Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Perheenisä kertoo köyhän lapsiperheen arjesta

Vierailija
11.10.2016 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101122446779_uu.shtml
Juttu on itsessään hyvä siinä, että tuodaan esille miten vähävaraisten perheiden lapsia kiusataan koulussa. Perheen isän sairaudellekaan ei tietenkään mitään voi, mutta äidin 20 vuoden työttömyys pisti silmään. Miksi äiti ei ole kouluttautunut uuteen ammattiin, jos omalta alalta ei löydy töitä?

Kommentit (227)

Vierailija
21/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla pisti silmään vaan se, että toppahousut maksaa muka 70€! No tottahan ne voi maksaa jopa tuhat euroa, mutta toppahousut saa kyllä kaupasta muutamalla kympillä.

Kun ostaa jotkut Cirafin toppahousut, niin ne lämmittää kyllä, mutta niillä ei sitten kyllä voi istua lumeen, kun ovat heti märät pikkareihin saakka.

Meillä jää muuten vuokran jälkeen käteen vähemmän kuin tuolla perheellä. En silti pidä meitä köyhänä, mutta meillä onkin vain yksi lapsi.

Toppahousuja saa hyväkuntoisia käytettyinäkin ja Cirafilla on sitä paitsi nykisin tec-mallisto, joka kyllä pitää erinomaisesti vettä.

Vierailija
22/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla pisti silmään vaan se, että toppahousut maksaa muka 70€! No tottahan ne voi maksaa jopa tuhat euroa, mutta toppahousut saa kyllä kaupasta muutamalla kympillä.

Kun ostaa jotkut Cirafin toppahousut, niin ne lämmittää kyllä, mutta niillä ei sitten kyllä voi istua lumeen, kun ovat heti märät pikkareihin saakka.

Meillä jää muuten vuokran jälkeen käteen vähemmän kuin tuolla perheellä. En silti pidä meitä köyhänä, mutta meillä onkin vain yksi lapsi.

No tässä esim. neljälläkympillä vedenpitävät:

https://www.xxl.fi/five-seasons-valdez-pant-nuorten-lasketteluhousut/p/…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yli 10v lapsi istuisi toppahousuissa hangessa? Tai miksi aikuinen hankkisi toppahousut vain kököttääkseen perse märkänä lumessa?

Vierailija
24/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua vähävaraislle palstalla huomaa sen; mukuloita pirtti täynnä ja uutta pukkaa, vaikka ei pysty entisiäkään elättämään. Ei voi verorahoilla kaikkea saada. Sit kun vein apua, yhden ainoan kerran, oli kämppä tupakansavussa ja kaljatölkkejä eteinen, sit rahat loppui,kun ruokaa piti ostaa.  Halooo, oma vastuu asioissa????

Vierailija
25/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttu on itsessään hyvä siinä, että tuodaan esille miten vähävaraisten perheiden lapsia kiusataan koulussa. Perheen isän sairaudellekaan ei tietenkään mitään voi, mutta äidin 20 vuoden työttömyys pisti silmään. Miksi äiti ei ole kouluttautunut uuteen ammattiin, jos omalta alalta ei löydy töitä?

Olen itse hakenut kouluihin jo monta vuotta, mutta ei niihin pääse tänä päivänä enää sisään millään!

No mikä siinä on, ettet pääse? 

En ole tuo jota lainasit, mutta itse olen yrittänyt vaihtaa alaa ja hakenut lapsen syntymän jälkeen kolme kertaa yliopistoon. Hakijamäärät on moninkertaistuneet siitä mitä olivat, kun edellisen kerran hain. Lama ajaa ihmiset opiskelemaan.

Itse luovutin alanvaihdon suhteen ja palasin päiväkotiin töihin, nyt kun hoitovapaa loppui.

Yliopisto on eri asia, tuskin tää 20 vuotta kotona -muikkeli sinne pääsis. Joku just amistutkinto on fiksumpi eikä monta vuotta yliopistossa.

Vierailija
26/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin työttömyys johtuu varmasti työhaluttomuudesta, kouluttamattomuudesta tai esimerkiksi mielenterveysongelmista. Varmasti pääsisi töihin vaikka siivoojaksi, jos ei koulutusta ole. Jos ei pää kestä normaalia ammattikoulutusta, niin eiköhän työkkärilläkin ole jonkinlaisia työvoimapoliittisia koulutuksia, joihin olisi voinut hakea.

Vaikea uskoa, että Suomessa lapsen olisi kuljettava paikatuissa ja kuluneissa vaatteissa. Vaatii vähän vaivaa kierrellä kirppareita ja kierrätyskeskuksia, mutta kyllä sieltä vaatetta löytää. Lastenvaatteita saa alennusmyynneistäkin ihan muutamalla eurolla uutenakin.

Toimeentulotukea saavalle lapsiperheelle pitäisi jäädä ihan hyvin rahaa käyttöön. Terveydenhuoltokulut, sähkö- ja vesimaksut huomioidaan tuessa. Ymmärrän sen hyvin, että vuosikausia pienellä summalla eläminen on uuvuttavaa, eikä sillä rahalla käydä huvipuistoissa, laivalla tai shoppailemassa jatkuvasti. Sitä en kuitenkaan siedä, kuinka jotkut eivät osaa käyttää sitä rahaansa tärkeimpään, eli lasten terveelliseen ravintoon, vaatteisiin ja harrastuksiin. Liian usein perhe pitää kulissit yllä käyttämällä rahaa auton ylläpitoon, sisustamiseen, kännyköihin tms... Sitten lapset kärsivät, kun syödäänkin vain makaronia ja leipää, kun rahat eivät riitä enää muuhun. Jos elää toimeentulotuella, on hiukan mietittävä asioiden tärkeysjärjestystä ja sitä, mihin on varaa.

Vierailija
27/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin pisti silmään tuo toppahousujen hinta, äidin työttömyys (onko joku syy esim työkyvyttömyys, onko ammattia, onko koskaan edes käynyt töissä, onko yrittänyt kouluttautua uudelleen ja jos ei niin miksi??), se että on tehty neljä lasta vaikka rahat ei riitä ja töitä ei ole.. Ei myöskään ihan kamalan huonosti mene jos jää 1300e käteen vuokran jälkeen, käykö nuoret kesätöissä ja 18-vuotias töissä ylipäätään? Ainakin niillä rahoilla voisi niitä 70e toppahousuja kustantaa itselleen.

Onko juttu kirjoitettu huonosti ja puutteellisesti vai mikä tuossa on?

Vierailija
28/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torissa on uudenveroisia toppahousuja 6 eurolla. Meille jää tuo sama summa joka kuukausi laskujen jälkeen. Emme pidä itseämme köyhänä.

Tai uffilta tai kierrätyskeskuksesta...

Vierailija
29/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei keväällä pätkätöiden välissä työttömänä saanut mitään tukia.

Eleltiin mun 500 e palkalla ja 450 e opintotuella plus satunnaisesti opintolainaa. Enkä silti pillittänyt lehdille, haloo.

Vierailija
30/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioni kiinnittyi jutussa kerrottuun perheen Ruotsin matkaan vuonna 2004, jossa isä kertoi perheen säästösyistä vain katselleen maisemia laivan kannelta.

Siis häh! Eikö perhe olisi voinut lähteä kävellen katselemaan hieman ympärilleen? Jos ovat olleet viikkarin laivalla niin Tukholman kauneimmat korttelit vanhassakaupungissa olisivat olleet ihan kulman takana?!

Luulen, että jutussa kerrottu köyhyys on muutakin kuin pelkästään rahan puutetta.

Myös aiempien kirjoittajien lailla, että miksei perheen äiti ole työelämässä tai mahdollisesti kouluttautunut uudelle alalle?

Sitten valtamediassa itketään köyhyyttä ja kurjaa elämää.Kaikenlaista sakkia sitä tuetaankin verorahoin.

Vierailija
31/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioni kiinnittyi jutussa kerrottuun perheen Ruotsin matkaan vuonna 2004, jossa isä kertoi perheen säästösyistä vain katselleen maisemia laivan kannelta.

Siis häh! Eikö perhe olisi voinut lähteä kävellen katselemaan hieman ympärilleen? Jos ovat olleet viikkarin laivalla niin Tukholman kauneimmat korttelit vanhassakaupungissa olisivat olleet ihan kulman takana?!

Luulen, että jutussa kerrottu köyhyys on muutakin kuin pelkästään rahan puutetta.

Myös aiempien kirjoittajien lailla, että miksei perheen äiti ole työelämässä tai mahdollisesti kouluttautunut uudelle alalle?

Sitten valtamediassa itketään köyhyyttä ja kurjaa elämää.Kaikenlaista sakkia sitä tuetaankin verorahoin.

Ne ei voinut rantautua, kun ne säästi kengänpohjia.

Vierailija
32/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oikeasti kyllästynyt näihin ns. köyhien ulinoihin.

Niiden röyhkeyteen köyhäillä ja syyttää muita köyhyydestään, vaikka vastaus löytyy peilistä.

Ei nää lehtijutut koskaan tavoita niitä oikeesti köyhiä. He ovat vaatimattomia ihmisiä, jotka ymmärtävät tukien tärkeyden ja nauttivat siitä mitä saavat. Nöyränä vielä auttavat muita.

Vierailija
33/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitähän vittua nyt taas. Minulla jää vuokran jälkeen käteen 530€, josta 300€ on lainaa!

Vierailija
34/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholman risteilyjähän saa ilmaiseksi. Tai vaihdetaan suklaalevyyn. Laivalle voi ottaa eväät. Ja sieltä Viikkarin vierestä pääsee kävellen Söderiin tai lautalla kiertämään vesitse. Me on käyty tänä vuonna jo kahdella tuollaisella ilmaisekksi saadulla reissulla, ihan kaupunginosan facebook-ryhmästä bongatuilla.

Täysin pähkähulluja juttuja! Onko tää taas laitettu siksi, että työssäkäyvät ärtyisi?

Vierailija
35/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin vaikka lyödä vetoa että tuon perheen vanhemmat on juurikin sellaisia ylipainoisia kouvolatukkapatukoita, jotka polttaa tupakkaa ja alkoholikin maistuu aina välillä.

Miksi äiti on ollut työttömänä 20 vuotta ja miksi on jokatapauksessa pyöräytetty useampi muksu? Oon itsekkin ollut työttömänä ja se uuden työn etsiminen on tuskaa, mutta pakko kai tuossa nyt joku syy on olla jos ei kahteen vuosikymmeneen ole töissä käynyt, onkohan ylipäätään koskaan käynytkään tai löytyykö ammattia? Missä kaupoissa shoppailevat jos toppahousut maksaa 70e?

Vierailija
36/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat haastatelleet minua silloin, kun olin opiskeleva yh-äiti. Miehellä oli ammatti ja ok tulot, joten uskalsin jättää vanhan työni mutta hän päättikin jättää minut yksin lapsen kanssa 6 kk synnytyksestä vieraalle paikkakunnalle. Itkua tuhersin monena iltana kun töitä ei meinannut löytyä mistään. Lapsen sain onneksi aina ruokittua ja vaatetettua mutta itse sain olla monesti pelkällä veteen tehdyllä kaurapuurolla. Oikeasti en olisi kyllä varmaan kehdannut antaa mitään haastattelua kun häpesin omaa tilannettani niin paljon

Vierailija
37/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas niin se elämänhallinta hukassa! Ihan tyypillinen kertomus köyhyydestä, johon ihan itse hakeudutaan. Ja luuleeko nämä köyhät, että kaikilla muilla elämä on jotenkin hulppeaa? Ihan kaikkensa täytyy tehdä, että jotenkin pärjää, mutta ei tulis mieleenkään valittaa julkisesti. Minäkin jäin työttömäksi kuopuksen äitiysloman aikana, mutta ryhdyin perhepäivähoitajaksi. Siinä hommassa ei paljon tienannut, mutta toisaalta ei ollut päivähoitomaksuja omista lapsista, eikä mitään työssäkäyntikuluja ja säästöä tuli kun oli päivät kotona ja pystyi esim. leipomaan itse kaikki leivät. Kaikki mahdolliset vaatteet on aina hankittu kirpparilta, kuten myös urheiluvälineet, pyörät yms. Kaikessa on pitänyt aina säästää, kerätä tarkkaan talteen marjat ja sienet, kasvattaa perunoita ja juureksia, mansikoita ja karviaisia, kutoa sukat ja lapaset, ommella itse mitä osaa, parsia sukat. Ikinä en ole ostanut lapsille toppahousuja, jotka maksaa 70 e!

Sitten hakeuduin hierojakoulutukseen, monimuotokoulutus oli ja ainoa kulu 500 euron kurssimaksu ja sen sai maksaa osissa. Valmistuttuani menin alivuokralaiseksi hoitolaan, töitä on riittänyt. Käsille aika kovaa hommaa, mutta olen yrittänyt keventää työtä käymällä erilaisia kursseja, kuten mm. intialaisen päänhieronnan. Oman pöydänkin ostin käytettynä. On muitakin koulutuksia, joihin aikuisten on helppo päästä, itsekin olen miettinyt lähärikoulutusta, koska luulen, etten enää yli 50-v jaksa tätä työtä tehdä.

Mies on tavallisissa töissä ja ihan tässä on talolainaakin lyhennelty. Vanhin lapsi on tän vuoden abi, joten nyt pitää jo säästää ensi kevään juhlia varten. Mutta olen hirmuisen ylpeä, että olemme pystyneet lukionkin kustantamaan ja pystymme muillekin lapsille. Koskaan ei olla haettu mitään sosiaaliapua eikä käyty leipäjonossa. Kyllä näille köyhille pitäisi jonkun tehdä oikein elämänsuunnitelma. Miten nuille lapsille käy?

Vierailija
38/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hakenut kouluihin jo monta vuotta, mutta ei niihin pääse tänä päivänä enää sisään millään!

No mikä siinä on, ettet pääse? 

En tiedä.

Vierailija
39/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on just kirpparipöytä itsepalvelukirppiksellä. Siellä oli käyttämättömät Ticket to Heavenin toppahousut 20 €, käytetyt pienemmät 8 €, Helly hansenin kerran käytetyty välikausihousut 18 € ja kahdet Lassien toppahousut 2 €. Gore  Tex kenkiä myin siellä neljä paria, hinnaltaan 3-7 € ja ihan hyvässä kuosissa vielä. Toppatakkeja oli hintahaitarilla 2 €-20 €, välikausitakkeja kolme hintaan 2 €/kpl.

Kaikki meni ekana päivänä.

Mikis 20 vuotta työttömänä ollut äiti ei kierrä kirpputoreja vaan ostaa 70 € toppahousut. En ole varmaan koskaan ostanut kolmelle lapsellemme noin kalliita toppahousuja, Ticketitkin oli -40 % alesta ja isoimmat oli hutiostos, olivat niin leveää mallia. Ja käyn siis ihan töissä.

Vierailija
40/227 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi avuttomuus ja tyhmyys käy myös kalliiksi. Tiedän erään aikuisen henkilön jolle tuli yllätyksenä että Prismasta saa vaatteita. "En mä oo kattonu mitä muuta ku ruokaa siellä myydään" ei myöskään tiennyt että nettikaupoissa saa kotiin tilaamalla vaatteita myös ilman toimituskuluja. Aiemmin valitti kun kaikki rahat menee talvitakkiin, varmaan joo meneekin jos katsoo jostain Luhdan liikkeestä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi