Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien ruikutus ärsyttää, ei meillä keskituloisillakaan

Vierailija
11.10.2016 |

Ole varaa ostaa kaikkea uutena, matkailla ja syödä ravintoloissa! Maksamme isoja päivähoitomaksuja jne... Ihan saman itkuvirren voisi ruikuttaa että yhyy me keskituloiset ei voida ostaa kaikkea mitä halutaan jne... Argh!

Kommentit (371)

Vierailija
321/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin ärsyttää lukea näitä juttuja. Juuri jossain lehdessä oli artikkeli perheestä, joka valitti köyhyydestä. Sekä vanhemmat että lapset olivat kaikki ylipainoisia, joten kyllä heillä on näyttäisi olevan varaa limppariin, karkkeihin ja sipseihin. Lisäksi perheessä oli pari jättikokoista koiraa, muutama kissa ja muitakin elukoita. Johan niidenkin hoitoon menee pitkä penni (aika usein näillä köyhillä muuten on kamala määrä elukoita, vaikka kitistään, ettei rahaa jää mihinkään). Molemmat vanhemmat työttömiä, asuminen yms. maksetaan yhteiskunnan puolesta. Rahaa jäi käteen pitkälti yli tonni kuussa, mutta silläkään ei pärjää (vaikka kaikki pakolliset menot meneekin yhteiskunnan pussista).

Eipä meilläkään rahaa jää juuri tuon enempää käteen, miehen palkka menee lähes kokonaan asuntolainaan ja asumiskuluihin ja minun palkastani maksetaan ruoat, harrastukset, vaatteet jne. Tottakai olisi kivaa matkustella enemmän, ostaa paljon vaatteita ja vaikka toinen autokin, mutta näillä tuloilla mennään. Enkä todellakaan koe, että olisimme köyhiä.

Vierailija
322/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300 €/hlö asumiskulujen jälkeen ei ole vähän. Kokki-isän ainakin pitäisi osata tehdä itse ruokaa. En myöskään ymmärrä, miksi 20 v työttömänä ollut on tehnyt neljä lasta, työttömyyttä oli kuitenkin nuorimmankin syntyessä jatkunut jo yli 10 v. Ei niitä toppahousujakaan tarvitse ostaa edes joka vuosi. Omanikin ovat varmaan 7 v vanhat, vaikka tulojeni puolesta voisin ostaa uudet vaikka joka viikko. Eikä niistä tarvitse maksaa 70 €.

Juuri tämä. Sossutuella on elätetty lapsia jo vuosikausia ja lisää vaan tehdään vaikka töissä ei ole koskaan oltu. Sori, ei vaan sympatiat riitä. Hyvin lyhytnäköistä ajattelua. Kyllä yhteiskunta maksaa -ajattelu. Pienituloinen olen itsekin ja lapset olen kasvattanut yliopistoon saakka. Ei meille ollut mikään ongelma ostaa kirpparilta  mitä tarvitaan, rahat riitti harrastuksiin, leireihin, huvipuistoihin  ym ja nykyään on opiskelijoilla talous hyvin hallussa, edelleen suosivat kirppareita ja hyvin riittää opiskelijan raha muuhunkin kuin siihen makarooniin. Ei Suomessa tarvi kenenkään kuolla nälkään tai asua kadulla. Kyllä tuossa on vanhempien elämänvalinnoilla aiheutettu se ettei raha riitä. Harvassa hyvätuloisessakaan perheessä on neljää lasta. Jutun perhe saa tod.näk. sossusta sähkölaskun, lääkkeet, lääkärikulut ym. Tuokin äiti olisi ehtinyt kouluttautua vaikka uudelle alalle kun nuorin on ollut jo pari vuotta koulussa. Päivähoidot ym ovat todennäköisesti saaneet ilmaiseksi nekin, lapset syöneet siellä. Lasten vikahan tuo ei millään tavoin ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täytyy sanoa että ihan hirveästi ihmetyttää muutama seikka. Mulla on kolme puolituttua yh-äitiä, jotka ovat joko työttöminä tai käyvät pätkittäin esim.siivous-tai muissa matalapalkkatöissä. Välillä on rahat ihan loppu ja sosiaalitoimesta haetaan tietysti apua, että pärjätään lasten kanssa. Sitten kuitenkin esim.kerran vuoteen tai jopa useammin jostain löytyy rahaa käydä lasten kanssa etelänlomilla, päästään huvipuistoihin, tuetuille lomille, lasten harrastuksiin saadaan avustuksia tai vapaaoppilaspaikkoja..pienten tulojen vuoksi saadaan tietysti asumistuki ja ilmainen päivähoito.

Meidän keskituloinen perhe ei saa mitään avustuksia, asumistukia tms. Kaikki maksetaan itse. Pakollisten laina-, asumis-,auto-jne.kulujen jälkeen rahoitetaan lasten vaatteet (useinkin ostetaan käytettyä), urheiluvälineet ja harrastukset. Kotimaassa tai korkeintaan laivamatkan päässä käydään joskus harvakseltaan reissaamassa, sama tilanne useilla sanan palkkatason perheillä. Joskus joku turvautuu esim.lainavapaaseen jos aikoo jotain hankkia tai rahoittaa lasten isompia menoja, käydä jossain tms. Ei todellakaan jää mitään ylimääräistä vaikka töissä käydään ja on käyty äitiyslomia ja isyysvapaita lukuunottamatta koko ajan. Onko nykyajan väliinputoaja oikeasti sittenkin se melkein keskituloinen palkansaaja?

Vierailija
324/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä ei saisi olla mitään kivaa koskaan.

Köyhä saisi ainoastaan käyskennellä metsässä, mutta sieläkin olisi poimittava puolukoita vaikkei niitä tykkäisi syödä. Saisihan niistä 5 euroa.

Sen 5 euroa pitäisi laittaa lanttuihin ja kaaleihin.

Vierailija
325/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua nyt kyllä vähän ihmetyttää että miten näillä keskituloisilla jää niiiiiiiiin vähän rahaa käteen että kaiken joutuu ostaa käytettynä ja lapset ei voi harrastaa yms. yms. Tässä ketjussa ainakin moni itsensä keskituloiseksi luokitteleva on valittanut että kun itse pitää kaikki maksaa ja ei ole varaa ostaa kuin käytettyä. Minut ja mieheni luokitellaan kai pienituloisiksi kun palkasta jää yhteensä meiltä kahdelta käteen n. 3.500 euroa. Tuosta maksetaan asuntolaina ja vastike (yhteensä n.1000 euroa) vakuutukset, ruuat, toisen lapsen harrastuskulut, työmatkakulut jne. Silti meillä on kyllä varaa ostaa vaatteet ihan uutena, talous ei kaadu vaikka pesukone hajoaisi, voidaan käydä ulkona syömässä silloin tällöin jne. Ulkomailla ei juurikaan käydä kun ei ole ollut kiinnostusta mutta suomessa kyllä reissataan varsinkin kesäisin. Ja nyt olen itse vanhempainvapaalla ja hyvin pärjätään silti.

Ja täälläkin moni jankkaa köyhille että säästä, säästä, säästä. Kun ei se köyhä voi kovin paljon säästää kun sitten menee ne tuet. Ja juu-u, niin sen pitäisikin olla että toimeentulotuki ja asumistuki on ne viimeiset vaihtoehdot eli jos niitä saa niin ei kuulukaan niistä säästää. Eli älkää sitten valittako miksi köyhät ei säästä kun teidän mielestä toimeentulotuesta ei kuulukaan jäädä mitään säästöön! Joo on niitä ihmisiä joilla ei ole aikomustakaan mennä koskaan töihin. Mutta paljon on myös niitä jotka syystä tai toisesta ovat joutuneet työttömäksi tai sairastuneet ja siitä köyhyydestä ei niin vaan nousta jos työkykyä ei ole tai työpaikkoja ei vaan riitä kaikille!

Ja se jos köyhä toteaa että voi hitsi kun mulla ei ole varaa lähteä ikinä etelänlomalle tai ostaa uusia vaatteita, se ei ole aina valittamista vaan ihan vaan toteamus. Jos köyhä harmittelee köyhyyttään niin ei se aina tarkoita sitä että sen köyhän mielestä yhteiskunnan pitäisi antaa sille enemmän rahaa. Ihan kuin joku jolla on töitä saattaa todeta joskus että onpa töissä ollut rankkaa viimeaikoina niin ei se tarkoita sitä että se ihminen haluaisi jättäytyä työttömäksi.

Keskituloiset joutuu joo maksaa kaiken itse ja voi tuntua siltä että käteen jää kaikkien kulujen jälkeen saman verran kuin köyhällä. Mutta keskituloinen kuitenkin usein maksaa omaa asuntoa eikä joudu miettimään ruokakaupassa mitä on varaa ostaa ja ylipäätään voi elää leveämmi n. Ja toki näin kuuluukin olla, että kun on rahaa tienannut niin voi ostaa monipuolista ruokaa ja ostaa asunnon ja auton jne. Köyhä joutuu miettiä ja laskea senttejä mihin riittää rahat, onko esim. varaa ostaa täysjyväpastaa vai onko pakko ostaa tavallista.

Köyhä joutuu myös jättää monia kivoja juttuja väliin koska ei ole varaa lähteä esim. ystävien kanssa leffaan tai syömään tai risteilylle jne. Pitemmän päälle se on tosi kuluttavaa ja masentavaa ja lannistavaa. Ärsyttää se että kaikki köyhät niputetaan samaan sossupummikategoriaan vaikka monet kuitenkin yrittää päästä sieltä köyhyydestä ylös. Ja edelleen toistan että se että toteaa että ei ole varaa asiaan x, ei ole automaattisesti valittamista.

Vierailija
326/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät köyhät muuta pois Suomesta loisimasta. Te köyhät olette maan vihatuin kansanosa kun te varastatte toisten pöydästä. Olette pohjasakkaa ja inhottuja.

Vierailija
327/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät on rumia ja ne haisee pahalta.

T: Rikas

Vierailija
328/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan kumma ettei ap ja kaltaisensa hyppää pois oravan pyörästä ja ala tienaamaan sossun luukulla kun se näyttää olevan se ikuisen kateuden aihe.Luuletko ap että elämäsi paranee jos köyhältä viedään viimeisetkin pennit?

Vierailija
329/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan erittäin hyvin ja elämässäni on varaa monenlaiseen luksukseen. Silti en ikinä ajattelisi pahaa huono-osaisista, pienituloisista tai työttömistä. Mielestäni hallitus tekee väärin kiristäessään työttömyysturvaa. Ja mielestäni on väärin, että kenenkään tulot ovat niin pienet, että se heijastuu ruokavalioon ja lapsiin. Aloittaja hyvä, mietihän uudelleen onko viestistäsi mitään hyötyä. Joku jossain saattaa itkeä lukiessaan tätä ketjua.

Lue se Iltalehden juttu. Neljä lasta hommattu, äiti ei ikinä töissä, isä tuilla ja jo aikuisiksi kasvaneet lapsetkin vaan kököttää kotona muiden elätteinä. Ja sitten kitistään. Ja kehdataan väittää ettei tilanne muka ole itse aiheutettu ja ulistaan ettei saada 70 euron toppahousuja. Siis häpeä, sinä.

Ohis jutussa todettiin, että toppahousut maksaa 70 euroa ja työtön perhe saa vaatteensa sukulaisilta ja kirpputoreilta. En ymmärrä tätä palstamammojen asioiden painotustapaa. Kai köyhäkin perhe saa kaupassa edes vilkaista normaalihintaisen mahdollisesti haluamansa tuotteen hinnan ( tässä tapauksessa nuo toppahousut ) ja todeta että ei ole varaa.

Toppahousujen normaalihinta ei ole 70 euroa. 30-40 euroa maksimissaan.

Mä ostin mun pojalle toppahousut, maksoi 19,90 eikä ollut edes tarjouksessa. Keväällä niitä saa puoleen hintaan.

Mä olen taas ostanut lapsille useammatkin toppahousut joiden normaali hinta on n. 70€. Ne ovat tietenkin saattaneet olla alennusmyynnissä, mutta kuitenkin. Mä en edes katso housuja joiden ovh on alle 30€. Mun mielestä vedenpitävät, hyvin istuvat, laskettelumonon kanssa sopivat, lumilukolliset lahkeet, vetoketjutaskuilla varustetut ja säädettävällä vyötärönauhalla varustetut kulutusta kestävät toppahousut maksavat juurikin sen 70€ ja yli. Mä en näe mitään syytä ostaa muunlaisia housuja ulkoiluun, vaikka raha ei meilläkään kasva puussa. Kun ostaa vielä mustana, niin ne on mm. ajattomat ja voi helposti kierrättää tytöiltä pojille. Pyrin aina ostamaan kaikki vaatteet alesta tai kirppikseltä. Mutta katson enemmän laatua suhteessa hintaan kuin pelkkää hintaa.

Vierailija
330/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan fakta ja tutkittu asia, että keskituloiset maksavat suomessa kaiken. vrt. juhana vartiainen, osmo soininvaara ja heikki hiilamo näin vaikka aluksi.

me emme sa atulonsiirtoja, me maksamme ne ja me emme saa korkotukia.

olemme ainoat, jotka eivät saa asumiskuluihin mitään kompensaatiota.

suomessa ei myöskään ole progresiivinen verotus, se sahaa ylös ja alas aina parin sadan euron jälkeen. voi olla ettei ylennys esim. kannata

Vierailija
331/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on ihan fakta ja tutkittu asia, että keskituloiset maksavat suomessa kaiken. vrt. juhana vartiainen, osmo soininvaara ja heikki hiilamo näin vaikka aluksi.

me emme sa atulonsiirtoja, me maksamme ne ja me emme saa korkotukia.

olemme ainoat, jotka eivät saa asumiskuluihin mitään kompensaatiota.

suomessa ei myöskään ole progresiivinen verotus, se sahaa ylös ja alas aina parin sadan euron jälkeen. voi olla ettei ylennys esim. kannata

Kun keskituloinen maksaa veroja, hän saa niille paljon vastinetta, kuten lapsille ilmaisen hyvän koulun. Ja käteen jää enemmän kuin riittävästi. Kaikkea en itse keskituloisena ajattele tarvitsevani. Meillä on varaa matkustella jonkin verran, kun ostamme monia asioita käytettynä. Kierrättämisessä ei ole mitään vikaa.

-Asunnon ja auton omistaminen maksaa. Omistaminen on keskiluokan itse valittu 'onnettomuus'. Aina voi jättäytyä työttömäksi ja toivoa, että kaupungilta saisi vuokrakämpän Kontulasta. Metrolippuihin ei sitten kyllä kovin usein olisi varaa.

Vierailija
332/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittu että kehtaatte heikompianne haukkua. 

kyse ei ole heikompien haukkumisesta. 

Vierailija
333/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pesutuvassa on niin kamalaa?

Voisin kuvitella, että lapsiperheessä vähän hankala. Kahden aikuisen taloudessa ainoastaan kätevä.

Me asuttiin aikoinaan kerrostalossa, jossa oli maksuton pesutupa. Pesutupa oli meidän rappukäytävän kellarissa muutaman askeleen päässä kotiovelta. Sitä onnistui hyvin lapsiperheenkin käyttää kun pääsi niin nopsaan vaikka lasten kanssa pyykille. Monesti mulla oli vauva pyykkikorissa mukana kun kävin tuvassa. Meidän seinänaapurin lapsiperhe ei koskaan käyttänyt pesutupaa kun se oli jotenkin niin noloa köyhäilyä. Heidän pesukone oli joku vanha ryskyttävä romu, joka aina lingotessa hyppi suurinpiirtein eteiseen saakka. Mä kävin pyykkituvassa pesemässä pyykit uusilla hienoilla koneilla ja sain kuivat pyykit muutamassa tunnissa viikattua kaappeihin. Naapurilla oli pyykkitelineitä notkumassa ympäri kämppää päivä kausia ja emäntä koko ajan valitti huonosta pesukoneesta ja ärsyttävistä pyykkitelineistä. Mä joka valitukseen vaan vastasin, että käytä tota pyykkitupaa. Mutta ei voinut leimautua köyhäksi.

Vierailija
334/371 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella, että lapsiperheessä vähän hankala. Kahden aikuisen taloudessa ainoastaan kätevä.

Me asuttiin aikoinaan kerrostalossa, jossa oli maksuton pesutupa. Pesutupa oli meidän rappukäytävän kellarissa muutaman askeleen päässä kotiovelta. Sitä onnistui hyvin lapsiperheenkin käyttää kun pääsi niin nopsaan vaikka lasten kanssa pyykille. Monesti mulla oli vauva pyykkikorissa mukana kun kävin tuvassa. Meidän seinänaapurin lapsiperhe ei koskaan käyttänyt pesutupaa kun se oli jotenkin niin noloa köyhäilyä. Heidän pesukone oli joku vanha ryskyttävä romu, joka aina lingotessa hyppi suurinpiirtein eteiseen saakka. Mä kävin pyykkituvassa pesemässä pyykit uusilla hienoilla koneilla ja sain kuivat pyykit muutamassa tunnissa viikattua kaappeihin. Naapurilla oli pyykkitelineitä notkumassa ympäri kämppää päivä kausia ja emäntä koko ajan valitti huonosta pesukoneesta ja ärsyttävistä pyykkitelineistä. Mä joka valitukseen vaan vastasin, että käytä tota pyykkitupaa. Mutta ei voinut leimautua köyhäksi.

Pesutupa on kiva jos sellainen on, ainakin jos vuoroja riittää. Mutta ei sellaisia ole läheskään joka talossa.

Vierailija
335/371 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi minäkin käyttäisin takuulla pesutupaa jos se olisi noin lähellä. Voisin vaikka maksaakin siitä käytöstä. Ärsyttää kun meidän taloyhtiössä ei edes ole pesutupaa, mutta on käyttöoikeus viereisen taloyhtiön pesutupaan. On sen verran hankala lähteä sinne pyykkivuoren ja vauvan kanssa että tyydyn pesemään kotikoneella.

Vierailija
336/371 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaa mitä. Sulta hajoaa pesukone - ostat silmiä räpäyttämättä uuden, koska se on teille tarpeellinen. Vähän harmittaa, mahdollisesti seraat budjettiasi vähän aikaa normaalia tarkemmin.

Siltä köyhältä hajoaa pesukone - se säästää seuraavat kuukaudet uuteen ja pyykkää sen aikaa pesutuvassa, koska uuteen ei ole varaa.

Joo - oo vaan kateellinen. Jättäydy toki itse työttömäksi jos noin korpeaa. Saapahan joku fiksumpi sitten työpaikkasi eikä tarvi sunkaan olla enää kateellinen.

Siis järkyttävää, kun joutuu pyykkään pyykkituvassa!

Vierailija
337/371 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan erittäin hyvin ja elämässäni on varaa monenlaiseen luksukseen. Silti en ikinä ajattelisi pahaa huono-osaisista, pienituloisista tai työttömistä. Mielestäni hallitus tekee väärin kiristäessään työttömyysturvaa. Ja mielestäni on väärin, että kenenkään tulot ovat niin pienet, että se heijastuu ruokavalioon ja lapsiin. Aloittaja hyvä, mietihän uudelleen onko viestistäsi mitään hyötyä. Joku jossain saattaa itkeä lukiessaan tätä ketjua.

Lue se Iltalehden juttu. Neljä lasta hommattu, äiti ei ikinä töissä, isä tuilla ja jo aikuisiksi kasvaneet lapsetkin vaan kököttää kotona muiden elätteinä. Ja sitten kitistään. Ja kehdataan väittää ettei tilanne muka ole itse aiheutettu ja ulistaan ettei saada 70 euron toppahousuja. Siis häpeä, sinä.

Se aikuinen 18v lapsi käy ammattikoulua. Asuu kotona kuten monet tossa tilanteessa

Mistään ei kiristy. Isä sairastunut. Äiti työtön. Kalliit toppahousut oli maininta siitä mihin ei ole varaa

Miten tästäkin jutusta niin moni on näreissään. Ihan neutraali kuvaus köyhyydestä. Pikkurahoilla elää 6 henkilöä

Toppahousut voi mainiosti saada vaikka 5 eurolla UFF:sta. Siellä shoppailevat myöskin ne työssäkäyvät. 

Ei kaiken tarvitse olla uutta ja kallista.

Vierailija
338/371 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa mitä. Sulta hajoaa pesukone - ostat silmiä räpäyttämättä uuden, koska se on teille tarpeellinen. Vähän harmittaa, mahdollisesti seraat budjettiasi vähän aikaa normaalia tarkemmin.

Siltä köyhältä hajoaa pesukone - se säästää seuraavat kuukaudet uuteen ja pyykkää sen aikaa pesutuvassa, koska uuteen ei ole varaa.

Joo - oo vaan kateellinen. Jättäydy toki itse työttömäksi jos noin korpeaa. Saapahan joku fiksumpi sitten työpaikkasi eikä tarvi sunkaan olla enää kateellinen.

Siis järkyttävää, kun joutuu pyykkään pyykkituvassa!

Niin tekevät monet työssäkäyvätkin. Pitämättä siitä mitään meteliä. Mikä ongelma?

Vierailija
339/371 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi...aivanko 2500 euron tuloista raukka maksaa itse asumiskulut?Onpa rankkaa.Itse näistä 800 euron tuloista maksan kans ihan itse asunnon (en saa esim.tt-tukea) ja pk-seudulla.

Tulkaa testaamaan tätä,niin ette jaksa katkeroitua.

Ei riitä sympatia teille jotka asutte pääkaupunkiseudulla ja nurisette että on teilläkin korkea vuokra! Totts helvetissä on, mitta eiköhän se ole ollut tiedossa sinne muuttaessa? Jos on pakko Helsinkiin ängetä, niin pitäisitte edes huolen siitä, että pystytte itse maksamaan asumisenne. Häpeä.

Muuttaessa? Aika moni meistä myös ihan syntyy täällä.

Ai niin mutta sittenhän voi muuttaa Kemiin missä asuminen on halpaa. Töitäkään ei tosin ole, mutta ei se haittaa, kun sossu maksaa ja vuokra on halvempi kuin pk-seudulla.

Vierailija
340/371 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävä jäi työttömäksi osa-aikaisesta työstään. Oli tullut palkallaan nippanappa toimeen, ei saanut mitään tukia mistään, ainoa lapsi jo aikuinen ja omillaan. Asuu omassa velattomassa asunnossa, ei omista autoa. Nyt saa työttömyyskorvauksen lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea. Ihan itse sanoi, että vähän enemmän jää nyt käteen kuin jäi palkasta. Siinä sitten naureskeli, että miksikähän hänkin oli tuossa pienipalkkaisessa työssä yli 10 v, kun saman olisi saanut tekemättä mitään. Aivan turha väittää, etteikö sossutuilla pääse samaan elintasoon kuin kuka tahansa pienipalkkainen. Ja keskituloisellekaan ei jää kovin paljon  enempää, kun verot vähennetään ja kaiken joutuu aina maksamaan itse ja täysihintaisena. Toki on totta, että keskituloisilla on oma asunto, jota maksetaan pois, mutta on siitä kulujakin.

Minä en ainakaan kritisoi yleensä sossutukia, kun ne tulevat tarpeeseen ja oikein, eli kyllä työttömällä pitää olla päiväraha ja opiskelijalla opintotuki jne. Mutta mun mielestä oleellista on se, että ei niitä tukia ole tarkoitettu pitkäaikaiseksi avuksi, vaan ainoastaan kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Eli ei mitään elämäntapasossuilua, jota on ihan riittävästi. Ei varmasti sossutuilla leveästi elellä, mutta eihän ole tarkoituskaan, vaan ainoastaan auttaa selviytymään pahimman yli.

Työttömyyskorvauksella, asumistuella ja toimeentulotuella ei asuntoa osteta. Eli jollei perintörahoilla asuntoa ostanut, niin sitten sillä penellä palkalla.

No sitten varmaan olisi kannattanut sen esimerkkiperheen äidinkin olla jossain välissä töissä 20 vuoden aikana. Olisi saanut palkkatuloja ja olisivat voineet ostaa sen asunnon.

Mutta kai sitä odotetaan, että ollaan koko ikä työttömänä ja yhteiskunta lahjoittaa ilmaisen omakotitalon ja maksaa kulut siihen ja lomamatkat joka paikkaan ja vielä ostetaan uudet vaatteet. Kun töitä tekevälläkin ne on.

Ihme fantasia. Eihän tuollaista kukaan ole väittänyt. Ja todella hyödyllistä on sanoa työttömälle, että hänen kannattaisi jossain välissä tehdä töitä. Työttömyyttä on, koska työtä ei riitä kaikille. 

Sen sijaan keskituloiset tuntuvat oudosti usein kuvittelevan, että on vääryys, jos keskituloinenkin joutuu joskus säästelemään ostoksissaan sen jälkeen, kun on ottanut ison asuntolainan.

Meinaat siis, että jos on ollut työttömänä ikävuodet 20v-40v, niin se johtuu ihan siitä, ettei niitä töitä riitä kaikille. Eikö olisi auttanut vaikka lukea joku ammatti. Kemissäkin on ihan vaikka keikkaa lähihoitajille, samoin Torniossa. 

Ja hassua, että jos keskituloinen tekee neljä lasta, niin rahojen tiukkuus on oma valinta, mitä teet lapsia. Mutta kun työtön pariskunta tekee neljä lasta, niin yhteiskunnan pitäisi auttaa lisää, että reppanoille asumiskulujen jälkeen jäisi enemmän käteen, kuin 1300 euroa. Ja rahojen tiukkuus ei ole heille missään nimessä heidän oma syy, vaan jonkin ihmeellisen yhteiskunnan kylmyyden. 

Minä en noin vain usko, ettei Kemistä olisi naisihminen saanut kahteenkymmeneen vuoteen yhtään mitään työtä.

Varsinkin kun iso osa tuosta kahdestakymmenestä vuodesta taloudessa on mennyt erinomaisesti (1990-luvun lopulta noin vuoteen 2008). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi