Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Perheenisä kertoo köyhän lapsiperheen arjesta

Vierailija
11.10.2016 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101122446779_uu.shtml
Juttu on itsessään hyvä siinä, että tuodaan esille miten vähävaraisten perheiden lapsia kiusataan koulussa. Perheen isän sairaudellekaan ei tietenkään mitään voi, mutta äidin 20 vuoden työttömyys pisti silmään. Miksi äiti ei ole kouluttautunut uuteen ammattiin, jos omalta alalta ei löydy töitä?

Kommentit (227)

Vierailija
161/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhe vois yhdessä vaikka leipoa ja käydä myyjäisissä myymässä leivonnaisiaan. Myös voisivat poimia puolukoita ja hilloja ja myydä. Ei ratkaisisi talousongelmia, mutta pääsisivät varmaan parin vuoden säästämisen jälkeen ainakin sinne huvipuistoon. Mua säälittää, että ihmiset ovat ajautuneet tuohon tilanteeseen. Heillä ei selvästi ole oikein homma hanskassa ja tarvitsisivat apua ihan perusasioihin, kuten siihen, miten äiti voisi hakeutua koulutukseen ja ehkä isäkin voisi täydentää ammattiosaamistaan? Samoin heitä pitäisi auttaa löytämään edullisempi asunto.

Olen samaa mieltä. Mutta katsoitko YLEn dokumentin Perintönä Köyhyys? Se on Areenassa. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Enää ei ole olemassa töitä johon pääsisi vähälahjaiset jotka hädin tuskin osaavat pitää itsestään huolta ja heiltä löytyy vielä vähemmän rahkeita yrittäjyyteen. Lapsia käy sääli. Polvi ei ilmeisesti pojasta parane.

Vierailija
162/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhe vois yhdessä vaikka leipoa ja käydä myyjäisissä myymässä leivonnaisiaan. Myös voisivat poimia puolukoita ja hilloja ja myydä. Ei ratkaisisi talousongelmia, mutta pääsisivät varmaan parin vuoden säästämisen jälkeen ainakin sinne huvipuistoon. Mua säälittää, että ihmiset ovat ajautuneet tuohon tilanteeseen. Heillä ei selvästi ole oikein homma hanskassa ja tarvitsisivat apua ihan perusasioihin, kuten siihen, miten äiti voisi hakeutua koulutukseen ja ehkä isäkin voisi täydentää ammattiosaamistaan? Samoin heitä pitäisi auttaa löytämään edullisempi asunto.

Olen samaa mieltä. Mutta katsoitko YLEn dokumentin Perintönä Köyhyys? Se on Areenassa. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Enää ei ole olemassa töitä johon pääsisi vähälahjaiset jotka hädin tuskin osaavat pitää itsestään huolta ja heiltä löytyy vielä vähemmän rahkeita yrittäjyyteen. Lapsia käy sääli. Polvi ei ilmeisesti pojasta parane.

Sterilointi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko teillä mieleen,jotka mollaatte köyhiä lihavuudesta,tupakasta ja alkoholista että....

Köyhillä ihmisillä ei ole varaa näiden hyvinvoivien harrastuksiin:matkat,urheilu,kulttuuri jne.Jos käyt kerran pari vuodessa teatterissa,se romuttaa budjetin kuukausiksi.Voi olla että tupakka helpottaa hermostumiseen ja kurjaan oloon kun kaikki menee pieleen.Tottakai se maksaa..ja paljon.

Itse en polta,en ole polttanut silloinkaan kun olin säännöllisesti töissä.Joskus poltin vähän mutta lopetin vuosikymmenet sitten.Mieheni polttaa,hermot kireällä mm. työttömyyden takia,tulee onneksi virallinen eläkeikä kohta mittariin.

Mitä lihavuuteen tulee,niin puolesta kuusta kun rahat on loppu ja kaapit on täynnä makaronia,nötköttiä ja avustuksesta saa munkkipossuja,niin arvatkaa kuinka moni kyllästyy jo niihinkin,ja ne just lihottaa.Kun on rahaa,syöksytään kauppaan ja moni on oikeasti nälissään.En nyt itse kuulu heihin.Olen kätevä tekemään ruokaa melkein tyhjästä,ja pyrin ripottelemaan terveellisiä vaihtoehtoja koko kuukauden ajalle.Tosin ihan lopussa ei kyllä tomaatteja ja kurkkua saa.

Mutta niin,he jotka syöksyvät nälissään kauppaan ja melkein ostavat sen tyhjäksi herkuista.Herkut säätelevät mielihyväkeskusta,joten miksiköhän köyhät ovat lihavia?

Alkoholissa on ,siis lievässä,normaalissa,myös mielihyvästä kyse.Kun istut saunan lauteilla olutpullo kädessä,pystyt olemaan hetken ajattelematta tulevan kuun pärjäämistä.Nautit vaan,että on yleensä asunto ja sauna.En nyt puhu alkoholiongelmaisista.Olen vaan huomannut että "kunnon"ihmisten mielestä työtön ei saisi ottaa oluen olutta eikä näyttäytyä terassilla rangaistuksen uhalla.

Kunpa joskus menisitte itseenne,ennenkuin arvostelette.Kyseiseen perheen haastatteluun en ota kantaa,mietin kyllä kans sitä,miksei nainen ole hankkinut töitä.

"Köyhillä ihmisillä ei ole varaa näiden hyvinvoivien harrastuksiin:matkat,urheilu,kulttuuri jne.harrastuksiin"

Liikuntaharrastukset: lenkkeily/kävely ilmaista, kesällä luonnonvesissä uinti ilmaista, pyöräily ilmaista. Kotona voi tehdä lihaskuntoliikkeitä, painot saa vedellä tai hiekalla täytetyistä muovipulloista, hyppynaruhyppely ilmaista, tanssi radiosta tulevan musiikin tahtiin ilmaista. Toki pyöräily vaatii pyörän ja lenkkeily lenkkarit. Itse ostin omat ihan laadukkaat lenkkarit alesta 30€, niillä olen nyt mennyt kaksi vuotta kerran pari viikossa, 8kk vuodessa. Ehjät vieläkin. Päällä vanhat collegehousut ja huppari tai sään mukaan kuoritakki, vanha sekin. Pyörän voi löytää myös parillakympillä kierrätyskeskuksista, huutokaupoista, kirppareilta... Parhaimmillaan useiden vuosien ilo, jolla taittuu työ ym matkat. Meidän perheen koululaisten maksulliset liikuntaharrastukset 60€/vuosi/lapsi + uimahallikäyntejä tähän päälle.

Matkat: Jos ulkomaille haaveilee ja ei kertakaikkiaan ole vara nyt, alkaa säästämään: euro päivässä purkkiin on 365€/v. Kymmenessä vuodessa säästää 3650€, kyllä sillä jo jonnekin pääsee. Miksi kaiken pitää tapahtua just nyt? Kirjastosta voi lainata ilmaiseksi eri maista ja kulttuureista kertovia kirjoja, netti on pullollaan kuvia ja tietoa jokaisesta maailman kolkasta. Jos alkaakin muuttaa ajatteluaan niin, että "minulle riittää kun nään tämän kaiken kuvista ja tiedän että se on olemassa, minun ei tarvitse paikan päällä kokea sitä". Lentäminen ja matkailu on epäekologistakin, monen turistikohteen luonto ja alkuperäisympäristö ja -väestö todella kovilla turistimassojen takia.

Kulttuuri: Ilmaiskonsertteja, ilmaisnäyttelyjä, ilmaisteatteriesityksiä, ilmaismuseoita. Onhan noita! Kirjastot ovat kulttuuria, kirjastoissa on ilmaisia näyttelyjä, kaupunkien puistot ovat ilmaista puutarhakulttuuria, kaupunkien rakennukset rakennuskulttuuria jne. Sen kuin valitsee kiinnostavimmat mihin perehtyä. Miksi mennä teatteriin niin usein, jos se romuttaa budjetin kuukausiksi? Entä jos käy vaikka kerran joka toinen vuosi?

Tupakka: Täysin oma valinta. Yksikään syy polttaa ei ole tarpeeksi hyvä syy.

Alkoholi: Siideri tai kalja saunan jälkeen kerran viikossa ei lihota tai pilaa kenenkään terveyttä -jos se on kerta pakko saada. Jos budjetti ei kestä, sitten otetaan harvemmin ja nautitaan siitä entistäkin enemmän. Muuten, keltainen Jaffa saunan jälkeen on myös hiton hyvää! Tulee ihan lapsuus 80-luvulla mieleen.

Ruoka ja lihavuus: Esim. nuo mainitsemasi kurkku ja tomaatti on kamalan kalliita talvella, turhia ja kurkkukin lähinnä vettä. En osta noita juuri koskaan. Perunaa, porkkanaa, kaaleja, lanttua, punajuuria, sipulia, bataattia, edullisia hedelmiä (banaanit, appelsiinit, omenat), tomaattia kun se on edullista, kesäkurpitsaa, marjoja ja sieniä metsästä, kuivaan syksyllä omenasiivuja ja teen sosetta, hilloja ja mehuja herukoista ja pihlajanmarjoista. Täysjyväpuurohiutaleita ja -jauhoja, kuivattuja herneitä, lihaa kohtuudella, kalaa tarjouksesta tai suoraa kalastajalta, kananmunia, maustamatonta viiliä jota voi tehdä myös itse, juustoa tarjouksesta. Mahdollisimman paljon raaka-aineista itse tehtyä. Herkuissa kohtuus, ei ole pakko vetää suklaalevyä päivässä. Itse elin opiskelijana pitkän aikaa 5€/vko ruokabudjetilla ja ai että se joka toinen viikko ostettu pätkis maistui hyvälle!

T. Elämästään nauttiva pienituloinen kolmen lapsen äiti (joilta ei puutu mitään).

Vierailija
164/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manslown tarvehierarkia pätee tässäkin. Jos joka päivä joutuu miettimään pelkästään perustarpeita kuten ruokaa, ei pysty enää ylemmän tason juttuihin kuten opiskeluun tai muuhun tuottavaan. Köyhyys "tyhmentää" ja tästäkin oli joku tutkimus. Huomaan saman itsessäni eli kun kaapit ovat tyhjät on vaikea vaikkapa saada aikaan koulujuttuja. Ajattelee vain ruokaa.

Ps. Perhettä tuntematta kuinka paljon luulette Kemissä olevan työpaikkoja tai opiskelupaikkoja tällä hetkellä? Mulla asuu paljon tuttuja alueella ja kyllä siellä vaan on hieman hiljaista työ/opiskelumahdollisuuksien suhteen.

Vierailija
165/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Manslown tarvehierarkia pätee tässäkin. Jos joka päivä joutuu miettimään pelkästään perustarpeita kuten ruokaa, ei pysty enää ylemmän tason juttuihin kuten opiskeluun tai muuhun tuottavaan. Köyhyys "tyhmentää" ja tästäkin oli joku tutkimus. Huomaan saman itsessäni eli kun kaapit ovat tyhjät on vaikea vaikkapa saada aikaan koulujuttuja. Ajattelee vain ruokaa.

Ps. Perhettä tuntematta kuinka paljon luulette Kemissä olevan työpaikkoja tai opiskelupaikkoja tällä hetkellä? Mulla asuu paljon tuttuja alueella ja kyllä siellä vaan on hieman hiljaista työ/opiskelumahdollisuuksien suhteen.

Niin. Sitä suuremmalla syyllä lapsiluku max kaksi. Koko soppa täysin itseaiheutettu. Olisihan ne voineet nyt nousukaudella muuttaa sieltä poiskin, isä laihikselle ja töihin ja äiti töihin. Sen sijaan valittiiin se kolmas ja nwljäs lapsi.

Vierailija
166/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ainoa elinkelpoinen paikkakunta maailmassa on Kemi? Ymmärrän sen, että ei haluta muuttaa, jos suku ja ystävät on paikkakunnalla. Mutta silloin päätös jäädä Kemiin on oma valinta. 

Tuo Manslown tarvehierarkia on ihan totta ja sen vuoksi näissä tapauksissa tilanne on aika toivoton. 

Vierailija
167/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tosiaan voi leipoa, täällä on ollut puheenaiheena yks leipuri joka on kakkuja myynyt, hänet on sataan kertaan haukuttu pystyyn, soitettu verottajalle, ilmoitettu eviraan.

Joten älä ehdota leipomista

Vierailija
168/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ainoa elinkelpoinen paikkakunta maailmassa on Kemi? Ymmärrän sen, että ei haluta muuttaa, jos suku ja ystävät on paikkakunnalla. Mutta silloin päätös jäädä Kemiin on oma valinta. 

Tuo Manslown tarvehierarkia on ihan totta ja sen vuoksi näissä tapauksissa tilanne on aika toivoton. 

OT mutta se on Maslow

Vierailija
169/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän ne köyhät on, elämänhallinta täysin hukassa. Molemmat vanhemmat loisii kotona ja valittaa kun on vain 1300€ käytössä. Tuolla rahalla elää herroiksi kun kerran asuminen on jo maksettu ja kotona oleva ehtii tehdä halpoja ruokia kausituotteita hyväksikäyttäen. Itkisin ilosta jos minulla, kahden lapsen yksinhuoltajalla, jäisi kuukaudessa käteen noin paljon rahaa.

Ja aivan varmasti pääse koulutukseen. Jos joku ei jaksa lukea tai ei pää riitä yliopistoon niin sille ei voi mitään mutta aivan varmasti ammattikouluihin pääsee.

Vierailija
170/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni jutun pointti oli se, että toiset lapset kiusaavat niitä lapsia, joilla on liian kuluneet tai epämuodikkaat vaatteet. Siis vähävaraisten lapsia esimerkiksi.

On tämä varsin mielenkiintoinen keskustelu, joka jälleen kerran paljastaa keskiverto av-mamman ruman sielunmaiseman (ja varmasti selittää myös pitkälti sitä, miksi jotkut lapset ovat taipuvaisia kiusaamaan toisia).

Kiitos muutaman muun viisaan viestin lisäksi viestin nro 107 kirjoittajalle sivulla 8. Hän oli ensimmäinen, joka edes sivusi tuota kiusaamista. Kaikki muut riensivät jälleen paheksumaan perheen valintoja ja syyllistämään. Kiusatut lapset unohdettiin.

Vierailija
171/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni jutun pointti oli se, että toiset lapset kiusaavat niitä lapsia, joilla on liian kuluneet tai epämuodikkaat vaatteet. Siis vähävaraisten lapsia esimerkiksi.

On tämä varsin mielenkiintoinen keskustelu, joka jälleen kerran paljastaa keskiverto av-mamman ruman sielunmaiseman (ja varmasti selittää myös pitkälti sitä, miksi jotkut lapset ovat taipuvaisia kiusaamaan toisia).

Kiitos muutaman muun viisaan viestin lisäksi viestin nro 107 kirjoittajalle sivulla 8. Hän oli ensimmäinen, joka edes sivusi tuota kiusaamista. Kaikki muut riensivät jälleen paheksumaan perheen valintoja ja syyllistämään. Kiusatut lapset unohdettiin.

Niin. Tämä myytti kiusatuista lapsista. En usko siihen.

Vierailija
172/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella oli tänään siskolta perityt lenkkarit ja takki (alkujaan cittarista), paikatut housut ja itse kudotut pipo ja hanskat. Ei kiusattu. Kuten ei muinakaan päivinä. Älykännyn hän sai tänä syksynä, on kutosella, puhelin isän vanha, siskolla jo ollut. Ei kellekään ongelma.

Vierailija
173/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään. Sen sijaan uskot kyllä mielelläsi myyttiin siitä, että kaikki sossun asiakkaat ovat uusavuttomia pummeja.

Minä en usko, vaan tiedän, että suurin osa tämän ketjun pätijöistä on keskimääräistä tyhmempiä. Fiksuilla ei ole kiinnostusta eikä aikaa paheksua sivutolkulla itseään huonommassa asemassa olevia ihmisiä.

Vierailija
174/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101122446779_uu.shtml

Juttu on itsessään hyvä siinä, että tuodaan esille miten vähävaraisten perheiden lapsia kiusataan koulussa. Perheen isän sairaudellekaan ei tietenkään mitään voi, mutta äidin 20 vuoden työttömyys pisti silmään. Miksi äiti ei ole kouluttautunut uuteen ammattiin, jos omalta alalta ei löydy töitä?

Tuo lehtijuttu on ihan täyttä skeidaa. Sosiaalituet on enemmän kuusihenkiselle perheelle. Isä jättää jotain kertomatta. Tästähän saa sen kuvan, että he saavat 1100-1300 käyttöön ja 900 Euroa vuokraan. Ei pidä paikkaansa. Heille jää toimeentulominimissä enemmän käyttörahaa kuukaudessa. Sitä on jäätävä laskurinkin mukaan 2000 Euroa/kk vuokran päälle + isompia irtomenoja voi hakea vielä harkinnanvaraisena!

Vierailija
175/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään. Sen sijaan uskot kyllä mielelläsi myyttiin siitä, että kaikki sossun asiakkaat ovat uusavuttomia pummeja.

Minä en usko, vaan tiedän, että suurin osa tämän ketjun pätijöistä on keskimääräistä tyhmempiä. Fiksuilla ei ole kiinnostusta eikä aikaa paheksua sivutolkulla itseään huonommassa asemassa olevia ihmisiä.

No ainakin taas tämäkin perhe on juuri sitä. Uusavuttomia pummeja, hyvää vauhtia jo seuraavassakin polvessa.

Miksi aina sitten ne esimerkit on just näitä tällaisia?

Vierailija
176/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella oli tänään siskolta perityt lenkkarit ja takki (alkujaan cittarista), paikatut housut ja itse kudotut pipo ja hanskat. Ei kiusattu. Kuten ei muinakaan päivinä. Älykännyn hän sai tänä syksynä, on kutosella, puhelin isän vanha, siskolla jo ollut. Ei kellekään ongelma.

Tulin melkein samaa kommentoimaan. Mun poika kulkee kolmatta vuotta samalla takilla, ostin sen eskariin ja on nyt kakkosella. Kauhistelin viikonloppuna kuinka kippana takki on, mutta ei kuulemma haittaa, on niin hyvä takki. Ostan siis uuden alesta vasta kun milloin alkavat. Lemppari housut meni polvesta puhki, en ehtinyt heti korjaamaan ja sitten unohtuikin pitkäksi aikaa. Kauhistuin, kun tajusin että mitä opettajatkin ovat koulussa ajatelleet, poika kulki niillä ihan tyytyväisenä. Ehdotin uusien ostoa, mutta nekin kuulemma niin hyvät, että lopulta pikkasin polven. Reppukin ollut sama eskarista lähtien, ensimmäisen puhelimen saa vuoden päästä kun alkaa olla yksin kotona. Ja ei, kukaan ei ole kiusannut.

Vierailija
177/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin taas tämäkin perhe on juuri sitä. Uusavuttomia pummeja, hyvää vauhtia jo seuraavassakin polvessa.

Jaa, olet päättänyt jo lastenkin puolesta?

Hienoja ihmisiä täällä. Jatkakaa pätemistänne, en jaksa lukea.

Vierailija
178/227 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne seitsemänkympin housut oli niitä joita kiusaajat "vaati". Tosin tuskin kovin monella muullakaan on sellaisia Kemissä.

Vierailija
179/227 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan ei tarvitse ehkäistä köyhyyttä nykyistä tehokkaammin, sillä kaikki köyhät ovat aina vääränlaisia köyhiä. Oikeanlaisia köyhiä ei valitettavasti ole, sillä alaluokasta käsin on pirun vaikea vastata keskiluokan määrittelemiin. ihanteisiin.

Vierailija
180/227 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, olet päättänyt jo lastenkin puolesta?

Hienoja ihmisiä täällä. Jatkakaa pätemistänne, en jaksa lukea.

Kyllä se malli on hyvää vauhtia jatkumassa kun aikuiset ihmiset loisii kotona, alin mahdollinen koulutus, eikä töistä tietoakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi