Köyhien ruikutus ärsyttää, ei meillä keskituloisillakaan
Ole varaa ostaa kaikkea uutena, matkailla ja syödä ravintoloissa! Maksamme isoja päivähoitomaksuja jne... Ihan saman itkuvirren voisi ruikuttaa että yhyy me keskituloiset ei voida ostaa kaikkea mitä halutaan jne... Argh!
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, on se niin köyhää meilläkin! Nettopalkka mulla ja miehellä yhteensä vain 5000€, ei millään riitä! On iso okt, mökki ja kaksi uutta autoa ja kaikki ostattu lainarahalla. Poika harrastaa jääkiekkoa ja tyttö ratsastaa. Saataiskohan mekin sossusta rahaa, kun on niin kurjaa?
Juuri tuotahan se yleensä on se keskituloisten vinkuminen. On se niin kamalaa kun ei oikein mitään jää laskujen jälkeen ja kaikki on maksettava itse. Niin, mutta mitä on maksettu ennen kuin "käteen ei jää paljon mitään" juurikin ne tilavat omistusasunnot, autot ja kalliit harrastukset. On se kamalaa se ja joku saa sitten ilmaiseksi asua jossain kaupungin vuokra-asunnossa ja päivähoidonkin ilmaiseksi, on se niin paljon paremmpi elämä kun saa kaiken ilmaiseksi? Mutta saako tuo ilmaiseksi elävä samantasoisia asioista kun sinä keskitujloinen, mieti sitä?
Kuule ensinnäkin verotus pitää huolen, että tuollaista summaa aniharvalle jää käteen. Ja se talolaina nielee aika ison summan, vaikka olis ihan tavallinen perustalo. Ja tadaaa, voi tulla yllärinä, mutta talossa (lue: pankin) on paljon kuluja, joita vuokra-asunnossa ei ole: mm. jätemaksu, lämmitys, vakuutus, voi olla nuohousta, ilmastointiputkiston puhdistusta ja kun joku kone menee rikki, ihan itse sen korjautat tai ostat uuden. On oltava ruohonleikkuri, lumikola..myös tarvittavat remontit maksat itse. Mietipä sitä seuraavan kerran kun vuokraisäntä ostaa sun kämppään uuden jääkaapin.
Läheskään kaikilla omakotiasujilla ei ole varaa uuteen autoon, olen kohta viisikymppinen, eikä mulla ole vielä koskaan ollut uutta autoa. Edellinen autoni oli 23-v, kun vaihdoin sen tähän uudempaan, joka on vain 12-v. Mitään ihmeellisiä kalliita harrastuksiakaan meidän lapsilla ei ole koskaan ollut, koulun kerhoissa kävivät. Ulkomailla ollaan käyty kerran Tukholmassa, kerran Tallinnassa ja kerran reissattin Norjassa. Kotimaanmatkailua kyllä on harrastettu, yövyttiin lähinnä sukulaisilla, kesähotelleissa ja joskus teltassakin. Vuosi aina säästettiin, että päästiin kesälomareissulle. Ja rahaa niihin tienattiin esim. pulloja keräämällä ja kirpparimyynnillä. Tällä hetkellä tytär tienaa leipomalla myyjäisiin, säästää haaveleimaansa ulkomaanmatkaan.
Esikoisen syntyessä ostin käytetyt vaunut, pinnasängyn, syöttötuolin, sitterin.. ja ne palvelivat kaikkien kolmen lapsen aikana. Ompelin kestovaipat, tein kaikki ruuat itse ja onneksi imetyskin onnistui, siinäkin säästyi pitkä penni. Kirpparilta olen aina ostanut kaiken mitä on löytynyt, hyödyntänyt alennukset ja tarjoukset, tehnyt ruuat itse, poiminut marjat jne. Pärjääminen tällä hintatasolla ja tavallisella palkalla on kovaa työtä, ei kukaan saa ilmaiseksi mitään. Paitsi perijät ja sossuelätit.
Kotihoidontuella olevahan saa tehdä töitä minkä pystyy. Minäkin tein töitä iltaisin ja viikonloppuisin, tein mm. galluphaastatteluja ja siivoustöitä, (ihan hyvin pääsi ilman koulutustakin) ja lauantaisin olin joskus myyjänä eräässä pikkukaupassa. Kyllä niitä mahdolllisuuksia useimmiten on, mutta onhan se toki paljon helpompaa hakea rahat sossunluukulta. Se vain, että jonkun nekin rahat on tienattava.
Mitä köyhempi on, sitä varmemmin käyttää kalleimpia kauppoja eli K-kauppoja jne.! Itse en suostu ostamaan niistä kuin harvoin ja vähän! Tuloni 2700 e nettona kuussa. Lastenvaatteet eivät kulu loppuun niin nopeasti ettei niitä voisi ostaa käytettynä mutta jos ei kelpaa kuin kalleimmat toppikset, niin....! Itse katson kaikki hinnat tarkasti, enkä eläessäni laittaisi kenenkään housuihin 70 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pesutuvassa on niin kamalaa?
Voisin kuvitella, että lapsiperheessä vähän hankala. Kahden aikuisen taloudessa ainoastaan kätevä.
Vierailija kirjoitti:
Se että sen kanssa on naimisissa sitten yleensä sen 4h minkä koko vuoro kestää ja tunnein välein käytävä tyhjentämässä pesu- tai kuivauskonetta. Tosin ei ehkä haittaa jos on työttömänä kotona paitsi aika passissa sitä saa olla sitten jos pyykkiä on niin paljon että useampana päivässä viikossa pitää käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, on se niin köyhää meilläkin! Nettopalkka mulla ja miehellä yhteensä vain 5000€, ei millään riitä! On iso okt, mökki ja kaksi uutta autoa ja kaikki ostattu lainarahalla. Poika harrastaa jääkiekkoa ja tyttö ratsastaa. Saataiskohan mekin sossusta rahaa, kun on niin kurjaa?
Juuri tuotahan se yleensä on se keskituloisten vinkuminen. On se niin kamalaa kun ei oikein mitään jää laskujen jälkeen ja kaikki on maksettava itse. Niin, mutta mitä on maksettu ennen kuin "käteen ei jää paljon mitään" juurikin ne tilavat omistusasunnot, autot ja kalliit harrastukset. On se kamalaa se ja joku saa sitten ilmaiseksi asua jossain kaupungin vuokra-asunnossa ja päivähoidonkin ilmaiseksi, on se niin paljon paremmpi elämä kun saa kaiken ilmaiseksi? Mutta saako tuo ilmaiseksi elävä samantasoisia asioista kun sinä keskitujloinen, mieti sitä?
Kuule ensinnäkin verotus pitää huolen, että tuollaista summaa aniharvalle jää käteen. Ja se talolaina nielee aika ison summan, vaikka olis ihan tavallinen perustalo. Ja tadaaa, voi tulla yllärinä, mutta talossa (lue: pankin) on paljon kuluja, joita vuokra-asunnossa ei ole: mm. jätemaksu, lämmitys, vakuutus, voi olla nuohousta, ilmastointiputkiston puhdistusta ja kun joku kone menee rikki, ihan itse sen korjautat tai ostat uuden. On oltava ruohonleikkuri, lumikola..myös tarvittavat remontit maksat itse. Mietipä sitä seuraavan kerran kun vuokraisäntä ostaa sun kämppään uuden jääkaapin.
Läheskään kaikilla omakotiasujilla ei ole varaa uuteen autoon, olen kohta viisikymppinen, eikä mulla ole vielä koskaan ollut uutta autoa. Edellinen autoni oli 23-v, kun vaihdoin sen tähän uudempaan, joka on vain 12-v. Mitään ihmeellisiä kalliita harrastuksiakaan meidän lapsilla ei ole koskaan ollut, koulun kerhoissa kävivät. Ulkomailla ollaan käyty kerran Tukholmassa, kerran Tallinnassa ja kerran reissattin Norjassa. Kotimaanmatkailua kyllä on harrastettu, yövyttiin lähinnä sukulaisilla, kesähotelleissa ja joskus teltassakin. Vuosi aina säästettiin, että päästiin kesälomareissulle. Ja rahaa niihin tienattiin esim. pulloja keräämällä ja kirpparimyynnillä. Tällä hetkellä tytär tienaa leipomalla myyjäisiin, säästää haaveleimaansa ulkomaanmatkaan.
Esikoisen syntyessä ostin käytetyt vaunut, pinnasängyn, syöttötuolin, sitterin.. ja ne palvelivat kaikkien kolmen lapsen aikana. Ompelin kestovaipat, tein kaikki ruuat itse ja onneksi imetyskin onnistui, siinäkin säästyi pitkä penni. Kirpparilta olen aina ostanut kaiken mitä on löytynyt, hyödyntänyt alennukset ja tarjoukset, tehnyt ruuat itse, poiminut marjat jne. Pärjääminen tällä hintatasolla ja tavallisella palkalla on kovaa työtä, ei kukaan saa ilmaiseksi mitään. Paitsi perijät ja sossuelätit.
Kotihoidontuella olevahan saa tehdä töitä minkä pystyy. Minäkin tein töitä iltaisin ja viikonloppuisin, tein mm. galluphaastatteluja ja siivoustöitä, (ihan hyvin pääsi ilman koulutustakin) ja lauantaisin olin joskus myyjänä eräässä pikkukaupassa. Kyllä niitä mahdolllisuuksia useimmiten on, mutta onhan se toki paljon helpompaa hakea rahat sossunluukulta. Se vain, että jonkun nekin rahat on tienattava.
Ainakin minun tuntemani keskituloiset maksavat asumisestaan n 1500€/kk mukaan lukien kaikki asumiskulut ja sen omistusasunnon voi ostaa ihan oman lompakon mukaan. Kuka sanoo että tarvitsee olla se omakotitalo jonkun kerrostaloasunnon sijaan? Omistusasuntoa maksaessa kartutat kuitenkin aina omaa omaisuutta.
Kukaan ei vaan sitten koskaan linkannut sitä Iltalehden juttua josta keskustelu alkoi...! Ei löydy enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minun tuntemani keskituloiset maksavat asumisestaan n 1500€/kk mukaan lukien kaikki asumiskulut ja sen omistusasunnon voi ostaa ihan oman lompakon mukaan. Kuka sanoo että tarvitsee olla se omakotitalo jonkun kerrostaloasunnon sijaan? Omistusasuntoa maksaessa kartutat kuitenkin aina omaa omaisuutta.
Ei ne kerrostaloasunnotkaan halpoja ole. Monilla pikkupaikkakunnilla ei edes juuri ole kerrostaloasuntoja ja jos on, ne ovat vanhoja ja huonokuntoisia ja pieniä. Ja onhan siinäkin kulunsa, yhtiövastike ainakin. Autopaikka maksaa varmaan erikseen myös. Tottakai siinä kartuttaa omaa omaisuutta, mutta koko ajan maksaa kaikesta ja pakko on tehdä remppaa ja ottaa ehkä lisääkin lainaa. Ja koskaan ei voi olla varma mitä talosta saa sitten kun sitä alkaa mymään. Ja saako kaupaksi ollenkaan. Monilla muuttotappiopaikkakunnilla on todella vaikea saada asuntoa kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vaan sitten koskaan linkannut sitä Iltalehden juttua josta keskustelu alkoi...! Ei löydy enää.
Googleta "Tällaista on köyhän lapsiperheen arki Suomessa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googleta "Tällaista on köyhän lapsiperheen arki Suomessa"
No niinpä näköjään löytyikin, Kiitos!
Turvapaikanhakijoille ne rahat menee.
Suomalaiset on laitettu tappelemaan keskenään, kuten tässä AP haastaa riitaa köyhempiään kohtaan.
Idiootti.
Mikset kysele matuille menevien rahojen perään???
Vierailija kirjoitti:
Turvapaikanhakijoille ne rahat menee.
Suomalaiset on laitettu tappelemaan keskenään, kuten tässä AP haastaa riitaa köyhempiään kohtaan.
Idiootti.
Mikset kysele matuille menevien rahojen perään???
Niinpä! Täällä sitten katkerina tilitetään, kun "ei lapsiakaan ollut varaa tehdä kuin yksi ja naapurin työttömällä miehellä ja osa-aikasiivoojavaimollaan on peräti kaksi lasta. Varmaan saavat kaikkia tukia MINUN verovaroistani! "Yläkerrassa sitten asuu ikuisuustyötön mamuperhe seitsemän lapsensa kanssa, mutta sehän ei ole mikään ongelma!
Kieltämättä korpeaa välillä kun "jouten olijoille" maksetaan saman verran yhteiskunnan pussista kuin itselle jää käteen 60-70 tuntista viikkoa tehdessä ja samalla lapsesta ja kodista huolehtiessa. Sitten nämä itkee, kun ei oo rahaaa. Toisaalta ymmärrän: henkistä pääomaa on varmaan vähemmän kun päivissä ei ole mielekästä tekemistä. Ja ainakin tämä mun asema "köyhyysrajalla kiikkujana" on ihan itse valittu, mutta koskaan ei ole rahat loppunut.
T. Opiskeleva perheellinen, joka tekee "hanttihommia" opintojen ohella. Siis pienituloinen ja toisinaan kuukausitulot jää alle köyhyysrajan.
Vierailija kirjoitti:
Esim tuossa iltalehden jutussa kerrottiin että sossu maksaa harrastuksen ja ovat saaneet tuetun loman. Me maksamme itse harrastukset mutta juuri sen takia ei ole varaa täysihoitolomiin!
Koska jonkun on maksettava ne verot. Niistähän ne avustukset maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä korpeaa välillä kun "jouten olijoille" maksetaan saman verran yhteiskunnan pussista kuin itselle jää käteen 60-70 tuntista viikkoa tehdessä ja samalla lapsesta ja kodista huolehtiessa. Sitten nämä itkee, kun ei oo rahaaa. Toisaalta ymmärrän: henkistä pääomaa on varmaan vähemmän kun päivissä ei ole mielekästä tekemistä. Ja ainakin tämä mun asema "köyhyysrajalla kiikkujana" on ihan itse valittu, mutta koskaan ei ole rahat loppunut.
T. Opiskeleva perheellinen, joka tekee "hanttihommia" opintojen ohella. Siis pienituloinen ja toisinaan kuukausitulot jää alle köyhyysrajan.
Ai teet 60-70 tuntia viikossa ja tulot jää alla köyhyysrajan. Mahtaa olla pieni tuntipalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittu että kehtaatte heikompianne haukkua.
Jos itsellä jää nettona 800 euroa, vaikka molemmat töissä ja kohtuulliset asumiskulut, niin kuka on heikompi? Ollaan kateelisia siitä, että keskituloisen netto on tässä maassa se pienin netto.
Miten voi olla keskituloinen ja saada nettona 800€ vai jääkö noin älytön summa vielä kaikkien pakollisten kulujen jälkeen käytettäväksi? Mä en tiedä, on ollut meidän perheen oma valinta, mutta ollaan pienituloisia, oma nettoni on 1600€ kk vaimo on kotihoidontuella kotona, kaks lasta. Meillä on omistusasunto omakotitalo josta lainoja maksetaan. Pelkkä asuminen (lainat ja sähkö) vie mun tuloista puolet, monta sataa menee 2 auton bensoihin, ruoka ja vaatteet vie loput. Ei meillä oikein koskaan jää ylimääräistä rahaa ollenkaan. Ei olla oikeutettuja mihinkään muuhun tukeen kuin kotihoidontukeen, joten ollaan valittu ehkä se köyhin tie. Mutta ei valiteta. On vara ostaa lapsille 70€ toppavaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeleva-saat opintukea tai työttömyystukea.
Kadehdit muita köyhiä, suuntaisit senkin energia järkevään.
Miksi et ihmettele veroparatiisimiljonäärejä, joiden takia muiden verorasitus on korkea.
Hallitus laittanut köyhät tappelemaan keskenään, hajoita ja hallitse.
Ps Ihailet B Walhroosia, eikö olekin näin?
Vierailija kirjoitti:
Ole varaa ostaa kaikkea uutena, matkailla ja syödä ravintoloissa! Maksamme isoja päivähoitomaksuja jne... Ihan saman itkuvirren voisi ruikuttaa että yhyy me keskituloiset ei voida ostaa kaikkea mitä halutaan jne... Argh!
No jopas nyt...
Mä olen todella rutiköyhä, mutta hyvin harvoin puhun siitä enkä valita, mutta nyt kyllä pistän muutaman rivin. Ap, tosi köyhä ei osta MITÄÄN, ei uutena eikä vanhana. Rahat eivät riitä edes kuukauden ruokiin eikä hygieniatuotteisiin. Matkailut ja ravintolaruoat ovat pelkkiä unelmia. Varaa ei ole hampaiden hoitoon, kulttuuriin, lääke- ja sairaanhoitokulut voivat romuttaa koko olemattoman budjetin lopullisesti. Kirppikseltä joskus ostan käytettyjä kankaita ja ompelen itse vaatteeni. Toteanpa vaan että tällaista tämä köyhänä oleminen on, mutta mulla on kumminkin ihan jees olo. Oon suhtkoht tyytyväinen. Kun hammassärky pääsee liian rankaksi niin "lainaan" summan joltain sukulaiselta. Mulla on luojan kiitos hyväsydämmisiä ihmisiä ympärilläni.
Lopeta tämä köyhien solvaaminen, ei suhtautumisesi auta ketään. Tuskin tuli edes itsellesi parempi olo?
Vierailija kirjoitti:
88 % kaikista vuokralla asuvista saa asumistukea. Se on paljon se. Kukas sen maksaa??
OIKEA luku 60%.
sSiitä vähennät opiskelijat ja muut niin paljonko jää?
Onko korkeiden vuokrien ja huonojen palkkojen välillä joku yhteys asumistukeen?
Oletko miettinyt loppuun asti.
TAPELKAA köyhät keskenänne, mä siirtelen silläaikaa sijoituksiani veroparatiisiin, suckers!
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Jutussahan oli nimenomaan kyse siitä, että köyhillä ei ole varaa niihin juttuihin, joita keskiluokka ja suurin osa koululuokasta pitää normaalina. Eli kesäiset lintsinreissut, laivaristeilyt, talven lomamatkat Thaimaahan ja kesällä mökille. Köyhät lapset erottuvat joukosta.
Ei keskiluokka matksuta Thaimaahan talvella.
Ja jutussa kyllä pointti on se elämänhallinnan puute. Polvivammainen kokki ja elämäntapatyötön ei nyt vaan hanki neljää lasta ja sitten vielä matkusta Thaimaahan muiden rahoilla. Jokin roti.
Eipä niin matkusta, ei. Meidän lapset ei ole koskaan käyneet sitä Tukholmaa kauempana ja vanhin on jo täysi-ikäinen. Itse olen käynyt yhden kerran sitä kauempana, häämatkalla 20 v sitten. Ei ainakaan meidän lasten kavereista läheskään kaikki ole käyneet ulkomaan matkoilla. Ja ihan ollaan työssäkäyvä perhe.
Ehkette sitten ole keskiluokkaa? Jos kyselee vaikka pääkaupunkiseudun koululuokista, niin olen varma, että ylivoimaisesti suurin osa on käynyt ulkomailla (jossain etelämmässä kuin se Tukholma tai Viro) ja että iso osa käy ainakin kerran vuodessa ulkomailla lomailemassa. Ne rikkaammat menevät sitten vielä hiihtolomalla Alpeille laskettelemaan ja kesällä veneilemään.
Mitä siitä? Kyllä mä käyn ainakin kerran vuodessa kaukomatkalla (aasia/afrikka) ja muutaman kerran vuodessa euroopassa. Teen töitä hitokseen ja maksan veroja hitokseen (brutto 5900/kk, netto surkea) enkä oo tehnyt yhtään lasta. Valintoja. Jos olis lapsia niin ei olis varmaan varaa matkustaa. Miksi kokin ja työttömän pitää tehdä 4 lasta, ei sellaiseen oo varaa edes ylemmällä keskiluokalla.