Kansallinen terveysarkisto = kanta.fi rikkoo kansalaisten yksityisyyttä
Olen hoitaja ja kirjaan muiden hoitajien ja lääkärien tapaan kanta.fi rekisteriin asiakkaan tiedot, vaikka asiakas ei ole antanut suostumusta kanta.fi -palveluun käytöön. Minua häiritsee se tosiasia, että suuri osa ihmisistä ei tiedä tätä ja niin monet eivät ole antaneet suostumusta. Miksi me terveydenhuoltohenkilöstö pakotetaan kirjaamaan potilaan/asiakkaa tiedot kansalliseen terveysarkistoon, vaikka asiakkaat eivät ole antaneet suostumustaan. Minusta tällainen touhu alkaa jo muistuttamaan entisen itänaapurimme kommunismi-ajan touhuja. Kansallisen terveysarkiston eli kanta.fi-palvelun käyttämisestä terveystietojen tallentamiseen pitäisi käydä laaja julkinen keskustelu ja sen käyttäminen pitäisi voida oikeasti pystyä kieltämään. Lisäksi ihmettelen suuresti, miksei lasten vanhemmilla ole oikeutta katsoa ala-ikäisen lapsensa tietoja? Kuitenkin lain mukaan huoltajilla on VASTUU lapsistaan täysi-ikäisyyteen asti. Miten voit olla vastuussa asioista, joista et tiedä yhtään mitään?!!
Kommentit (427)
Hyvä aloitus. Mihin sen voi ilmoittaa, että kieltää käytön? Ja eikö sitä sitten voi kieltää lapseltaan, jos ei ole edes oikeutta nähdä tietoja? LApsi tuskin itse voi kieltää eli tuossa on luotu systeemi jolla lapsen tiedot kerätään pakosta??
Minua häiritsee, että kuka tahansa pääsee katsomaan sieltä tietojani. Ihmettelin kerran, kun ajanvaraushenkilö suit sait meni kantaan ja katsoi minulle määrättyjä lääkkeitä. Ei kysellyt, saako hän vilkaista.
Kokemukseni potilaana; minulta kyseltiin hyvin tarkkaan ja pitkäveteisesti annanko luvan tietojeni kirjaamiseen kyseiseen palveluun ja ketkä kaikki saa lukea tietojani. Sain myös mukaan neliväri monisteita kertoen kyseisestä palvelusta ja mitä se tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee, että kuka tahansa pääsee katsomaan sieltä tietojani. Ihmettelin kerran, kun ajanvaraushenkilö suit sait meni kantaan ja katsoi minulle määrättyjä lääkkeitä. Ei kysellyt, saako hän vilkaista.
Mitä väliä, heillä on vaitiolovelvollisuus. He myös näkevät varmasti kymmeniä "profiileja" päivässä, tuskin he enää seuraavana päivänä muistavat mitä sille Pirkko Martikaiselle tai Veikko Korhoselle oli määrätty.
Potilasta kuuluu informoida tästä kanta-järjestelmästä! Meillä näkyy potilaan tiedoissa etusivulla tietynvärisenä "kuvakkeena", onko potilasta vielä informoitu vai ei. Jos ei, se pitää tehdä mitä pikimmiten. Samoin e-reseptistä infon antaminen.
T. yliopistosairaalassa työskentelevä sh
"Lisäksi ihmettelen suuresti, miksei lasten vanhemmilla ole oikeutta katsoa ala-ikäisen lapsensa tietoja? Kuitenkin lain mukaan huoltajilla on VASTUU lapsistaan täysi-ikäisyyteen asti. Miten voit olla vastuussa asioista, joista et tiedä yhtään mitään?!!"
Joissakin asioissa lapsen/nuoren oikeus yksityisyyteen on suurempi kuin vanhempien tiedonhalu. Tai näin ainakin toivoisin lainsäädännön olevan.
Oletpa typerä hoitaja. Luuletko todella, että joku teini tahtoo äidin tietävän omia lääkärissäkäyntejään?
Ja toisekseen, tuo potilastietojen kirjaaminen ja arkistointi on lain säätelemä PAKKO, ja kaikkien etu ja turva. Sekä potilaan, että häntä hoitavan henkilökunnan. Se ei siis ole mikään potilaan valinta. Miten muuten voitaisiin varmistua hoidon laadusta ja että oikeat ja tarpeelliset asiat on tehty potilaan hoidon kannalta? Toki jokainen voi itse kannassa rajoittaa tietojen siirtoa ja näkymistä, mutta kieltää ei kannan käyttöä voi kokonaan. Laki on laki. Et ole ihan tainnut käsittää tätä asiaa, oletko joku lh?
t. sh
Vertaisin tätä ajokorttirekisteriin ja aseluparekisteriin. Yksityisellä ihmisellä ei oikeastaan voi olla valtaa päättää että onko systeemissä mukana vai ei. Se on loppupeleissä kaikkien etu että tietoa kirjataan ylös ja että sitä on käytettävissä silloin kun sitä tarvitaan.
Älkää käyttäkö terveyspalveluita niin ei tule merkintöjä jos noin helvetisti ahdistaa.
Ei sillä infoamisella ole mitään merkitystä, kun järjestelmää kuitenkin voi käyttää kuka tahansa tunnukset saanut, kielsin käyttöä tai en. Sieltä kuka tahansa näkee kaiken minulle määrätyn lääkityksen vaikka hakisin apua influenssaan.
Kyllä potilas informoidaan, kun ilmoittautuu, jos ei ole vielä informoitu. Siitä tulee kyllä ilmoitus.
No se nyt vasta hullua olisi, että hoitotyössä jätettäisiin kirjaukset tekemättä!!! Et voi olla tosissasi!
Et sä kirjaa Kantaan yhtään mitään vaan siihen potilastietojärjestelmään, joka työpaikallasi on käytössä. Kyse on potilasasiakirjojen arkistosta eikä potilas ole ennenkään voinut kieltää tietojensa arkistointia. Kantaa koskevat aivan samat henkilörekistereihin ja potilasasiakirjoihin liittyvät tietosuojalait kuin muitakin henkilörekistereitä ja potilasasiakirjoja. Potilaan suostumus tarvitaan vain silloin, kun tietoja käsitellään yli rekisterinpitäjärajojen ja tietojen käsittelystä jää lokimerkinnät. Aivan kuten ennen Kantaakin.
Omituinen höpöttäjä. Ensin kritisoit tietojen kirjaamista ja heti perään itket kun ei pääse katsomaan muitakin kuin omia tietojaan.
Potilas pääsee itse sieltä palvelusta laittamaan kiellot ja suostumukset.
Munkin mielestä tuo, että alaikäisen lapsen tietoja ei voi katsoa, on hirveän hankalaa. Nyt, kun kaikki reseptit on siellä, olisi tosi kiva tietää, mitä kaikkea lapselle on määrätty. Esikoisellamme on ihosairaus, joten olisi tosi kätevää, jos voisin tarkastella ja uusia hänelle määrättyjä reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi ihmettelen suuresti, miksei lasten vanhemmilla ole oikeutta katsoa ala-ikäisen lapsensa tietoja? Kuitenkin lain mukaan huoltajilla on VASTUU lapsistaan täysi-ikäisyyteen asti. Miten voit olla vastuussa asioista, joista et tiedä yhtään mitään?!!"
Joissakin asioissa lapsen/nuoren oikeus yksityisyyteen on suurempi kuin vanhempien tiedonhalu. Tai näin ainakin toivoisin lainsäädännön olevan.
Tämähän ei liity mitenkään kanta.fi järjestelmään tai kirjaamiseen. Aina on ollut niin että esimerkiksi alaikäisen lapsen abortista ei ole ilmoitettu vanhemmille, joka on kyllä aika hassua kun lain mukaan vanhempi on kuitenkin vastuussa lapsen turvallisuudesta ja terveydestä. Miten vanhempi voi suojella lastaan, jos ei edes tiedä minkälaisia ongelmia tällä on?
Kyllä minusta alaikäisen teinin tiedot pitäisi olla vanhemman katsottavissa. Lapsihan on vajaavaltainen ja vanhempi on hänen edunvalvojansa.
Sehän on sen alaikäisen etu, että vanhemmat ovat perillä terveysasioista ja valvovat vielä niitä, vaikka lapsi jo opetteleekin itsenäistymistä, joka koittaa sitten 18-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Munkin mielestä tuo, että alaikäisen lapsen tietoja ei voi katsoa, on hirveän hankalaa. Nyt, kun kaikki reseptit on siellä, olisi tosi kiva tietää, mitä kaikkea lapselle on määrätty. Esikoisellamme on ihosairaus, joten olisi tosi kätevää, jos voisin tarkastella ja uusia hänelle määrättyjä reseptejä.
Itselä ei ole tullut tuollaista eteen, kun lapset alkaa olla aikuisia, eikä heillä ole säännöllisesti käytettäviä lääkkeitä. Miten asia nyt sitten hoidetaan käytännössä? Voinet kuitenkin hoitaa alaikäisen lapsen lääkeasioita? Soitat terkkariin ja pyydät tarkistamaan että onko lapsella uudistettavia reseptejä?
Lääketieteellisissä asioissa vastuu lapsesta on kyllä vain ja ainoastaan hoitavalla lääkärillä, eikä luojan kiitos hänen av-mammallaan!
Haloo. Ainahan potilastiedot ovat olleet jossakin järjestelmässä. Välillä ne ovat olleet paperilla (pirun vaivalloista) ja nyt ne ovat sähköisesti. Fiksua. Voit itse SÄÄDELLÄ sitä, kuka tietosi näkyy. Siihen et tietystikään voi vaikuttaa, mitä tietoa sinusta syntyy - paitsi, jos jätät käyttämättä terveyspalveluja. Miten nämä sitten pitäisi mielestäsi tallentaa? Ethän sinä voi vaikuttaa siihenkään, että sinusta syntyy verohallintoon tai väestörekisteriin dataa. Näin se vain lakisääteisesti tapahtuu.