mies tekee valehyökkäyksiä
Nyt tekisi todella mieli kuulla muiden kokemuksia asiasta. Mistä on ollut kysymys. Mitä tuosta seurasi? Miten mies on selittänyt toimintaansa?
Toisen kerran nyt sama kuvio. Jo sovitun riidan päälle mies yhtäkkiä rynnistää kohti muka lyödäkseen. Ensimmäisen kerran käsi pään takana, toisella kerralla joku työkalu siinä kädessä. Pysähtyy metri pari ennen. Ilme ei ole aidon aggressiivinen, mutta hän selvästi nauttii aggression esittämisestä jotenkin, joten aggressiotahan siinä joka tapauksessa on. Hänellä on historia luokan pellenä ja omasta mielestään hän on turvallinen ja luotettava ihminen. Hän kai kuvittelee testaavansa luottamustani, mutta olen aivan häkeltynyt. En ole koskaan tavannut mitään tämän tapaistakaan. Mitä helvettiä tämä on?
Ensimmäisellä kerralla koin niin syvää myötähäpeää etten saanut sanaa suustani ja ajattelin, että antaa ilmeen puhua. Tällä kerralla reaktio oli syvä suru. Mies vaatii että minun pitäisi luottaa häneen, mutta eipä tämä oikein ole omiaan lisäämään luottamusta.
Kommentit (84)
Sano miehelle, että jos tuommoinen käytös lopu, viimeistelet sen minkä hän aloittaa.
Aivan järkyttävää, keskenkasvuista toimintaa, miksi kokee tarvetta testailla sun luottamuksen tasoa?
Vierailija kirjoitti:
Siis ei lyö eikä uhkaile sillä, enkä ole ihminen joka kuvittelisi koskaan joutuvansa mihinkään tekemisiin väkivaltaisen miehen kanssa. Siksipä olen niin ihmeissäni, mitä helvetin ufotemppuja nämä ovat olevinaan. Olen siis ns. ulalla. Ne on selvästi tarkoitettu vitsiksi. Mutta millainen vitsi tuo on olevinaan? Aikamoista saastetta verkkokalvolle. Ei todellakaan mikään miellyttävä näky. En voi ymmärtää, etteikö hän ymmärrä. Kun ei hänen tyhmä pitäisi olla.
Jos käskette juosta, perustuuko kehotuksenne kokemukseen vaiko mielikuvaan? Haluaisin todella tietää, tekeekö tällaista kukaan muu.
Mun mies tekee tuollaisia, mutta on siis muutenkin väkivaltainen. Miehen mielestä se on hauskaa ja hän siten purkaa vihaansa myös. Mies ei koe mitään huonoa omaatuntoatai nolostumista inhottavan käytöksensä vuoksi. Valitettavasti tuollainen "huumori" on vain jäävuoren huippu jostain paljon pahemmasta.
Kuulostaa manipuloivalta ihmiseltä. Hyökkää mutta heti perään väittää sitä vitsiksi... Säikäyttää sinut, saattaa sinut hämmennyksen tilaan mutta väittäessään hyökkäystään vitsiksi hän mitätöi sinut ja tunteesi. Googlaa "Gaslighting".
Oma mieheni purkaa kiukkuaan hävittyään väittelyssä kanssani suureen puiseen kirjahyllyyn joka vavahteli mieheni alakoukkujen painosta. Tomu leijui alas alakoukkujen saattelemana. Välillä mies katseli halveksivasti ja nappasi todella nopean ja kovan suoran betoniseinään siten että sen vierelle naulalla kiinnitetyt afrikalaiset naamarit heilahtelivat aavemaisesti. Naamarit nauroivat minulle.
Lopulta mies aina kaatuu polvilleen maahan ja alkoi nyyhkiä teatraalisesti nytkien.
Toin aina jäitä ja mikropopcornia lohdutukseksi turvonneista rystysistä.
Onneksi tajusin jättää miehen. Olimme täysin erilaisia.
Muinaisjäänneilmiö.. pitää sinua heikompana ja epävarma itsestään vahvempana, tuskin tekisi eleitä esim. isommalle miehelle joka torppais kuonoon tuollaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Sanooko mies tuossa yhteydessä mitään? Naureskeleeko sen jälkeen tms?
Ei ehkä osaa käsitellä negatiivisia asioita. Kanavoinut koululaisena vitsien ym kautta tunteitaan? Ota puheeksi, että miltä sinusta tuntuu tuollainen.
Ei naureskele, jotenkin häkeltyy kun ei saa minusta ilmireaktiota mutta näkee pettymyksen. En muista mitä ensimmäisellä kerralla sanoi, olin niin hämmästynyt.
Tämä minustakin olisi luonteva selitys. Mies osaa tuollaisen fyysisen komiikan kautta ilmaista kaikenlaisia tunteita hienosti joita ei puheena pysty sanomaan, ja ehkä kuvittelee, että aggressiota voi kuvata samoin ilman seurauksia. Ehkä on tehnyt niin kavereiden kanssa. Ei ole hänellä ehkä kovin selkeää kuvaa, ettei naiselle tehdä samoin.
Hänellä on muuten elämässään impulssit hallinnassa eikä ole ikävän tai väkivaltaisen ihmisen maineessa. Muttamutta. Eläimen valehyökkäykset minullekin tulee mieleen. Mutta leikkivä eläin korostaa eleillä, että tässä vain leikitään. Ehkä se vain ei onnistu ihmiseltä yhtä hyvin, etenkään kun kiukkuahan tuossa kai kuitenkin puretaan?
Valtapeliä, halu hallita käyttämällä väkivallan uhkaa keinona. Kommunikoinnin osaamattomuutta, tunteiden tunnistamattomuutta. Ongelman juuret kotikasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Valtapeliä, halu hallita käyttämällä väkivallan uhkaa keinona. Kommunikoinnin osaamattomuutta, tunteiden tunnistamattomuutta. Ongelman juuret kotikasvatuksessa.
Niin tai naisessa.
Eläinten valehyökkäykset ei nyt hirveänä tähän liity... Eläimet voi leikkiä jahtaamalla ja leikkitappelemalla (luonnollinen tapa parantaa selviytymiskykyä luonnossa). Ihmiset ei yleensä leiki hakkaamalla toisiaan.
Ihan sairasta! Ei tuo mikään vitsi ole. Hän ilmiselvästi odottaa että vaikka nostat käden suojaksesi, sitten voisi käräyttää sinut kun et luota häneen! Joku kerta hän ei enää kykene pidättelemään itseään. Juokse.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa manipuloivalta ihmiseltä. Hyökkää mutta heti perään väittää sitä vitsiksi... Säikäyttää sinut, saattaa sinut hämmennyksen tilaan mutta väittäessään hyökkäystään vitsiksi hän mitätöi sinut ja tunteesi. Googlaa "Gaslighting".
Googlattu, mietteliääksi veti. Etenkin, kun olen joskus lukenut wikipediasta siitä, enkä silloin ymmärtänyt asiasta oikein mitään. Nyt törmäsin tähän:
http://everydayfeminism.com/2015/08/things-wish-known-gaslighting/
Valaisi paljon. Ei tarvitse olla tahallista toisen todellisuuden jyrääminen, seuraukset ovat silti vakavat. Mies on kasvanut perheessä, jossa isä on ollut äidille jotenkin ihan outo, vaikkei väkivaltaa ole ollut. Ei ole pystynyt kuvaamaan, mistä on ollut kysymys. Isä on kuitenkin ollut täysin immuuni muiden mielipiteille ja omavaltainen. Nyt sitten ilmeisesti soveltaa minuun sekä isänsä metodeja että ilmatilatta jääneen pojan pelleilyä ja kateutta, kun minä olen valmis pitämään omastani kiinni. Tulos on käsittämätön.
Tähän asti olen kyennyt taistelemaan omasta todellisuudestani ja kehottamaan toista pitämään näppinsä erossa siitä. Kysymys kuitenkin kuuluu, miksi minun pitäisi. Eihän hänellä ole mitään asiaa kertoa, mikä ja kuka minä olen. Puhukoon vain itsestään. Jos osaa.
Oletteko te kauankin olleet yhdessä? Koska aloittanut nämä? Koittaako riidan aikana yhtään iholle?
Puhutaanko tossa sun laittamassa linkissä jossain niistä valehyökkäyksistä?
Vierailija kirjoitti:
Eläinten valehyökkäykset ei nyt hirveänä tähän liity... Eläimet voi leikkiä jahtaamalla ja leikkitappelemalla (luonnollinen tapa parantaa selviytymiskykyä luonnossa). Ihmiset ei yleensä leiki hakkaamalla toisiaan.
Ihan sairasta! Ei tuo mikään vitsi ole. Hän ilmiselvästi odottaa että vaikka nostat käden suojaksesi, sitten voisi käräyttää sinut kun et luota häneen! Joku kerta hän ei enää kykene pidättelemään itseään. Juokse.
Sitten kyllä juoksee ukko. Jos koen tarvetta nostaa käden suojaksi, toinen käsi lähtee kohti leukaa. Ei meillä sentään siinä vaiheessa olla eikä hetkeen tulla, jossa luottamuksen vaatiminen johtaa siihen, että koen olevani sen velkaa. Mutta se on totta, että pitkällinen hämilläänolokin johtaa itsevarman olotilan katoamiseen. Sehän se kaasuvalotuksen idea näkyy olevan perustasolla. Kun saat toisen miettimään, onko hän oikeassakaan, siinä ei kohta muista, kuka oli ja mihin menossa.
Ei siinä linkissä valehyökkäyksistä puhuta. Siitä vain, miten ihmiset toisiaan kykenevät kuitenkin manipuloimaan, kun ei oikein ole sopivana pidettyä nykymaailmassa avoin väkivalta. Mies ei tule iholle mitenkään, ennemminkin vetäytyy murjottamaan. Mutta saa joskus hysteerisiä kohtauksia, joissa kuvaa luonteeni tavalla, joka olisi inhorealismia, mutta kun se on jo surrealismia. Eli aika vihamielisiä tulkintoja hänellä on muista ja heidän tekemisistään. Ei kuulemma ole sovinisti, koska inhoaa naapurin miestä ainakin yhtä paljon. Itsetunto on aika huono, uhmalla ja näyttämisentarpeella mennään.
Yht'äkkiä tää ketju muuttuu naisen itsepuolustus- ketjuksi.
Ensin esität reppanaa tietämätöntä nyyh nyyh naista ja sitten teet järjettömän syväluotauksen miehen käytöksestä???
Ristus mitä paskaa.
Tuollainen uhkaava käytös on fyysistä alistamista henkistä väkivaltaa. Ota asia rauhassa puheeksi ja kerro ettei se voi jatkua, ei edes leikillä. Jos mies ei tekojaan ymmärrä ja lopeta, niin lähde.
m
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Jaa mikä?
Niin, vuosi on oltu yhdessä, ehkä kuukausi on kulunut ensimmäisestä kerrasta. Suhteessa on tapahtunut myös itsetuntoani vahvistavia asioita, mutta nyt mietin, paljonko ne ovat miehen ansiota, ja mikä osa on vain lisääntyvää itsevarmuutta, kun olen pystynyt puolustautumaan. Voihan olla, että minä olen lohi ja hän perhokalastaja. Hyvähän siinä on riehua siiman päässä niin kauan kuin jaksaa.
Väkivallalla uhkailijahan tuo on. Ex-mieheni teki tuota sen jälkeen, kun hänelle oli ulkopuolinen instanssi tehnyt selväksi, ettei avopuolisoa hakata. Ei tiikeri raidoistaan pääse.