Kansallinen terveysarkisto = kanta.fi rikkoo kansalaisten yksityisyyttä
Olen hoitaja ja kirjaan muiden hoitajien ja lääkärien tapaan kanta.fi rekisteriin asiakkaan tiedot, vaikka asiakas ei ole antanut suostumusta kanta.fi -palveluun käytöön. Minua häiritsee se tosiasia, että suuri osa ihmisistä ei tiedä tätä ja niin monet eivät ole antaneet suostumusta. Miksi me terveydenhuoltohenkilöstö pakotetaan kirjaamaan potilaan/asiakkaa tiedot kansalliseen terveysarkistoon, vaikka asiakkaat eivät ole antaneet suostumustaan. Minusta tällainen touhu alkaa jo muistuttamaan entisen itänaapurimme kommunismi-ajan touhuja. Kansallisen terveysarkiston eli kanta.fi-palvelun käyttämisestä terveystietojen tallentamiseen pitäisi käydä laaja julkinen keskustelu ja sen käyttäminen pitäisi voida oikeasti pystyä kieltämään. Lisäksi ihmettelen suuresti, miksei lasten vanhemmilla ole oikeutta katsoa ala-ikäisen lapsensa tietoja? Kuitenkin lain mukaan huoltajilla on VASTUU lapsistaan täysi-ikäisyyteen asti. Miten voit olla vastuussa asioista, joista et tiedä yhtään mitään?!!
Kommentit (427)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti kansalaisia ei ole pahemmin kiinnostanut, kuka heidän potilastietojaan on katsellut. Oikeus tarkistaa nämä käsittelyyn liittyvät lokitiedot on potilaalla ollut jo noin 20 vuotta. Kuinka moni teistä on käyttänyt tätä oikeuttaan? Nyt, kun Omakannasta pääsee lukemaan omia tietojaan, ihmiset ovat heränneet ajattelemaan asiaa. Suosittelen jokaista kansalaista viimeistään nyt aloittamaan säännöllisen omien terveystietojensa käsittelyn lokitietojen tarkistamisen. Mitä useampi näin toimii, sitä nopeammin väärinkäytökset tulevat esille ja sitä tarkemmiksi terveydenhuollon henkilöstö ryhtyy.
Turhaa niitä edes tarkistaa kun ei ne rikkojat saa mitään rangaistusta.
Kyllä vain saa. Mutta ei sun ole mikään pakko tarkistaa, jos asia on sulle yhdentekevä.
Yksikään ei ole saanut edes potkuja Suomessa. Ei olit sitten hoitaja tai lääkäri. Edes poliisit jotka ovat ihmisten tietoja järjestelmällisesti urkkineet eivät ole saaneet potkuja.
Rangaistus tuleekin lain eikä potilaan toivomusten perusteella. Sakkoja on jo moni saanut. Potkutkin tulee, jos rikkomus toistuu. Yleensä ihmiset oppivat jo kerrasta, jos haluavat säilyttää työpaikkansa.
Huomautuksia ja sakkoja saa vain ne rehelliset, jotka on oikeasti vain hetkellisestä mielijohteesta katsoneet tietoja. Jos tietoja katsoo hyödyntämistarkoituksessa, on helppo kehittää tutkimus- tai muun lain mukaan hyväksyttävän syyn tutkia tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näkee kuka on katsonut omia tietojani?
Kyllä mulla ainakin näkyy, silloin tällöin käyn katsomassakin, esim. juuri nyt. Kohdassa Terveystiedot > Terveystietojen luovutukset. Klikkaat päivämäärää, näet missä organisaatiossa katseltu tai pyydetty tietojasi.
Itse olen antanut suostumukset Husin eri poliklinikoilla (sisätaudit, neuro ym.) ja he näkevät kaikki tietoni, mutta esim. terveyskeskuslääkäri joutuu pyytämään jos tarvitsee tietoja. Eli tk:ssa en ole allekirjoittanut tällaista sopimusta (ei ole tarjottukaan).
Noi luovutustiedot on eri asia kuin köyttölokin lokitiedot. Jos menet HUSiin sisätautien polille, lääkäri A kirjoittaa susta jotain HUSin potilastietojärjestelmään ja lääkäri B menee lukemaan ne tiedot HUSin potilastietojärjestelmästä, niin et näe Omakannan kautta, että lääkäri B on ne tietosi käynyt lukemassa. Sen tiedon saat ainoastaan pyytämällä lokitiedot HUSista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille joille isoin ongelma on se, että kuka tahansa tunnukset tuohon järjestelmään omistava pääsee teidän tietoihinne niin selventäisittekö nyt vielä miksi? Ei niitä tietoja kukaan huvikseen käy katsomassa ellei hoitokontaktia jollain tasolla ole, ja jos käy niin syyllistyy rikokseen.
Ensimmäinen ongelma on juuri tuo, että kaikkia tietoja voi lukea jokainen, jolla on jonkinlainen hoitokontakti. Menet pitkäaikaisen kuumeilun takia hoitaja-portinvartijalle, joka sitten suostuu varaamaan lääkäriajan. Näet myöhemmin lokitiedoista, että käyntisi jälkeen hoitaja oli käynyt lueskelemassa mielenkiintoisten erikoisalojen potilastietoja. Tai käyt ohutsuolen tähystyksessä. Lokitiedoista näet, että tutkimuksen tehnyt lääkäri oli kirjautunut tietoihisi jälkikäteen lueskelemaan mielenkiintoisten erikoisalojen tietojasi.
Toinen ongelma ongelma on se, että vaikka tietojen lukemiselle ei olisi mitään hoitoon liittyvää perustetta, niin ei rikollisia silti saa vastuuseen. Poliisi ei tutki. Poliisi sanoo, että totta kai on oikeus lukea (kaikkia) potilastietoja, koska eihän muuten voisi hoitaa.
Tämä ei pidä paikkaansa. Jos havaitaan tilanne, että tietoja on selailtu muuten vaan, eikä pätevää perustetta tälle ole, teosta seuraa erinäisiä rangaistustoimia. Omassa työpaikassani jopa asiaa todistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan potilastietojen rekisteröinti oikeasti ihan helvetin kätevää. Esim jos käyt lyhyen ajan sisällä useaan kertaan sairaalassa niin joka kerta ei tarvitse ottaa samoja verikokeita ja röntgenkuvia kun lääkäri näkee ne aiemmat koneelta. Samoin lähetteet saadaan nopeammin eteenpäin kun ei tarvitse postin kautta pyörittää. Puhumattakaan siitä että lääkeaineallergiat yms mahdolliset epäsopivat lääkkeet näkyvät heti.
Ja voit itse kieltää mitä tietoja näytettään. Esimerkiksi psykiatrisen puolen tiedojen näyttöä voi rajata.
Potilaan pitää itse saada päättää kaikki omiin asioihin vaikuttavat asiat.
Jos näin on, niin silloin pitäisi myös kantaa vastuu itse siitä, jos hoito tulee myöhässä tai saa aikaan sivuvaikutuksia sekä maksaa omat hoitonsa itse, koska hankaloittaa hoitoaan tarkoituksellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti kansalaisia ei ole pahemmin kiinnostanut, kuka heidän potilastietojaan on katsellut. Oikeus tarkistaa nämä käsittelyyn liittyvät lokitiedot on potilaalla ollut jo noin 20 vuotta. Kuinka moni teistä on käyttänyt tätä oikeuttaan? Nyt, kun Omakannasta pääsee lukemaan omia tietojaan, ihmiset ovat heränneet ajattelemaan asiaa. Suosittelen jokaista kansalaista viimeistään nyt aloittamaan säännöllisen omien terveystietojensa käsittelyn lokitietojen tarkistamisen. Mitä useampi näin toimii, sitä nopeammin väärinkäytökset tulevat esille ja sitä tarkemmiksi terveydenhuollon henkilöstö ryhtyy.
Turhaa niitä edes tarkistaa kun ei ne rikkojat saa mitään rangaistusta.
Kyllä vain saa. Mutta ei sun ole mikään pakko tarkistaa, jos asia on sulle yhdentekevä.
Yksikään ei ole saanut edes potkuja Suomessa. Ei olit sitten hoitaja tai lääkäri. Edes poliisit jotka ovat ihmisten tietoja järjestelmällisesti urkkineet eivät ole saaneet potkuja.
Rangaistus tuleekin lain eikä potilaan toivomusten perusteella. Sakkoja on jo moni saanut. Potkutkin tulee, jos rikkomus toistuu. Yleensä ihmiset oppivat jo kerrasta, jos haluavat säilyttää työpaikkansa.
Huomautuksia ja sakkoja saa vain ne rehelliset, jotka on oikeasti vain hetkellisestä mielijohteesta katsoneet tietoja. Jos tietoja katsoo hyödyntämistarkoituksessa, on helppo kehittää tutkimus- tai muun lain mukaan hyväksyttävän syyn tutkia tietoja.
Tutkimushan on mitä parhain ja perustelluin syy kerätä tietoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla ainakin näkyy, silloin tällöin käyn katsomassakin, esim. juuri nyt. Kohdassa Terveystiedot > Terveystietojen luovutukset. Klikkaat päivämäärää, näet missä organisaatiossa katseltu tai pyydetty tietojasi.
Itse olen antanut suostumukset Husin eri poliklinikoilla (sisätaudit, neuro ym.) ja he näkevät kaikki tietoni, mutta esim. terveyskeskuslääkäri joutuu pyytämään jos tarvitsee tietoja. Eli tk:ssa en ole allekirjoittanut tällaista sopimusta (ei ole tarjottukaan).
Noi luovutustiedot on eri asia kuin köyttölokin lokitiedot. Jos menet HUSiin sisätautien polille, lääkäri A kirjoittaa susta jotain HUSin potilastietojärjestelmään ja lääkäri B menee lukemaan ne tiedot HUSin potilastietojärjestelmästä, niin et näe Omakannan kautta, että lääkäri B on ne tietosi käynyt lukemassa. Sen tiedon saat ainoastaan pyytämällä lokitiedot HUSista.
Ok, no sitten. Näen kuitenkin tosta kohdasta, kun tk-lääkäri on pyytänyt tietojani sisäpolilta. Ja esim. nyt näin, että tietojani on katseltu 30.9. (sisäpolin lääkäri labratulokset) ja uudestaan 7.10 (ilmeisesti sisäpolin sh, joka lähettää nuo labrat kirjallisena minulle kotiin). Eli jotain ainakin näkee. Mulla ne osuu käyntien kohdille ja ovat ihan loogisia eli sen verran voin ainakin nähdä, jos tietojani on katseltu tai pyydetty vaikkapa ajanjaksolla, jolloin en ole käynyt esim. missään vastaaotolla vaikkapa vuoteen. Mutta joo, ehkä tää on eri juttu sitten..
Esim. tk:ssa eivät näe Kannasta, jos minulle on "ylemmästä" organisaatiosta määrätty lääkkeitä. Viimeksi pyysin puhelimitse yhden kipulääkkeen uusimista, terv.hoitaja näki umpeenmenneen reseptin kyllä resepteistäni, mutta pyysi tiedon lääkäriä varten, mistä lääke alunperin määrätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille joille isoin ongelma on se, että kuka tahansa tunnukset tuohon järjestelmään omistava pääsee teidän tietoihinne niin selventäisittekö nyt vielä miksi? Ei niitä tietoja kukaan huvikseen käy katsomassa ellei hoitokontaktia jollain tasolla ole, ja jos käy niin syyllistyy rikokseen.
Ensimmäinen ongelma on juuri tuo, että kaikkia tietoja voi lukea jokainen, jolla on jonkinlainen hoitokontakti. Menet pitkäaikaisen kuumeilun takia hoitaja-portinvartijalle, joka sitten suostuu varaamaan lääkäriajan. Näet myöhemmin lokitiedoista, että käyntisi jälkeen hoitaja oli käynyt lueskelemassa mielenkiintoisten erikoisalojen potilastietoja. Tai käyt ohutsuolen tähystyksessä. Lokitiedoista näet, että tutkimuksen tehnyt lääkäri oli kirjautunut tietoihisi jälkikäteen lueskelemaan mielenkiintoisten erikoisalojen tietojasi.
Toinen ongelma ongelma on se, että vaikka tietojen lukemiselle ei olisi mitään hoitoon liittyvää perustetta, niin ei rikollisia silti saa vastuuseen. Poliisi ei tutki. Poliisi sanoo, että totta kai on oikeus lukea (kaikkia) potilastietoja, koska eihän muuten voisi hoitaa.
Tämä ei pidä paikkaansa. Jos havaitaan tilanne, että tietoja on selailtu muuten vaan, eikä pätevää perustetta tälle ole, teosta seuraa erinäisiä rangaistustoimia. Omassa työpaikassani jopa asiaa todistanut.
Pitää. Tein edellä mainituista rikosilmoitukset. Niistä ei seurannut mitään. Mikä rikos se muka on, että hoitaja tai lääkäri lukee potilastietoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille joille isoin ongelma on se, että kuka tahansa tunnukset tuohon järjestelmään omistava pääsee teidän tietoihinne niin selventäisittekö nyt vielä miksi? Ei niitä tietoja kukaan huvikseen käy katsomassa ellei hoitokontaktia jollain tasolla ole, ja jos käy niin syyllistyy rikokseen. Samalla tavalla kanta.fi tallentaa tietonne kuin jonkin sairaalan potilastietojärjestelmä ja samoihin tietoihin pääsee käsiksi myös jokainen jolla on käytössä tunnukset kyseiseen potilastietojärjestelmään. Ainoana erona on se, että kun menette esim. terveysasemalle jolla ette ole aiemmin käynyt ja joka käyttää eri potilastietojärjestelmää kuin aiempi hoitopaikkanne, näkee vaikkapa se vastaanottava lääkäri nyt aiemmat hoitonne samaan vaivaan liittyen ja osaa sen perusteella jatkaa hoitoa ilman, että teillä itsellänne tarvitsee olla mukana aikaisempia tekstejä tai pyytää niiden siirtoa mistään. Tämähän vain parantaa hoidon jatkuvuutta ja oikeellisuutta hoitopaikasta riippumatta.
Miksi ei pelätä järjestelmällistä väärinkäyttöä, kun poliiseitakin on saanut jo useampia tuomioita sellaisista. Minä ainakin luottaisin ennemmin vanhempiin kuin kehen tahansa koko maan laajuisesti toimiviin lääkäreihinkään.
Ihan vasta tuomittiin eläkkeelle jäänyt lääkäri potilastietojen luvattomasta katselusta. Kuinka monta vanhempaa on tuomittu tai edes tarvitsisi tuomita lapsensa tietojen katselusta?
Toisaalta ymmärrän pelon järjestelmän väärinkäytöstä koska tottakai aina on ihmisiä, jotka potentiaalisesti tätä harrastavat. Mutta sama vika on missä tahansa tietojen talletusmuodossa.
Yksittäisen hoitolaitoksen potilastietojärjestelmästä joku voi halutessaan lueskella mitä tahansa tietoja. Paperista arkistoakin voi tutkia samalla tavalla. Riski on olemassa missä hyvänsä käytettävässä järjestelmässä. Sähköisissä järjestelmissä sentään jää merkintä kuka tietoja on lukenut, mikäli asiaa halutaan jälkeenpäin tutkia.
Vanhempien oikeuteen lukea tietoja en ottanut mitään kantaa, ainoastaan syihin, miksi järjestelmä on luotu.
Siksi tietoja ei pitäisi kerätä eikä arkistoida ikinä mihinkään.
Minä tiedän monta ihmistä jotka jättävät kokonaan hoidattamasta itseään koska eivät halua tietojaan kerättävän. Monet työnantajat mm. vaativat terveysselvityksen jolloin kaikki arkistoissakin olevat tiedot tulevat ilmi. Ihan siitä klamydiasta niihin mielenterveyspapereihin.
Älkää nyt paskaa puhuko. Työnantaja ei saa koskaan muuta terveystietoa kuin lausunnon työkyvystä. Se on ihan varma, että lääkäri tai hoitaja ei saa antaa työnantajalle mitään terveystietoja.
Ei se tarvi tullakkaan työantajalle. Riittää että se tulee työterveyslääkärille. Työterveyslääkäri kun ei kirjoita papereihin että täysin kyvykäs niin paikkaa et täysin varmasti saa.
Olen sen useasti itsekkin saanut todeta.
Todella erikoista, että lääkäri kirjoittaisi "ei täysin kyvykäs". Millaisen lausunnon oikeastaan olet saanut. Ymmärrän, jos leipomoon hakee jauhoallergikko töihin, niin tällöin ei sovellu. Mutta mitä sinusta on kirjoitettu?
Minulle on kirjoitettu että ei voi tehdä tälläisiä ja tälläisiä töitä ja ei suositella tämän kaltaisiin töihin.
Ja sinä mielestäsi voit hyvin hakea töitä, joita et voi tehdä? Olispa mainiota, jos säännöllisesti vaikka epilepsiakohtauksia saava toimisi bussikuskina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten työntekijä tarkasti, että oli hoitanut asiasi loppuun. Se on sinun fantasiaa nyt kuule. Itse kirjaan osissa, jotain jää kiireellisemmän takia kesken. Ja koska luen tarkemmin sairaskertomukset läpi, saatan tehdä uudelleen diagnostista arviota asiasta, eli perehdyn tosissaan. Mutta elä surkeassa terveydenhuollon vihassa, kai sinulla paranoiaan syysi.
Vierailija kirjoitti:
Potilas pääsee itse sieltä palvelusta laittamaan kiellot ja suostumukset.
Potilas voi laittaa kieltoja, suostumus mahdollisimman laajaan tiedonjakeluun on oletuksena. Jos haluaa kaiken kieltää pitää oma-aloitteisesti käydä aina tarkastelemassa kannassa olevia tietoja että onko tullut uusia merkintöjä, ja klikata jokaisen kohdalle erikseen luovutuskielto. Tällöinkin syntyy väkisin ajanjakso merkinnän tekemisen ja kiellon asettamisen välille jolloin ne ovat olleet näkyvissä. Parempi implementaatio olisi laittaa kielto oletuksena ja mahdollistaa suostumuksen antaminen mikäli potilas eksplisiittisesti niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, no sitten. Näen kuitenkin tosta kohdasta, kun tk-lääkäri on pyytänyt tietojani sisäpolilta. Ja esim. nyt näin, että tietojani on katseltu 30.9. (sisäpolin lääkäri labratulokset) ja uudestaan 7.10 (ilmeisesti sisäpolin sh, joka lähettää nuo labrat kirjallisena minulle kotiin). Eli jotain ainakin näkee. Mulla ne osuu käyntien kohdille ja ovat ihan loogisia eli sen verran voin ainakin nähdä, jos tietojani on katseltu tai pyydetty vaikkapa ajanjaksolla, jolloin en ole käynyt esim. missään vastaaotolla vaikkapa vuoteen. Mutta joo, ehkä tää on eri juttu sitten..
Esim. tk:ssa eivät näe Kannasta, jos minulle on "ylemmästä" organisaatiosta määrätty lääkkeitä. Viimeksi pyysin puhelimitse yhden kipulääkkeen uusimista, terv.hoitaja näki umpeenmenneen reseptin kyllä resepteistäni, mutta pyysi tiedon lääkäriä varten, mistä lääke alunperin määrätty.
Nuo Omakannasta nähtävät lokitiedot ovat lokitietoja niille tapahtumille, jolloin tietojasi on katsottu Kannasta. Lääkärit ja hoitajat eivät kuitenkaan katso tietojasi Kannnasta, jos ne tiedot ovat jo sairaalan tai terveyskeskuksen omassa potilastietojärjestelmässä. Näistä omassa potilastietojärjestelmässä tapahtuneista käsittelyistä ei ole lokimerkintää Omakannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta näkee organisaatiotasolla että esimerkiksi joku HUS organisaatiosta on tietoja katsellut, mutta ei näe kuka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilas pääsee itse sieltä palvelusta laittamaan kiellot ja suostumukset.
Potilas voi laittaa kieltoja, suostumus mahdollisimman laajaan tiedonjakeluun on oletuksena. Jos haluaa kaiken kieltää pitää oma-aloitteisesti käydä aina tarkastelemassa kannassa olevia tietoja että onko tullut uusia merkintöjä, ja klikata jokaisen kohdalle erikseen luovutuskielto. Tällöinkin syntyy väkisin ajanjakso merkinnän tekemisen ja kiellon asettamisen välille jolloin ne ovat olleet näkyvissä. Parempi implementaatio olisi laittaa kielto oletuksena ja mahdollistaa suostumuksen antaminen mikäli potilas eksplisiittisesti niin haluaa.
Ja näin sen pitäisi ollakin, koska lain mukaan suostumus on olemassa vasta sitten, kun potilas on sellaisen antanut. Siihen asti kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää. Tein edellä mainituista rikosilmoitukset. Niistä ei seurannut mitään. Mikä rikos se muka on, että hoitaja tai lääkäri lukee potilastietoja?
Rikos se on, kun hoitohenkilökuntaan kuuluva lukee potilastietoja jotka eivät hänelle kuulu. Jos soitat esimerkiksi varataksesi ajan labraan, on ajanvarauksesta vastaavalla oikeus avata tarvittavat tiedot varauksen suorittamiseksi ja labrojen tilaamiseksi. Ei hän kuitenkaan saa siinä yhteydessä selata kaikkia leikkauskertomuksiasi ja psykuatrian hoitojaksojasi, koska ne eivät millään tavalla liity labrojen tilaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen pyytänyt lokitiedot kaikista niistä terveydenhuollon yksiköistä missä olen asioinut. Omalla terveyskeskuksella ei millään meinannut onnistua, ensin nuori hoitaja avasi lokitiedot ruudulle ja oli jo tulostamassa, kun vanhempi kolleega tuli ohjeistaan ettei sitä noin saa tehdä. Piti käydä läpi pitkä prosessi jossa mentiin ylilääkärin kautta, ilmeisesti halusi tarkistaa tiedot ennen luovuttamista ettei ollut vaan sopimattomia merkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta näkee organisaatiotasolla että esimerkiksi joku HUS organisaatiosta on tietoja katsellut, mutta ei näe kuka.
Joo, totta, myönnän erehtyneeni, ei näe kaikkea tuosta kohdasta, kuten aiempi jo selittikin. Ei tullut mieleen nämä kunkin yksikön sisäiset potilastietojärjestelmät, ajattelin, että nykyään kaikki näkyy kannassa :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan potilastietojen rekisteröinti oikeasti ihan helvetin kätevää. Esim jos käyt lyhyen ajan sisällä useaan kertaan sairaalassa niin joka kerta ei tarvitse ottaa samoja verikokeita ja röntgenkuvia kun lääkäri näkee ne aiemmat koneelta. Samoin lähetteet saadaan nopeammin eteenpäin kun ei tarvitse postin kautta pyörittää. Puhumattakaan siitä että lääkeaineallergiat yms mahdolliset epäsopivat lääkkeet näkyvät heti.
Ja voit itse kieltää mitä tietoja näytettään. Esimerkiksi psykiatrisen puolen tiedojen näyttöä voi rajata.
Potilaan pitää itse saada päättää kaikki omiin asioihin vaikuttavat asiat.
Jos näin on, niin silloin pitäisi myös kantaa vastuu itse siitä, jos hoito tulee myöhässä tai saa aikaan sivuvaikutuksia sekä maksaa omat hoitonsa itse, koska hankaloittaa hoitoaan tarkoituksellisesti.
Sopiihan se jos samalla välttyy maksamasta veroja noihin tarkoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikos se on, kun hoitohenkilökuntaan kuuluva lukee potilastietoja jotka eivät hänelle kuulu. Jos soitat esimerkiksi varataksesi ajan labraan, on ajanvarauksesta vastaavalla oikeus avata tarvittavat tiedot varauksen suorittamiseksi ja labrojen tilaamiseksi. Ei hän kuitenkaan saa siinä yhteydessä selata kaikkia leikkauskertomuksiasi ja psykuatrian hoitojaksojasi, koska ne eivät millään tavalla liity labrojen tilaamiseen.
Poliisi, syyttäjä ja jopa oikeuslaitos on eri mieltä kanssasi