Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisessa kunnossa teidän hammaslääkärikammoisten hampaat on?

Vierailija
02.04.2025 |

Erinäisistä syistä johtuen en päässyt hammaslääkäriin pariin vuoteen ja hampaisiin oli kertynyt ihan kunnon plakit. Lääkäri kyllä sitten putsatessaan sanoi, että kuluneeseen aikaan nähden hampat oli siistit. Jäin van miettimään, että millaiseen kuntoon ihmiset oikein hampaansa päästäkään.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt viimeksi 18-vuotiaana, olen 50. Eipä sitä onneksi tiedä missä kunnossa hampaat on, kun ei käy hammaslääkärissä :D Ei ainakaan särje, se on pääasia. 

Vierailija
2/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 15 vuoden tauon jälkeen 4 reikää ja ohjeistus käydä suuhygienistillä, ei muuta. Nyt kun löysin ymmärtävästi pelkopotilaisiin suhtautuvan hammaslääkärin, aion jatkossa käydä joka vuosi tarkastuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä kävin yli 10 vuoden jälkeen. Ei reikiä, hammaskiveä oli jonkun verran mutta suuhygienistillä se lähti. Olin käyntien välissäkin raaputellut kolikolla hammaskiveä pois etuhampaista, koska siinä se näkyy rumasti.

Vierailija
4/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen käynyt viimeksi 18-vuotiaana, olen 50. Eipä sitä onneksi tiedä missä kunnossa hampaat on, kun ei käy hammaslääkärissä :D Ei ainakaan särje, se on pääasia. 

Oletko syrjäytynyt? Montako hammasta on irronnut? 

Vierailija
5/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko syrjäytynyt? Montako hammasta on irronnut? 

Siinä mielessä en ole syrjäytynyt, että olen työelämässä, tosin teen työni 100% etänä. Tienaan jopa varsin hyvin. Siinä mielessä olen, että omasta valinnastani asun syrjäisessä paikassa enkä juuri ole ihmisten kanssa tekemisissä livenä. En vaan tykkää seurasta ja viihdyn yksin. Ei ole hampaita irronnut toistaiseksi. 

Vierailija
6/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hammaslääkärikammo, käyn kyllä välillä, silloin kun on "pakko"...

Mutta ok kunnossa ovat olleet, en mikään täydellinen ole hammasten hoitamisessa MUTTA pyrin pelon takia huolehtimaan kunnolla jotta ei tarvitse mennä hammaslääkäriin.

Pesen hampaat aamuin illoin, käytän sähköhammasharjaa, syön 100% xylitolipurkkaa jne. 

Isompiin toimenpiteisiin olen ottanut esilääkityksen.

Vierailija
7/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmeniä reikiä todettiin jo armeijassa ja siitä on 30v.  En ole käynyt paikkauttamassa.  Enkä mene ennenkuin järjestyy palvelu jossa nukutuksessa korjataan kaikki kerralla.  

Vierailija
8/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jotain 15 vuotta taukoa. Yksi alkava reikä ja parista hampaasta ikenet vähän vetäytyneet. Hammaskiveä mulle ei kerry.

Vierailija
9/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaskiveä runsaasti kaikissa hammasväleissä, poistokuntoon mennyt yläviisuri ja muutama pieni reikä. Aikaa vierähti liian kauan, mutta minkäs teet, kun pelotti. Kyllä hävetti mennä. Mutta ymmärtävä hammaslääkäri ja hoitaja tekivät hyvää työtä ja syksyllä helpompi mennä uudestaan.

Vierailija
10/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin saada ajan hammastarkastukseen 2018, SEITSEMÄN VUOTTA SITTEN kukaan ei ole palannut asialle soittopyynnön jälkeen. EI KUKAAN

Vierailija
11/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt vuosiin, eikä syynä ole ainoastaan hammaslääkäripelko. Isompi syy on se, ettei yksikään viimeisimmistä käynneistä ole mennyt niin kuin olisi pitänyt. Jokaisesta ongelmasta, jonka takia olen käynyt, on aina poikinut kaksi uutta tilalle. On poistettu väärä hammas, laitettu kruunu valmiiksi mätään tynkään jne jne.

Eri hammaslääkäreitä, eikä todellakaan aina yksi ja sama. Huonossa kunnossahan hampaani ovat, ja mielelläni menisinkin hammaslääkäriin, en vain uskalla enää. Onneksi on jo ikääkin; ehkäpä saan sinniteltyä näillä hampailla vielä jäljellä olevan aikani.

Vierailija
12/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin saada ajan hammastarkastukseen 2018, SEITSEMÄN VUOTTA SITTEN kukaan ei ole palannut asialle soittopyynnön jälkeen. EI KUKAAN

No voisit varmaan vähitellen harkita uuden soittopyynnön jättämistä. 

Vierailija
13/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvässä kunnossa,  sain pelkoa varten diapamit, niiden avulla käyn jokavuosi, ainaki kerran.

Vierailija
14/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt vuosiin, eikä syynä ole ainoastaan hammaslääkäripelko. Isompi syy on se, ettei yksikään viimeisimmistä käynneistä ole mennyt niin kuin olisi pitänyt. Jokaisesta ongelmasta, jonka takia olen käynyt, on aina poikinut kaksi uutta tilalle. On poistettu väärä hammas, laitettu kruunu valmiiksi mätään tynkään jne jne.

Eri hammaslääkäreitä, eikä todellakaan aina yksi ja sama. Huonossa kunnossahan hampaani ovat, ja mielelläni menisinkin hammaslääkäriin, en vain uskalla enää. Onneksi on jo ikääkin; ehkäpä saan sinniteltyä näillä hampailla vielä jäljellä olevan aikani.

Olen tosi pahoillani puolestasi. Hammaslääkäreissä on eroja. Käytännön vinkkinä kannattaa "koeajaa" hammaslääkäri tarkastuksen kautta. Kunnollinen hammaslääkäri tutkii kaulasi imusolmukket, leukanivelen, suun limakalvot, purennan, reijät tarkastelee kuivaten hampaan pintaa ja pikkuvalolla läpivalaisten ja lisäksi katsoo ientaskut pienellä mittarilla ja rekisteröi ne yksi kerrallaan ja kirjaa vielä ienverenvuodotkin. Usein saatetaan päätyä pienten röntgenkuvien ottoon.

Voin taata, että nämä, jotka laittavat kruunun mätään hampaaseen tai poistavat väärän hampaan, eivät tee tarkastustakaan kunnolla. 

Vierailija
15/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella kummallista, että aikuista ihmistä voi pelottaa lääkärikäynti niin paljon, että antaa mieluummin itsensä sairastua kuin menee lääkäriin. Luulisi että sen verran itsehillintää on kaikilla aikuisilla, että voi joskus tehdä jotain mikä vähän pelottaa.

Vierailija
16/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisit varmaan vähitellen harkita uuden soittopyynnön jättämistä. 

Nojoo. Odotellaan vielä tämä vuosi, ehkä se siitä. Sitten soitan perään että missä viipyy!!!

Vierailija
17/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viimeksi noin kymmenen vuotta sitten, kun poskihammas hajosi. Nyt en tiedä missä kunnossa ovat, mutta ei ainakaan särje ja peilillä katsoen näyttävät hyviltä. 

Vierailija
18/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella kummallista, että aikuista ihmistä voi pelottaa lääkärikäynti niin paljon, että antaa mieluummin itsensä sairastua kuin menee lääkäriin. Luulisi että sen verran itsehillintää on kaikilla aikuisilla, että voi joskus tehdä jotain mikä vähän pelottaa.

Miten ajattelit, että tällainen kommentti auttaa pelkäävää potilasta millään tasolla? Mites itsellä, et varmaan pelkää lainkaan korkeita tai ahtaita paikkoja, väenpaljoutta tai mitään muutakaan? Ihan vain itsehillinnällä menet? Monen ihminen hammaslääkäripelon taustalla on pelottava kokemus lapsuudesta, ja pelkästään hammaslääkärissä leijailevat hajut ja äänet voivat laukaista pelkotilan. 

Vierailija
19/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 15 vuotta sitten olen käynyt viimeksi. Hammashoitoa olen pelännyt ja inhonnut ensikokemuksista lähtien.

En tiedä hampaiden kuntoa, mutta ne eivät lohkeile, niitä ei särje eikä vihlo. Jos jotain vaivoja tulisi, niin tietysti menisin hammaslääkäriin.

Tarkoitus on pitkään ollut mennä tarkastukseen, mutta on paljon helpompi siirtää ajatusta eteenpäin kuin oikeasti varata aika. 😬

Voisihan sitä johonkin pelkujuttuihin mennä kaikkine esilääkityksineen, mutta se se vasta hävettäisikin näin keski-ikäisenä ukkelina.

Vierailija
20/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on kun lapsena joutunut pienen maalaiskunnan alkoholistihammaslääkärin käsittelyyn. Vähän pelottaa.