IL: Perheenisä kertoo köyhän lapsiperheen arjesta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101122446779_uu.shtml
Juttu on itsessään hyvä siinä, että tuodaan esille miten vähävaraisten perheiden lapsia kiusataan koulussa. Perheen isän sairaudellekaan ei tietenkään mitään voi, mutta äidin 20 vuoden työttömyys pisti silmään. Miksi äiti ei ole kouluttautunut uuteen ammattiin, jos omalta alalta ei löydy töitä?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
"Vaatteet haalitaan kirpputoreilta ja sukulaisilta.
- Uusia vaatteita emme ole pystyneet hankkimaan oikeastaan milloinkaan. Pelkästään toppahousut maksavat 70 euroa."
Eli niinhän tämä perhe tekeekin, kuin monet täällä viesteissä vaativat. Isä ainoastaan vertaa, että ne maksaa 70€, jos uutena ostaisi. Vaan eivät osta.
Tuon hinnan voi vetäistä ihan vaikka hatusta. Voisin minäkin sanoa, että yhyy en voi ikinä ostaa uutta laukkua kun se maksaa 2000 e. Mut en sano, kun en edes haaveile sellaisesta. Toppahousuja saa uutenakin täysin kelvollisia puolet halvemmalla, mitä hänen esimerkkinsä. Minä ostan lapsille vaatteet cittarista ja henkkamaukasta, joskus reiman alesta. Henkkiksen toppikset on kestäny joskus paremmin kuin reiman. En itse moiti halpisvaihtoehtoja.
Köyhä vaan ei voi vaatia sitä samaa mitä muilla ihmisillä on. Se on realiteetti, jonka hyväksyminen helpottaa elämistä kumman paljon. Vaikeus ja masennukset tulee haaveiden ja todellisuuden ristiriidoista. Jos ei näitä hyväksy, niin sitten voi tehdä kaikkensa päästäkseen alhosta.
Ihme ulinaa koko artikkeli täynnä. Lapsien ikä 9-20 - jos äiti on ollu 20v työttömänä niin minkä ihmeen takia on tehty lisää lapsia?? 900 euroa vuokraa on kallis > aina voi muuttaa halvempaan ja pienenpään. Yli 18-vuotiaat voivat muuttaa omaan asuntoon ja ottaa opintolainaa. Äiti voi kouluttautua uudestaan, tai oikeastaan se olisi pitänyt tehdä jo 15v sitten.
Ainahan ulista voi kun ei itse viitsi tehdä asialle mitään, paitsi itkeä Iltalehdelle kuinka ei ole varaa mihinkään. Valintojen maailma, näes. Ei heru yhtään myötätuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Perhe oli ollut kesällä viikon kylpylälomalla. Tajuavatkohan he, että aika harvalla perheellä on varaa tuollaisiin lomiin? Silti harmittaa kun eivät päässeet ilmaiseksi huvipuistoihin vaan "vain" kylpylään. Ja omasta talosta haaveillaan. Niin, aika moni työssäkäyväkin haaveilee eikä välttämättä pysty tätä haavetta toteuttamaan. Kaikkea ei voi saada!!
Jutussa oli mainittu kaksi reissua laivareissu 10 vuoden takaa ja RAYn tukema kylpyläloma. Peräti kaksi reissua kymmenen vuoden aikana... Kuka tahansa vähävarainen voi tuettua lomaa hakea. Ärsyttävää vääristelyä sinulta, etteikö ne tajua arvostaa kylpylälomaa. Ei pidä lukea rivien välistä sitä mitä siellä ei ole.
Miksi niin moni täällä sanoo, että syyttäköön itseään kun teki 4 lasta tukalaan tilanteeseen? Vanhin lapsista on 20-vuotias, ja sattumoisin myös äidin työttömyys on kestänyt sen samaiset 20 vuotta. Eikö kukaan muu muka pidä mahdollisena, että perheen tulevaisuus näytti silloin valoisalta kun 3 ensimmäistä lasta sai alkunsa?
Sylettää tämä iltapäivälehtien uutisointi köyhistä ja työttömistä.
Työtön on se pirun köyhä, ruokansa leipäjonosta hakeva ressukka jota kukaan ei vain älyä tulla kotoa kädestä pitäen hakemaan isopalkkaiseen työhön vaikka älyä ja intoa riittäisi vaikka kuinka. Hakeminen on vain niin vaikeaa.
Köyhä on se perhe, joka on lykännyt jumalattoman liudan kakaroita ilman mitään työtä tai toimeentuloa, ja sitten nyyhkytetään kun lapsilla ei ole viimeisen päälle älypuhelimet ja muotivaatteet. Kyllähän yhteiskunnan kuuluisi ne kustantaa...
Juu, olen ollut aiemmin pari vuotta työtön ja vähävarainen. Ei voi pysyä laskuissa kuinka monta työhakemusta lähetin. Ja uskomatonta mutta totta, sain kesätyöpaikan, jatkettiin määräaikaisena, tämän vuoden alussa sain vakipestin. Ja jumaliste että olo on kuin lottovoiton saaneella!
Enemmistö on varmaan niitä (kuten minä ennen kuin lykästi), jotka jatkavat taistelua päivästä toiseen. Epätoivoisesti haetaan töitä, yritetään tulla toimeen sillä mitä on, eikä olla itkemässä em. kurjuuksia iltapäivälehtiin. Vaan aina haastatellut ovat näitä elämänhallinnaltaan onnettomia reppanoita, tarkoitus tuntuu olevan tehdä jokaisesta työttömästä ja vähävaraisesta se ruikuttava yhteiskunnan loinen joka luulee kaiken tulevan eteen kannettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vaatteet haalitaan kirpputoreilta ja sukulaisilta.
- Uusia vaatteita emme ole pystyneet hankkimaan oikeastaan milloinkaan. Pelkästään toppahousut maksavat 70 euroa."
Eli niinhän tämä perhe tekeekin, kuin monet täällä viesteissä vaativat. Isä ainoastaan vertaa, että ne maksaa 70€, jos uutena ostaisi. Vaan eivät osta.
Ei ne maksa 70 euroa uutena.
Ohis Ja sinä et näe metsää puilta.
Vastuu sysätään muille vaikka itse on tehty valinnat. Itse on päättetty mm. tehdä 4 lasta, mutta jonkun muun pitää ne elättää. Joo kannatan edelleen tätä meidän sosiaalitukiyhteiskuntaa (suurimpana syynä siksi ettei lapset kärsi vanhempiensa idiotismista) mutta onhan se tunnustettava että kyllähän tämä systeemi tekee ihmisistä holtittomia. Lapsia voi tehdä huoletta, kun tietää että sossu ne elättää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin moni täällä sanoo, että syyttäköön itseään kun teki 4 lasta tukalaan tilanteeseen? Vanhin lapsista on 20-vuotias, ja sattumoisin myös äidin työttömyys on kestänyt sen samaiset 20 vuotta. Eikö kukaan muu muka pidä mahdollisena, että perheen tulevaisuus näytti silloin valoisalta kun 3 ensimmäistä lasta sai alkunsa?
Ei. Koska isällä on kuitenkin koko ajan ollut vain kokin koulutus ja äiti ei oke ollut ksokaan töissä. Kolme lasta on liiikaa ja neljäs on itsemurha.
Tuo artikkelin perhe haaveilee monista asioista. Uutena ostetuista vaatteista, huvipuisto- ja eläintarhareissuista, ravintola- ja kahvilakäynneistä ystävien kanssa, ruuasta ilman ruokajonoissa käyntiä, kalastuskortista kalastamista varten, omakotitalosta. Ihan normaaleja lapsiperheen haaveita. Pari ihan oleellista asiaa kuitenkin jäi haaveilematta: opiskelupaikka äidille sekä työpaikat (ei työharjoittelupaikat) molemmille vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Jumalauta, että jaksatte olla kateellisia jopa pienituloisille!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jos työ vituttaa, niin lopettakaa se työnne! Miksi te käytte töissä, jos toimeen tulee ihan hyvin korvauksillakin?
Miksi aina heti ensimmäisenä syytetään kateudesta? En minä ole pätkääkään kateellinen perheelle jossa lapset itkevät resuisia lenkkareita ja joutuu lainaamaan rahaa margariiniin. Sen sijaan suututtaa se, että perhe jossa ilmeisesti omasta valinnastaan äiti on jäänyt kotiäidiksi ja tehnyt neljä muksua ko. tilanteeseen ja silti ollaan käsi ojossa iltapäivälehdessä valittamassa miten köyhyys ei ollut oma valinta. Toiset käyvät ahkerasti töissä ja silti elävät samankaltaista elämää koska pieni palkka tai yhtäkkiä muuttunut elämäntilanne (esim. avioero), ja suurin osa heistä ei tee lapsia koska varaa ei ole. Jälkimmäiset sentään osallistuvat tunnollisesti ylläpitämään tätä yhteiskuntaa, että neljän lapsen työttömille vanhemmille voidaan maksaa eläminen!
Me elämme kuten tuo perhe, paitsi ettei meille jää noin paljon rahaa käteen. Ja paitsi että pääsin tänä syksynä kouluun hankkimaan uutta ammattia (olen yli 40v.) Meidänkin lapsia on kiusattu "köyhyydestä". Urpot kiusaa. Jos vain osaan, ompelen lapselle siistit vaatteet hänen toiveidensa mukaisesti. Uusinta puhelinmallia en osaa ommella. Siihen kilpailuun emme lähde ollenkaan. Olemme puhuneet lasten kanssa siitä, mikä heidän mielestään on köyhyyttä ja mikä kavereiden mielestä on sitä. Keskusteluihin liittyy kaikkea muutakin: hiilijalanjälki, minkälaisia tarpeita yritetään tyydyttää, aineeton rikkaus ja pääoma, sosiaaliset taidot, kiusaaminen... Vaikka tulomme tuplaantuisivat nykyiseen verrattuna, en usko että peruskysymys/ongelma poistuisi: vertailu.
Niillä jää käteen 1200-1300e kuussa! Se on palkkani, josta maksan asumiskulut ynm. En saa sossusta mitään, koska käyn töissä 7,5 tuntia 5 päivänä viikossa. Ei ole koskaan lapsiani haukuttu kuluneista vaatteista, koska asutaan köyhällä alueella. Uutena ostan vaatteet ja lasten harrastukset maksan itse. Ikinä en ole leipäjonossa käynyt, koska olen töissä silloin kun ruokaa jaetaan ilmaiseksi.
Mihin nuo rahansa oikein käyttää? Kyllähän tuolla rahalla saa vaikka kuinka paljon maitoa ja margariinia ettei tarvitse velaksi ostaa. Itse en ikinä lainaa rahaa keneltäkään.
Voi miten moni oikeasti yritteliäs ja työteliäs ihminen on yhtä tiukilla kuin tämäkin perhe. Me yrittäjät ollaan tänä päivänä todella tiukilla, lainat, verot jne on AINA hoidettava ja oltava välillä itse ilman palkkaa, vaikka töitä tehdään joskus ympäripyöreitä päiviä. Joskus tuntuu kyllä, että mitä helvetin järkeä tässä oikein on, repiä itsestään kaikki irti, että saa perheelle niukan elannon ja saa maksaa pankille talolainaa. Mitä jos antais vaan hellurei kaiken mennä, etsis vuokrakämpän ja elelis tuilla. Helpommalla pääsis. En edes muista milloin oon viimeksi pitänyt oikeaa lomaa, työt kun tuppaa seuraamaan aina mukana, eikä tosiaan ole varaa lähteä jonnekin viikon lomalle yhtään mihinkään. Juu ja yrittäjäksi ryhdyin, kun meni työpaikka alta, eikä mitään töitä ollut näköpiirissä. Enpä tiennyt mihin ryhdyin, tämä on ihan hullunhommaa.
Olen minimieläkeläinen ja mun lapsella on AINA puhtaat, siistit ja jossei ihan uudet, niin uudehkot vaatteet päällään. Joka päivä. Kirpparilta, oli ne sitten netissä tai fyysisesti olemassa, löytää paljon, samoin Tokmanni myy niitä pirun toppahousuja alkaen vajaasta parista kympistä ylöspäin (omalleni ostin naapurin lapsen vanhat hintaan 1€). Mun lapsi kävi kahdesti Lintsillä kesän aikana, kerran SnadiStadissa ja pari kertaa kotieläinpuistossa. Käydään myös kuukausittain ravintolassa ja puuhataan kaikkea ilmaista, nyt viimeksi tehtiin viikonloppuna lähimetsään retki ja juotiin siellä termarista kaakaota.
Vähän karua sanoa näin, kun itsekin olen tosiaan jo eläkkeellä, mutta eniten on elämänhallinnasta kiinni nämä jutut eikä rahasta. Jokainen saa säästöön vitosen kuussa, ja siinä on vuodessa jo rahat yhteen rannekkeeseen huvipuistoon + herkkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Koska isällä on kuitenkin koko ajan ollut vain kokin koulutus ja äiti ei oke ollut ksokaan töissä. Kolme lasta on liiikaa ja neljäs on itsemurha.
Missään ei väitetty, ettei äiti ole ollut koskaan töissä.
Stop mammat! Haaveilla pitää aina. Vaikka mistä. Jos ei uskalla haaveilla, on pystyyn kuollut. Älkää soimatko haaveista.
Sosiaalitukiin pitäis kyllä automaattisesti kytkeä jonkunlainen talous- ja elämänhallintaneuvonta!
Vierailija kirjoitti:
Äidin työttömyys johtuu varmasti työhaluttomuudesta, kouluttamattomuudesta tai esimerkiksi mielenterveysongelmista. Varmasti pääsisi töihin vaikka siivoojaksi, jos ei koulutusta ole.
"Vaikka siivoojaksi".
Sen verran nykymaailma on erilainen, ettei siivoojaksi vain mennä. Koulut pitää olla käytynä ja silloinkin mieluusti työkokemusta.
Ainoastaan työharjoitteluun pääsee. Siihenkin kun opiskelee alaa ensin. Palkkaa on tosin turha odottaa, samoin kuin oikeaa työtä.
Tilalle otetaan myöhemmin taas uusi harjoittelija ilmaiseksi siivoojaksi.
T: 2-lapsisen perheen isä, vaimo yrittää vaihtaa alaa siivoukseksi jotta työllistyisi
Vierailija kirjoitti:
Olen minimieläkeläinen ja mun lapsella on AINA puhtaat, siistit ja jossei ihan uudet, niin uudehkot vaatteet päällään. Joka päivä. Kirpparilta, oli ne sitten netissä tai fyysisesti olemassa, löytää paljon, samoin Tokmanni myy niitä pirun toppahousuja alkaen vajaasta parista kympistä ylöspäin (omalleni ostin naapurin lapsen vanhat hintaan 1€). Mun lapsi kävi kahdesti Lintsillä kesän aikana, kerran SnadiStadissa ja pari kertaa kotieläinpuistossa. Käydään myös kuukausittain ravintolassa ja puuhataan kaikkea ilmaista, nyt viimeksi tehtiin viikonloppuna lähimetsään retki ja juotiin siellä termarista kaakaota.
Vähän karua sanoa näin, kun itsekin olen tosiaan jo eläkkeellä, mutta eniten on elämänhallinnasta kiinni nämä jutut eikä rahasta. Jokainen saa säästöön vitosen kuussa, ja siinä on vuodessa jo rahat yhteen rannekkeeseen huvipuistoon + herkkuihin.
Linnanmäelle kuusi henkeä Kemistä on vähän eri kuin yksi lapsi Helsingistä.
Huomaatko eroa?
Sairas ja työtön ne tekee lapsia ja vika on tietenkin muissa, kun ei ole rahaa. Onhan me muut synnytty tänne vain heitä auttamaan. Saako pitää itsellä edes vähän?