Mieleenpainuvimmat muistisääntösi?
Siinähän se sitten tulikin. Jakakaa muillekin omat spesiaalinne!
Mun on: Apina, apina, kiipes puuhun, putos sieltä, 1-3-2-3 (lausutaan yks-kolome-kaks-kolome). :D
Ja sehän on siis Pähkinäsaaren rauhan vuosiluku. Terveisiä tutuille! :D
Kommentit (574)
40 vuotta sitten poikaystäväni oli amiksessa sähkölinjalla. Opin siinä sivussa hänen lukiessa ääneen läksyjään, että kaapelin sisällä eriväriset johdot ovat tässä järjestyksessä: si-vi-ha, va-ku-ho, mu-ru-pu, or-ke-vi.
Koskaan en ole noita tarvinnut, mutta kivaa knoppitietoa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kravun kääntöpiiri ja kauriin kääntöpiiri:
kRAvun kääntöpiiri on pohjoisella pallonpuoliskolla, jossa on RAnska.
kAUriin kääntöpiiri on eteläisellä pallonpuoliskolla, jossa on AUstralia.
Etelä-Amerikassa puhutaan espanjaa. Poikkeus: Brasiliassa puhutaan portugalia. E - E. B - P.
Hätänumero on 112
Muistisääntö 1 + 1 = 2
Nuo piirit ovat tosi näpsäkät, kiitos heti käyttöön!
Sit on kans helppo muistaa siitä kun krapu on niin kuin krapula ja me täällä pohjolassahan ryypätään niin perskutisti ---> krapula!
Ja etelässä on kauriita ihmisiä! (kauniita)
Vierailija kirjoitti:
"harakalla harmaa takki, variksella valkoinen, ei ku vi*'u toistepäin".
Jostain syystä pääni haluaa aina ajatella valkohöyhenisen varikseksi ja harakan harmaaksi, tuolla opin vihdoin muistamaan oikein.
Ja mä kun olen aina luullut olevani ainoa!!! Lapsena kehittelin itselleni muistisäännön: Harakassa ei oo harmaata eikä variksessa valkoista.
Genetiivi - Kenentiivi
Translatiivi - Transuksi (okei loukkaava mutta koska transsukupuolinen korjaa sukupuoltaan -> tulee _joksikin_ muuksi)
Essiivi - Essiä kiusataan eli en haluaisi olla essi_nä_
Nominatiivi - normaalitiivi
Partiviivi - Mitä partitiiviä täällä tapahtuu??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikealta ohenee, vasemmalle vahvenee. Eli kuu kasvaa vasemmalle ja pienenee oikealta.
Mä opin tämän niin, että uusi kuu Pullistuu, vanha kuu Kutistuu, ja noissa P- ja K-kirjaimissa on kuunsirpit. Näkömuistia :)
Landetaustaisen opettajan mukaan kuun vaiheet muistaa kun ajattelee oikeakätistä viljanleikkaajaa - kuu kasvaa ja pienee aina oikealta vasemmalle.
Usein tietokilpailuissa kysytään olympiarenkaiden väriä ja järjestystä Tein itselleni muistisäännön ja aion muistaa sen aina, mikäli dementia ei sumenna muistia, Siis näin: " SMP Kuolee Varmasti." On jo kuollutkin, siis entinen puolue, mutta Sininen, Musta, Punainen, Keltainen ja Vihreä
"Oma oikeassa, vieras vasemmassa"
Pätee esim siinä tilanteessa kun haet itsellesi ja kaverillesi juomaa/ruokaa tms. Ei mene lasit tai lautaset sekaisin. Oma lasi kulkee oikeassa kädessäsi, vieraan vasemmassa.
Audioliitännät muistaa siitä, että ne ovat vasemmistolaista ja sovinistisia:
- red is right
- naaras ottaa, uros antaa
Venäjän lipun värit ylhäältä alas: valko-si-puli (valkoinen, sininen, punainen)
Jos jollekin tuottaa vaikeuksia muistaa idän ja lännen paikat niin miten muistaa edes oikean ja vasemman? Tai oppii elämässä yhtään mitään muutakaan?
Sit jos oma nimi meinaa unohtua, niin esim. Pentti voi muistaa sen sanasta sentti, minkä taas muistaa ku kattoo haarojensa väliin
Anu taas jos unohtaa ni se voi tuumata ett' "onpa perseestä" ai niin eli anuksesta, eli mun nimi on Anu S!
Kesy marhu.
Vähän kuin kesy karhu. Kyseessä siis kuukaudet, joissa on 30 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Väli-ilmansuunnille pomminvarma kokalolu, lähtien yläoikealta ja kiertäen myötäpäivään.
Mulla on: koira kaatu loukkas luun.
Ja mulla "koira kaluaa lounaaksi luuta"
Myös: "korillinen kaljaa loiskahti lumelle" :D
Vierailija kirjoitti:
Kesy marhu.
Mutta onko joka vuosi?
Inessiivi, elatiivi, illatiivi, adessiivi, ablatiivi, allatiivi -> ines-ela-illa, ades-abla-alla. Jotenkin sitten muistin nuo kamaluudet äikänkokeessa, tein sellaisen typerän rallatuksen noista lyhenteistäkin vielä.. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesy marhu.
Mutta onko joka vuosi?
On?
Uusi Testamentti sisällyslettelo
No ei tämä ehkä muistisääntö ole mutta muistan kun ala-asteella kun opeteltiin kertotauluja niin joku tajusi että ysin kertotaulun voi luntata sormista.
Esim 5x9=45, joten avataan kaikki sormet suoraksi, sittes viides sormi vasemmalta eli vasen peukalo laitetaan koukkuun. Vasemmalle jää neljä sormea pystyyn ja oikealle viisi eli tulos on 45.
Jos laskuna on vaikkapa 8x9, taas kahdeksas sormi vasemmalta eli oikea keskisormi koukkuun, vasemmalle jää 7 sormea ja oikealle 2 eli tulos on 72.
Maailman paras matikanmaikka opetti aikanaan koulussa roomalaiset numerot pettämättömällä muistisäännöllä. Tarvitsen niitä yhä päivittäin tulkitessani reseptejä.
(I)sä nimeltään (V)ille käyttää (X)(L)-vaatteita ja kuuuntelee (C)(D)-levyjä. Hänen sukunimensä on (M)oilanen. :)
Eli
I = 1
V = 5
X = 10
L = 50
C = 100
D = 500
M = 1000
Monta tuttua jo kerrottu. Kemiantunnilla rallateltiin:
happi hOppi, typpi Nyppi, vety Hety.