Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaannutteko, jos joku muu " komentaa" lapsianne?

Vierailija
07.03.2006 |

Tuntuu, ettei mitään uskalla sanoa ilman, että lapsen vanhemmat loukkaantuvat ja menevät hiljaisiksi.

Sitten ihmetellään, mistä nämä huudahdukset " sä et mua määrää!" päiväkotien pihalta/kouluilta ovat peräisin...

Kyllä aikuisten pitäisi saada olla AIKUISIA ja tarvittaessa " ojentaa" muidenkin lapsia kuin omia, jos näkee jotain älytöntä tapahtuvan (esim. jonkun mäiskivän toista). Minä ainakin olen sanonut ihan suoraan, että " nyt loppui tuommoinen, lopettakaa heti!" enkä ole ruvennut selittämään umpia ja lampia, MIKSI ei saa lyödä. No kun ei saa. Sillä selvä.

Ennen vanhaan kasvatukseen osallistuivat " kaikki" aikuiset, ja lapset osasivat olla siivosti. Nykyään mikään ei hävetä, kaikki on sallittua, mikään ei tunnu missään... kun ei ole kivaa, voi erota (vanhemmat näyttävät mallia) tai heittää lelun roskiin, kun (ja ihan varmasti kun) se menee halpana ja huonona rikki. Löytyyhän noita kaupasta lisää.

Välillä raivostuttaa tämä maailman meininki!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vieras ei niille saa huutaa, tämänki olen kokenut ja lapselle liianki kova paikka :(

Vierailija
2/7 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutamisesta menee lapset lukkoon vaikka olisi omiakin (ainakin meidän).

Ei lapsi automaattisesti osaa olla hyvä tai paha. Ei hän tiedä, mikä on oikein, mikä väärin, mikä tekee kipeää, mikä ei. Ei hän ole tahallaan paha. Hän tarvitsee apua tälle matkalleen, jotta kasvaisi isoksi ihmiseksi ja osaisi OLLA ihmiseksi. Minusta on vain hienoa, jos tätä tärkeää työtä tehtäisiin kaikki yhdessä.

JA TIETYSTI sitä pitää kohdella tasa-arvoisesti KAIKKIA, eikä vain niin, että oma lapsi saa tehdä mitä lystää ja muita komennetaan, huh, ei kai sellaista olekaan (vai).

Mutta lapsi ei ole tasaVERTAINEN aikuisen kanssa. Hänellä ei ole samoja oikeuksia kuin meillä. Oikeuksia päättää isoista asioista. Hänellä on oikeus olla lapsi, pieni ja avuton, jonka rinnalle me olemme asettuneet tähän vaativaan kasvatustehtävään. Meidän tulee kuljettaa ja opastaa häntä (ja toki hänkin meitä monesti ja monessa mielessä kasvattaa!), ja kertoa, miten OLLA ihmisiksi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pakkohan minun on komentaa, kun meidän puolitoistavuotias jää isompien serkkujen jalkoihin. Ja nyt viimeksi huomasin juuri tuon, että serkun äiti oli vain ihan hiljaa. Aloin itsekseni ihmettelemään, että enkö sitten olisikaan saanut sanoa, vaikka meidän lapsi pelästyi itkuun asti. Ja siitä minäkin pidän huolen, että todella en huuda, enhän huuda omillekaan.

Vierailija
4/7 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on aihetta! Itseasiassa jopa joskus toivon että tuttu/vieras sanoisi jos on tarvis, sillä asiat menevät usein lapsille paremmin perille kun muut aikuiset puuttuvat tilanteisiin :)

Vierailija
5/7 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on isompi serkku, jota tulee komennettua.. Yritän olla tasapuolinen, koska ei se serkku yksin riehu ja mellestä.. On vain niin, että kun hän on isompi, jää pienempi helposti jalkoihin ja serkkuhan siitä syyt saa, kun jotain tapahtuu.. Ja meidän pienempi on ihan täysillä mukana menossa, eikä läheskään aina syytön.. Ja olen huomannut, että serkku saa mm. mummulta ja papalta paljon tiukempaa komentoa kuin meidän lapsi silloin kun ovat yhdessä siellä.. =(

Vierailija:

Kun pakkohan minun on komentaa, kun meidän puolitoistavuotias jää isompien serkkujen jalkoihin. Ja nyt viimeksi huomasin juuri tuon, että serkun äiti oli vain ihan hiljaa. Aloin itsekseni ihmettelemään, että enkö sitten olisikaan saanut sanoa, vaikka meidän lapsi pelästyi itkuun asti. Ja siitä minäkin pidän huolen, että todella en huuda, enhän huuda omillekaan.

Vierailija
6/7 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos näkevät hänen tekevän jotakin älytöntä! Jo ihan lapsen oman turvallisuuden kannalta toivon puuttumista. Kiroilu tai asiaton käytös on toki erikseen, mutta napakka kieltäminen on varmasti paikallaan.

Vierailija
7/7 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en pidä ystävieni tyylistä. He sanovat asiat todella rumasti (käskien). En ole itsekään mikään lepsu kasvattaja, mutta he kyllä huomauttavat turhankin pienistä asioista. Ja nimeonaan siis ärsyttää se TYYLI, jolla he käskevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi