Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien ruikutus ärsyttää, ei meillä keskituloisillakaan

Vierailija
11.10.2016 |

Ole varaa ostaa kaikkea uutena, matkailla ja syödä ravintoloissa! Maksamme isoja päivähoitomaksuja jne... Ihan saman itkuvirren voisi ruikuttaa että yhyy me keskituloiset ei voida ostaa kaikkea mitä halutaan jne... Argh!

Kommentit (371)

Vierailija
261/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ap kateellinen mun 600 euron nettotuloista, joista maksan vuokran? Lopuilla elelen todella leveästi. Voi, sulla on varmaan kamalan rankkaa.

On monen arvoisia köyhiä. Kaikki eivät saa niitä lisäosia eli sossun tukea, joista te tosiasiassa olette kateellisia.

Vierailija
262/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa mitä. Sulta hajoaa pesukone - ostat silmiä räpäyttämättä uuden, koska se on teille tarpeellinen. Vähän harmittaa, mahdollisesti seraat budjettiasi vähän aikaa normaalia tarkemmin.

Siltä köyhältä hajoaa pesukone - se säästää seuraavat kuukaudet uuteen ja pyykkää sen aikaa pesutuvassa, koska uuteen ei ole varaa.

Joo - oo vaan kateellinen. Jättäydy toki itse työttömäksi jos noin korpeaa. Saapahan joku fiksumpi sitten työpaikkasi eikä tarvi sunkaan olla enää kateellinen.

Siis mitä ihmettä juuri luin?

Miksi pienituloisella pitäisi ylipäänsä olla oma pesukone, jos taloyhtiössä on pesutupa????

Mun vanhemmat olivat/ovat hyvätuloisia, nyt jo eläkkeellä ja kyllä, meillä oli pesukone, 20 vuotta vanha UPO pesukarhu. Isot pyykkisatsit pestiin aina taloyhtiön pesutuvassa, kuivatettiin kuivaushuoneessa ja mankeloitiin taloyhtiön mankelihuoneessa. Käyttö maksoi, mutta siitä maksettiin, koska vaikka lakanapyykki hoitui näin paljon kätevämmin. Kaikki tekivät näin, lauantaivuoroista suorastaan kilpailtiin.

Opiskeluaikana oli täysin itsestään selvää, että käytettiin taloyhtiön pesutupaa, ei kenelläkään ollut omia pesukoneita.

Täysin eri tilanne, jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa, silloin koneen hajoaminen on nopeasti iso ongelma. Mutta kuuluisalle "kondomi tuntuu kuin söisi karkkia paperi päällä" -perheelle sossu maksoi sen kalleimman mahdollisen, kuivattavan pesukoneen kun heidän pesukoneensa hajosi.

Myöskin jos luulee 70 € olevan joku normaali hinta uusille toppahousuille, kertoo enemmän elämänhallinnasta kuin köyhyydestä.

1300 € pakollisten menojen jälkeen nettona ei ole vähän. Se on paljon.

Toi pesukone oli nyt yksi esimerkki joka tuli mieleen. Laite itsessään ei ollut pointtini, vaan se, että keskituloisen ihmisen talous ei mene sekaisin yhdestä taloudellisesta vastoinkäymisestä toisin kuin pienituloisen. Mikä riivaa ihmistä joka on KATEELLINEN köyhemmälleen? Taitaa olla elämä liian helppoajos toisen köyhyys sapettaa.

Tiedätkö, miksi keskituloisen talous ei mene sekaisin? Koska keskituloisen on pakko varautua ja säästää etukäteen. Jos köyhä pystyy säästämään pesukoneeseen laitteen mentyä rikki, niin hän olisi aivan yhtä hyvin voinut säästää pesukoneeseen jo ennenkuin se menee rikki. Joskus vuosia sitten, kun olin vielä hyväuskoinen, autoin muutamia vähävaraisia ajatellen, että apuni ansiosta he pystyvät laittamaan omia rahojaan säästöön sitä päivää varten, kun jotain taloudessa tapahtuu. Kerran maksoin erään perheen yli tuhannen euron vuokran ja ajattelin, että heiltä säästyneellä tonnilla he saavat seuraavan vuoden aikana  hankituksi ruokaa ja muita välttämättömiä asioita kuten yllättäviä lääkemenoja yms. Luuletko, että pistivät mitään säästöön? Kikkeliskokkelis, omat rahat menikin kaikkeen muuhun, mikä ei ollut millään tavalla tarpeellista. Kahden kuukauden päästä oltiin yhtä köyhiä ja pulassa kuin ennenkin.

Etkö sinä paskakasa tajua, ettei oikeasti köyhille jää ylimääräistä säästöön. Lisäksi jos jää vaikka tuo tonni, niin sossulla menee rahahat kiinni niin pitkäksi aikaa kuin tilillä on vähääkään ylimääräistä, ts. pitkäaikainen säästäminen ilman sossun huijaamista on mahdotonta.

Jos on säästöjä niin miksi pitäisi saada sossusta? Eikös ne niiden tuet ole vain ihan se viimeinen raha mikä haetaan jos ei kerta kaikkiaan muuta rahaa ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Ja tähän omatoimisuuteen ja marjastukseen on oikeasti mentävä tulevaisuudessa kun rahat loppuu yhteiskunnasta. Suu säkkiä myöten ja ne matkustaa ym. jotka on nähnyt sen eteen vaivaa!

Vierailija
264/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun se köyhyys voi olla sitä, että joutuu ottamaan lainaa sairaanhoitokuluihin ja elämiseen. Sairauksien hoito on kallista nykyisin ja sairausaikana voi tulla kustannuksia muustakin kuin itse terveydenhuoltomenoista.

Vierailija
265/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon leveämpää oli elämä silloin kun taloudessa oli pienituloinen, opiskelija ja lapsi. Saatiin kaupungin edulliseen vuokra-asuntoon asumistukea ja opintotukea ja päivähoitomaksuja ei tarvinnut maksaa. Nyt kun ollaan molemmat keskituloisia ja maksetaan kaikki itse jää paljon vähemmän. Omistusasunto on joo, muttei autoa tai muutakaan ole varaa törsätä.

Vierailija
266/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Jutussahan oli nimenomaan kyse siitä, että köyhillä ei ole varaa niihin juttuihin, joita keskiluokka ja suurin osa koululuokasta pitää normaalina. Eli kesäiset lintsinreissut, laivaristeilyt, talven lomamatkat Thaimaahan ja kesällä mökille. Köyhät lapset erottuvat joukosta. 

Ei keskiluokka matksuta Thaimaahan talvella.

Ja jutussa kyllä pointti on se elämänhallinnan puute. Polvivammainen kokki ja elämäntapatyötön ei nyt vaan hanki neljää lasta ja sitten vielä matkusta Thaimaahan muiden rahoilla. Jokin roti.

Eipä niin matkusta, ei. Meidän lapset ei ole koskaan käyneet sitä Tukholmaa kauempana ja vanhin on jo täysi-ikäinen. Itse olen käynyt yhden kerran sitä kauempana, häämatkalla 20 v sitten. Ei ainakaan meidän lasten kavereista läheskään kaikki ole käyneet ulkomaan matkoilla. Ja ihan ollaan työssäkäyvä perhe.

Ehkette sitten ole keskiluokkaa? Jos kyselee vaikka pääkaupunkiseudun koululuokista, niin olen varma, että ylivoimaisesti suurin osa on käynyt ulkomailla (jossain etelämmässä kuin se Tukholma tai Viro) ja että iso osa käy ainakin kerran vuodessa ulkomailla lomailemassa. Ne rikkaammat menevät sitten vielä hiihtolomalla Alpeille laskettelemaan ja kesällä veneilemään.

Mitä siitä? Kyllä mä käyn ainakin kerran vuodessa kaukomatkalla (aasia/afrikka) ja muutaman kerran vuodessa euroopassa. Teen töitä hitokseen ja maksan veroja hitokseen (brutto 5900/kk, netto surkea) enkä oo tehnyt yhtään lasta. Valintoja. Jos olis lapsia niin ei olis varmaan varaa matkustaa. Miksi kokin ja työttömän pitää tehdä 4 lasta, ei sellaiseen oo varaa edes ylemmällä keskiluokalla.

Tuskin sulla surkea netto. Esim 2000€ on jos 5900€ brutto. Jos nettos on vaikkapa 3500€ niin sullahan on rahaa ku roskaa. Vaikka 5 lapseen ja matkusteluun. Onkohan elintasosi kohtuuttoman korkea jos rahanpuutetta valitat?

Vierailija
267/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet naureskelee meille kun pakastetaan syksyisin ja nähdään vaivaa pienellä säästöllä ja tarjouksia ruuissa hakemalla. Ruokaan 5 hnk perheellämme n. 400e kk. Ollaan hoikkia ja terveitä. Tuttavaperheen akateemiset herkuttelijat käyttää kuulemma 800-900e ruokiin kk, mutta sen ovat näköisiäkin ja säästöön ei jää mitään. Mitä nuorena oppii se vanhana taitaa.

Vierailija
268/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vittu että kehtaatte heikompianne haukkua. 

Jos itsellä jää nettona 800 euroa, vaikka molemmat töissä ja kohtuulliset asumiskulut, niin kuka on heikompi? Ollaan kateelisia siitä, että keskituloisen netto on tässä maassa se pienin netto. 

Jää mistä? Et voisi epämääräisemmin sanoa. Netto on palkan netto, mutta sä vähensit tästä jo jotain muttet viitsinyt sanoa mitä.

Kiinteät kulut, tarkoitus oli sanoa, että juokseviin kuluihin, kuten ruokaan, matkustamiseen ja vaatteisiin ja tämä neljän hengen perheessä. No tuo oli meillä tilanne, mulla tosin osa-aikatyö ja mitättömät tulot. Oltiin juuri ja juuri keskituloisten luokassa tulot yhteenlaskettuna. Kun toinen tienaa hyvin ja toinen ei paljon mitään, veroja menee paljon.

Jätä ostamasta vaatteet ja matkat kuten köyhät tekevät ja avot! Sinulla jää käteen enemmän.

Miksi vertaat vain sitä summaa, mikä jää jäljelle? Miksi et huomaa, että kaikki se, minkä ostat (materiaa tai elämyksiä) tulee sinulle itsellesi? 

Samoin kampaajalla käynnit ja harrastukset pois, ei kahviloita, konsertteja, leffoja tai mitään mikä maksaa jotain. Ostat aina Pirkkaa, Rainbowta ym. Keskituloiset tuttavani havahtuvat vasta kun jaksan aina kertoa, että niin, kyllähän sitä hengissä on mutta elämä jää elämättä. Jos se on susta kivaa ja helppoa, niin jää ihmeessä töistä pois.

Vierailija
269/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, on se niin köyhää meilläkin! Nettopalkka mulla ja miehellä yhteensä vain 5000€, ei millään riitä! On iso okt, mökki ja kaksi uutta autoa ja kaikki ostattu lainarahalla. Poika harrastaa jääkiekkoa ja tyttö ratsastaa. Saataiskohan mekin sossusta rahaa, kun on niin kurjaa? 

Juuri tuotahan se yleensä on se keskituloisten vinkuminen. On se niin kamalaa kun ei oikein mitään jää laskujen jälkeen ja kaikki on maksettava itse. Niin, mutta mitä on maksettu ennen kuin "käteen ei jää paljon mitään" juurikin ne tilavat omistusasunnot, autot ja kalliit harrastukset. On se kamalaa se ja joku saa sitten ilmaiseksi asua jossain kaupungin vuokra-asunnossa ja päivähoidonkin ilmaiseksi, on se niin paljon paremmpi elämä kun saa kaiken ilmaiseksi? Mutta saako tuo ilmaiseksi elävä samantasoisia asioista kun sinä keskitujloinen, mieti sitä?

Miksi pitäisi saada?

Vierailija
270/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole varaa ostaa kaikkea uutena, matkailla ja syödä ravintoloissa! Maksamme isoja päivähoitomaksuja jne... Ihan saman itkuvirren voisi ruikuttaa että yhyy me keskituloiset ei voida ostaa kaikkea mitä halutaan jne... Argh!

Voin ostaa mitä haluan.

terveisin lapseton keskituloinen

Elämä koostuu valinnoista. On turha ruikuttaa, jos omat valinnat johtavat rahattomuuteen. Minäkin voisin laittaa rahani kesämökkiin tai autoon ja sitten ruikuttaa rahapulaa. Kyllä keskituloinen voi aivan itse valita, että tekeekö lapsia, ja mihin hassii rahansa.

Vierailija
271/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

daniel kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Jutussahan oli nimenomaan kyse siitä, että köyhillä ei ole varaa niihin juttuihin, joita keskiluokka ja suurin osa koululuokasta pitää normaalina. Eli kesäiset lintsinreissut, laivaristeilyt, talven lomamatkat Thaimaahan ja kesällä mökille. Köyhät lapset erottuvat joukosta. 

Ei keskiluokka matksuta Thaimaahan talvella.

Ja jutussa kyllä pointti on se elämänhallinnan puute. Polvivammainen kokki ja elämäntapatyötön ei nyt vaan hanki neljää lasta ja sitten vielä matkusta Thaimaahan muiden rahoilla. Jokin roti.

Eipä niin matkusta, ei. Meidän lapset ei ole koskaan käyneet sitä Tukholmaa kauempana ja vanhin on jo täysi-ikäinen. Itse olen käynyt yhden kerran sitä kauempana, häämatkalla 20 v sitten. Ei ainakaan meidän lasten kavereista läheskään kaikki ole käyneet ulkomaan matkoilla. Ja ihan ollaan työssäkäyvä perhe.

Ehkette sitten ole keskiluokkaa? Jos kyselee vaikka pääkaupunkiseudun koululuokista, niin olen varma, että ylivoimaisesti suurin osa on käynyt ulkomailla (jossain etelämmässä kuin se Tukholma tai Viro) ja että iso osa käy ainakin kerran vuodessa ulkomailla lomailemassa. Ne rikkaammat menevät sitten vielä hiihtolomalla Alpeille laskettelemaan ja kesällä veneilemään.

Mitä siitä? Kyllä mä käyn ainakin kerran vuodessa kaukomatkalla (aasia/afrikka) ja muutaman kerran vuodessa euroopassa. Teen töitä hitokseen ja maksan veroja hitokseen (brutto 5900/kk, netto surkea) enkä oo tehnyt yhtään lasta. Valintoja. Jos olis lapsia niin ei olis varmaan varaa matkustaa. Miksi kokin ja työttömän pitää tehdä 4 lasta, ei sellaiseen oo varaa edes ylemmällä keskiluokalla.

Tuskin sulla surkea netto. Esim 2000€ on jos 5900€ brutto. Jos nettos on vaikkapa 3500€ niin sullahan on rahaa ku roskaa. Vaikka 5 lapseen ja matkusteluun. Onkohan elintasosi kohtuuttoman korkea jos rahanpuutetta valitat?

En valita rahanpuutetta. Mutta onhan netto surkea suhteessa vaikka  jos verrataan kahteen samassa taloudessa 2800 tienaavaan, verotus kun alkaa nousemaan niin paljon tietyn tulon jälkeen. Mutta sitähän ei moni eläissään mitään tienannut tai veroja maksellut älyä. Ei todellakaan olisi varaa maksaa viittä lasta tästä, tai ehkä nippanappa olisi mutta sitten valittaisin rahanpuutetta.

Vierailija
272/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, on se niin köyhää meilläkin! Nettopalkka mulla ja miehellä yhteensä vain 5000€, ei millään riitä! On iso okt, mökki ja kaksi uutta autoa ja kaikki ostattu lainarahalla. Poika harrastaa jääkiekkoa ja tyttö ratsastaa. Saataiskohan mekin sossusta rahaa, kun on niin kurjaa? 

Juuri tuotahan se yleensä on se keskituloisten vinkuminen. On se niin kamalaa kun ei oikein mitään jää laskujen jälkeen ja kaikki on maksettava itse. Niin, mutta mitä on maksettu ennen kuin "käteen ei jää paljon mitään" juurikin ne tilavat omistusasunnot, autot ja kalliit harrastukset. On se kamalaa se ja joku saa sitten ilmaiseksi asua jossain kaupungin vuokra-asunnossa ja päivähoidonkin ilmaiseksi, on se niin paljon paremmpi elämä kun saa kaiken ilmaiseksi? Mutta saako tuo ilmaiseksi elävä samantasoisia asioista kun sinä keskitujloinen, mieti sitä?

Miksi pitäisi saada?

No et nyt saanut ihan pointtia. Ei tietenkään pidäkään saada mutta kun täällä on niin usein annettu ymmärtää että ei sen keskituloisen elintaso ole yhtään sen parempi kun tukien varassa elävänkään mikä ei pidä paikkansa ollenkaan. Jos siis verrataan oikeasti keskituloista (ei pienituloista) ja esim. toimeentulotuen varassa elävään perheeseen.

Vierailija
273/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne isot tulot, vaan pienet menot.

Vierailija
274/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi saada?

Ei pitäisikään mutta eihän köyhät siitä vingu eli älkää te keskituloisetkaan!

Vierailija
275/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asuessani ostin auton jossa veroa yli 50 000 euroa.  Eli lahjoitin valtiolle 50 000 euroa jaettavaksi köyhille ja laiskoille eli heikommille yksilöille. Lisäksi maksoin omat veroni, yrityksen ja työntekijöiden verot. Puhutaan huomattavista ja valtiolle merkittävistä summista.  Kun muutin ulkomaille toimimaan, niin tunsin suurta helpotusta kun minun ei tarvinnut enää osallistua ammattimaisesti sosiaalituilla elävien suomalaisten ja matujen elättämiseen.

Suosittelen muuttoa, toiminnan tai verotuksen siirtoa johonkin toiseen valtioon, niin vitutus vähenee. Lähes jokainen voi niin tehdä ( myös työntekijä) ja lopulta se koituu myös Suomen parhaaksi kun varat loppuvat. Nyt jo varoja lähtee Suomesta 500-1000 miljoonan euron kuukausivauhtia.

Vierailija
276/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan seuraavan ketjun aihe, mutta miten ihmeessä kukaan voi olla 20 vuotta työttömänä??

Ei ymmärrä.

Vierailija
277/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaa mitä. Sulta hajoaa pesukone - ostat silmiä räpäyttämättä uuden, koska se on teille tarpeellinen. Vähän harmittaa, mahdollisesti seraat budjettiasi vähän aikaa normaalia tarkemmin.

Siltä köyhältä hajoaa pesukone - se säästää seuraavat kuukaudet uuteen ja pyykkää sen aikaa pesutuvassa, koska uuteen ei ole varaa.

Joo - oo vaan kateellinen. Jättäydy toki itse työttömäksi jos noin korpeaa. Saapahan joku fiksumpi sitten työpaikkasi eikä tarvi sunkaan olla enää kateellinen.

No keskituloinen olen ja pyykkään pesutuvassa. Säästän samalla sekä rahaa  että luontoa.

Vierailija
278/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä juuri luin?

Miksi pienituloisella pitäisi ylipäänsä olla oma pesukone, jos taloyhtiössä on pesutupa????

Mun vanhemmat olivat/ovat hyvätuloisia, nyt jo eläkkeellä ja kyllä, meillä oli pesukone, 20 vuotta vanha UPO pesukarhu. Isot pyykkisatsit pestiin aina taloyhtiön pesutuvassa, kuivatettiin kuivaushuoneessa ja mankeloitiin taloyhtiön mankelihuoneessa. Käyttö maksoi, mutta siitä maksettiin, koska vaikka lakanapyykki hoitui näin paljon kätevämmin. Kaikki tekivät näin, lauantaivuoroista suorastaan kilpailtiin.

Opiskeluaikana oli täysin itsestään selvää, että käytettiin taloyhtiön pesutupaa, ei kenelläkään ollut omia pesukoneita.

Täysin eri tilanne, jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa, silloin koneen hajoaminen on nopeasti iso ongelma. Mutta kuuluisalle "kondomi tuntuu kuin söisi karkkia paperi päällä" -perheelle sossu maksoi sen kalleimman mahdollisen, kuivattavan pesukoneen kun heidän pesukoneensa hajosi.

Myöskin jos luulee 70 € olevan joku normaali hinta uusille toppahousuille, kertoo enemmän elämänhallinnasta kuin köyhyydestä.

1300 € pakollisten menojen jälkeen nettona ei ole vähän. Se on paljon.

70 eurolla ei nykyään saa edes oikein farkkuja tuolla hinnalla. Saati mitään toppahousuja.

Ja kuka tarkenee niillä halvoilla parinkympin toppiksilla?? Minusta 70 €:n toppahousut on keskihintaiset, vaikka itsekin olen sieltä huonotuloisista.

Vierailija
279/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi saada?

No et nyt saanut ihan pointtia. Ei tietenkään pidäkään saada mutta kun täällä on niin usein annettu ymmärtää että ei sen keskituloisen elintaso ole yhtään sen parempi kun tukien varassa elävänkään mikä ei pidä paikkansa ollenkaan. Jos siis verrataan oikeasti keskituloista (ei pienituloista) ja esim. toimeentulotuen varassa elävään perheeseen.

Siskoni on kai keskituloinen (hammaslääkäri) ja elää 3 lapsensa kanssa yksin. On monesti puhunut ettei hänelle montaa sataa jää enemmän käteen kuin että jos jäisi kotiin, jos summaan lasketaan mukaan päiväkotimaksut/työmatkakulut/työpaikkaruokailut jnejne. Eli ei hänen elintaso ole paljoa parempi kuin jonkun tuilla elävän ja tekee silti tärkeää työtä. Tosin ei valita, en voisi kuvoitellakaan että hän ikinä voisi jäädä kenenkään elätiksi (jos nt ei vaikka halvaantuisi ettei vaan pystyisi tekemään töitä) mutta eipä siinä kovin isoa eroa ole. Siihen verrattuna et esim päivystää tosi usein ja silloin lapsille oltava varapaikka esim mummolassa kun päiväkoti eiole viikonloppuisin auki.

Vierailija
280/371 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö köyhillä ole kotivakuutusta??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan