippukalliit muotilenkkarit, ulkomaanmatkan, kirkasvalolampun sekä muuta arjen luksusta jota varten keskituloinen joutuu erikseen säästämään. Sitten yllättävän menon pamahtaessa kerjätään lähipiiri läpi jos löytyisi joku hyväuskoinen lainaamaan rahaa että saadaan vuokra maksettua ja ruokaa pöytään. Ja aina kun luulee että tuosta varmaan oppi säästämään niin ei, pian on taas sama tilanne. Näille tapauksille voisi antaa vaikka kymppitonnin kuussa ja silti olisi rahat loppu viikon sisään. 

Vierailija
282/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan erittäin hyvin ja elämässäni on varaa monenlaiseen luksukseen. Silti en ikinä ajattelisi pahaa huono-osaisista, pienituloisista tai työttömistä. Mielestäni hallitus tekee väärin kiristäessään työttömyysturvaa. Ja mielestäni on väärin, että kenenkään tulot ovat niin pienet, että se heijastuu ruokavalioon ja lapsiin. Aloittaja hyvä, mietihän uudelleen onko viestistäsi mitään hyötyä. Joku jossain saattaa itkeä lukiessaan tätä ketjua.

Sun kanssa samaa mieltä, mutta kyllä aloittajakin oli mielestäni ihan asian ytimessä. Olipa sitten köyhä tai rikas, niin eläminen pitäisi suhteuttaa niihin omiin tuloihin ja varallisuuteen. Esim. on ihan oma päätös tehdä vaikka neljä lasta tai ostella melkein sadan euron toppahousuja. Kyllä omista valinnoista on myös osattava kantaa vastuu eikä ruikutettava, että miksi muut ei maksa mun elämistä ja on niin vaikeaa kun ei ole rahaa.

No rupea sinä sitten tekemään niitä lapsia oikein urakalla. Koska tämä maa tarvitsee lapsia ainakin tuplasti enemmän kuin nyt.

Ei tarvi, kun tämä maa saa lapsia  tuontitavarana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työttömän perheen pitäisi saadakaan rahaa käteen saman verran, kuin töissäkäyvän pariskunnan? Jos työttömät saisivat saman käteen, niin ei kai kukaan viitsisi töitä tehdä.

Vierailija
284/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa mitä. Sulta hajoaa pesukone - ostat silmiä räpäyttämättä uuden, koska se on teille tarpeellinen. Vähän harmittaa, mahdollisesti seraat budjettiasi vähän aikaa normaalia tarkemmin.

Siltä köyhältä hajoaa pesukone - se säästää seuraavat kuukaudet uuteen ja pyykkää sen aikaa pesutuvassa, koska uuteen ei ole varaa.

Joo - oo vaan kateellinen. Jättäydy toki itse työttömäksi jos noin korpeaa. Saapahan joku fiksumpi sitten työpaikkasi eikä tarvi sunkaan olla enää kateellinen.

Miksi pienituloisella pitäisi ylipäänsä olla oma pesukone, jos taloyhtiössä on pesutupa????

Mun vanhemmat olivat/ovat hyvätuloisia, nyt jo eläkkeellä ja kyllä, meillä oli pesukone, 20 vuotta vanha UPO pesukarhu. Isot pyykkisatsit pestiin aina taloyhtiön pesutuvassa, kuivatettiin kuivaushuoneessa ja mankeloitiin taloyhtiön mankelihuoneessa. Käyttö maksoi, mutta siitä maksettiin, koska vaikka lakanapyykki hoitui näin paljon kätevämmin. Kaikki tekivät näin, lauantaivuoroista suorastaan kilpailtiin.

Opiskeluaikana oli täysin itsestään selvää, että käytettiin taloyhtiön pesutupaa, ei kenelläkään ollut omia pesukoneita.

Täysin eri tilanne, jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa, silloin koneen hajoaminen on nopeasti iso ongelma. Mutta kuuluisalle "kondomi tuntuu kuin söisi karkkia paperi päällä" -perheelle sossu maksoi sen kalleimman mahdollisen, kuivattavan pesukoneen kun heidän pesukoneensa hajosi.

Myöskin jos luulee 70 € olevan joku normaali hinta uusille toppahousuille, kertoo enemmän elämänhallinnasta kuin köyhyydestä.

Toi pesukone oli nyt yksi esimerkki joka tuli mieleen. Laite itsessään ei ollut pointtini, vaan se, että keskituloisen ihmisen talous ei mene sekaisin yhdestä taloudellisesta vastoinkäymisestä toisin kuin pienituloisen. Mikä riivaa ihmistä joka on KATEELLINEN köyhemmälleen? Taitaa olla elämä liian helppoajos toisen köyhyys sapettaa.

Tiedätkö, miksi keskituloisen talous ei mene sekaisin? Koska keskituloisen on pakko varautua ja säästää etukäteen. Jos köyhä pystyy säästämään pesukoneeseen laitteen mentyä rikki, niin hän olisi aivan yhtä hyvin voinut säästää pesukoneeseen jo ennenkuin se menee rikki. Joskus vuosia sitten, kun olin vielä hyväuskoinen, autoin muutamia vähävaraisia ajatellen, että apuni ansiosta he pystyvät laittamaan omia rahojaan säästöön sitä päivää varten, kun jotain taloudessa tapahtuu. Kerran maksoin erään perheen yli tuhannen euron vuokran ja ajattelin, että heiltä säästyneellä tonnilla he saavat seuraavan vuoden aikana  hankituksi ruokaa ja muita välttämättömiä asioita kuten yllättäviä lääkemenoja yms. Luuletko, että pistivät mitään säästöön? Kikkeliskokkelis, omat rahat menikin kaikkeen muuhun, mikä ei ollut millään tavalla tarpeellista. Kahden kuukauden päästä oltiin yhtä köyhiä ja pulassa kuin ennenkin.

Melko lailla näin. Itse olen aina säästänyt aikaisemmin vähätuloisenakin ollessani rahaa niin paljon kuin vain voin, ja kertaakaan ei talous ole kaatunut yllättävistä menoista nimenomaan säästöjen ansiosta. Isoja hankintoja ei kuitenkaan tule montaa vuodessa, joten kun olen ostanut hajonneen tietokoneen tilalle uuden, ehdin taas seuraavaa isoa hankintaa varten säästää uudelleen. Sen sijaan moni tuntemani kroonisesti köyhä rahaa saadessaan ostaa saman tien huippukalliit muotilenkkarit, ulkomaanmatkan, kirkasvalolampun sekä muuta arjen luksusta jota varten keskituloinen joutuu erikseen säästämään. Sitten yllättävän menon pamahtaessa kerjätään lähipiiri läpi jos löytyisi joku hyväuskoinen lainaamaan rahaa että saadaan vuokra maksettua ja ruokaa pöytään. Ja aina kun luulee että tuosta varmaan oppi säästämään niin ei, pian on taas sama tilanne. Näille tapauksille voisi antaa vaikka kymppitonnin kuussa ja silti olisi rahat loppu viikon sisään. 

Eli 2500€ tuloilla tekee tiukempaa kuin 700€ tuloilla??? Kannattaa vähän hillitä sitä törsäämistä, jos ei elintaso ole kuin niukasti parempi.

Vierailija
285/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö köyhillä ole kotivakuutusta??

Oli tai ei, mutta kotivakuutus harvemmin korvaa rikki mennyttä pesukonetta.

Vierailija
286/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömän perheen pitäisi saadakaan rahaa käteen saman verran, kuin töissäkäyvän pariskunnan? Jos työttömät saisivat saman käteen, niin ei kai kukaan viitsisi töitä tehdä.

Tällä hetkellä tukijärjestelmä on sellainen, että kotona oleva perhe voi saavuttaa täsmälleen saman elintason kuin pienipalkkaisessa työssä käyvien vanhempien perhe. Tämä johtuu nimenomaan porrastetuista päivähoitomaksuista (pienilläkin tuloilla joutuu ylimpään maksuluokkaan), työmatkakustannuksista, verotuksesta ja ylipäänsä siitä, että kaiken joutuu maksamaan itse.

Tämä on se, mitä koko hommassa kritisoidaan.

Vierailija
287/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö köyhillä ole kotivakuutusta??

Ei kotivakuutus korvaa esim 10v vanhaa pesukonetta joka hajoaa vanhuuttaan. Muutenkin aina tulee vuosivähennys joten täyttä summaa ei saa koskaan kodinkoneista

Vierailija
288/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli 2500€ tuloilla tekee tiukempaa kuin 700€ tuloilla??? Kannattaa vähän hillitä sitä törsäämistä, jos ei elintaso ole kuin niukasti parempi.

Mutta kun 2500 tuloista maksaa itse asumisen, ero tasaantuu aika kivasti.

Vierailija
289/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas köyhän syy... ja keskituloiset ei sitä eikä tätä,ainakaan "matkusta Thaimaahan".Kumma juttu,oon itse käynyt siellä kahdesti,mutta olenkin jättänyt lapset tekemättä,koska olen aavistellut,että musta tulisi talous-katkera.

Mulla jää kiinteiden kulujen jälkeen noin 300 € muuhun.Ei se ole paljonkaan ja ei tule mitään tukea tuohon.Tiedän,että tämä on arkipäivää monille ahkerillekin ihmisille.En mä silti ole noin taukki,että keskituloisena (jota en ole) alkaisin marmattamaan noin.Teillä on pakko olla menot epäsuhtaiset jos mihinkän ei ole varaa,koska kyllähän te saatte palkkaa.

Vierailija
290/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi...aivanko 2500 euron tuloista raukka maksaa itse asumiskulut?Onpa rankkaa.Itse näistä 800 euron tuloista maksan kans ihan itse asunnon (en saa esim.tt-tukea) ja pk-seudulla.

Tulkaa testaamaan tätä,niin ette jaksa katkeroitua.

Vierailija
291/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi...aivanko 2500 euron tuloista raukka maksaa itse asumiskulut?Onpa rankkaa.Itse näistä 800 euron tuloista maksan kans ihan itse asunnon (en saa esim.tt-tukea) ja pk-seudulla.

Tulkaa testaamaan tätä,niin ette jaksa katkeroitua.

Ei riitä sympatia teille jotka asutte pääkaupunkiseudulla ja nurisette että on teilläkin korkea vuokra! Totts helvetissä on, mitta eiköhän se ole ollut tiedossa sinne muuttaessa? Jos on pakko Helsinkiin ängetä, niin pitäisitte edes huolen siitä, että pystytte itse maksamaan asumisenne. Häpeä.

Vierailija
292/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä tukijärjestelmä on sellainen, että kotona oleva perhe voi saavuttaa täsmälleen saman elintason kuin pienipalkkaisessa työssä käyvien vanhempien perhe. Tämä johtuu nimenomaan porrastetuista päivähoitomaksuista (pienilläkin tuloilla joutuu ylimpään maksuluokkaan), työmatkakustannuksista, verotuksesta ja ylipäänsä siitä, että kaiken joutuu maksamaan itse.

Miten se on näitten pienituloisten syytä? Hekö ovat ne tulorajat keksineet?

Vierailija
293/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisten ongelma on usein se, että ostavat kalliit talot ja autot. Me olemme keskituloisia, mutta fiksuja rahankäyttäjiä. Emme asu isossa omakotitalossa, vaan järkevän kokoisessa rivarissa. Rivarin ostohinta paljon pienempi kuin okt:n, lisäksi asumiskustannukset pienemmät. Monella keskituloisella perheellä on kaksi rahoituksella ostettua autoa, joiden maksamiseen menee ihan mukavasti rahaa kuukaudessa. Meillä on kaksi n. 3000 euron autoa, jotka on ostettu käteisellä. Meillä on vain yksi lapsi, minä olen 27-vuotias ja mies 30. Säästöjä meillä on n. 12 000. Pystytään matkustelemaan ja harrastamaan helposti. Vaatteet ostetaan yleensä alennusmyynneiltä, koska säästäminen on vain fiksua! Lisäksi kierrätetään paljon tavaraa. Pitäisikö miettiä niitä omia kulutustottumuksia, eikä vain valittaa?

Vierailija
294/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, on se niin köyhää meilläkin! Nettopalkka mulla ja miehellä yhteensä vain 5000€, ei millään riitä! On iso okt, mökki ja kaksi uutta autoa ja kaikki ostattu lainarahalla. Poika harrastaa jääkiekkoa ja tyttö ratsastaa. Saataiskohan mekin sossusta rahaa, kun on niin kurjaa? 

Juuri tuotahan se yleensä on se keskituloisten vinkuminen. On se niin kamalaa kun ei oikein mitään jää laskujen jälkeen ja kaikki on maksettava itse. Niin, mutta mitä on maksettu ennen kuin "käteen ei jää paljon mitään" juurikin ne tilavat omistusasunnot, autot ja kalliit harrastukset. On se kamalaa se ja joku saa sitten ilmaiseksi asua jossain kaupungin vuokra-asunnossa ja päivähoidonkin ilmaiseksi, on se niin paljon paremmpi elämä kun saa kaiken ilmaiseksi? Mutta saako tuo ilmaiseksi elävä samantasoisia asioista kun sinä keskitujloinen, mieti sitä?

Miksi pitäisi saada?

Ei pitäisikään mutta eihän köyhät siitä vingu eli älkää te keskituloisetkaan!

Juuri siitähän tämä keskustelu koskee: köyhien vinkumista. Että onpa niin kauhea elämä, kun ei saa samoja asioita kuin he kuvittelevat keskituloisten saavan.

Vierailija
295/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on näitten pienituloisten syytä? Hekö ovat ne tulorajat keksineet?

Eipä tässä kukaan ole syyttelemässä ketään. Vaan kritisoidaan suomen systeemiä, mikä on mennyt ihan vinoon. Tuloloukku on todellinen ja selvästi näkyvissä arjessa. Köyhät eivät suostu menemään edes osa-aikaiseen työhön, kun "se ei kannata". Ei tajuta sitä, että kun tekee edes jotain, niin mahdollisuudet päästä elämässä eteenpäin kasvaa. Jos jää paikalleen ja odottamaan jotain ihan mahtavaa työtä, josta maksetaan superpalkkaa, niin se karkaa aina vain kauemmaksi. Ja nämä samat hyypät jää kotiin lymyämään ja valittaa kun on niin kurjaa ja köyhää, kun ei saa kaikkea sitä mitä muut. He KUVITTELEVAT kaiken olevan toisenlaista parempituloisten elossa. Vaikka todellisuudessa parempituloisten tulot siirretään ja tasataan niille köyhimmille. Ainoa joka koko systeemistä ja tällä valtiopolitiikalla voittaa on oikeat rikkaat. Ja tällä koko taistelulla on tarkoitus vain jatkaa tätä systeemiä. Saada köyhät ja keskituloiset kuvittelemaan, että asiat olisi jotenkin hyvin. Sama politiikka jatkuu, ellei kansa herää.

Vierailija
296/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisten ongelma on usein se, että ostavat kalliit talot ja autot. Me olemme keskituloisia, mutta fiksuja rahankäyttäjiä. Emme asu isossa omakotitalossa, vaan järkevän kokoisessa rivarissa. Rivarin ostohinta paljon pienempi kuin okt:n, lisäksi asumiskustannukset pienemmät. Monella keskituloisella perheellä on kaksi rahoituksella ostettua autoa, joiden maksamiseen menee ihan mukavasti rahaa kuukaudessa. Meillä on kaksi n. 3000 euron autoa, jotka on ostettu käteisellä. Meillä on vain yksi lapsi, minä olen 27-vuotias ja mies 30. Säästöjä meillä on n. 12 000. Pystytään matkustelemaan ja harrastamaan helposti. Vaatteet ostetaan yleensä alennusmyynneiltä, koska säästäminen on vain fiksua! Lisäksi kierrätetään paljon tavaraa. Pitäisikö miettiä niitä omia kulutustottumuksia, eikä vain valittaa?

Siellä sitten alapeukuttaa ne, joihin kolahti. Ei keskituloisen kuulu elää kuin rikkaan. Tai jos haluaa vaurastua, niin se onnistuu säästämällä ja leikkaamalla kuluja. Köyhään verrattuna keskituloisen elämä on huomattavan helppoa. Minä tiedän, mistä puhun, sillä mekin olemme olleet pienituloinen perhe. Ei ollut ruusuilla tanssimista, mutta selvisimme. Meille selvityminen oli kuitenkin kohtuullisen helppoa, koska ymmärsimme, että pienituloisuus on vain väliaikaista ja sitten helpottaa, kun molemmilla on tutkinnot takataskussa. Emme koskaan valittaneet ja itseasiassa opintojen 2 viimeistä vuotta molemmat tehtiin niin paljon töitä, ettei saatu opintotukia, eikä mitään asumistukeakaan, mutta tulot eivät olleet oikeastaan isommat, kuin toimeentulotukiasiakkaalla asunistukineen. Ahkeruus kannatti, sillä me saatiin muodostettua hyvät kontaktit työelään ja molemmilla oli työpaikat heti valmistuttua. Moni varmasti ajatteli, että meistä tulee sossunelättejä, kun sain lapsemme 21-vuotiaana. Mutta toisin kävi ja hyvä niin.

Vierailija
297/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, on se niin köyhää meilläkin! Nettopalkka mulla ja miehellä yhteensä vain 5000€, ei millään riitä! On iso okt, mökki ja kaksi uutta autoa ja kaikki ostattu lainarahalla. Poika harrastaa jääkiekkoa ja tyttö ratsastaa. Saataiskohan mekin sossusta rahaa, kun on niin kurjaa? 

Juuri tuotahan se yleensä on se keskituloisten vinkuminen. On se niin kamalaa kun ei oikein mitään jää laskujen jälkeen ja kaikki on maksettava itse. Niin, mutta mitä on maksettu ennen kuin "käteen ei jää paljon mitään" juurikin ne tilavat omistusasunnot, autot ja kalliit harrastukset. On se kamalaa se ja joku saa sitten ilmaiseksi asua jossain kaupungin vuokra-asunnossa ja päivähoidonkin ilmaiseksi, on se niin paljon paremmpi elämä kun saa kaiken ilmaiseksi? Mutta saako tuo ilmaiseksi elävä samantasoisia asioista kun sinä keskitujloinen, mieti sitä?

Miksi pitäisi saada?

Ei pitäisikään mutta eihän köyhät siitä vingu eli älkää te keskituloisetkaan!

Juuri siitähän tämä keskustelu koskee: köyhien vinkumista. Että onpa niin kauhea elämä, kun ei saa samoja asioita kuin he kuvittelevat keskituloisten saavan.

En ole se kenelle vastasit mutta ok tämä ketju siis alunperin koski sitä artikkelia missä joku köyhä oli valitellut elintasoaan (en lukenut joten en ihan tiedä mitä siinä oli) mutta tänne on tullut myös paljon muista asioista kommenttia esim. kun itse kirjoitin yhteen lauseeseen että keskituloiset voisivat miettiä saavatko tukien varassa elävät saman elintason kuin sinä niin ihme että monet ottivat sen väärin. Oli siis ehkä tyhmästi muotoiltu sitten, koska en todellakaan tarkoittanut että PITÄISI SAADA, vaan sitä että mikä teitä keskituloisia mättää kun tukien varassa elävällä on todellakin paljon huonompi elintaso kuin teillä eli oletteko oikeasti miettineet sitä ihan kunnolla läpi ja miksi tulee sellaista tekstiä että ihan sama käykö töissä vai ei keskituloisilta? Sen voi ihan matemaattisesti laskea miten elää esim. perhe jonka nettotulot ovat 5500€ ja lapsilisät päälle verrattuna minimitukien varassa eläviin.

Tässäkin ketjussa on monesti mennneet puurot ja vellit sekaisin kun puhutaan keskituloisista sillä tuntuu että monilla on hyvin outo käsitys keskituloisesta ja monet nähtävästi puhuvat pienituloisten vertaamisesta tukien varassa eläviin, eikä keskituloisten, joka on ihan eri juttu. Tämänkin ketjun otsikko oli keskituloisista, joten kyllä asiat vähän rönsyilee jos aletaan puhua sitten jostain erittäin pienituloisista samaan syssyyn. Kyllä siinä on rutkasti eroa jos perhe tienaa nettona 3700€ (pienituloinen mielestäni) tai 5500€. Tuollahan erolla jo makselee omistuasunnon kulut kokonaan esimerkiksi.

Se on sitten jo eri asia kun puhutaan erittäin pienituloisissta ja heidän elintason vertaamisesta tukien varassa eläviin. Sehän on jo moneen kertaan todettu juttu että esim. alle 4000€ nettona tienaava useamman lapsen perhe ei pääse välttämättä yhtään parempaan elintasoon kun tukien varassa elävään. Ainoana erona voi olla se, että työssäkäyvällä on mahdollisuus noilla tuloilla johonkin halpaan omistusasuntoon (ehkä) mutta työttömillä tukien varassa elävillä ei ole sitä mahdollisuutta. Mutta kaiken kaikkiaan se rahamäärä mikä jää elämiseen asumismenojen ja muiden pakollisten menojen jälkeen mitkä johtuvat työssäkäynnistä esim. päivähoitomaksut ja työmatkat, niin ei siinä yhtään enempää jää kun työttömälle perheelle välttämättä. Tämä on vääryys tietenkin ja varsinkin niiden perheiden kohdalla jotka eivät voi edes sitä omistusasuntoa ostaa eli makselevat pienillä tuloilla vuokraa ja kuitenkaan käteen ei jää enempää kun jos työttömänä olisi.

Vierailija
298/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asuessani ostin auton jossa veroa yli 50 000 euroa.  Eli lahjoitin valtiolle 50 000 euroa jaettavaksi köyhille ja laiskoille eli heikommille yksilöille. Lisäksi maksoin omat veroni, yrityksen ja työntekijöiden verot. Puhutaan huomattavista ja valtiolle merkittävistä summista.  Kun muutin ulkomaille toimimaan, niin tunsin suurta helpotusta kun minun ei tarvinnut enää osallistua ammattimaisesti sosiaalituilla elävien suomalaisten ja matujen elättämiseen.

Suosittelen muuttoa, toiminnan tai verotuksen siirtoa johonkin toiseen valtioon, niin vitutus vähenee. Lähes jokainen voi niin tehdä ( myös työntekijä) ja lopulta se koituu myös Suomen parhaaksi kun varat loppuvat. Nyt jo varoja lähtee Suomesta 500-1000 miljoonan euron kuukausivauhtia.

Sinäpäs höveli työnantaja olet, kun palkollistesi verotkin maksat omasta pussista :D Lahjoitit valtiolle yli 50 000 euroa autoveroa, mutta et varmaan lainkaan ole tarvinnut valtion kustantamia teitä? Yrityksesikin logistiikka hoituu ilmoja pitkin :D 

Vierailija
299/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen keskituloinen kahden päiväkoti-ikäisen lapsen äiti. Mies on myös työelämässä ja keskituloinen. Kummallakin meistä on palkka hyvin lähellä suomalaisten mediaania, ja mielestäni sillä elää varsin mukavasti, jos ei yritä näyttää kenellekään. 

Perittyä omaisuutta ei ole sitten yhtään eikä toivottavasti lähiaikoina tulekaan. Rivarinpätkä on vanha, mutta sijainti hyvä. Auto on jo teini-ikäinen. Harrastukset meillä halvat: retkeily, kamppailulajit, käsityöt. Vaatteita ostan paljon kirppareilta, mutta voisin hankkia esim. luksuslaukun koska vain jos haluaisin. Ruokakaupassa en katso yhtään hintoja, mutta sielläkään harvoin haluan mitään ökyä. Kuussa menee säästöön 500 ja lasten lapsilisät. 

Mielestäni on ihan normaalia, että keskituloinen, keskiluokkainen ihminen joutuu valitsemaan, mihin törsää.

Vierailija
300/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä sitten alapeukuttaa ne, joihin kolahti. Ei keskituloisen kuulu elää kuin rikkaan. Tai jos haluaa vaurastua, niin se onnistuu säästämällä ja leikkaamalla kuluja. Köyhään verrattuna keskituloisen elämä on huomattavan helppoa. Minä tiedän, mistä puhun, sillä mekin olemme olleet pienituloinen perhe. Ei ollut ruusuilla tanssimista, mutta selvisimme. Meille selvityminen oli kuitenkin kohtuullisen helppoa, koska ymmärsimme, että pienituloisuus on vain väliaikaista ja sitten helpottaa, kun molemmilla on tutkinnot takataskussa. Emme koskaan valittaneet ja itseasiassa opintojen 2 viimeistä vuotta molemmat tehtiin niin paljon töitä, ettei saatu opintotukia, eikä mitään asumistukeakaan, mutta tulot eivät olleet oikeastaan isommat, kuin toimeentulotukiasiakkaalla asunistukineen. Ahkeruus kannatti, sillä me saatiin muodostettua hyvät kontaktit työelään ja molemmilla oli työpaikat heti valmistuttua. Moni varmasti ajatteli, että meistä tulee sossunelättejä, kun sain lapsemme 21-vuotiaana. Mutta toisin kävi ja hyvä niin.

Tässä on äärimmäisen hyviä pointteja. Meilläkin on vain yksi lapsi. Pieni asunto eikä tällä hetkellä autoa ollenkaan. Kun tulee auton aika, ostamme vain yhden. Meillä ei ole kallista skandinaavista trendikästä sisustusta vaan suurin osa huonekaluista on ostettu tai saatu käytettynä. Koti on silti viihtyisä ja meidän näköinen. Vaatteita ostetaan lähinnä alennusmyynneistä pari kertaa vuodessa. Isompia juttuja varten säästetään.

Moni samoissa tuloluokassa pyörivä tuttu tai kaveri valittaa, että kaikki on niin kallista. Samaan aikaan asutaan miljoonatalossa, ajetaan kahta katumaasturia ja lapsia on tehty takapenkin täydeltä. Lapset pelaa jääkiekkoa, ratsastaa ja soittaa viulua, koska mitä ne nyt töissä ajattelisi, jos lapsilla olisi jotkut halvat harrastukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan