Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä ajalta ovat varhaisimmat lapsuusmuistosi? Minkä ikäinen olit silloin?

Vierailija
08.10.2016 |

Ja minkälainen tilanne/ muisto oli?

Itselläni on ensimmäiset lapsuusmuistot joskus 5vuotiaana. Silloin mentiin tutustumaan mun isosiskon tulevaan kouluun ja sellainen muistikuva mulle on jäänyt, että piirsin siellä jonkun kuvan. Sitä en muista, mitä piirsin. Mutta tuon tilanteen muistan hyvin. 😄

Omalta ekaluokalta on sitten jäänyt enemmän muistoja, muistan vielä koulun, mikä tuoksu oli käytävillä ja luokan, missä oli yläparvi, mihin mentiin opettajan johdolla välillä lukemaan jotain satuja. Oi niitä aikoja! 🤗

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3v, menin herättämään isääni joka unenpöppörössä siirsi kätensä sivulta oman päänsä alle ja vahingossa tönäisi minua kun olin sängyn vieressä. Olin max. juuri täyttänyt 3v, sillä vanhempani erosivat vähän syntymäpäivieni jälkeen.

Vierailija
2/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1- vuotiaana. Katselin yhdessä paikassa täytettyä ilvestä ja olisin halunnut silittää, mutta oli niin ylhäällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoittamiskelpoisista muistoistani varhaisin on isoäitini hautajaiset. Olin silloin vajaa 3-vuotias. Muistan, että eksyin äidistäni muistotilaisuudessa ja syntyi iso kalabaliikki, kun häntä etsittiin.

Vierailija
5/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini leikki kanssani mustekalapehmolelulla. Olin 1-2v.

Vierailija
6/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 2-3 vuotias. Istuin talon edustalla nurmikolla ja kaivelin paljain käsin sellaista muurahaiskekoa/kasaa missä on niitä kokonaan keltaisia muurahaisia. Muistan juoksevani taloa kohti huutaen. Jäätävä muurahaiskammo vielä nykyään ja olen 40 vuotias. Menee edelleen hysterian puolelle jos joudun muurahaisten saartamaksi

Vierailija
7/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 3v kun olin turvaistuimessa/kaukalossa auton takana keskellä, istuin takalasia kohti. Muistan sen ärtymyksen (taaperon vitutus? :D) kun oli sadekeli eikä näkynyt mitään jännää, enkä ymmärtänyt miksen saa istua toisin päin kuten muutkin.

Joskus 1-2v muistan isän juosseen hirveää vauhtia rattaiden kanssa bussiin, ja mua nauratti se kova vauhti tosi paljon, kun vaunut keikkuivat hassusti.

Vierailija
8/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 2-3 vuotiaana. Isovanhemmat oli vahtimassa meitä kun vanhemmat olivat matkalla. 

Oma muistoni on kuinka katselin naapuruston kivirappusten yläpäässä rappusia. Ja sitten kierin ne alas. Itkuksi meni ja verta tuli nenästä, vaari tuli hakemaan ja kanto sylissä takas kotipihaan.

Vanhempana mummoni muisteli tuota kun joskus aiheesta puhin. Olin kuulemma kyllästynyt heiän seuraansa ja juossut isoveljeni perään kovaan ääneen veljeni seuran paremmuutta kailottaen  x)

Toinen epämääräisempi muisto on myös, ja uskoisin sen sijoittuvan samoille ikävuosille. Muistan että oli kesä ja istun rattaissa. Potkin jaloilla rattaitten kumista jalkatukea ja tuijottelen sitä. Harmaa, kuminen ja pikkuisen joustava hihna se tuki oli. 

Vierailija
9/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaat kaksivuotiaana ajoin isoisän kanssa reellä hakemaan postia kaupalta. Muistan vieläkin miltä reen lampaannahkavällyt tuoksuivat.

Vierailija
10/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.5 v. muistan kun ihmettelin auton muuttuneita penkkikuoseja (kysyin joskus vanhemmiltani milloin auto vaihtui ja olin todellakin 1.5v. Kuosi oli mustavalkoinen kukonaskeltyyppinen. Seuraava muisto 2.5 v kun putosin järveen, jalat yltti kai pohjaan koska muistan mikä laiturin kohtakin oli kyseessä mutta vesi oli kylmää.

Vierailija
11/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hiukan reilu 2-vuotiaana pelänneeni, että pikkusisko heitetään roskiin, jos hänelle jää punaiset hiukset. Muistan kuinka toivoin, että ne muuttuisivat. Äiti siis oli vitsinä isälle heittänyt, että punatukkaista lasta ei pidetä ja mä olen ollut siinä vieressä kuulemassa :D

Siskolle ei jäänyt punainen tukka, eikä heitetty roskiin.

Vierailija
12/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hiukan yli 2-v kun meinasin hukkua lähteeseen. Muistan kaiken täysin kirkkaasti, senkin mitä minulla oli päällä.

Vierailija
13/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan noin kolmevuotiaasta eteen päin paljonkin asioita. Esim. kuinka serkkuni antoi minulle 3-vuotislahjaksi muumipalapelin.

Vierailija
14/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 ikävuoden ajoilta on varhaisimmat muistot. Parivuotiaana mm. Siskoni ala-asteen joulujuhlat, minulla oli päällä tummansininen samettimekko ja olisin halunnut kiipeillä puolapuissa, mutta äiti kielsi. Muistan myös, kun olimme katsomassa vastasyntynyttä serkkuani, minun on täytynyt olla vasta parivuotias, koska olen kaksi vuotta vanhempi, kuin serkkuni. Kolmen ikävuoden ajoilta muistoja on jo enemmänkin, mutta muistan mm. kun minua käytettiin valokuvaamossa kuvattavana, ja sen jälkeen käytiin jäätelöllä, minulta putosi jäätelötuutista pallo jalkakäytävälle ja pääsi hirveä poru.

Vierailija
15/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljonkin muistoja varhaislapsuudesta, mutta en yhtään osaa sanoa, mikä niistä olisi varhaisin. Tietyt varmat kiintopisteet auttavat, kuten pikkuveljen syntymä (olin 5-vuotias), ja äidin työpaikka. Hän oli savottaemäntänä 60-luvulla ja muistan käyneeni hänen työpaikallaan. Mieleen jäivät erityisesti kerrossängyt ja luukku seinässä, josta ruokaa jaettiin. Muistan myös, että minulla oli tietynlainen lakki, joka minulla on myös valokuvassa 2-vuotiaana. Näistä päättelen olleeni 2-3-vuotias.

Vierailija
16/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v, oltiin tulevassa kodissani (isän lapsuuskoti myös) saunomassa.

Paikalla oli ihminen, joka pian sen jälkeen kuoli.

Seuraavana kesänä muistan karkailleeni naapurin mummon luo.

Vierailija
17/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 v 9 kk, isoisä juuri ennen kuolemaansa

Vierailija
18/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolan ikkunassa pörräsi joku ihanan keltamusta ötökkä ja otin sen käteeni... Huuto pääsi kun se pistikin :( olin kai joku 2v, muistan kyllä että mummolan ikkuna se täytyi olla kun oli vain yksi lasi, ei tuplia niin kun nykyään.

Vierailija
19/21 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hippokampus, jolla on keskeinen rooli deklaratiivisen muistin toiminnassa, kehittyy vasta aikaisintaan 2-vuotiaana, useimmiten kuitenkin lapsen ollessa 3-5 vuotias. On täysin mahdotonta muistaa alle 2 vuotiaana tapahtuneita asioita.

Vierailija
20/21 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ihmisen, joka sanoo ettei ole koskaan nähnyt omaa isäänsä. Olen kuitenkin myös kuullut toiselta taholta väittämän, että isä olisi asunut hänen ja hänen äitinsä kanssa sinne asti, että lapsi oli 2-3-vuotias. Olisiko mahdollista unohtaa oma isä noin tyystin? Myöhemmin ei minkäänlaista kontaktia ole tietääkseni ollut.

Omat muistoni ovat noin kolmevuotiaasta, ja tuo edellä kuvaamani tapaus tuli tästä mieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi