IL: Perheenisä kertoo köyhän lapsiperheen arjesta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101122446779_uu.shtml
Juttu on itsessään hyvä siinä, että tuodaan esille miten vähävaraisten perheiden lapsia kiusataan koulussa. Perheen isän sairaudellekaan ei tietenkään mitään voi, mutta äidin 20 vuoden työttömyys pisti silmään. Miksi äiti ei ole kouluttautunut uuteen ammattiin, jos omalta alalta ei löydy töitä?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Mulla pisti silmään vaan se, että toppahousut maksaa muka 70€! No tottahan ne voi maksaa jopa tuhat euroa, mutta toppahousut saa kyllä kaupasta muutamalla kympillä.
Sisälukutaito hukassa? Isä toteaa uusien toppahousujen maksavan 70 euroa ja että vaatteet hankitaan siitä syystä kirpputorilta ja sukulaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Huomioni kiinnittyi jutussa kerrottuun perheen Ruotsin matkaan vuonna 2004, jossa isä kertoi perheen säästösyistä vain katselleen maisemia laivan kannelta.
Siis häh! Eikö perhe olisi voinut lähteä kävellen katselemaan hieman ympärilleen? Jos ovat olleet viikkarin laivalla niin Tukholman kauneimmat korttelit vanhassakaupungissa olisivat olleet ihan kulman takana?!
Luulen, että jutussa kerrottu köyhyys on muutakin kuin pelkästään rahan puutetta.
Myös aiempien kirjoittajien lailla, että miksei perheen äiti ole työelämässä tai mahdollisesti kouluttautunut uudelle alalle?
Sitten valtamediassa itketään köyhyyttä ja kurjaa elämää.Kaikenlaista sakkia sitä tuetaankin verorahoin.
Ei. Näille perheille tekeminen, joka ei maksa mitään, ei ole tekemistä. Paljon ulkomailla matkustelevat tietävät, että jokaisessa paikassa on paljon nähtävää ja koettavaa ihan ilmaiseksikin, mutta nämä perheet eivät tiedä eikä heitä myöskään kiinnosta ilmainen tekeminen. Olen joskus kerännyt tällaisille perheille ison listan tapahtumia heidän omilta asuinalueiltaankin, joihin on vapaa pääsy. Ei ole ehdotukseni kelvanneet vaan on haluttu huvipuistolippuja, elokuvalippuja, lahjakortteja yms.
Risteily voi olla ilmainen, mutta meiltä matka satamaan n. 700 km, joten jää risteilyt risteilemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pisti silmään vaan se, että toppahousut maksaa muka 70€! No tottahan ne voi maksaa jopa tuhat euroa, mutta toppahousut saa kyllä kaupasta muutamalla kympillä.
Sisälukutaito hukassa? Isä toteaa uusien toppahousujen maksavan 70 euroa ja että vaatteet hankitaan siitä syystä kirpputorilta ja sukulaisilta.
Niin hankitaan meilläkin, vaikka varaa olisi ostaa uutenakin.
Miksi kukaan niistä tarvitsee toppahousuja? Ei Kemissä talvella nuoriso toppahousuissa kulje ja lapsille saa kirppikseltä muutamalla eurolla siistiä vaatetta, jos vähänkään viitsii kierrellä katsomassa. Aikaahan heillä on. Ei tarvitse pitää paikattuja ja reikäisiä, moni kantaa kirppikselle tavaraa tyyliin maksa euro, saat uutena 40 e maksaneen vaatteen, jota käytetty 2 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on just kirpparipöytä itsepalvelukirppiksellä. Siellä oli käyttämättömät Ticket to Heavenin toppahousut 20 €, käytetyt pienemmät 8 €, Helly hansenin kerran käytetyty välikausihousut 18 € ja kahdet Lassien toppahousut 2 €. Gore Tex kenkiä myin siellä neljä paria, hinnaltaan 3-7 € ja ihan hyvässä kuosissa vielä. Toppatakkeja oli hintahaitarilla 2 €-20 €, välikausitakkeja kolme hintaan 2 €/kpl.
Kaikki meni ekana päivänä.
Mikis 20 vuotta työttömänä ollut äiti ei kierrä kirpputoreja vaan ostaa 70 € toppahousut. En ole varmaan koskaan ostanut kolmelle lapsellemme noin kalliita toppahousuja, Ticketitkin oli -40 % alesta ja isoimmat oli hutiostos, olivat niin leveää mallia. Ja käyn siis ihan töissä.
Ohis jutussahan nimenomaan sanottiin että perheen vaatteet tulee sukulaisilta ja kirpputoreilta.
Vierailija kirjoitti:
Tukholman risteilyjähän saa ilmaiseksi. Tai vaihdetaan suklaalevyyn. Laivalle voi ottaa eväät. Ja sieltä Viikkarin vierestä pääsee kävellen Söderiin tai lautalla kiertämään vesitse. Me on käyty tänä vuonna jo kahdella tuollaisella ilmaisekksi saadulla reissulla, ihan kaupunginosan facebook-ryhmästä bongatuilla.
Täysin pähkähulluja juttuja! Onko tää taas laitettu siksi, että työssäkäyvät ärtyisi?
Kaikki ei asu Helsingissä tai Turussa. 6 hengen matkat esim. Kajaanista satamaan ei ole ilmaisia.
Elämä on valintoja.
Miksi ihmeessä tuo mies tuo mieleen tarinan perheestä, joka muutti pääkaupunkiseudulta työttömyyttä pakoon pohjoisemmas, mutta sitten ei ollut töitä. Perheessä oli tietenkin koira, joka söi suunnilleen vain kalleinta koiranruokaa.
Vierailija kirjoitti:
No mitähän vittua nyt taas. Minulla jää vuokran jälkeen käteen 530€, josta 300€ on lainaa!
Asutko neljän lapsen ja puolison kanssa perheasunnossa. Perheen koko määrittelee menotason pitkälti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukholman risteilyjähän saa ilmaiseksi. Tai vaihdetaan suklaalevyyn. Laivalle voi ottaa eväät. Ja sieltä Viikkarin vierestä pääsee kävellen Söderiin tai lautalla kiertämään vesitse. Me on käyty tänä vuonna jo kahdella tuollaisella ilmaisekksi saadulla reissulla, ihan kaupunginosan facebook-ryhmästä bongatuilla.
Täysin pähkähulluja juttuja! Onko tää taas laitettu siksi, että työssäkäyvät ärtyisi?
Kaikki ei asu Helsingissä tai Turussa. 6 hengen matkat esim. Kajaanista satamaan ei ole ilmaisia.
No jotenkinhan ne oli sinne laivalle päässyt. Olisivat kytänneet ilmaiset risteilyt ja säästäneet sen kaksi sataa ja käyneet sillä rahalla maissa. Tai osfaneet kolmet toppahousut.
Ja se mies oli työkokeilussa kesällä sen sijaan, että olisi hakenut kesäksi työpaikkaa.
Näitä juttuja "omaa syytään ja laiskuuttaan" -köyhistä julkaistaan kiihtyvissä määrin, että saadaan kansa sosiaalietuuksien leikkaamisen kannalle. Parempi ettei puhuta pitkäaikais-sairaiden yksinhuoltajien tai köyhien, tukiverkottomien vanhusten kohtaloista mitään. Simppeliä.
Te kyllä jaksatte aina keksiä valittamista joka asiaan. Eihän tuossa perheenisän kertomuksessa ole kaikkea kerrottu, joten mistä tiedätte kokonaiskuvaa? Ei tuollasen pienen haastattelun perusteella osaa oikein sanoa mitään.
Tämän palstan mielestä köyhyys on aina oma valinta. Varmasti joidenkin kohdalla onkin, mutta ei kaikkien.
Mä oon sairastanu 12vuotiaasta asti paniikkihäiriötä, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, masennusta ja yleistä ahdistuneisuushäiriötä (nämä kaikki on mulla ihan diagnosoitu).
Näiden lisäksi mulle on vasta tullut traumaperäinen stressihäiriö. Oon nyt 28vuotias, ei ammattia, ei koulutusta ja kyllä, oon helvetin köyhä.
Mutta tämäkinhän on täysin oma valintani. Päätin sairastua ja sairauksien vuoksi en ole kyennyt opiskelemaan ammattia. Elän pienillä tuilla eli olen hyvin vähävarainen = köyhä. Mutta itse toki köyhyyteni valitsin. Jeps.
Ai niin ja sitten vielä sekin, että tämän palstan mukaanhan ei ole olemassa mt-ongelmia, ne ovat vain laiskuutta.
Vierailija kirjoitti:
Te kyllä jaksatte aina keksiä valittamista joka asiaan. Eihän tuossa perheenisän kertomuksessa ole kaikkea kerrottu, joten mistä tiedätte kokonaiskuvaa? Ei tuollasen pienen haastattelun perusteella osaa oikein sanoa mitään.
Tämän palstan mielestä köyhyys on aina oma valinta. Varmasti joidenkin kohdalla onkin, mutta ei kaikkien.
Mä oon sairastanu 12vuotiaasta asti paniikkihäiriötä, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, masennusta ja yleistä ahdistuneisuushäiriötä (nämä kaikki on mulla ihan diagnosoitu).
Näiden lisäksi mulle on vasta tullut traumaperäinen stressihäiriö. Oon nyt 28vuotias, ei ammattia, ei koulutusta ja kyllä, oon helvetin köyhä.
Mutta tämäkinhän on täysin oma valintani. Päätin sairastua ja sairauksien vuoksi en ole kyennyt opiskelemaan ammattia. Elän pienillä tuilla eli olen hyvin vähävarainen = köyhä. Mutta itse toki köyhyyteni valitsin. Jeps.
Ai niin ja sitten vielä sekin, että tämän palstan mukaanhan ei ole olemassa mt-ongelmia, ne ovat vain laiskuutta.
Oletko sinä pyöräyttänyt tuohon tilanteeseen neljä lasta?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla neljä lasta?
Tuo perhe tarttis apua talousasioissa, siis neuvoja eikä mitään sossusta lisää rahaa, vaan opetusta siitä miten talousasiota hoidetaan. Oikeasti pitäisi katsoa mihin se raha katoaa ja meneekö rahaa turhuuksiin ihan huomaatta jne. Sekä nyt tuon äiti ihmisen pitäisi mennä kouluttautumaan, perheen taloudesta ovat molemmat vanhemmat vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Toppahousut saa parillakympillä ja kirpparilya vielä halvemmalla.
Että valivalivali vaan, ei tässä työssäkäyvänä perheenäkään ole varaa törsätä. Että pistää vihaks. 😡
Joo, se mieshän oli ahneuttaan tietysti työkokeilussa, eikä oikeassa palkkatyössä! Koska työkokeilusta maksetaan niin paljon!
Minäkin olen sairastanut paniikkihäiriötä 12v. asti. Töissä pystyn jotenkuten käymään. Mutta muualla en. On niin monenlaisa kohtaloita ihmisillä. Ei kannata rahasta valittaa kun terveys on tärkein.
Siellähän niistä jo vanhimmat kököttää täysikäisinä kotona. Ei ole tainnut heillekään tulla mieleen että itsekin voisi jotain thedä.