Mieleenpainuvimmat muistisääntösi?
Siinähän se sitten tulikin. Jakakaa muillekin omat spesiaalinne!
Mun on: Apina, apina, kiipes puuhun, putos sieltä, 1-3-2-3 (lausutaan yks-kolome-kaks-kolome). :D
Ja sehän on siis Pähkinäsaaren rauhan vuosiluku. Terveisiä tutuille! :D
Kommentit (574)
Pekka ui ja Risto sukeltaa (P=UI, R=U/I)
Vierailija kirjoitti:
Hukesyma = kuukaudet, joissa tasan 30 päivää, huhti, kesä, syys, marras.
.
Meillä olo kesy mahu:)
Vierailija kirjoitti:
Minne voi laittaa sanan vittu, sinne tulee pilkku.
Suomenopettajan antama pilkkusääntö, meni laakista jakeluun.
Suomen vitun opettaja vittu antama vittu pilkkuvittusääntö meni vittu laakista vittu jakeluun vittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesy marhu.
Vähän kuin kesy karhu. Kyseessä siis kuukaudet, joissa on 30 päivää.
Mutta onko joka vuosi?
Reps:D
En tiiä onko tää nyt niin hyvä, mutta muistan ilmansuunnat itse näin;
Amerikassa, eli lännessä, eli vasemmalla, on länkkärit.
Japani on nousevan auringon maa. Japani on idässä. Aurinko nousee siis idästä.
Etelässä on lämmin. Etelä on siis alhaalla.
Pohjoinen on ylhäällä, koska kun vuorellekin nousee, on ylhäällä kylmä.
Muut hässii, sinä ja minä ei. Eli englannin kielessä me+you = have, muut has.
Vierailija kirjoitti:
Me have soup please. Thanks for the lesson!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me have soup please. Thanks for the lesson!
Eikun i have. Olinpa epäselvä:)
Putkilypsykoneessa yleensä kolmitiehana on pesuasennossa pystyssä ja lypsyasennossa vaakaan. Tästä muistisääntö pysty-pesu lypsy-lepo. Mutta sitten on tietysti niitä hanoja missä tämä ei päde.
"January, February, March, April, May, June and July
August, Septemper, October, November diidididi... December"
Vierailija kirjoitti:
Oikealta ohenee, vasemmalle vahvenee. Eli kuu kasvaa vasemmalle ja pienenee oikealta.
"Idän puolta isonee" eli kun sirppi on idän puolella (oikealla) kuu on kasvava. Vasemmalla puolella sirppi kutistuu.
Harakka harmaa, varis valkoinen. Ja näistä värit päinvastoin. Näin tunnistin linnut toisistaan lapsena 😊
Mun on vaikea käsittää, että näin moni tarvitsee muistisäännön variksen ja harakan erottamiseen?! Naakka varmaan menis sitten yli hilseen :D Ihan totta? Ei kaikki tietysti ole luontoihmisiä, mutta silti.
Itse en nyt muista, onko mulla erityisiä muistisääntöjä. Varmaan nuorena opetettin jotain VolvO-sääntöjä (vasen-oikea). En koe käyttäväni niitä enää, ehkä niistä oli apua kun oikeita sääntöjä opetteli :)
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja meidän auton avain toimii näin: leftie loosie, rightie tightie :) Mieheni opetti tämän ja muistan sen joka kerta, kun lähestyn avainten kanssa autonovea..
Meillä autonovet avataan kääntämällä avainta eteenpäin, eli ollaan lähdössä liikkeelle. Kun parkkeerataan, käännetään taaksepäin. Toimii kummallakin puolella autoa, kun itselläni ei ainakaan ole keskuslukitusta.
Toinen on, että fosforin kemiallinen merkki on P, koska fosfori hohtaa Pimeässä.
Lukion historian tunnilla en millään muistanut kylmän sodan vaikuttamiskeinoja joita suurvallat pyrki käyttämään toisiaan vastaan.
"kylmä sota on kuin avaruuden urpokuvitus."
avaruuden: kilpailu kuuhun matkustamisesta
ur: urheilu
po: politiikka
ku: kulttuuri
vi: viihde (esim. tv)
tus: talous
En tiiä onks tää täällä jo mutta joo, ite muistan sijamuodot näin:
Nomina
Genen
Essina
Translaksi
Inessa
Elasta
Illaan
Adella
Ablalta
Allalle
(Sit lisäks on viä ne komitatiivit ja ne)
:D
Solidago virgaurea on kultapiiskun latinalainen nimi > kultapiisku on keltainen > urea on virtsa > virtsa on keltaista > kultainen suihku > kultapiisku
Vierailija kirjoitti:
Vaippamainoksesta tuttu up n go! Eli ulko-oven se pikku kieli ylös eli lukkoon jos lähtee johonkin.
Onko sinulla vaikea hahmottaa tätä asiaa ilman muistisääntöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaippamainoksesta tuttu up n go! Eli ulko-oven se pikku kieli ylös eli lukkoon jos lähtee johonkin.
Uskaltaako joku vielä nykyään pitää ulko-ovea lukitsematta kotona ollessaan?
Kylllä me pidetään ok-talossa, paitsi yöaikaan lukossa. Ongelmana on lähinnä ne FB-kirppiksen ostajat, jotka tulevat sisään soittamatta ovikelloa. Yhtäkkiä vaan ilmaantuvat sisälle. Osa heistä tunkee sisään lasitetun terassin kautta...
Ensin vesi, sitten happo, muuten tulee sormeen rakko. Tai toisinpäin: Ensin happo, sitten vesi, kohta näkyy orvaskesi.