IL: Perheenisä kertoo köyhän lapsiperheen arjesta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101122446779_uu.shtml
Juttu on itsessään hyvä siinä, että tuodaan esille miten vähävaraisten perheiden lapsia kiusataan koulussa. Perheen isän sairaudellekaan ei tietenkään mitään voi, mutta äidin 20 vuoden työttömyys pisti silmään. Miksi äiti ei ole kouluttautunut uuteen ammattiin, jos omalta alalta ei löydy töitä?
Kommentit (227)
Maksimissaan kaksi lasta noihin oloihin. Ihan maksimissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioni kiinnittyi jutussa kerrottuun perheen Ruotsin matkaan vuonna 2004, jossa isä kertoi perheen säästösyistä vain katselleen maisemia laivan kannelta.
Siis häh! Eikö perhe olisi voinut lähteä kävellen katselemaan hieman ympärilleen? Jos ovat olleet viikkarin laivalla niin Tukholman kauneimmat korttelit vanhassakaupungissa olisivat olleet ihan kulman takana?!
Luulen, että jutussa kerrottu köyhyys on muutakin kuin pelkästään rahan puutetta.
Myös aiempien kirjoittajien lailla, että miksei perheen äiti ole työelämässä tai mahdollisesti kouluttautunut uudelle alalle?
Sitten valtamediassa itketään köyhyyttä ja kurjaa elämää.Kaikenlaista sakkia sitä tuetaankin verorahoin.
Ne ei voinut rantautua, kun ne säästi kengänpohjia.
Tai heilä oli edullinen risteily kalliimman päivä Tukholmassa matkan sijasta
Myyn torissa hyväkuntoisia toppahousuja 2-5e, ei mene kaupaksi. Nyt ymmärrän miksi ei, jos kerran ihmiset ostaa 70e housuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pisti silmään vaan se, että toppahousut maksaa muka 70€! No tottahan ne voi maksaa jopa tuhat euroa, mutta toppahousut saa kyllä kaupasta muutamalla kympillä.
Sisälukutaito hukassa? Isä toteaa uusien toppahousujen maksavan 70 euroa ja että vaatteet hankitaan siitä syystä kirpputorilta ja sukulaisilta.
Eiköhän kaikki sen tajunnut, ihmetellään (tai ainakin itse ihmettelen) sitä että missä oikein shoppailevat jos uudet muka maksaa noin paljon.
Hyvä jos löytävät kirppiksiltä, mutta kyllä niitä uutenakin saa alle 70 eurolla.
Arki voi olla musertavaa ja lapsille varsinkin kohtuutonta. Lapset ovat siinä tilanteessa missä vanhemmatkin. Tukea ja neuvoja perhe tarvitsee, ei sydämettömyyttä.
Mun kampaaja on köyhän yksinhuoltajan lapsi. Hän sanoi että hankki yhden lapsen koska haluaa panostaa tähän kunnolla. Hänellä on oma yritys ja se lapsi saa hyvän alun elämään.
Elämä nimenomasn on valintoja. Ja nää sössi sen omansa ja lastensa.
Vierailija kirjoitti:
Ja paljpsta vetoa että tältä isukilta on pettänyt polvet ylipainon takia.
Naurahdin tälle kommentille. Tuli mieleen ne ylipainon alla polvista sisäänpäin vääntyneet jalat.
Tervetullutta vaihtelua nyyhkytarinoille, jossa 5 hevosen kokoista koiraa omistava perheenäiti itkee tupakka suussa, kuinka lapsille ei ole varaa ostaa edes Kellogsin aamiaismuroja vaan on pakko tyytyä Pirkkaan. Yleensähän iltapäivälehdissä kuvattujen ihmisten köyhyys on lähinnä korvien välissä.
Perhe oli ollut kesällä viikon kylpylälomalla. Tajuavatkohan he, että aika harvalla perheellä on varaa tuollaisiin lomiin? Silti harmittaa kun eivät päässeet ilmaiseksi huvipuistoihin vaan "vain" kylpylään. Ja omasta talosta haaveillaan. Niin, aika moni työssäkäyväkin haaveilee eikä välttämättä pysty tätä haavetta toteuttamaan. Kaikkea ei voi saada!!
Vierailija kirjoitti:
Arki voi olla musertavaa ja lapsille varsinkin kohtuutonta. Lapset ovat siinä tilanteessa missä vanhemmatkin. Tukea ja neuvoja perhe tarvitsee, ei sydämettömyyttä.
Koitapa mennä neuvomaan tällaisia perheitä :D
Vierailija kirjoitti:
No täss on neuvo: mene töihin, älä vingu! Grow up!
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kyllä empatiaakin perhettä kohtaan, mutta he ovat ihan tietoisesti tehneet lapsia sellaisessa elämäntilanteessa, jossa taloushuolet olivat jo painamassa. Ja kyllä sitä valintaa pitää kritisoida: vaihtoehtoisesti äiti olisi voinut tuossa välissä kouluttautua (aloittaa vaikka nostamalla kansanopistossa peruskoulun tai lukion arvosanoja, jos niistä on kouluunpääsy kiinni), käydä töissä ja sen jälkeen katsoa uudelleen lasten hankkimista. On todella lyhytnäköistä tehdä useampi lapsi ajattelematta, että paljonko rahaa tarvitaan sitten kun lapset ovat kouluiässä.
komppaan tätä kommenttia. Minullakin riittää empatiaa tätä perhettä kohtaan. Itselläni ja meidän perheellä menee taloudellisesti hyvin. Mutta näen ympärilläni lasten päiväkodissa ja koulussa lapsia, joiden perheillä ei mene hyvin. Ja vanhempien rahahuolet paivavat jo pieniä koululaisia. Omassa lapsuudessa vanhempien rahahuolet näkyivät tiuskimisena ja riitelynä ja omat vanhempana olivat pessimistisiä. Tiedän omakohtaisesti, että pohjalta on ponnistettava ja kurotettava, jos jotain haluaa. Ja perheen usko tai sen puute tulevaisuuteen siirtyy lapsiin helposti. Tällaiset perheet tarvitsevat henkistä apua ja tällaisten perheiden lapset erityisesti.
Jestas taidan tietää tuon perheen...
Vierailija kirjoitti:
Jestas taidan tietää tuon perheen...
Kerro lisää.
Vierailija kirjoitti:
Te kyllä jaksatte aina keksiä valittamista joka asiaan. Eihän tuossa perheenisän kertomuksessa ole kaikkea kerrottu, joten mistä tiedätte kokonaiskuvaa? Ei tuollasen pienen haastattelun perusteella osaa oikein sanoa mitään.
Tämän palstan mielestä köyhyys on aina oma valinta. Varmasti joidenkin kohdalla onkin, mutta ei kaikkien.
Mä oon sairastanu 12vuotiaasta asti paniikkihäiriötä, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, masennusta ja yleistä ahdistuneisuushäiriötä (nämä kaikki on mulla ihan diagnosoitu).
Näiden lisäksi mulle on vasta tullut traumaperäinen stressihäiriö. Oon nyt 28vuotias, ei ammattia, ei koulutusta ja kyllä, oon helvetin köyhä.
Mutta tämäkinhän on täysin oma valintani. Päätin sairastua ja sairauksien vuoksi en ole kyennyt opiskelemaan ammattia. Elän pienillä tuilla eli olen hyvin vähävarainen = köyhä. Mutta itse toki köyhyyteni valitsin. Jeps.
Ai niin ja sitten vielä sekin, että tämän palstan mukaanhan ei ole olemassa mt-ongelmia, ne ovat vain laiskuutta.
Et kuitenkaan vaikuta katkeralta tai kiittämättömältä. Ja ymmärrät, ettet voi saada kaikkea samaa kuin terveet, työssä käyvät ihmiset. Saatat olla jopa kiitollinen siitä, ettei sinun tarvitse elää kodittomalla kadulla ja kerjätä päivittäin, jotta saisit ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Perhe oli ollut kesällä viikon kylpylälomalla. Tajuavatkohan he, että aika harvalla perheellä on varaa tuollaisiin lomiin? Silti harmittaa kun eivät päässeet ilmaiseksi huvipuistoihin vaan "vain" kylpylään. Ja omasta talosta haaveillaan. Niin, aika moni työssäkäyväkin haaveilee eikä välttämättä pysty tätä haavetta toteuttamaan. Kaikkea ei voi saada!!
Älä puhu paskaa. Isä ei vähätellyt sitä kylpyläreissua mitenkään eikä valittanut sitä kun ne ei päässyt ilmaiseksi huvipuistoihin. Se vaan sanoi, että tahtoisi viedä lapset mielellään myös huvipuistoon:
"Viime kesänä perhe oli viikon Ikaalisten kylpylässä - kulut maksoi suurimmaksi osaksi RAY. Isä sanoo, että veisi lapset mielellään myös Särkänniemeen ja Korkeasaareen."
Vaikea uskoa että paikatuissa vaatteissa oltava. Kirpparille vaan.
Vuokra 900€? Aika korkeaa vuokraa maksavat Kemissä.. Kummastuttaa suorastaan, miten kallis tuo vuokra on.
Keskustanuoret päässeet sipilän perseestä pois taas javauva palstalle valittamaan.
Tunnen kyllä empatiaakin perhettä kohtaan, mutta he ovat ihan tietoisesti tehneet lapsia sellaisessa elämäntilanteessa, jossa taloushuolet olivat jo painamassa. Ja kyllä sitä valintaa pitää kritisoida: vaihtoehtoisesti äiti olisi voinut tuossa välissä kouluttautua (aloittaa vaikka nostamalla kansanopistossa peruskoulun tai lukion arvosanoja, jos niistä on kouluunpääsy kiinni), käydä töissä ja sen jälkeen katsoa uudelleen lasten hankkimista. On todella lyhytnäköistä tehdä useampi lapsi ajattelematta, että paljonko rahaa tarvitaan sitten kun lapset ovat kouluiässä.