IL: Perheenisä kertoo köyhän lapsiperheen arjesta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101122446779_uu.shtml
Juttu on itsessään hyvä siinä, että tuodaan esille miten vähävaraisten perheiden lapsia kiusataan koulussa. Perheen isän sairaudellekaan ei tietenkään mitään voi, mutta äidin 20 vuoden työttömyys pisti silmään. Miksi äiti ei ole kouluttautunut uuteen ammattiin, jos omalta alalta ei löydy töitä?
Kommentit (227)
Kaikesta kivasta kyllä haaveillaan, mutta töitä...yök, kuka viittii?
Kyllä monien köyhyys on ihan itse aiheutettua, mutta kyllä Suomessakin on kautta aikain ollut ihan oikeitakin köyhiä. On voinut tulla konkurssi, puolison kuolema/ero, sairautta, talo palanut/homevaurio ym, pieleen menneet osakekaupat ymv. Mutta mun mielestä nääkin on sellaisia asioita joista kyllä halutessaan pääsee ylös ja takaisin jaloilleen jos vaan oikeasti haluaa. Ihminen kyllä selviytyy hyvinkin tukalista tilanteista halutessaan. Multa ei heru sympatiaa sellaisille köyhille jotka vain ovat ja valittavat, eivätkä laita rikkaa ristiin oman elämänsä korjaamiseksi. Sellaisia olen kyllä valmis auttamaan ja tukemaan jotka todella yrittävät itsekin. Vaikka itsekin eletään aika lailla kädestä suuhun ja esim. matkusteluun kaukomaille ei todellakaan ole varaa. Silti meillä on kaikki asiat hyvin, on riittävästi ruokaa, katto pään päällä ja käypäiset vaatteet ja muut tavarat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monien köyhyys on ihan itse aiheutettua, mutta kyllä Suomessakin on kautta aikain ollut ihan oikeitakin köyhiä. On voinut tulla konkurssi, puolison kuolema/ero, sairautta, talo palanut/homevaurio ym, pieleen menneet osakekaupat ymv. Mutta mun mielestä nääkin on sellaisia asioita joista kyllä halutessaan pääsee ylös ja takaisin jaloilleen jos vaan oikeasti haluaa. Ihminen kyllä selviytyy hyvinkin tukalista tilanteista halutessaan. Multa ei heru sympatiaa sellaisille köyhille jotka vain ovat ja valittavat, eivätkä laita rikkaa ristiin oman elämänsä korjaamiseksi. Sellaisia olen kyllä valmis auttamaan ja tukemaan jotka todella yrittävät itsekin. Vaikka itsekin eletään aika lailla kädestä suuhun ja esim. matkusteluun kaukomaille ei todellakaan ole varaa. Silti meillä on kaikki asiat hyvin, on riittävästi ruokaa, katto pään päällä ja käypäiset vaatteet ja muut tavarat.
Samaa mieltä.
Mun appikset tekivät konkurssin 90 -luvun lamassa ja menettivät kaiken kotia myöten. Mieheni lunasti heille isänsä kotipaikan asunnoksi ja tietenkin laina jäi meidän maksettavaksi. Appisten mielestä ei 50+ kannattanut enää mennä töihin koska osa palkasta olisi mennyt ulosottoon. Elivät mukavasti ilmaisessa talossa ja käyttivät työttömyyskorvaukset viiniin ja tupakkaan. Me maksoimme kaikki kulut oman perheen kustannuksella - emme itsekään olleet edes keskituloisia tuolloin.
Vielä tänäkään päivänä eivät ymmärrä mitä tekivät meille ja ennenkaikkea pojalleen. Toinen pojista ei koskaan maksanut penniäkään vanhempiensa elatuksesta. Tiedän että mekin olimme liian kilttejä mutta minut on kasvatettu niin ettei omia hylätä. Vasta näin jälkikäteen huomaa miten paljon esim omat lapset jäivät ilman isovanhempien takia. Nyt onneksi talo on myyty ja elävät kerrostalossa omillaan. En tule suremaan appisten kuolemaa hetkeäkään vaan tunnen syvää helpotusta...
Pakko kommentoida.. Tunnen/tiedän kyseisen perheen. Mielestäni heillä on aivan hyvin varaa elättää koko perhe. Kyse on vain rahan käytöstä, sitä ei osata käyttää oikein. Raha kun tulee tilille laitetaan ne palamaan samantien. Sitten itketään kun ei ole rahaa loppu kuukauteen. Miksiköhän?
Perheen vanhin lapsi ei ole asunut kotonaan moneen vuoteen. Toinen aikuinen lapsi asuu kotona, mutta saa omat toimeentulotuet, asumistuet sekä opintotuen. Periaatteessa on vain kaksi lasta elätettävänä kahden aikuisen lisäksi.
Ihmisillä kiehuuu tuo että jää kuukaudes käytettäväks se jotain 1200e. Sit haukutaa vanhimpia lapsia että menis töihin. Tuo vanhin lapsi luultavasti on töissä ja jos kerta edellisen kommentoijan perusteella toinenki aikune lapsi saa omat tuet niin eihä perheellä ole elätettävänä ko vaa neljähenkeä. 1200e on kyllä aika mukavasti neljää kohen. Nyt kiehuu varmaa vielä vähän enemmän.
Mitä ajattelitte tehdä rahalla? Puristaa osakepaperit biohajoavaksi arkuksi?